601 visninger
|
Oprettet:
Kastaration som 8 mdrs. {{forumTopicSubject}}
- Kenai er snart 8 mdr nu og skal kastereres d 6 jan.
Jeg har altid gået ind for at man ikk kasterere inden de er et år.
Men Kenai han er begyndt at strinte når han er fremmede steder, især hvis der er andre hunde.. og han boller alt + han er blevet en smule dominerende..
Dyrelægen sagde god for det, og syntes at det skulle gøres så hurtigt så muligt.
Hvad syntes i om det?
maj 2008
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 109 Svar: 813
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.549
dec 2005
Følger: 316 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.108
maj 2008
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Om otte månedersalderen er en god alder at kastrere på har jeg ikke forstand på.
maj 2008
Jeg har sagt nej til ham når jeg har set ham tisse indenfor, for han er jo renlig ellers
jan 2006
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 104
aug 2006
Husk på, at han er i en alder, hvor hormonerne vælter rundt i kroppen på ham. Hvis man guider hunden til den adfærd, man gerne vil have, så vil problemerne aftage.
Når så hormonerne bliver mere stabile - så er uvanerne også væk... Men det er klart, at det er en opgave i en periode.... Den skal ikke have succes med det ;o)
dec 2005
Følger: 316 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.108
aug 2006
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.489
Tayson er selv kasteret dog som en del ældre end din, og det har ikke gjprt noget for ham, og fortryder det meget, hvis jeg får hanhund igen skulle der godt nok store problemer til at jeg ville vælge det. Men håber operationen går vel:)
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.549
Kastrerede hunde skal også opdrages...(0:
maj 2008
jun 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Svar: 231
Har du noget specifik dokumentation for dèn udtalelse??
jan 2006
Følger: 3 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 11 Svar: 41
Har aldrig fortrudt vi gjorde det ved vores Noah
jun 2007
Det er også rimeligt interessant, at langt de fleste fagfolk direkte anbefaler neutraliseringer, hvis ikke hunden skal avle. Og i rigtig mange lande, er det faktisk efterhånden et standardindgreb, at gøre det når hunden er 3-6 måneder, fordi det rent adfærdsmæssigt og sundhedsmæssigt er det bedste.
Men spørger man til gengæld folk fra en dansk brugshundeforening, er kastration næsten det værste man kan gøre ved sin hund!!
Min egen teori er, at dét skyldes tidligere tiders skrøner og rygter - bl.a. om at en kastrat nærmest opdrager sig selv - og så er man jo ikke "noget" eller "nogen" i en brugshundeklub, hvis man har sådan en "nem" hund
Kastration bliver velsagtens betragtet lidt som snyd i de kredse...
Erfaringen med kastrater er i hvert fald normalt meget lille i de forskellige brugshundeklubber, mens motivationen for at eje og træne en hund, oftest er betydeligt større end hos en gennemsnitlig dansk familie. Og så bliver det hele også meget nemt ret modstridende i rådgivningen, hvis det er dér man henvender sig med sin fertile familiehund, som man <i>primært gerne vil ha' til at kunne omgåes med andre hunde, og færdes (rimeligt) frit</i> i bymæssig bebyggelse
Jeg ved heldigvis godt hvem jeg lytter til i sådan en situation... for jeg har også kun en familiehund, hvor generel trivsel er alfa og omega. Og jeg har da <i>heller</i> aldrig fortrudt at han blev kastreret 10 måneder gammel
aug 2006
Hvordan kan du overhovedet skære dem over en kam?
jun 2007
Men vil du da ikke give mig ret i, at der er en vis pointe i at folks motivation til træning, og deres ønsker og hensigter til en familiehund, ofte er væsentligt anderledes end hvad man ønsker af en brugshund? Og at erfaringsgrundlaget med kastrater samtidigt ofte er ret lille de steder man træner brugsarbejde; mens man samtidigt ofte er ret hurtigt ude, med at fraråde det, og begynde at snakke om mangel på træning?
aug 2006
For mig eget vedkommende (og her taler jeg kun om min egen race, da det er den eneste, jeg har erfaring med) gælder det, at hannerne har en tendens til at miste lidt drift, når de bliver kastreret - og derved ryger der også lidt brugsegnethed.
Det handler ikke om, om det er nemt eller svært - det er ikke sådan en macho-konkurrence, når man vælger en hanhund at træne med.
Jeg giver dig helt ret i, at forholdet til træning ofte er forskelligt hvis man sammenligner brugshundefolk og folk der har deres hunde udelukkende som familiehunde - det giver næsten sig selv ;o)
Jeg giver dig ikke ret i, at erfaringsgrundlaget er lille hos brugshundefolket angående kastrater. Tværtimod.
Jeg ved ikke hvem du mener "man" er?
Jeg har haft tilknytning til hundetræning helt generelt i godt og vel to år - og min indstilling til kastration har på ingen måde forandret sig af den grund.
Jeg er bestemt ikke tilhænger af, at man fjerner hanhundepræget medmindre det giver problemadfærd, der ikke kan løses med almindelig opdragelse (altså ved overproduktion af testosteron) eller hunden fysisk har gener som følge af sine testikler.
