{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  IPO?
  • #1   12. nov 2008 Det er:
    Gruppe A - sporarbejde
    Gruppe B - lydighedsarbejde
    Gruppe C- Forsvarsarbejde

    Detaljeret beskrivelse her:
    (link fjernet)


  • #2   12. nov 2008 Så lærte jeg også noget nyt i dag!!! Smil.

  • #3   12. nov 2008 Okay. Ved du hvad IPO er en forkortelse af?

  • #4   12. nov 2008 ”International prøveordning” ( oversat fra tysk),

  • #5   12. nov 2008 Okay.

    Jeg synes det lyder meget politihunde-agtigt..... kan det passe?


  • #6   12. nov 2008 Politihundene har en anden prøveordning der hedder PH, men præcist hvad forskellen er ved jeg desværre ikke nok om.

    Jeg TYVSTJÆLER et gammelt indlgæ af Carina:

    <b>PH</b>
    Er et brugsprøveprogram, hvor øvelserne ligner meget de opgaver som tjenestehunde indenfor politiet kan komme ud for.

    Programmet indeholder lydighed med fri ved fod, afdækning, spring, cykeløvelse, apportering m.m.

    Derudover er der feltsøg hvor der i de højere klasser kan være nedgravede genstande, der er et sporsøg, en rundering og selve forsvarsarbejdet. I de højere klasser kan disse opgaver oven i købet være kombineret, så det kræver en hundefører der forstår sig på taktik, samt forståelse og evnen til at kunne læse og samarbejde med sin hund. For hundens vedkommende kræver det dels at den har en god byttedrift, men også at den er selvstændig og god til at håndtere alle situationer.

    Kravene til præcision i øvelserne er så til gengæld til at komme ud over (sammenlignet med andre programmer er det noget nemmere at score max. point i øvelserne), hvilket jo så i sværhedsgrad ophæves af de MANGE forskellige discipliner hunden skal kunne mestre.

    Så kort sagt: PH er for hundeførere der gerne vil arbejde på deres hunds præmisser og udnytte hundens evner fuldt ud.
    ____________

    <b>IPO</b>
    IPO er et brugsprøveprogram, som sætter meget store krav til hunden rent nervemæssigt og driftmæssigt, og et program der ofte fortæller rigtig meget om hundens evner som avlshund, da mange af de ting der testes i programmet ikke er noget man kan træne op til top-niveau med en dårlig hund (jeg køber selv kun hunde efter IPO-linier, da jeg mener det klart fortæller mest om forældredyrenes brugsevner).

    Programmet består af lydighed med fri ved fod, stå, sid, dæk, apportering, spring, fremadsendelse og langtidsafdækning. I fri ved fod skal man desuden gå igennem en gruppe af mennesker. Alle øvelserne udføres i samme rækkefølge hver gang, og for at score max. point skal selv de mindste detajler være på plads, hvilket kræver at hunden kan køre højt i drift igennem lang tid og samtidig være lydig.

    Derudover er der et sporsøg, hvor man igen kræver at hunden er 100 % koncentreret hele vejen rundt og ligger lige ved genstandene osv. Dette sætter store krav til hundens nervesystem.

    Derudover er der selve forsvarsarbejdet, hvor hunden igen skal køre højt i drift, den skal være lydig og så skal den virkelig være sikker i sin byttedrift for at kunne klare alle momenterne. Her er der igen store krav til præcision og det kræver bestemt en rigtig god hund at få rigtig høje point her !!!

    Så kort sagt: IPO er for den hundefører der virkelig gerne vil arbejde med sin hunds byttedrift og præcision i øvelserne. Det kræver også en virkelig god hund at komme til tops her !!!


    Håber dette gav lidt svar på dit spørgsmål :o)

    Som sagt er forskellen i programmerne min mening et spørgsmål om hvordan man gerne vil træne med sin hund og ikke et spørgsmål om at man gerne vil vise sig frem ;o)

    Fra følgende debat:
    http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=70992


  • #7   12. nov 2008 Okay, mange tak. Ud fra hvad jeg kan forstå er det lidt det samme.

    Men tak for hjælpen


Kommentér på:
IPO?

Annonce