{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
601 visninger | Oprettet:

Kastaration som 8 mdrs. {{forumTopicSubject}}

- Kenai er snart 8 mdr nu og skal kastereres d 6 jan.
Jeg har altid gået ind for at man ikk kasterere inden de er et år.
Men Kenai han er begyndt at strinte når han er fremmede steder, især hvis der er andre hunde.. og han boller alt + han er blevet en smule dominerende..
Dyrelægen sagde god for det, og syntes at det skulle gøres så hurtigt så muligt.

Hvad syntes i om det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kastaration som 8 mdrs.
  • #1   18. dec 2008 Vil lige påpege at begge testikler er faldet ned for laang tid siden smiley

• #2   18. dec 2008 Jeg synes at det er helt ok.....

• #3   18. dec 2008 Jeg synes det er den forkerte måde at gribe det an på....hvorfor skal bollerne af??? Meget drlig syrlæge hvis han råder jer til det. Har dyrlægen ikke snakket om opdragelse??

• #4   18. dec 2008 - Jo, hun sagde bare at det var svært at vænne dem af med det.

• #5   18. dec 2008 Om det er svært er jo et definitionsspørgsmål. Det er ikke svært med en hanhund, der har et normalt testosteronspejl - det er ganske almindelig lydighed.

Om otte månedersalderen er en god alder at kastrere på har jeg ikke forstand på.

• #6   18. dec 2008 Tak for svarende :).

Jeg har sagt nej til ham når jeg har set ham tisse indenfor, for han er jo renlig ellers smiley . og han har stoppet, og jeg har taget ham udenfor.

• #7   18. dec 2008 jeg syntes også at det er en god idé. vi gjorde det også med vores hanhund, da han næsten var 1 år ca. han bollede også alt hvad han kunne komme i nærheden af, og begyndte at være dominerende overfor mig. det hele gik væk igen da han blev kastreret og han er den dejligste hund nu, hvor der ikke er nogle problemer med hormoner osv.

• #8   18. dec 2008 Det er vejen frem ;o)

Husk på, at han er i en alder, hvor hormonerne vælter rundt i kroppen på ham. Hvis man guider hunden til den adfærd, man gerne vil have, så vil problemerne aftage.

Når så hormonerne bliver mere stabile - så er uvanerne også væk... Men det er klart, at det er en opgave i en periode.... Den skal ikke have succes med det ;o)

• #9   18. dec 2008 Synes ganske almindelig opdragelse er gået af mode...

• #10   18. dec 2008 Vivi ja, den tendens ser jeg også, synes jeg ;o)

• #11   18. dec 2008 Jeg er så en af dem der synes det er for tideligt. Synes i det mindste en hund skal have lov til at blive voksen og komme over lømmelalderne før vi bare kapper kuglerne. Desuden skal du jo vide at det slet slet ikke er sikkert at det har nogen virkning. Nu er har du jo allerede bestilt til, så du har jo besluttet dig, synes bare stadig en hund har meget opdragelse tilgode når den kun er 8 måneder, at kasterer løser ikke alt og nogle gange slet ikke moget. Men når du har bestilt tid, har du jo gjort dine overvejlser, såå:)
    Tayson er selv kasteret dog som en del ældre end din, og det har ikke gjprt noget for ham, og fortryder det meget, hvis jeg får hanhund igen skulle der godt nok store problemer til at jeg ville vælge det. Men håber operationen går vel:)

• #12   18. dec 2008 Ja jeg har lige et "news-flash" her:
    Kastrerede hunde skal også opdrages...(0:

• #13   18. dec 2008 Ja, har da heller ikk sagt noget om jeg ikk vil opdrage på ham, og opdrager jo stadig.... i skal ikke tro jeg gør det bare fordi jeg ikk gider opdrage på ham, men han skal alligevel kastereres og nu hvor han i sådan en tidlig alder af 6 mdr begyndte at humpe, løbe ud af hækken, dominere andre hunde, og lige her for nyligt strinte.. syntes jeg det var ved at være tid smiley

• #14   18. dec 2008 "Kastration har mange uforudsete komplikationer indbygget, når hunden ikke er udvokset og er blevet mentalt voksen..."

Har du noget specifik dokumentation for dèn udtalelse??

• #15   19. dec 2008 syns det er en super tidspunkt at gøre det på. Men vil give Vivi ret i >>EN<< ting der skal også opdragelse til.
    Har aldrig fortrudt vi gjorde det ved vores Noah

• #16   19. dec 2008 Sjovt nok er der netop meget få ejere af kastrater som har fortrudt indgrebet, men masser af ejere af fertile hunde, som mener kastration er en forfærdeligt dårlig idé... og det er da ret tankevækkende smiley

Det er også rimeligt interessant, at langt de fleste fagfolk direkte anbefaler neutraliseringer, hvis ikke hunden skal avle. Og i rigtig mange lande, er det faktisk efterhånden et standardindgreb, at gøre det når hunden er 3-6 måneder, fordi det rent adfærdsmæssigt og sundhedsmæssigt er det bedste.

