565 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Hvad er positiv træning? Hvad er positiv træning?

Mig og min far sad og diskuterede hvad positiv træning er.
I mit hovede er det at man ber hunden om noget og roser den og måske falder der en godbid. Hvis hunden gør noget forkert sætter man den på plads vis respekten og en evt høj lyd for at hunden mister fokus.

Min far derimod mener at man skal rose hvis den gør noget godt, men at man skal SLÅ den hvis den ikke hører efter.
Det eneste jeg kan se i at man slår sin hund, er at man får en psykisk dårlig hund, og en hund som ikke har respekten for en. Jeg kan ikke se fornuften i det.
Men det er som om min far ikke forstår det

(det er heldigvis ikke min far der træner Tasso, det er mig. Så hvis noget skulle få tanker er tasso aldrig blevet slået)

Hvad er jeres mening?

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 stk væg lamper og et puslebord. Har ingen redskaber selv til dette. 400 kr.
  • Opgravning af 5 stk. buksbom stubbe 3.000 kr.
  • klip af hæk 900 kr.
  • Elektriker 580 kr.
  • Hovedrengøring 950 kr.
  • Oprydning efter bryllup 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad er positiv træning?
  • #1   11. nov 2008 * vis = via

• #2   11. nov 2008 Om hunden skal sættes på plads afhænger vel i den grad af hvad det drejer sig om.

Jeg kunne aldrig drømme om at "sætte på plads" hvis hunden gør noget uønsket i en indæringssituation. Hunden har jo i så fald ikke helt forstået øvelsen endnu og prøver sig så frem med noget den tror er rigtigt. Det forkerte ville i så fald blive ignoreret og jeg må prøve at vise tydeligere hvad jeg ønsker af hunden så den kan komme til at gøre det rigtige (og få ros for det)

Positiv træning kan vel være mange ting -men dækker vel kort sagt over at man er gået væk fra metoder som at slå hunden, hive den rundt i snoren osv, og istedet træner med ros og belønning (som kan være alt muligt, ikke kun godbidder)

• Helle F
    Helle F Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 5
    #3   11. nov 2008 I mine øjne er der aldrig grund til at slå en hund...
    men 100 % positiv træning indeholder heller ikke råb eller anden irettesættelse. Ved gennemført positiv forstærkning ignoreres forkert adfærd og rigtig adfærd forstærkes med ros/mad/leg

• #4   11. nov 2008 Michelle *strid kælling *:
    jeg har det også sådan, at hvis hunden er ved at lærer noget, og den ikke kan fuldfører det skal den self ikke have skæld ud for at prøve.

• #5   11. nov 2008 Helt ærligt...din far er altså helt væk hvis han mener det hjælper at slå hunden!!!! Man får en bange usikker og ustabil hund ud af det.. hvis hunden gør noget man ikke vil have er mit bedste råd at sige nej og derefter ignorere indtil hunden stopper den uønskede adfærd. på denne måde finder den ud af, på en god måde, hvad der kan betale sig, og hvad der ikke kan..

• #6   11. nov 2008 ja, som jeg skrev i starten giver det ikke andet end psysisk uønsket adfærd. I værste tilfælde kan hunden bide ud efter en, i forsvar.

• #7   11. nov 2008 Team -nu skal det ikke forståes som at jeg aldrig irettesætter min hund, for det gør jeg... Der er situationer hvor jeg ikke mener det er hensigtsmæssigt at ignorere den fårlige adfærd.

Men i træningssituationer er det yderst sjældent jeg kan se nogen som helst grund til at skælde ud eller sætte på plads (et nej kan dog godt blive brugt -men det ser jeg ikke som "sætte på plads")
    -hvis tingene ikke fungerer på træningspladsen er jeg åbenbart ikke dygtig nok til at formidle hvad jeg vil, hunden keder sig med træningen eller noget helt andet er galt... Men det kan hunden jo dårligt have "fortjent" en irettesættelse for.

Skal man være helt fanatisk vil positiv træning vel betyde at man aldrig, uanset hvad, irettesætter hunden. Istedet ignoreres dårlig/forkert adfærd og ønsket adfærd forstærkes.
    Det mener jeg dog ikke er muligt i praksis (selvom det lyder skidegodt på skrift *G*). Der ER situationer hvor jeg mener det vil være uhensigtsmæssigt at ignorere den uønskede adfærd, da hunden selv kan få forstærkning i adfærden.
    Det kunne f.eks. være at stjæle fra bordet, gø ved døren og den slags.

-det betyder naturligvis ikke at man skal slå hunden (det mener jeg aldrig man skal), men jeg mener heller ikke adfærden kan ignoreres væk.

• #8   11. nov 2008 Positivt træning er hvor man belønner hunden for at gøre noget godt og ignorere det den gør forkert.
    Altså man skal ikke sige nej eller rette på hunden.

• #9   11. nov 2008 jeg tænker et "nej" som en irettesættelse. Og alle "skælder" nok deres hund ud en gang imellem. men det jeg ville egentlig bare vide hvornår det ikke er positiv træning? er det når man råber af sin hund? eller ..

• #10   11. nov 2008 Positiv træning vil sige at hunden belønnes iform at stemme og godbid (eller klik hvis man bruger klikkertræning) når den gør det rigtige og den forkerte/dårlige adfærd ignoreres.

Dvs. man skælder ikke ud, man slår ikke, man råber ikke, man hive og rykker ikke i snoren, man griber ikke fat i kæberne og stirre hunden i øjenene osv.

Kommentér på:
Hvad er positiv træning?

Annonce