{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.337 visninger | Oprettet:

forskæls behandling {{forumTopicSubject}}

Har tænk og tænkt.. (ja det gjorde lidt ondt he he)

Men gang på gang høre man.. Du skal have din hund i snor det står i loven.. Den må ikke gå på jagt selv, og fange vilde dyr, det står i loven.. Og ja det er rigtig det står i loven.. Så derfor lære vi dem at de ikke må jage og vi holder dem i snor, hvor vi skal og løs hvor de må. (ja selvf er der nogen som træder ved siden af, men vælger at tro de fleste der følger loven..
Men så kommer vi til katten. Den skal udenfor det er synd, den går inde, eller skal være i snor et er imod dens natur!! WHAT??
jo jo men det er faktisk også hundens natur at løbe frit rundt, og har du huskede at fodre piphans som sidder i buret og kigger ud af vinduet??
Det står faktisk også i loven at katten skal holdes på egen matrikkel, eller i snor. Og den må ikke jage vilde dyr.. og alligevel, høre jeg gang på gang, en stolt katte ejer fortælle, ja hans kat kan fange en hare, og bedre rotte eller muse fanger findes ikke.. WHAT det står jo i loven det må den ikke..
Hvorfor er det man som hunde ejer skal følge en lovgivning, for sit dyr, og katte ejer ikke skal?? eller i hverfald føler de sig højt hævet over en sådan lovgivning.. Og det er de samme mennesker som flipper ud over at se en løs hund...

er jeg den eneste som undres over dette??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forskæls behandling
  • #1   16. nov 2008 Nej jeg er også tosset på katteejere og det har vist smittet af på chunta for han hader katte hihi.

    Det er forskelsbehandling på højt plan og jeg griber mig selv i nogle gange at stå i haven og heppe på chunta når den jagter bagboens kat den sindsyge kælling (undskyld men hun meldte os til politiet og sagde at vores hund var til fare for kvarteres børn og skulle aflives - grunden var at den jagtede HENDES kat i VORES have)

    Katte bør holdes på egen grund! sådan er det bare - kan du ikke holde dette så bind den i byen eller flyt på landet - så kan den jagte hvad den vil uden nogen klager -

    Desuden kan jeg ikke se mig fri for at min vaps jagter mus også - han har dræbt to - også var der en der overlevede fordi han mestrer slip kommandoen


  • #2   16. nov 2008 Jeg har det lidt dobbelt med det - og det er fordi, jeg er en af dem, der har sluppet mine fire katte løs i den vilde natur ;o)

    Her hvor jeg bor er det simpelten nødvendigt. Jeg bor på landet og presset fra mus og rotter ville simpelthen bliver for stort uden løsgående katte.
    Derfor trodser de fleste her i nabolaget loven og lader kattene gøre deres arbejde ;o)
    Det betyder så også, at ingen føler sig generet af hinandens katte....

    I byzone ville jeg ønske, at katteejere ville overholde lovgivningen.


  • #3   16. nov 2008 jeg er så en af dem der bor på landet og er sindsygt træt af at have katte rende i min have og mine hunde går fuldkommen amok på dem.

    Jeg kan dårligt gå en tur op og ned af vejen uden at jeg har katte rendene, for jeg er den eneste herude på landet der ikke har katte, og min ene nabo har 8-10 stykker som syntes at der er enormt hyggeligt heroppe hos mig.. grrrrrrr........

    Jeg er klar over at de har et formål på landet, nemlig at holde muse og rottebestanden nede, men jeg er ikke begejstret for dem på min matrikel


  • #4   16. nov 2008 Tjaaa......det kan du da have ret i, men nu er der så bare den væsenlige forskel, at katte ikke overfalder, kontakter mennesker eller hunde....de kan da godt komme op og toppes med en anden kat, men de vil helst være i fred......katte er såmænd ofte langt mere sikre at have fritgående end hunde......så derfor kan jeg ikke se det store problem og det bringer ikke mit pis i kog, at en kat fanger og dræber rotter og mus....de holder bestanden nede sammen med ræven og diverse rovfugle.

  • #5   16. nov 2008 Katteejere er mere egoistiske end hundeejere...
    Jeg synes det lyder meget kynisk. Nu er jeg den LYKKELIGE ejer af både hund og kat og synes ikke der er et stort problem i at katte er løse. Alt for mange hunde er løse hvor vi bor og lad mig lige sige en kat kan ikke bide i samme forstand som en hund.