Men spørger man til gengæld folk fra en dansk brugshundeforening, er kastration næsten det værste man kan gøre ved sin hund!!

Min egen teori er, at dét skyldes tidligere tiders skrøner og rygter - bl.a. om at en kastrat nærmest opdrager sig selv - og så er man jo ikke "noget" eller "nogen" i en brugshundeklub, hvis man har sådan en "nem" hund smiley

Kastration bliver velsagtens betragtet lidt som snyd i de kredse...

Erfaringen med kastrater er i hvert fald normalt meget lille i de forskellige brugshundeklubber, mens motivationen for at eje og træne en hund, oftest er betydeligt større end hos en gennemsnitlig dansk familie. Og så bliver det hele også meget nemt ret modstridende i rådgivningen, hvis det er dér man henvender sig med sin fertile familiehund, som man <i>primært gerne vil ha' til at kunne omgåes med andre hunde, og færdes (rimeligt) frit</i> i bymæssig bebyggelse smiley

Jeg ved heldigvis godt hvem jeg lytter til i sådan en situation... for jeg har også kun en familiehund, hvor generel trivsel er alfa og omega. Og jeg har da <i>heller</i> aldrig fortrudt at han blev kastreret 10 måneder gammel smiley

• #17   19. dec 2008 Lars, jeg tror du fantaserer lidt om, hvad der foregår i brugshundeklubber :o)

Hvordan kan du overhovedet skære dem over en kam?

• #18   19. dec 2008 Jeg mangler nok bare at møde nogen fra en brugshundeklub, som synes kastration er en god idé så.... smiley

Men vil du da ikke give mig ret i, at der er en vis pointe i at folks motivation til træning, og deres ønsker og hensigter til en familiehund, ofte er væsentligt anderledes end hvad man ønsker af en brugshund? Og at erfaringsgrundlaget med kastrater samtidigt ofte er ret lille de steder man træner brugsarbejde; mens man samtidigt ofte er ret hurtigt ude, med at fraråde det, og begynde at snakke om mangel på træning?

• #19   19. dec 2008 Jeg giver dig ret i, at ikke mange brugshundefolk har lyst til at kastrere - men deres begrundelse hvorfor er nok lidt anderledes end den, du beskriver.

For mig eget vedkommende (og her taler jeg kun om min egen race, da det er den eneste, jeg har erfaring med) gælder det, at hannerne har en tendens til at miste lidt drift, når de bliver kastreret - og derved ryger der også lidt brugsegnethed.
    Det handler ikke om, om det er nemt eller svært - det er ikke sådan en macho-konkurrence, når man vælger en hanhund at træne med.

Jeg giver dig helt ret i, at forholdet til træning ofte er forskelligt hvis man sammenligner brugshundefolk og folk der har deres hunde udelukkende som familiehunde - det giver næsten sig selv ;o)
    Jeg giver dig ikke ret i, at erfaringsgrundlaget er lille hos brugshundefolket angående kastrater. Tværtimod.

Jeg ved ikke hvem du mener "man" er?
    Jeg har haft tilknytning til hundetræning helt generelt i godt og vel to år - og min indstilling til kastration har på ingen måde forandret sig af den grund.
    Jeg er bestemt ikke tilhænger af, at man fjerner hanhundepræget medmindre det giver problemadfærd, der ikke kan løses med almindelig opdragelse (altså ved overproduktion af testosteron) eller hunden fysisk har gener som følge af sine testikler.

Jeg synes ikke hanhundepræg er et problem i sig selv - og jeg synes ikke det er noget, der ikke kan løses med lidt fokus.

• #20   20. dec 2008 Det var bestemt ikke et angreb på brugshundetræningen; men mere en teori om, hvorfor modstanden oftest er så stor netop i de kredse. Men lad nu bare det ligge, for den bliver vi aldrig enige om alligevel smiley

Det jeg egentligt helst ville frem til, er at der jo er meget forskellige motiver, lyst og evne til at holde hund - og også enormt meget forskel på ejere og hunderacer.
    Det er faktisk netop den holdning du også beskriver, som jeg mener er ret udbredt blandt mere seriøse hundefolk. Hundene bliver dovne, og kommer til at mangle drift og drive - og det hele kan jo bare trænes væk smiley

Problemet er bare, at flertallet af befolkningen har hunden af helt andre årsager, end brugshundefolk. Og at deres hunde generelt har rigeligt med drift, så det ikke er et problem, hvis der <i>virkeligt</i> skulle forsvinde lidt ved en kastration.
    Derfor mener jeg ikke, at de få "problematikker", som du siger jeres miljø oplever, er særligt relevante for familiehunde.

Derudover synes jeg også, at det er tankevækkende, at stort set alle modstanderne af kastration, findes blandt hundeejere med fertile hunde; mens langt de fleste, der har fået det udført på deres hund, er lykkelige for resultatet smiley

Det kunne bare være interessant at høre, hvor mange af disse ejere, der samtidigt har oplevet, at deres hund har mistet "hanhundepræget" efter en kastration? Jeg kan i hvert fald ikke se dét resultat.

