1.293 visninger
|
Oprettet:
kryptocid/cancer/kastretion {{forumTopicSubject}}
hvor stor risiko er der for at en kryptocid hanhund får cancer??? (mener at have hørt at der er øget risiko)
Hvad er chancen for at der sker noget under en kasteration af en kryptocid hanhund?? altså så hunden dør??
er der forskel på "dødeligheden" (altså at hunden dør under narkosen) ved kasteration af kryptocide, på en LILLE hund, mellem hund og stor hund???
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Maj-Britt (dyrlægestuderende) herinde fra siger, at de nu på KVL ikke længere anbefaler kastration af khryptorchide hunde, da der ikke findes belæg for at det skulle give øget cancer-risiko.
Jeg har selv en kryptorchid hanhund og er af flere dyrlæger blevet anbefalet at undlade kastration medmindre der opstår problemer.
Dødeligheden ved anæstesi ved jeg intet om.
nov 2007
Følger: 9 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 111 Svar: 1.173
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 196 Svar: 431
ville egentlig gerne have min kastereret..
MEN jeg tør ikke løbe risikoen med at han kan dø under narkosen...
efter vi mistede tascha i april er vi blevet SÅ bange for at miste igen *suk*
så tør ikke.. selvom det ville være det bedste at få dem fjernet (mht diva og løbetid osv)
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Personligt har jeg valgt at ikke at kastrere da risikoen ved operation er større end at hunden får kræft.
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 196 Svar: 431
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.171
Jeg lægger selv gerne mine hunde i narkose. Der er en risiko ved alt, men uden at have set tal på det, tror jeg der er mange gange flere hunde, der dør ved at blive kørt over på en gå-tur, end under narkose. jeg har været med til og deltaget i mange operationer og narkoser, men har aldrig oplevet at en patient døde.
Små hunde har større risiko for at blive afkølede under narkose, men ellers vil jeg ikke mene, at der er en øget risiko, bare fordi man er lille. Dyrlægerne tager højde for afkøling og dyrene monitoreres nøje og der isoleres omkring dem.
Ang. risiko ved selv operationen kommer det an på, hvor stenen er placeret. Ligger den lige i lyskekanelen er operationen ret simpel, men ligger den i bughulen skal der åbnes mere, så stenen kan findes. En større operation indebærer statistisk selvfølgelig en større risiko, men risikoen er ikke stor! Det er ikke værre, end når en tæve skal steriliseres og vellykkede sterilisationer bliver der godt nok lavet mange af :o)
Hvis man ikke ønsker at have sin kryporchide hanhund intakt, vil jeg ikke tøve med at operere, men man skal ikke gøre det pga. en påstået større risiko for cancer.
nov 2007
Følger: 9 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 111 Svar: 1.173
kryptocid/cancer/kastretion