  • #6   16. nov 2008 Jeg er så én af dem, der nyder at der faktisk er et kæledyr der har et frit liv- og det er katten.

  • #7   16. nov 2008 og det at det faktisk er forbud at have dem rendene løs gør ikke noget??

    der er lavet undersøgelser på det med løse katte.. de er ikke i stand til at holde mus eller rotte bestanden ned, for det skulle være tilfælde skulle men på en gård have 10 katte som overhovede ikke fik anden mad så de blev tvunget til at fange al mad selv.. tilgengæld er vild fugle bestanden gået drastisk ned pga katte rover rederne..


  • #8   16. nov 2008 her hvor jeg bor er der faktisk nogle katte som angriber hunde...

    heste angriber ikke.. men de skal stadig gå i en fold. og må ikke bare gå rundt selv om det er et steppe dyr, og ville spare kumunerne for at gå rabatter...


  • #9   16. nov 2008 Iben, det kan godt være, der er undersøgelser, der viser det - men det ser nu HELT anderledes ud, når man rent faktisk kigger på, hvad kattene udretter.

    Og så - en mæt kat er faktisk en effektiv jæger... Så det handler ikke om, hvor meget mad den får - den fanger byttet alligevel.



  • #10   16. nov 2008 Iben K
    Jeg synes du har en meget negativ holdning. Der er forskel på hunde og katte lige meget hvordan du vælger at dreje det. Og nogen er til katte andre til hunde og nogen er til begge dele. Og du er helt sikkert kun til hunde. Så lad det dog blive der for du kan ikke lave om på det alligevel og du får ikke folk til at ændre mening. Den her tråd bliver der kun en heftig diskution ud af


  • #11   16. nov 2008 Inden vi alle bliver skåret over een kam vil jeg pointerer at vi er rigtig mange katteejere der holder vores katte på egen grund. Jeg har hegnet hele min 900-1000m2 grund ind med hegn med strøm på toppen og her går mine katte når de er ude.

    Det er dels pga. jeg ikke vil have dem kørt over, for ikke at genere mine naboer med mine kæledyr, for ikke de skal blive dræbt af hunde, blive udsat for tortur af kattehadere osv.

    Derimod kunne mange hundeejere godt lære at vise hensyn til deres naboer. Der er så forbandet mange hunde, der ikke har lært ikke at stå og gø i en uendelighed i haven eller farer ud i hegnet når man går forbi med sine hunde så man er i tvivl om hegnet holder. Jeg kan tit undre mig over om disse hundeejere både er døve og blinde???

    Jeg har selv 2 hunde som ikke gøer i haven ej heller farer ud i hegnet så snart der går nogen forbi.

    I det hele taget er der rigtig mange uansvarlige både hunde og katteejere, dog vil jeg sige at en hund kan gøre væsentlig mere skade på mennesker end en kat. Jeg har til dato endnu ikke hørt om en tamkat der i aggresivitet har dræbt et barn eller et voksent menneske, det har jeg derimod med hunde.

    Endvidere kan katte ikke opdrages til at lystre sin ejer i samme omfang som hunde, desuden er hunde mere flokdyr end katte er.

    Der står heller ikke direkte i loven at katte skal holdes på egen matrikel for der findes desværre ikke nogen kattelov. Der står dog dette i loven om mark og vejfred:
    Kapitel IV
    Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.
    § 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt
    optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.
    § 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte
    har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er
    ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den,
    der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling
    af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales
    optagelsespenge eller ufredsbøder.
    Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må
    dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er
    besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske
    gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre
    husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
    Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10
    fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.


  • #12   16. nov 2008 Du må godt skyde en hund på din grund, hvis den er til gene for dig og dine dyr.. Efter advarsler og hvis du har jagttegn

  • #13   16. nov 2008 Kai
    den var ikke til dig. Det er Iben der har taget emnet op derfor skriver jeg til hende. Den første med egoistisk ja der var den første sætning til dig men ellers general


  • #14   16. nov 2008 Tja Kai det kan godt være jeg lige overså det, men det bekymrer nu ikke mig så meget, for jeg holder mine dyr på egen grund smiley og her kan de fange alle de mus der evt. ville søge ind i min bolig her om efteråret.

    Jeg ville også ønske at flere katteejere ville hegne deres katte ind for det er så forbandet trist at se en kat ligge i vejkanten og være blevet ramt af en bil.