• #21   20. dec 2008 Lars, det giver jo sig selv, at man oftest har intakte hunde, hvis man generelt kun ønsker at kastrere i forbindelse med sygdom ;o)

Det er jo som regel noget, man både prædiker OG praktiserer ;o)

Jeg kan godt forstå, hvorfor folk er lykkelige over resultatet - i bedste fald er der jo sket en forandring med hunden, så den er mere medgørlig = mindre anstrengelse i opdragelsen, og ellers er det bare status quo (med undtagelse af de få, hvor hunden får store adfærdsproblemer, men det er jo heldigvis et fåtal).

Det er ikke træning i den grad du beskriver Lars, at lære sin hund ikke at humpe, ikke at strinte indendøre og ikke at strejfe. Det er ganske almindelig opdragelse - det hænder, at tæver gør præcis det samme, og løsningen er den samme.... Opdragelse. Vi taler ikke træning på højt niveau her, men ganske almindelig grundlæggende opdragelse.
    Ikke noget rakekvidenskab her, bare en erkendelse af, at der er konsekvenser når man vælger sit køn og dem må man forholde sig til.

At skære i en hund, der ikke er syg synes jeg er mærkværdigt.

• #22   20. dec 2008 Mon ikke den stigende tendens netop kunne skyldes, at flere og flere efterhånden er blevet bevidste om, at det faktisk er det bedste for rigtig mange hunde? smiley

Det handler bare IKKE om problemløsning, manglende træning, strinteri, humperi og strejfen osv..... Det handler kun om om at give hunden de bedste forudsætninger for at leve en generelt bedre og mere harmonisk tilværelse som familiehund, under de forudsætninger som bydes en sådan. Det er jo også årsagen til, at det oftere og oftere anbefales af dyrlæger og adfærdsuddannede. Det handler kort sagt om frustrationer, stress, mulig aggression og unødvendige konflikter. Noget der koster rigtig mange hunde livet hvert år, og gi'r endnu flere hunde en masse indskrækninger i dagligdagen... (og deraf mindre stimulering, aktivering og kontakt = livskvalitet).

At bruge forklaringen om at det er unaturligt at skære i en rask hund, kan jeg slet ikke forholde mig til. Alene de sundhedsmæssige fordele, der er for en neutraliseret hanhund, er jo meget større end risikoen ved det lillebitte indgreb, som en kastration er smiley Og det er i forvejen heller ikke det mest naturlige, at vi har hunde i vores hjem, skrider på job fra 8-16 hver dag, og fylder madskålen op med tørkost...

Og igen, det undrer mig altid, at modstanden er så stor, blandt dem der ingen erfaring har med indgrebet, eller dem der kun har oplevet problemhunde blive kastreret. Mens begejstringen ofte er total, blandt dem der har været igennem det, på en normalt velfungerende hund smiley

• #23   20. dec 2008 Faktisk er kastration voldsomt på tilbagetog som løsningsmodel hos adfærdsuddannede.

For dyrlæger - jooo.. det er der vel ikke noget at sige til?

Jeg synes det er voldsomt at sygeliggøre ganske almindelig hanhundeadfærd.

I forhold til kastration som forebyggelse af sygdomme - har du nogle tal, der viser det faktiske omfang af problemer som følge af intakte kønskirtler?

Hos tæver er det helt klart - hos hanner er det noget mere svævende.

• #24   20. dec 2008 Jeg har overhovedet ikke nogle specifikke tal vedrørende sundhed og sygdom; men jeg ved godt, at de sundhedsmæssige fordele ved en kastration er lidt diffuse, i modsætning til fordelene ved at sterilisere en tæve smiley Der er dog en lille tendens til, at der er enighed om at ulemperne er mindre end fordelene - også på dét punkt. Og en kastration, er altså et meget lille indgreb, så jeg tog nu gerne risikoen alligevel smiley

At kastration skulle være "voldsomt på tilbagetog som løsningsmodel for adfærdsuddannede" lyder til gengæld interessant. Hvor har du den information fra? Og hvad mener du med ordet løsningsmodel?

Jeg snakker jo stadig om generel trivsel, og ikke om adfærdsregulering... smiley

Jeg snakker f.eks. om at de fleste hunde får en bedre mulighed for at trives bedre med mindre stress og frustration, at kunne omgåes artfæller, at gå frit, komme med rundt, og generelt at være et godt kæledyr, uden konstant at være i konflikt med sine hormoner. Så de får en generelt mere stimulerende og berigende dagligdag, og ikke konstant skal vælge flokken fra på instinkternes bekostning.

Jeg tænker i øvrigt også på, at mange af de racer som er mest populære i dag, ikke er dem der er "mindst egnede" til indgrebet. Det er nemlig et faktum, at ca. 50% af kastraterne slet ikke udvikler aggression overfor artsfæller, og at anden aggression (på nær frygtaggression) også reduceres dramatisk. Det var blandt andet en af de helt udslagsgivende faktorer, for at jeg selv valgte at få min egen hanhund kastreret relativt tidligt - udover at han var konstant stresset af tæver i nabolaget.

Kommentér på:
Kastaration som 8 mdrs.

Annonce