615 visninger
|
Oprettet:
købsaftale/advokat {{forumTopicSubject}}
Hej vi har en dejlig schæfer som vi ikke vil af med men hun har hofter uden for kategori sælger skriver at vi kan få en erstatnings hvalp i købsaftalen
er der nogen der kan hjælpe med hvor/hvem vi kan få råd/vejledning hos har prøvet DKK
på forhånd tak Torben
mar 2006
Følger: 76 Følgere: 73 Hunde: 13 Emner: 304 Svar: 1.922
jul 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
Torben
jul 2007
køber indvilliger sig til at lade hunden fotograferer af en af sælger anbefalet dyrlæge hvis hunden på røngten har hofter dårligere end c og forben dårligere end 3 ydes der en garanti på en gratis erstatnings hvalp
ikke noget med aflevering af hende vi har
Torben
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
feb 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 9 Svar: 37
jul 2007
erstatnings hvalp ved de nævnte dårligdomme
ikke at man bytter sin nu 15 md gamle hund for en hvalp eller at hvis man beholder sin hun at man får eks halvdelen af pengene retur eller lign som jeg ved er normalt ved hunde handler har talt med flere avler i klubben hvor vi træner alle skriver udførligt hvad der gælder har talt med jurister i DKK som siger at det skal skrives udførligt i aftalen hvad der er gældende i det enkelte tilfælde
apr 2005
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 62 Svar: 736
Er opdrætter ikke til at snakke med ?
jul 2007
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Personligt kan jeg ikke se hvad pokker sælger vil med sådan en hund, så det er da helt idiotisk at kræve den tilbage synes jeg.
Kan jeg bede om en pb med opdrætter's navn?
jul 2007
jul 2007
sep 2007
altså i følge købsloven, vil jeg også tro at i skal aflevere hunden tilbage hvis i vil have en ny hvalp, erstatning betyder jo i stedet for.
hvis du har købt en defekt jakke og henvender dig i butikken får du jo heller ikke både den defekte jakke og en ny.
og i følge købeloven er en hund ikke anderledes end en jakke, selv om man naturligvis har følelser for hunden.
men synes det er en god idé som famøse famse skriver, at tilbyde opdrætter et symbolsk beløb for den hund i har og så tage i mod den nye hvalp
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.033
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Jeg ved det ikke men dem ville jeg nok give et ring
sep 2007
det tænkte jeg også
jul 2007
jul 2007
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 14
forstår udemærket hvis i ikke vil af med hunden men så må i jo affinde jer med dens hofter
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
Du skriver i starten at du har prøvet DKK - hvad sagde de ?
Har du talt med opdrætter - hvad siger han ?
Har du talt med forbrugerrådet, som håndhæver købeloven - hvad siger de ?
Di skriver der står i købsaftalen, at I kan få en erstatningshvalp ved C eller derover. Jeg mener; at man (iflg. købeloven) kun har ret ret til en erstatningshvalp (eller prisen for en hvalp) hvis man afleverer den første hund retur - eller har man krav på en refusion, som aldrig vil være det fulde beløb, det får man kun hvis første hund bliver returneret.
Hvis du og opdrætter er uenige, så skal du sørge for at alt kommunikation imellem jer foregår på skrift.
Men ring til DKKs jurist.
jul 2007
sep 2007
jamen hvad er det der er skrevet i kontrakten, altså ordret ???
for du skrev i dit første indlæg at sælger har skrevet at I kan få en erstatningshvalp, og det betyder jo "i stedet for" den i har.
men står der erstatningshvalp OG beholde den I har så er det jo selvfølgelig sådan
jul 2007
DKK sagde at aftalen som skrevet var dårlig da den ikke var udførlig nok
opdrætter siger at han vil holde sig til købeloven
forbrugerklagenævnet siger at aftalen med den ordlyd må tolkes som at vi har krav på at beholde hund og få en erstatningshvalp da der jo ikke er skrevet andet under særlige aftaler
og jo vi snakker stadig med opdrætter men jeg er typen der gerne vil vide hvor jeg står rent juridisk det er tilsyneladende lidt svært at få styr på da der ikke er entydige svar nogen steder hvor jeg ringer til
og undskyld hvis jeg ikke bruger de rigtige tegn jeg er ret ny med denne slags forummer
Torben
jul 2007
og ifø forbrugerklagenævnet har jeg ret til hund og hvalp da der ikke er skrevet andet
jul 2007
kl 0934
og det er ordret
sep 2007
ok, det undrer mig godt nok noget at det er det forbrugerklagenævnet siger, men hvis jeg var dig ville jeg da så forlange det af sælger, og så bringe sagen for forbrugerklagenævnet hvis han stadig nægter
jul 2007
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Ifølge købeloven har man jo ret til at bytte sin vare mod en tilsvarende hvis noget er galt med den. Og kan sælger ikke levere samme vare igen (og det kan man jo ikke med hunde -samme vare findes ikke), så kan man få (noget af) købssummen tilbage.