  • #15   16. nov 2008 Nej nej ikke mere men har gjort det førhen men har simpelthen ikke nerver til det med alle de farer der lurer allevegne. Jeg synes heller ikke det er specielt rart at skulle samle andres ramte katte op og køre dem til dyrlægen, men gør det for kattens skyld.

    Men jeg synes det er fuldt ud lige så generende at skulle høre på hundegøen hver gang jeg bevæger mig ud i min have, selvom hundene er bag hegn. Og det er både tidligt om morgenen og sent om aftenen og løbende dagen igennem.



  • #16   16. nov 2008 Iben - du har ret - har lige været ude på vor aftengå tur og igen igen igen er der flere katte, der ikke kan komme ind for ejerne er ikke hjemme og så følger de efter os og det er hverken jeg eller mine hunde glade for .......... der er et par katte her hvor jeg bor, der rent faktisk har angrebet min yngste tæve hvilket ikke var morsomt - jeg har også haft en pharaoh hound, der fik øjet kradset ud af en kat og katte har lopper (der er mig bekendt ikke noget der hedder hundelopper!) og spreder ringorme (er bleven smittet et par gange!) så nu bør katte ejerne se at stramme sig lidt an og påtage sig det ansvar de har som ejere af kat(te)

  • #17   16. nov 2008 Hvorfor alt den hysteri omkring katte ?......det er da meget nemt, at høre, at der virkelig er nogle kattehadere imellem her.
    Det eneste jeg syntes man forpligter sig til inden man lukker sin kat ud er, at få den kastereret eller steriliseret.....en hankat der strinter er virkelig ikke en sjov fætter for det stinker forfærdeligt.
    Men jeg kan ikke se, at det kan genere nogen, at min kat går på rov hver nat og kommer hjem og sove det meste af dagen......ja katte skider og graver det ned......og ?.....ræve skider hvor de nu er....pindsvin skider hvor de nu kommer frem.....men en kattelort gravet ned i jorden kan få folk helt i det røde felt........keder man sig ?

    Ja undskyld, men jeg kan ikke se problemet......


  • #18   16. nov 2008 Hmmmm.......
    Ja jeg er ejer af 2 stk. frilandskatte..... steriliserede, da jeg ikke ønsker flere af slagsen. De er anskaffet som staldkatte og kommer og går som de lyster. De har et job: at holde bestanden af mus/rotter så lav som muligt. Til gengæld får de jævnligt ormekur, fri adgand til vand/mad hver dag, årlige dyrlægebesøg samt efter behov...... Lukke/hegne dem inde?
    Aldrig nogen sinde - de hverken larmer eller generer nogen!!


  • #19   16. nov 2008 vores kat er aldrig ude hun er altid, men nok mest fordi jeg er bange for hun vil blive kørt ned og så ville hun ossse ligne lort, hvis hun sikulle rende ude da hun er perser og de har langt hår

  • #20   16. nov 2008 kan ikke forstå man bliver så harm......og slet ikke da emnet var oppe at vende for kort tid siden..G

    Ser ikke problemet i man har huskatte som render frit på ens grund, så længe man husker at fixe dem og chippe og husker den årlige vaccine og ormekur.....

    at sætte en kat i en snor og sige den skulle leve i et bur, ville jeg aldrig ha det godt med, og jeg væmmes når jeg ser en stakkels kat med bjældehalsbånd på bare sidde og stirre ud af vinduet på den frihed den aldrig får lov at opleve......

    Men sådan er vi jo så forskellige c",)


  • #21   16. nov 2008 åh jo skov og natur styrelsen der er skam en lov hvor der står at katten skal holdes på egen matrikkel.. charlotte h har et link til den , håber hun komme på og lige kan sætte den ind ...

    luise hvad er der nu i vejen med en diskution????


  • #22   16. nov 2008 Min kat får også lov til at gå ind og ud som han selv syntes. Han er kastreret og kommer til dyrlægen sammen med hundene til årligt sundhedstjek og vaccination.

    Mine hunde syntes så det er dejligt når de andre katte vi møder på gåturene gider at hilse. Det er der nogle stykker der gør, det er dog ikke dem alle der gider Belle, hun er for fjollet endnu.

