Opdatering på "en schæfers tunge" Opdatering på "en schæfers tunge"
Hermed en opdatering på tråden i går. http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=269817
Efter at have snakket med nogle fra schæferhundeklubben blev jeg anbefalet, at skrive til dyrlægen på www.schaeferhundeklubben.dk med mit spørgsmål.
Han har svaret:
Schæferhunden har ikke længere tunge end andre racer forholdsmæssigt. Når du synes tungen er meget lang og hænger ud til siden. Skyldes det at når hunden halser, typisk når den har arbejdet el. det er varmt, skydes tilhæftningen for tungen lidt frem således der er fri luftpassage. Jeg har igennem mere end 18 år som dyrlæge intuberet (lagt en tubus i luftrøret for at kunne give hunden ilt og narkosegasser) mange tusinde hunde, og kan konstaterer at schæferhunden ikke har forholdsmæssig længere tunge end andre racer.
Jeg har skrevet til ham to gange, da jeg ikke tror, at han forstår mit spørgsmål. Jeg er da enig med ham i, at tungen ikke er længere end andres, når den ikke puster. Men til gengæld bliver den jo flere gange dens normale længde når den har arbejdet og puster.
Jeg har så stadig ikke fået opklaret min undren. Er der andre af jer, der har fundet ud af noget, der kan give mig en forklaring?
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 177
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Der ud over kunne jeg da forestille mig hunden ville have fordel af f.eks. at lade tungen flade ud under pustningen - så tungen får størst mulig overflade til at "svede" ud gennem. Det er jo en muskel og kan vel til en vis grad formes efter behov - og flader man tungen ud vil den sikkert virke både brede og længere...
mar 2008
Jo, men hvorfor er det så ekstremt på en schæfer i forhold til andre hunde?
okt 2006
Når min den bette har lavet noget meget anstrengt f.eks. så bliver hendes tunge jo også stor så den fylder hele fjæset - det er så et noget mindre fjæs - men dog
Og så er schæferen jo en stor hund, der skal bruges nogle kalorier for at holde så stor en hund i gang og aktiv, denne forbrænding øger varmeudvækslingen og der med behovet for at komme af med varme gennem tungen. Plus jo større du er jo mindre er din overflade forholdsis - og dermed holder man bedre på varmen - så en stor hund i arbejde vil have et større behov for at komme af med varme end en mindre hund i tilsvarende arbejde.
Schæferen er så nok også en af de hunde man oftest ser arbejde virkelig hårdt - hvorfor man tror den har en meget større tunge end f.eks. en tilsvarende størrelse hund, som bare slendre rundt og laver nada...
Men tag da et kig på f.eks. bileder af slædehunde i selen - så vil du se tunger i samme grad - og dog er deres tunger jo ikke større end andre racers hvis de blev sat i samme arbejdssituation og har samme behov for varmedvæksling
mar 2008
okt 2006
Måske schæferen også har et større behov grundet pelsen? Jo mere pels jo varmere har kroppen det jo under arbejdet.
Altså det er ren teori jeg blabre ud!
Eller måske har det noget og gøre med muskelmassen... Man kunne godt forestille sig en muskuløs rottweiler havde mindre varmeudvikling end en knap så muskuløs schæfer...
Ja eller helt andre fysiologiske forhold...
Gætværk...
Gisninger...
Opdatering på "en schæfers tunge"