Jeg synes ikke hanhundepræg er et problem i sig selv - og jeg synes ikke det er noget, der ikke kan løses med lidt fokus.
jun 2007
Det jeg egentligt helst ville frem til, er at der jo er meget forskellige motiver, lyst og evne til at holde hund - og også enormt meget forskel på ejere og hunderacer.
Det er faktisk netop den holdning du også beskriver, som jeg mener er ret udbredt blandt mere seriøse hundefolk. Hundene bliver dovne, og kommer til at mangle drift og drive - og det hele kan jo bare trænes væk
Problemet er bare, at flertallet af befolkningen har hunden af helt andre årsager, end brugshundefolk. Og at deres hunde generelt har rigeligt med drift, så det ikke er et problem, hvis der <i>virkeligt</i> skulle forsvinde lidt ved en kastration.
Derfor mener jeg ikke, at de få "problematikker", som du siger jeres miljø oplever, er særligt relevante for familiehunde.
Derudover synes jeg også, at det er tankevækkende, at stort set alle modstanderne af kastration, findes blandt hundeejere med fertile hunde; mens langt de fleste, der har fået det udført på deres hund, er lykkelige for resultatet
Det kunne bare være interessant at høre, hvor mange af disse ejere, der samtidigt har oplevet, at deres hund har mistet "hanhundepræget" efter en kastration? Jeg kan i hvert fald ikke se dét resultat.
aug 2006
Det er jo som regel noget, man både prædiker OG praktiserer ;o)
Jeg kan godt forstå, hvorfor folk er lykkelige over resultatet - i bedste fald er der jo sket en forandring med hunden, så den er mere medgørlig = mindre anstrengelse i opdragelsen, og ellers er det bare status quo (med undtagelse af de få, hvor hunden får store adfærdsproblemer, men det er jo heldigvis et fåtal).
Det er ikke træning i den grad du beskriver Lars, at lære sin hund ikke at humpe, ikke at strinte indendøre og ikke at strejfe. Det er ganske almindelig opdragelse - det hænder, at tæver gør præcis det samme, og løsningen er den samme.... Opdragelse. Vi taler ikke træning på højt niveau her, men ganske almindelig grundlæggende opdragelse.
Ikke noget rakekvidenskab her, bare en erkendelse af, at der er konsekvenser når man vælger sit køn og dem må man forholde sig til.
At skære i en hund, der ikke er syg synes jeg er mærkværdigt.
jun 2007
Det handler bare IKKE om problemløsning, manglende træning, strinteri, humperi og strejfen osv..... Det handler kun om om at give hunden de bedste forudsætninger for at leve en generelt bedre og mere harmonisk tilværelse som familiehund, under de forudsætninger som bydes en sådan. Det er jo også årsagen til, at det oftere og oftere anbefales af dyrlæger og adfærdsuddannede. Det handler kort sagt om frustrationer, stress, mulig aggression og unødvendige konflikter. Noget der koster rigtig mange hunde livet hvert år, og gi'r endnu flere hunde en masse indskrækninger i dagligdagen... (og deraf mindre stimulering, aktivering og kontakt = livskvalitet).
At bruge forklaringen om at det er unaturligt at skære i en rask hund, kan jeg slet ikke forholde mig til. Alene de sundhedsmæssige fordele, der er for en neutraliseret hanhund, er jo meget større end risikoen ved det lillebitte indgreb, som en kastration er
Og igen, det undrer mig altid, at modstanden er så stor, blandt dem der ingen erfaring har med indgrebet, eller dem der kun har oplevet problemhunde blive kastreret. Mens begejstringen ofte er total, blandt dem der har været igennem det, på en normalt velfungerende hund
aug 2006
For dyrlæger - jooo.. det er der vel ikke noget at sige til?
Jeg synes det er voldsomt at sygeliggøre ganske almindelig hanhundeadfærd.
I forhold til kastration som forebyggelse af sygdomme - har du nogle tal, der viser det faktiske omfang af problemer som følge af intakte kønskirtler?
Hos tæver er det helt klart - hos hanner er det noget mere svævende.
jun 2007
At kastration skulle være "voldsomt på tilbagetog som løsningsmodel for adfærdsuddannede" lyder til gengæld interessant. Hvor har du den information fra? Og hvad mener du med ordet løsningsmodel?
Jeg snakker jo stadig om generel trivsel, og ikke om adfærdsregulering...
Jeg snakker f.eks. om at de fleste hunde får en bedre mulighed for at trives bedre med mindre stress og frustration, at kunne omgåes artfæller, at gå frit, komme med rundt, og generelt at være et godt kæledyr, uden konstant at være i konflikt med sine hormoner. Så de får en generelt mere stimulerende og berigende dagligdag, og ikke konstant skal vælge flokken fra på instinkternes bekostning.
Jeg tænker i øvrigt også på, at mange af de racer som er mest populære i dag, ikke er dem der er "mindst egnede" til indgrebet. Det er nemlig et faktum, at ca. 50% af kastraterne slet ikke udvikler aggression overfor artsfæller, og at anden aggression (på nær frygtaggression) også reduceres dramatisk. Det var blandt andet en af de helt udslagsgivende faktorer, for at jeg selv valgte at få min egen hanhund kastreret relativt tidligt - udover at han var konstant stresset af tæver i nabolaget.
Kastaration som 8 mdrs.