{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
838 visninger | Oprettet:

Ang. Jagtetik ! {{forumTopicSubject}}

Med henvisning til dette indlæg:
(link fjernet)

Har jeg lige lidt at tilføje !

Nu mener jeg jo ikke at den "forskydning" som er i vor fauna, alene kan tilskrives jægere, men absolut lige så høj grad, om ikke højere:- vore landmænd !..

Hvis man bare skyder, for at dræbe så ville der jo ikke være megen vildt tilbage i DK, -om noget overhovedet !

Faktisk er Rå-dyret ved at være et stort problem i vor fauna. Der er alt for mange, og den gør efterhånden mere skade end gavn.. Se der skal jo også være føde til de mindre dyr. De har en lige så stor eksistensberettigelse, og den er rådyret godt ved at ødelægge !

Hvad med regulerings-jagterne.. De er skisme også vigtige ! - Se bare på Skarven, og hvad de kolonier kan og allerede -har ødelagt !

Jægeren er lige så vigtig for vor natur, som dyrene og planteren er det. Men følgelig skal det være under en god etik jagten foregår.

Se bare hvor vore få remiser man ser på en mark.. Eller den måde der sprøjtes og dyrkes på.. Uha.. Godt der stadig er jægere i DK, for de er nemlig med til at fremme levestederne for vore vilde dyr !

Jægere har støt og roligt indsamlet for bevarelse af haren, som også er meget vigtig i vor natur.. Og beløbet har allerede rundet 1 mill. Der var foråret en interessant udsendelse om harebestanden i DK, og den viste meget oplysende, at en meget stor grund til at vor harebestand er så faldende, på faktisk ganske få år.- I stor grad skyldes den form for landbrug der drives i dag.. Majetærskerne stod for langt de fleste harekilling "drab" !!

Se på agerhønens "retræte" den kan heller ikke skyldes jægeren, men bonden.. som sprøjter og den måde markerne dyrkes på.. De har ingen steder at gemme sig i, og komme i ly af "dårligt" vejr !

Næ i gamle dage, var der en turnus, hvor man dyrkede en mark, det efterfølgende år lå marken brak, eller der gik dyr derpå.. så rent etisk set, mener jeg bestemt både hvad angår vort dyrehold, samt hvorledes vort vildt indirekte blev passet, at foreholdene var væsentligt bedre i "gamle dage"
Noget andet var så jægernes etik dengang.. Uha.. der skal jeg så nok vare mig ! *s*


Der er ikke mange jægere, der i dag ville acceptere de skrækeksempler du der kommer med Gitte.. Jeg kan ikke sige andet, end hvis det var mig der havde disse oplevelser som du har, så ville jeg omgående kontakte lods ejeren, og for den sags skyld også dansk jægerforbund.. Slig kvalmende svineri er ingenlunde i orden !
Men som Marlene så rigtigt påpeger, er der stor etik med og i jagten i dag.. Og ja, desværre er der bråden kar.. Men har man kendskab til dette, og lader handlingen stå uimodsagt, så har man ærligt talt, nøjagtig lige så stort ansvar, som jægeren der foretog denne !

Hvad er egentlig værst:
En handlingslammet laden stå til, eller det fjols der foretager den ??
Begge er i mine termer lige uetiske og tåbelige !


I dag når man tager jagttegn, er etikken i højsædet !
Det burde der ærlig talt også være i landmandsuddsannelsen !
-Og i en helt masse andre uddannelser, men det er så en helt anden snak !

Med jagtlig hilsen.
Knæk og bræk !
Moster.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang. Jagtetik !
  • #1   2. jan 2006 Og ups !
    Jeg var vist lige for hurtig på "aftrækkeren" da jeg lagde indlægget i forum !
    Kanske den skulle have været under Off Topic ?
    Jeg håber på HAérnes velvilllighed, hvis tråden skal flyttes ? På forhånd tak ! *SS*
    Moster.


  • #2   2. jan 2006 Puuhaa, jeg skulle lige hugge mig igennem din tråd, og den du har linket til.... Det var noget af en omgang smiley

    For min skyld, er det fint at værer jæger. Og træne sine hunde til den form for arbjede, har selv trænet Xanthos, i en jagtforening, og skal begynde igen i slutningen af januar. Jeg har da også selv overvejet at tage jagttegn, men ikke gjort noget ved det.:-) Er ikke helt sikker i min sag smiley

    Mange af de kommentarer de var i den linkede tråd, virkede på mig ganske useriøse, lidt som om at de aldrig har set en dødt dyr, og aldrig mødt en jæger.

    J



  • #3   2. jan 2006 Joooo Gitte, det gør jeg da smiley

    Skal du ikke rulle dig ud Gitte???


  • #4   2. jan 2006 Holda op en tråd - jeg er så heller ikke jæger men må citere her:

    Jeg kan ikke bruge sødsuppe holdningen: lad dog dyrene passe sig selv, uff, jægere er slemme´..........til noget som helst. citat slut.

    Lige mine ord ;o)

    Og ellers bar hørt marlene, hørt besse, hørt pia osv osv :o)

    Hygge til jer..



  • #5   2. jan 2006 ja ,jeg holder tilbage i denne tråd,,for det er åbenbart mig som der er noget galt med...

  • #6   2. jan 2006 Ja, jeg er så nok også på Bebes, Marlenes og Michaels side i den her diskussion..

  • #7   2. jan 2006 Moster Gerda; Super godt indlæg .. Hørt hørt hørt

    Jeg citerer dig lige:

    Hvad er egentlig værst:
    En handlingslammet laden stå til, eller det fjols der foretager den ??
    Begge er i mine termer lige uetiske og tåbelige !

    Helt enig - lige en af mine kæpheste.




  • #8   3. jan 2006 Tja - vi fodre da her omkring?
    Driver ikke jagt på dem -

    På min jagt fodre vi også - og nytårsdag blev det første dyr skudt på et helt år. En smal rå....

    Det bliver en dejlg mad hun levere - hun har levet frit hele sit liv - hun var ikke stresset - hun har aldrig stået bundet -

    Så jeg har nu ikke så dårlig samvittighed over at sætte hende på middagsbordet - det står værre til med bom-kalven!


  • #9   3. jan 2006 Næ Gitte L. det er ikke dig der er noget galt med, men dine holdninger *ss*
    Det jeg mener er, at der er så mange foredomme, og een ting der altid kendetegner foredomme, er mangel på viden !
    Nu har du fået et omend lille indblik i, hvordan det foregår, i langt de fleste tilfælde på Dianas stier (Jagt gudinden)*s* og som du kan se, er det langt mere nuanceret, end at jægere bare er "blodtørstige" "bonderøve" *ss*

    No hart feelings *s*
    Mange hilsner fra
    Moster.


Kommentér på:
Ang. Jagtetik !

Annonce