    Jeg tror der er næsten lige så mange løse hunde som katte her, og nej nej hundene går sandelig ikke uden for egen matrikel eller måske kun når ejeren ikke ser det. Jeg har så hegnet min have ind så hundene ikke kan komme ud, men kattene kan komme igennem hegnet.


  • #23   16. nov 2008 Min mening:

    Herude render naboernes/byens katte rundt overalt, sidder uden for mine vinduer/hopper op og sidder på de udvendige karme og chikanerer min kat.
    Der er pga. naboernes katte ikke fugleliv at nyde for de af os der kunne tænke os det og hver dag er der en risiko for at få en skamflået hund ind fra haven eller at komme ud og finde en halvdød misser da min hund bestemt ikke er katteelsker :o(

    Jeg synes ikke at det er fair at pådutte andre mennesker ens kæledyr.

    Det skal ikke misforståes for jeg kan bestemt godt lide katte og har selv en dejlig missekat på 6 år som jeg holder uendelig meget af. Hun er indekat og forbliver dette til jeg har fået bygget en kattegård :o)

    Det er mere tanken om alle de katte der bliver kørt ned herude og skal lide en frygtelig pinefuld død som gør at jeg ikke kan have uansvarlige udekatteejere. Mit absolutte minimumskrav hvis man som katteejer absolut skal have en udekat der strejfer rundt er, at disse er steriliseret samt vaccineret efter alle gældende retningslinier for at minimere risikoen for at der fødes endnu flere uønskede mislinger og for at katte-AIDS og deslige ikke spreder sig yderligere.

    Danmarks cirka 650.000 huskatte fanger fra april til august 2 millioner fugle og næsten 4 millioner pattedyr. Dette tal bliver næsten fordoblet, hvis man regner de vildtlevende herreløse katte med, som anslås til at være nogenlunde det samme antal som huskattene ...
    Selvom det umiddelbart kan lyde som et svimlende højt antal fugle og pattedyr, der må lade livet til vores hjemlige katte, så har katte her til lands sandsynligvis ingen mærkbar betydning for den samlede bestand af vores hjemlige fuglearter. http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=291

    Bare lidt info :o)



  • #24   17. nov 2008 hmmm... jeg er så en af dem der græmmes når jeg ser det unge par der går tur i parken med deres kat i snor.... den går helt lavt og krummet sammen og er tydeligvis utryg og virkelig dårligt tilpas i sin sele....

    Hvordan man end vender og drejer det, så er der stor forskel på katten og hundens natur.... Vores tamhunde kan ikke klare sig i naturen hvis vi efterlader dem .... det kan tamkatten hvis den bliver nødt til det....


  • #25   17. nov 2008 (link fjernet)

    (link fjernet)

    Iben - værså´go


  • #26   17. nov 2008 Hvis der ikke skal forskelsbehandles, hvornår bliver der så vedtaget en kattelov.

    Ja hunde og katte er rovdyr, det er mennesker også. Derfor er arterne da ikke ens.


    Det man ikke forstår, er man bange for. Det man er bange for skal dø, eller i det mindste langt væk. (sådan har jeg det med edderkopper, og det lyder som om nogle herinde har det sådan med katte)


  • #27   17. nov 2008 Nu opdager jeg det så ikke hvis der er lidt ekstra efterladenskaber fra andre katte. Belle syntes så det er en delikatesse, det er jeg så ikke enig med hende i.

    Jeg er mere irriteret over alle de hundelorte der ligger allevegne, også i min indkørsel. Kattene graver det selv ned, og jeg samler op efter mine hunde.


  • #28   18. nov 2008 Hvad så hvis det er en anden hund der kommer ind, er det så også bare ærgerligt.

    Mine hunde ville ikke være mine ret længe, hvis de bider en kat. Jagte er ok, slagte er ikke.


  • #29   19. nov 2008 Det er helt iorden ikke at kunne lide katte. Det jeg ikke bryder mig om er den holdning, der ofte kommer til udtryk herinde "Min hund slagter katte og hvad så, det er jo bare en kat"

    Som tidligere skrevet har vi også løse hunde her hvor vi bor. De kommer så ikke i hele min have, da det meste er hegnet ind for at mine hunde ikke går ud på egen hånd. I og for sig kunne det jo være lidt lige meget, bortset fra at den ene ikke ligefrem viser venlighed overfor mine hunde. Min ene nabo har ikke selv hund, men hundelorte i haven.


Kommentér på:
forskæls behandling

Annonce