{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.147 visninger | Oprettet:

Stress eller drift {{forumTopicSubject}}

Hvordan kender man forskel på de to ting?
Jeg spørger fordi jeg har en hund der meget let stresser i tæt nærhed af andre hunde.
Han er meget oppe at køre på træningspladsen, men efter at have iagttaget andre hunde, er jeg da ik længere sikker på at der er tale om stress på træningspladsen.
Det kommer til udtryk ved, at han gør.
Denne adfærd stopper når jeg træner kontakt med ham.
Men kommer frem igen i øvelser som fremadsendelse og rundering.
Han kan dog være ret svær at få kontakt med.

Sidst til træning, trænede vi et nyt sted og han var meget lettere at arbejde med. Jeg konkluderer at det er fordi han forbinder træningspladsen med noget sjovt, og derfor er meget ivrig efter at komme derhen.
Håber der er nogen der kan gøre mig klogere:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stress eller drift
  • #1   22. nov 2008 Jeg tænker nu mere at det er en tillært adfærd på det gamle sted. Altså at han tror at han skal have den adfærd, fordi han er blevet belønnet for det.

    eksempelvis: når han gør bliver der trænet kontakt...

    Hvis du vil have ham ned i gear er du nødt til at fokusere på at belønne inden han køre op. Og så fokusere på det i en lang periode.

    Jeg har selv haft samme problem med min border og han er efter lang tids træning en helt anden hund at arbejde med...


  • #2   22. nov 2008 Ingen tvivl om at det er en tillært adfærd, samt at jeg ubevist har belønnet ham for at gø.
    Jeg ignorerer når han gør, og belønner når han tar kontakt. (kort fortalt)
    Det er blevet meget bedre, men synes at selve træningspladsen får ham op at køre.
    Jeg kan ik belønne inden kan kører op, for det gør han allerede når jeg åbner bildøren.


  • #3   22. nov 2008 Hvordan lyder hans gøen, når han gør det?

    Er den dyb eller skinger - er der nogensinde noget hylende-langstrakt over det?

    Jeg svarer lige noget mere udførligt, når du lige har svaret mig på de to småting ;o)


  • #4   22. nov 2008 Jeg overvejer meget at skifte træningssted af forskellige årsager, men aner ik hvordan han vil reagere på det.
    Det er trods alt en adfærd han har haft siden han var helt lille. Har altid bare fået at vide at han er en glad hund, og træneren har ik rigtig hjulpet. Det bøder jeg jo så for nu.


  • #5   22. nov 2008 CH- Synes den er træls og skinger. Synes ik der er noget hylende over den.

  • #6   22. nov 2008 Ok - hvis den er skinger, og hans gøen normalt ikke er det, så er jeg ret sikker på, at det er en stressudladning, du ser.

    Men at han laver en stressudladning der behøver ikke at betyde, at han generelt er en stresset hund - det kan ganske simpelt bare være fordi, han har erfaring for, at det kan betale sig at gøre helt i selvsving... Som du også selv har beskrevet.

    Løsningen er, at kun belønne ham, når han er i fuldkommen ro. Det tager tid, men er meget virksomt. Det mest vigtige er, at du selv holder dig i fuldkommen ro og på ingen måde kører med i det gear, hunden er i.

    Måske det forandrer noget at skifte miljø - men tilfredsstillelsen, og måske også indlæringen, vil være mere tilfredsstillende, hvis du får det til at køre der, hvor problemet er udtalt og hvor det er opstået...


  • #7   22. nov 2008 CH- Han er generelt en stresset hund. Har haft en adfærdsbehandler til at hjælpe, da han efter en flytning gik helt ik selvsving.
    Det er også mit gæt at det er fordi han stresser, men aner ik hvad forskellen er på stress og drift.
    Det er tydeligt, at jeg kan se en forskel når jeg selv er helt rolig. Det kræver at jeg er 100% på når vi træner.
    Jeg ærgrer mig bare lidt, for han er fantastisk at træne med herhjemme.


  • #8   22. nov 2008 vi havde stor gavn af en øvelse med en hund som gøede konstant under træning.. nå den starede blev der sagt nej og den røg tilbage i bilen og sad 5 min ud igen gø ind i bilen det var stort set hvad de lavede de 3 næste gange til træning men det virkede nu gør den kun får den bliver bedt om det

  • #9   22. nov 2008 CH- Han stresser også hvis fremmede hunde kommer hen til ham. Her er hans gøen dog meget anderledes i forhold til den jeg oplever på træningspladsen.

  • #10   22. nov 2008 Den på træningspladsen er garanteret en god måde, han har erfaret han kan sætte dig i gang med - du må vise ham, at det ikke fører til noget som helst. Når han larmer, så sker der bare IKKE en pind, ganske enkelt - og i yderste konsekvens, som Iben siger, så må han i bilen igen.

