{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.498 visninger | Oprettet:

Patrick P
Patrick P
Tilmeldt:
19. sep 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Schæfer: Brugshund vs. udstilling {{forumTopicSubject}}

Hej,

Min kæreste og jeg har snakket om at få en hund.
Der er ikke nogen tvivl om, at det skal være en schæfer, men jeg har lige et spørgsmål.

Jeg har nemlig kigget lidt på siden her, og synes at der i nogle salgsannoncer står f.eks. brugshund.

Hvis vi får en hund, så vil vi naturligvis gå til træning med den får at opdrage, motivere og aktivere den, men vi vil ikke gå på udstilling.

Med det jeg har beskrevet her, er det så en såkaldt 'Brugshund' vi skal vælge?

Beklager hvis det er et tåget/dumt spørgsmål smiley


Hilsen Patrick


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Schæfer: Brugshund vs. udstilling
  • #1   3. nov 2008 Jeg vil altid vælge en brugshund, hvis jeg skulle have en schæfer. I mine øjne er de langt mere sunde end udstillingshundene. Du skal naturlivis sørge for at forældredyrene er tjekket for diverse arverligt relaterede sygdomme som eks. HD,.

  • #2   3. nov 2008 Kommer jo osse lidt an på hvad og hvor meget i vil med hunden. Brugshunden kører self i et lidt andet gear end udstillingslinierne. Og et eller andet skal det jo bruges til hvis ikke hunden skal kravle på væggene...

  • #3   3. nov 2008 Vælger I en brugshund, så sørg for opdrætter ved I ikke er til det helt store.

    Så får I ikke en med super drifter der løber på væggene hvis den ikke arbejder hver dag.

    Jeg tror nu jeg ville vælge en fra udstillingslinierne eller en hvid med det du beskriver. Sundhed kan tjekkes ;o)


  • #4   3. nov 2008 Hmm.... En schæfer skal jo også kunne gennemgå visse brugsprøver for at blive avlsgodkendt, - så de ville alle have drifterne som brugshund...

  • #5   3. nov 2008 Ja jeg vil også sige pas på med at købe en seriøs brugshund medmindre I virkelig vil bruge den.
    Men undgå højavlsschæferne, hvis I ikke går efter udstilling. Jeg har en nu, der har udviklet karperyg, og det er bestemt ikke sjovt - plus at hun nu ikke kan bruges til udstilling overhovedet smiley

    Umiddelbart ville en mellemting være bedst til jer måske?


  • #6   3. nov 2008 Og bør lige nævnes, at grunden til hun har udviklet karperyg er at de bliver avlet med så ekstreme vinkler, højavlsschæferne...

    Og ** Simba ** har ret, alle schæfere har drifterne i en vis grad, men brugshundene har rigtig meget, og begynder at kravle på væggene og æde møbler hvis de ikke aktiveres nok.


  • #7   3. nov 2008 Tanja - hvad er karperyg?

  • #8   3. nov 2008 <b>Charlotte H >></b>
    Karperyg er en deformitet (bule/knæk) på rygraden. I visse tilfælde kan det knække så meget, at det klemmer de indre organer. Det gør det dog ikke med Vega.
    Man kan se det her, selvom det er mere udtalt i virkeligheden:
    (link fjernet)


  • Patrick P
    Patrick P Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #9   3. nov 2008 Hej alle,

    Hold da op man får hurtigt svar herinde - jeg er imponeret.

    Den skal ikke med på arbejde, så den skal ikke bruges i den forstand.
    Vi vil bare ikke købe en hund som er beregnet til noget andet, end det vi vil. Det vil være synd for den.

    Men hvad skal man så gå efter i en annonce, hvis man som os, kigger efter en Schæfer, der skal være en familie hund. Og altså ikke skal udstilles? Er der nogle kodeord?


    Tak for de mange svar.

    Hilsen Patrick


  • #10   3. nov 2008 Der er jo 2 linjer af schæferhunden - 1 højavlalinjen - den er god til udstillinger.. oog kan også bruges som brugshund..
    Men en del af højavlslinien har ikke de drifter der skal til.

    2 Brugshundelinjen, det er hovedesærlige grå schæferhunde, som har drifterne i orden.
    Den kan både bruges til udstillinge og som brugshund, men som udstillingshund, har den ikke så mange chancer som en højavlshund.

    Brugshunde finden med et stort tempermen - og det er vigtigt at man forspørger sig om disse forskllige ting, ang. drifter og temperment.. så man får den hund som passer til een.


  • #11   3. nov 2008 Patrick -jeg vil da råde til at i kontakter schæfer-klubben (der er med sikkerhed en racerepræsentant) og/eller får snakket med forskellige opdrættere af begge typer. Det er nok der i kan få den bedste rådgivning til det rette valg.

  • #12   3. nov 2008 Vi gi HUlgaard ret her, i skal have en hund med det rette energi niveau til jer. Hvis i for en brugsschæffer med fuld knald på og ikke er i stand til at aktivere den, så for i altså et kæmpe problem.

    Men hensyn til hvor meget tid der går med, kan Hulgaard sikkert gi en indikation på?


  • #14   3. nov 2008 Jeg har haft både højalvsschæfer og brugsschæfer.

    Nu, hvor jeg har prøvet begge dele vil jeg helt klart anbefale dig at finde en sund og god højalvschæfer, hvis du ikke har ambitioner om at træne mere end en gang om ugen for hyggens skyld.

    En schæfer af brugslinjer er også en pragtfuld familiehund, men det er en hund, der har et lidt større behov for aktivitet, stimulans - og måske også lidt større erfaring end en højavlsschæfer.
    Der er lidt mere krudt i dem, det må vi se i øjnene.

    Har I derimod lyst til at træne en del og er aktive mennesker, der måske ovenikøbet kunne blive tændt på at gå til konkurrencer, så ville jeg vælge en af brugslinjer.

    Begge typer er dejlige hunde - men de kan lidt forskelligt. I skal finde ud af, hvad I har lyst til - og så vælge ud fra det.

    Med begge typer skal I være ualmindelig obs på sundhed - og også være kritisk med kennelen, den kommer fra ;o)


  • #15   3. nov 2008 Patrick> vil da også anbefale Jer at kigge nærmere på de Hvide schæfere. De er generelt sunde, dejligt temperament, skøn familiehund, lette at træne , alsidige og smukke ;o)

  • #16   3. nov 2008 Ja den hvide schæfer var egentlig en rigtig god idé.
    Du undgår de ekstreme vinkler og du får ikke en hund der kravler på væggene. Dog dermed ikke sagt, at de ikke kan bruges til træning! smiley


  • #17   3. nov 2008 De ekstreme vinkler kan nu også undgås ved farvede schæfere... ;o)

    Jeg ved godt, der er mange, der mener anderledes, men den hvide hyrde og en schæfer er i en del år avlet i to forskellige retninger.

    Det er to forskellige racer - hvis man vil have en schæfer, så nytter det ikke at købe en hvid hyrde. Det er en dejlig hund, det er der ingen tvivl om - men det er bare ikke det samme.


  • #18   3. nov 2008 Vælg aldrig en brugshund hvis det kun er alm lydighed i vil bruge den til.

Kommentér på:
Schæfer: Brugshund vs. udstilling

Annonce