øv, abort sprøjte øv, abort sprøjte
ja øv hvor har jeg ondt af min stakkels diva...
vi har ellers været super gode til at holde dem adskilt, og holde øje med dem 100% af tiden *suk*
diva er 7 måneder og i sin første løbetid...
og igår skete uheldet så *vræl*... 2 sekunders uopmærksomhed, og der lød et skrig = de hang sammen...
som enhver anden ansvarlig hundeejer kontaktede jeg dyrlægen i morges, med henblik på en abortsprøjte, da det er alt alt for tidligt for min lille pige...
de synes dog at jeg skulle vente med sprøjten til hendes løbetid er overstået... helt overstået...
og så skal hun ned og have en sprøjte to dage i træk..
det er noget nyt dyrrere medicin hun skal have.. men risikoen for livmoderbetændelse skulle være væsentlig mindre med denne nye medicin...
betalte gerne mange tusind kroner... bare hun ikke tager skade...
puha er der ikke nogen der kan "berolige" mig lidt, og fortælle at det nok skal gå (hvad risikoen for livmoderbetændelse er, og hvad der sker hvis hun får det)..
risikere hun at dø??? (ja måske et latterligt spørgsmål.. men er så bange for at miste nogen af dem )
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 9 Emner: 74 Svar: 1.135
Vores har så lige været i løbetid for 3. gang og denne gang lykkedes det at holde dem adskilt.... Juhuuu...
Men held og lykke til dig og din lille hund jeg håber jeg har kunne berolige dig lidt
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 196 Svar: 431
hvordan foregår det egentlig med den abort sprøjte?? hvad sker der med hunden?
skal hun scannes drægtig inden sprøjten eller??? synes jeg forstod på dyrlægen at jeg bare skulle komme med hende når løbetiden var slut og hun så bare fik de to sprøjter..
men hvad sker der?? begynder hun at voldbløde eller???
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.954
Kan ikke huske præcis hvad er af bivirkninger når den gives tidligt, men det var i hvert fald intet alvorligt
sep 2006
mar 2008
De kan godt komme i en form for løbetid igen efter sprøjten og der skal hun selvfølgelig holdes fra hanhunden igen... Men de begynder ikke at bløde helt vildt... Det er mest som en almindelig løbetid... De hvalpe der er bliver sådan set bare optaget i kroppen... Så du skal ikke være bange for at der kommer sådan nogen blodige snotklatter ud....
Din hund kan godt komme til at virke meget deprimeret men det er bare en bivirkning på sprøjten så det er altså ikke fordi hunden ved hvad der er sket... Der går 14 dage eller sådan noget så er hvalpene væk... Men det er ikke alle hunde der får den bivirkning... Min gjorde den første gang
jan 2007
Og ja, mange dyrlæger anbefaler at vente til tæven er konstateret drægtig. Jeg turde ikke...
Har læst alt for mange tilfælde herinde hvor tæven er scannet ikke-drægtig, og derfor ikke fik sprøjten... Og senere viser tæven sig så at være drægtig alligevel og så er sprøjten for sent
mar 2008
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 619 Svar: 3.616
Men da min søsters hunkat skulle have sprøjten så oplevede vi at den ikke virkede med den effect vi havde håbet og hun fik 2 killinger stadig?
sep 2006
jan 2007
Og igen -scanes tæven ej drægtig, så giver man den jo ikke... Og sikke noget hø hvis så hunde viser sig at være drægtig alligevel.
Hvis der kun er få hvalpe eller de ligger "uheldigt" er de jo svære at se når man scanner
mar 2008
mar 2008
sep 2006
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
sep 2006
dec 2006
Følger: 33 Følgere: 55 Hunde: 2 Emner: 306 Svar: 4.297
så vidt jeg forstår jubler hun over at 3. gang skete der intet fordi hun selv valgte at holde øje..
dec 2006
dec 2006
men, hvorfor sidde og skrive noget som egentlig ikke helt passer ..