  • #11   22. nov 2008 Iben- Jeg blev rådet til ik at gøre noget når han gør, da selv et nej kan betegnes som kontakt.
    Men igen jeg har ik fået noget decideret hjælp på træningspladsen.
    Det med bilen er desværre ik en mulighed, da jeg ik har nogen bil, men ellers var det da et forsøg værd


  • #12   22. nov 2008 CH- Det er også det vi gør nu:)
    Jeg kan helt klart se en forskel, og han er blevet meget bedre. Men vi mangler lige det sidste.
    Problemet opstår mest imellem øvelserne, og specielt når han f.eks ser andre hunde lave indkald eller rundering.


  • #13   22. nov 2008 Du skal bare sørge for at være hurtig til at give ham belønning - måske bare i form af kontakt, når han så holder sin bøtte ;o)

    Og is i maven er en ting i det tilfælde der ;o)


  • #14   22. nov 2008 Camilla, så vender du dig om, går et skridt og starter forfra....

    Uden at kontakte hunden, det er klart ;o)

    Han skal bare være klar over, at holder han ikke sin opmærksomhed på dig, så går du.


  • #15   22. nov 2008 CH- Ja det er skisme svært nogen gange. For jeg kommer tit selv op at køre når han stresser op. Går den helt gal, går vi væk og træner kontakt.
    Når vi gør det får han ro på igen, men kan stadig godt nogen gange finde på at sidde og pibe.


  • #16   22. nov 2008 Jeg har bestemt ik noget imod at arbejde med ham, men ærgre mig da nogen gange over at vi ik kan være med til alle øvelser.
    I f.eks indkald har han altid snor på. Ellers løber han sine egne veje, og render rundt og rundt. Og han ved udmærket godt hvad indkald går ud på, og herhjemme er der ingen problemer.
    Det samme med øvelser tæt på de andre hunde.


  • #17   22. nov 2008 Tænker lidt om klikkeren måske kunne være et godt redskab? Nogen der har erfaringer med det.

  • #18   22. nov 2008 Først og fremmest må du lægge en plan, så du altid ved på forhånd, hvad du skal gøre, når han stresser. Det holder nemlig din stress væk, som virkelig smitter hunden.

    Klikkeren - jo, den er et fantastisk redskab og kan bestemt også bruges til dette.

    Lidt afhængigt af, hvordan du vil bruge den, er der nogen vigtige ting, du skal sætte dig ind i - Klikkeren er vildt effektiv, og derfor er det også nemt at lave fejl med den ;o)


  • #19   22. nov 2008 CH

    Lys gøen har ikke nødvendigvis noget med stressudladning at gøre - omvendt er en mørk gøen heller ikke et tegn på drift.

    Når en hund tændes i en drift, stresser den selvfølgelig.

    Men dét, man skal være opmærksom på, er, hvorvidt hunden kan slukke sin drift igen eller man kan få den til det.

    Der er jo to former for stress. Den stress, som udløses pga. driftspænding er ikke i sig selv skadelig.

    Det er når stressen ikke kan stoppes igen og hunden befinder sig i en mere eller mindre konstant ophidselses-tilstand, at det bliver farligt og helbredsskadeligt for hunden.

    Det er altid tilrådeligt at arbejde med en hunds tænd/sluk-mekanisme. Denne er arvelig - dvs. at nogle hunde er rigtig gode til at "slukke" selv, - mens andre skal hjælpes til at slukke.

    Jeg har skrevet en artikel om de to former for stress ( den positive og den negative) , som kan læses på SOR Hundeskoles hjemmeside, www.hundeskole.dk

    Artiklen hedder "Stressforskrækket hundetræning".

    Mht. lyse og mørke toner hos hunden handler det om, hvorvidt hunden tigger eller forlanger.


  • #20   22. nov 2008 Lise- Er 99% sikker på at der her er tale om negativ stress. Han har allerede haft de første symptomer på, at det er hårdt for kroppen.
    Han har lært at slappe af herhjemme, men det har han bestemt ik altid kunne.
    Vil prøve at læse det der står på dit link.

    CH- Ved du om der er noget godt læsestof på nettet om klikkeren? Jeg har før brugt den lidt, og har fået det vist, men er ik helt sikker på hvordan jeg skal bruge den i denne sammenhæng.


  • #21   22. nov 2008 Lise, jeg tror ikke jeg har skrevet noget om enten/eller - dette var stort set en sandsynlighedsvurdering. Jeg hører sjældent drift i skingre toner... Derfor mit udgangspunkt.

    Med hensyn til at tigge/forlange - heller ikke her, kan man vidst være sort/hvid, tror jeg.


