8.822 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Parring - alder på hannen Parring - alder på hannen

Hejsa

Jeg ved at det er meget væsentligt at tæven er gammel nok, og ikke for gammel, til at få hvalpe, men hvordan forholder det sig med hanhundene?

Jeg tænker umiddelbart, at de "leverer" jo blot en vare og er ude af det igen - der er vel ikke umiddelbart samme forudsætninger til de skal være af en vis alder for de skal jo hverken bære, føde eller opdrage hvalpene.

Gør mig klogere! Tak smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng gardinstang i betonvæg 300 kr.
  • Hækklipning 2.500 kr.
  • Hækklipning og busk beskæring, 1 stk 1.450 kr.
  • montering af to plafond lamper 1.000 kr.
  • Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Parring - alder på hannen
  • #1   3. dec 2008 siger precis det samme som k&b
    rigtig mange er liggeglade når de lader deres tæve parre med en alt for ung han hund, før man overhoved kan se dens sind helt og krobsbygning...

• #2   3. dec 2008 Det er skam heller ikke fordi jeg har tænkt mig at avle med Yoda smiley

Men det er vel mere fatalt med en ung tæve? Der er ovenstående gældende + faren ved en for ung tæve ift fødsel osv.

• #3   3. dec 2008 ........ Og det sidste var et spørgsmål, ikke en konstatering smiley

• #4   3. dec 2008 Rent fysisk tager hannen ikke skade af at parre for tidligt nej.
    Men med en for ung han ved du jo reelt ikke hvad du avler på... Hunden er jo i så fald ikke gammel nok til at kunne testes for de relevante arvelige lidelser (mange af de arvelige lidelser kan først testes når hunden er over 1 år).

Både fysisk og mentalt er mange racer ikke færdige før de er 2-3 år, så indtil da aner man jo ikke hvad man avler på...

• #5   3. dec 2008 Og nej jeg mener ikke faren er mindre når det er hanhunden der er for ung... Faren er bare en anden.

-det er vel ikke mindre kritisk at hvalpene risikerer diverse skavanker inkl dårligt temperament, end at tæven risikerer diverse problemer?

• #6   3. dec 2008 Tror I misforstod mig før.

Alle ovennævnte farer ang. sind og kropsbygning osv. er jo også gældende for tæven, men derudover bringer hun også hvalpene og deres fremtid i fare ved måske ikke at være stærk nok, fysisk og psyikisk, til at få hvalpe og de kan derved skades mens hun er drægtig og i deres første 8 uger?

• #8   3. dec 2008 har DKK ikke nogle retninglinjer ang alder.
    altså jeg har set DKK hanner udbudt til parring fra 1 år, men har DKK ikke en grænse?

• #9   3. dec 2008 Nu er jeg mere interesseret i skaden på hvalpene og ikke på forældredyrene.

En tæve i hendes første løbetid vil måske ikke have fysikken og psyken til at klare at være drægtig, til fødslen og til opfostringen, hvorimod hannen vil være i stand til at levere sin vare og derved være ude af parringen.

• #10   3. dec 2008 Fatasibarnet -men netop ved skaden på hvalpene er hannen da relevant.
    Når ha ikke er tjekket for noget som hels (grundet den lave alder) og man faktisk heller ikke kender hans temperament og sind (det er jo ikke færdig udviklet endnu), så risikerer man at han giver nogen uheldige ting videre til hvalpene

• #12   3. dec 2008 Det virker altså ikke som om I forstår hvad jeg mener.

SELVFØLGELIG er det tåbeligt og farligt at avle på en ung hund - tæve som han - men det MÅ da være mere skadeligt med en ung tæve pga hendes større rolle i det at få hvalpe?

For tæven gælder det samme for hannen - men derudover er der FLERE ting som gør sig gældende. Er der nogen der kan fortælle mig dette er forkert? Med en anden begrundelse end hvad man kan sige om tæven

• #13   3. dec 2008 Fantasibarnet -jamen så mener jeg da DFFD har svaret. De fleste tæver (osse unge tæver) vil være i stand til at passe hvalpene, såfremt de da ikke har adfærdsproblemer eller et eller andet der skulle hindre det.

Man hører da af og til om unge tæver der ganske enkelt ikke vil passe hvalpene, men det sker jo osse for ældre tæver...

Kommentér på:
Parring - alder på hannen

Annonce