Ja det er uforsvarligt at lade det ske så mange gange.. - men for pokker da.. :o)
dec 2006
dec 2006
dec 2006
Jeg stiller mig også uforstående for hvordan man kan lave den samme bummert så mange gange.. - ja en er mange i mine øjne :o)
Men jeg gider ikke begynde at sige de er uansvarlige og alt muligt, for der kan altså ske sådan noget, selv for den bedste..
Men derfor er det stadig ikke i orden..
"Jeg er nedladende fordi du virker på mig som en der ikke helt har fattet meningen med tråden!" <- og ser stadig ingen grund til du skal være nedladende...!
dec 2006
nala er nærmest lukket inde når hun er i løb, hun får ikke lov til at være i nærheden af hanhunde op til en måned efter sidste dråbe..
Og holder øje med hende, selv når hun er i vores indhegnet have..
MEN derfor mener jeg stadig det kan ske for alle :o)
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 39
jeg har to gange måtte give denne "nye" abort sprøjte. Den ene gang havde min eks kæreste ladet min lagotto tæve gå sammen med en husky vi passede. Det syntes jeg altså på ingen måde var en fed kombination.
Anden gang var det ganske simpelt en hanhund som altså var lidt for smart og sprang ud gennem et vindue. Tæven havde dårlige hofter og jeg ønskede ikke hun skulle i avl hvorfor hun også efterfølgende blev stereliseret.
Begge gange ventede jeg på opfordring af dyrlægen ca 4 uger hvorefter vi tog en blodprøve og så om tæverne var drægtige. Det var de så i begge tilfælde. Efter hvad dyrlægen forklarede mig virker det på fuldstændig samme måde om det gives med det samme eller 30 dage efter parring. De gamle abort sprøjter skulle helst gives med det samme, men ikke de nye.
I begge tilfælde med mine hunde mærkede jeg intet på dem og de blev ikke syge siden. Den ene blev som sagt efterfølgende stereliseret, men den anden har siden da haft to planlagte kuld helt uden problemer. Så her var ingen bivirkninger.
Vil dog så også lige sige, at min personlige holdning er, at vælger man at have en han og en tæve så må man altså klare at holde dem adskilt. Vi har jo mange hunde = mange løbetider og flere kreative hanner, men vi sørger altså (normalt) for at ingen uheld kan ske. Ellers må man jo få hannen kastreret eller tæven stereliseret, synes ikke det er holdbart hvis den samme tæve skal gennemgå abort sprøjte flere gange.
mar 2008
Det er fint nok at komme med sin mening men der er ingen grund til at svine folk til... Og nej mine døre er ikke af pap... Men der er stort set ikke noget der kan stoppe en hanhund hvis han virkelig vil hen til en tæve....
Men det er vel bedre at hun får en abort sprøjte når uheldet er sket end at hun skal have et kuld hvalpe og risikere kejsersnit når hannen er for stor til hende.... Hvad er mest synd for hunden???
Jeg synes bare det er plat at jeg skriver og prøver at hjælpe en som har stillet et spørgsmål og så er det bare mig der får en sviner.... Man gider da snart ikke at svare på noget herinde mere
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
meget få har ros tilovers for andre, når det lykkes ... sørgeligt... men nogle er jo perfektionister... dem kan man nok ikke komme uden om... dem skal der også være plads til..... sss
Anna D >> ros til , at du kunne holde dem adskilt... smiler og derudover synes jeg det er flot, at du alligevel gav dem abortsprøjter, så der ikke kom hvalpe...
mar 2008
Jeg havde en plan om at hun skulle have hvalpe men der er desværre noget der har slået klik inde i hendes hoved så hun er ikke helt normal mere så den plan er vi gået fra igen... Jeg har så stadig planer om at bruge min hanhund til et enkelt kuld hvalpe eller to så han skal ikke kastreres...
Men nu har jeg jo også fundet ud af at så længe jeg selv holde øje med dem så sker der ikke noget...
øv, abort sprøjte