  • #22   22. nov 2008 Der er med garanti en masse læsestof - og jeg ved, at der er et par grupper her på stedet, hvor du med garanti kan få en masse råd og vejledning - både til klikkertræning og til træning med klikker...

  • #23   22. nov 2008 Camilla

    Jeg ville passe meget på hvordan jeg brugte klikkeren. Mange bruger klikkeren på en måde, hvor hunden helt selv skal finde ud af, hvad der er rigtigt eller forkert. Det kan hos visse typer hunde skabe megen frustration, og det er bestemt ikke hensigtsmæssigt, såfremt du har en hund, som er ramt af den skadelige form for stress.

    Man kan sagtens bruge klikkeren på en måde, hvor man bruger en mere manipulativ/hjælpende fremgangsmåde - hvilket jeg selvfølgelig vil opfordre dig til at overveje.

    Held og lykke med træningen.


  • #24   22. nov 2008 CH- De grupper må jeg vist lige ha fundet:)

  • #25   22. nov 2008 Lise- Tak:) Jg overvejede bare at klikke nå han er rolig, og tar kontakt. Men det er nok en dum ide, når jeg ik er mere inde i det.

  • #26   22. nov 2008 Han slapper forresten af når han komme ud i bilen igen, men det er ik tit jeg ser ham være afslappet på træningspladsen.
    Ville ønske jeg havde en træner der kunne hjælpe lidt mere. Hun har haft en hund der er på samme måde, men hun valgte at droppe træningen. Det nægter jeg at gøre:)


  • #27   22. nov 2008 Camilla, for at man kan bruge klikkeren som forstærker, kræver det lidt forarbejde.

    Og det kræver også, at man lige afgør med sig selv, hvordan man vil bruge den. Når du læser om klikkertræning, så vil du læse mest om den metode, som Lise nævner - den hedder shaping. Den handler om, at hunden selv skal byde adfærd og at du ikke må hjælpe den til at gøre tingene rigtigt. Mange, der går ind for klikkertræning (med shaping, som det faktisk indebærer) vil advare dig mod at guide/lokke/vise hunde, hvad den skal.

    Træning med klikker - det er faktisk at træne som man ellers ville gøre - vise hunden, hvad man ønsker er den og klikke adfærden og belønne den. Dette indebærer også noget forarbejde, da hunden skal lære at forbinde klikkeren med noget godt.

    Jeg er enig med Lise i, at shaping nok ikke er det, der er mest oplagt til en hund som din, men træning med klikkeren som forstærker uden at shape kan giv god mening.

    Men sæt dig godt ind i det først, så du ikke får lært ham noget, du ikke ønsker at lære ham ;o)


  • #28   22. nov 2008 CH- Den måde jeg fik vist var også den med at gi en kommando, og klikke når det bliver gjort rigtigt.
    Vil prøve at se om jeg kan finde noget læsestof.


  • #29   22. nov 2008 Har du betinget klikkeren?

  • #30   22. nov 2008 CH- Jeg gir altid en guf efter jeg har klikket. Hvis det er det du mener.

  • #31   22. nov 2008 Med andre ord bruger du allerede klikkeren i din træning?

    Hvis du gør det, så er der intet i vejen for, at klikke, når din hund gør, som du ønsker - tier stille.


  • #32   22. nov 2008 Det er ved at være længe siden jeg har brugt den. Men har lige prøvet,. og han har ik glemt hvad klikket betyder:)

  • #33   22. nov 2008 Jamen har du styr på det, så synes jeg du skal bruge den.

  • #34   22. nov 2008 Tror lige jeg vil læse lidt om det igen:)

  • #35   22. nov 2008 smiley

    Altid en god ide :o)


  • #36   23. nov 2008 Jeg tror også du skal tænke lidt på afstanden til de andre hunde når I træner - især når der er øvelser med tempo.

    Det ser ud til at det bliver for svært for din hund - indenfor en vis radius - med andre hunde?

    God træning ;o)


  • #37   23. nov 2008 Marianne- Ja vi træner helt på min hunds præmisser. Så ja vi holder god afstand til de andre hunde.
    Hans adfærd overfor hunde til træningen er noget anderledes end den er herhjemme, men det er jo fordi han i forvejer er oppe at køre.


  • #38   23. nov 2008 Camilla, godt du er opmærksom på det :o)

    Jeg tror, at mange hunde er lidt utrygge ved ikke at have muligheden for at "flygte" når de er i snor...... hvis de har haft nogle dårlige oplevelser i snor med andre hunde.
    Hvis presset bliver for stort vælger nogle jo at være stressede/udfarende for at få den oplevede trussel væk.

    Nå, det ved du jo godt, håber I bliver rigtige klikkerkloge ;o)


Kommentér på:
Stress eller drift

Annonce