Hos DKK er det så vidt jeg ved, normalt at det er op til 2/3 af pengene man i så fald får tilbagebetalt.
Og jeg ville da ikke have en hvalp mere, fra en opdrætter der ikke er rimelig.
jul 2007
købeloven siger også at en aftale er bindende såvel skriftlig som mundtlig og vores aftale siger en gratis erstatnings hvalp ikke noget om aflevring af den første hvalp
og til Michelle ja jeg er da også sikker på at ikke ville have hvalp fra samme opdrætter igen hvis jeg skulle købe en nu
sep 2007
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.225
Jo den gør da.... den siger jo netop ERSTATNING.... At du Erstatter en hund med en ny........... Kan ikke se det er så svært............
nov 2006
Anyways, jeg syntes du skal tale med DKKs jurist, og rette dig efter det hun siger. Nå du så har talt med juristen så fortæller du opdrætter hvad juristen har sagt - også håber vi at opdrætter vil følge det. Vil han ikke det, skal du stoppe med tale-kontakt og gå over til at skrive og kræve skriftligt svar med datoangivelse.
Det er ret VIGTIGT at du gør tingene rigtigt, HVIS tingene skulle gå i hårdknude mellem dig og opdrætter. Klart det vil være bedst at ordne det i mindelighed - ingen tvivl om det, men desværre går det ofte galt.
Med HD skelnes der også mellem hvor syg/rask hunden er, om den kan leve et tåleligt liv med den status den har og/eller om den lever med smerter. Det er jo smadder svært og ingen ønsker at havne i en lignende situation som denne, hverken køber eller opdrætter.
Vi havde i sommer en lignende situation som din, inden for min race. Hunden var så syg og smerteplaget, at den til sidst måtte aflives. Køber havde fulgt opdrætters ret til at kræve en second oppinion af opdrætters dyrlæge, og havde sin dokumentation i orden. Hvilket var hendes held, da opdrætter blev meget urimelig da hunden var blevet aflivet og ville kun give købe ½ delen retur. Det endte med at opdrætte blev pålagt at betale hele købsprisen tilbage til køber, på nær kr. 1.500 - de sidste fik kunne køber ikke få fordi hunden var aflivet.
Jeg håber I finder en løsning som I alle kan være glade for.
Jeg syntes du skal se på, om du selv er villig til at gå på kompromis - og om din hund kan leve et godt liv, med den diagnose den har. Hvis den kan det og du dybest set ikke ønsker en anden hund, så kunne i måske mødes på ½ vejen, så opdrætter eventuelt refunderer dig en del af købsprisen i stedet for.
Men tal med juristen og vend de forskellige muligheder/tanker du har med hende. Det tror jeg du er bedst tjent med.
jul 2007
det er derfor at forbrugerklagenævnet siger at aftalen må gælde efter ordlyden og (ikke som man plejer) i hunde handler
jan 2007
-så det vil jo være i tilfælde af jeres hund er så dårlig at den må aflives, eller at du afleverer din hund tilbage. Den er faktisk fair nok ifølge din købsaftale. (ordlyden betyder at hunden afleveres tilbage. Osse selvom der ikke er en ekstra sætning til at uddybe).
Men som sagt ville jeg vælge at tage pengene og købe hund et andet sted, eller spørge om emma kan blive hos jer mod et lille beløb.
jul 2007
jan 2007
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.225
nov 2006
Hvis du køber et TV - der ikke duer, så kræver du vel heller ikke at beholde det defekte, når du får et nyt og funktionelt..... vel ???
Sorry - men sådan fungerer købeloven, og de andre har ret ERSTATNING betyder at man bytter den defekte vare til en ny.
nov 2006
nov 2006
jul 2007
DKK siger at aftalen skal have alternativer med så der ikke er behov for de små grå som Camilla skriver det er ikke min påstand
forbrugerklagenævnet siger at aftalen må gælde som den er skrevet/citeret tidl heller ikke mig
købeloven siger at aftaler er gældende skriftlig/mundtlig
og ja desværre er hunde og lign at regne som tv -køleskab ikke en del af vores familier som de fleste nok regner deres kæledyr for
det i sig selv er i mine øjne kritisabelt
så jeg er trods alle disse svar og oplysninger forvirret men tak for alle svar og meninger det er dejligt at så mange vil hjælpe en fredag eftermiddag
og ja jeg har været her 1 år ca men jeg tror kun jeg har skrevet nogle få indlæg før så jeg regner mig for en novice her men tak igen for jeres tid
Torben
jul 2007
købsaftale/advokat