{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.040 visninger | Oprettet:

Lederskab ? {{forumTopicSubject}}

Vi er vel enige om, at hunden er menneskets bedste ven - mit spørgsmål er så .. er vi hundens ???

I divese tråde hvor folk beder om hjælp til det ene og det andet problem ser jeg rigtig mange svar som - bare ryk den i snoren, sprøjt den med en flaske, op i kindposerne og ned på ryggen så den ved hvem der bestemmer, råb NEJ .. osv osv osv

Ville vi selv finde os i den behandling ??
Er det lederskab i hundens øjne ??

Efter min mening er der alt for mange der griber den nemme løsning - magt - og det har intet med lederskab at gøre.
Med henvisning til en tidligere tråd af Heidi - som foriøvrigt blev totalt misforstået og ydermere endte i børneopdragelse - vil jeg gerne spørge igen - hvordan kan vi først stå og sige vi elsker den over alt på jorden for derefter at yde den slags vold imod den ????

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lederskab ?
  • #1   6. jan 2006 søde marlene.. hvis du kan give mig et vidunder middel mod kaysers opførdsel, og det ikk indebærer at tage ham i struben og knurre (som alfalederen ville have gjort) så vil jeg være dig evigt taktemmelig...

• #4   6. jan 2006 Jeg vil da sige at jeg elsker min hund utrolig meget, men bruger da også det med at sætte sig overskævs på hunden og stirre ham i øjnene. Det gør jeg da jeg har hørt det hjælper ved denne race og fordi jeg ønsker han skal forstå det er mig der bestemmer og jeg vil stadig påstå jeg elsker min hund overalt på jorden. Det skal siges at det er langt fra alle racer jeg vil bruge denne øvelse..

• #5   6. jan 2006 Hæ hæ... Ja der skal en del plastikposer til Lobo smiley

Jeg har nu aldrig haft brug for at vælte Bella om på ryggen.

Jeg tror ikke at alle hundeejere er hundens bedste ven...

• #6   6. jan 2006 Jeg er jo af den overbevisning, at hvis man har det rette lederskab, er den slags "værktøjer" slet ikke nødvendige - for så når problemerne aldrig så langt ud..

• #7   6. jan 2006 Marlene:
    Jeg er enig med dig et godt stykke hen ad vejen.
    ofte ser jeg også for mange svar der kun er mindet på syntom behandling og ikke prøver at forhindre den adfærd der udløser problem adfærden.
    Hvis hunden er seperations angst - så put den i bur.
    Dette hjælper overhoved ikke på ar hunden er rædselsslagen over at blive efterladt.
    Buret er en godt hjælpe middel hvis man bruger det rigitgt.

Men derudover vil jeg også sige: Lige gyldigt hvor godt jeg end mener hunde skla behandles, kan negative forstærkninger ikke undgås. Ej heller kan straf undgås. Straf betyder ikke fysisk smerte, det betyder: noget der formindsker en bestem adfærd.
    f.eks hvis hunden hopper op tager du kontakten fra hunden. -dermed straffer du hunden da det hunden ønsker er kontakt.

Så alting med måde.

• #8   6. jan 2006 Kan kan godt se hvad du mener,

Men dyr er dyr og mennesker er mennesker.

Vi skal ikke indordne os under de firbenet, de skal indordne sig under os.

Nogle hunde prøver at tage røven på os. og ser de at vi giver efter, er muligheden for at få noget ud af dyret meget besværligt, der bliver man nød til at vise hunden, hvem der bestemmer.
    Nogle hunde skal have det på en let måde, andre skal der tages lidt håre fat.

Jeg vil meget gerne have lov til at færdes frit i hjemmet, uden at jeg skal kikke nmig over skulderen hele tiden.

PS. Jeg er sq ikke ond ved mine dyr, med ved hvad der skal til.

• #9   6. jan 2006 I en ulveflok overfalder man ikke hinanden - hvordan skulle flokken så kunne overleve ???
    I en ulveflok findes der er naturlig og gensidig respekt ..

• #10   6. jan 2006 marlene > hvilke værktøjer snakker vi om??? jeg er forvirret,, jeg har altid hørt at hunden bedst forstår det hvis man gør hva moren/alfaen ville have gjort...

• #11   6. jan 2006 De "værktøjer" jeg omtaler er dem jeg nævnte øverst i tråden ....

• #13   6. jan 2006 K & A: Hvis du ignorerer en hund fordi den laver en uønsket adfærd er det jo en straf hunden forstår. Sådan irettesætter hundene jo også hinanden.
    Jeg går ind for træning og opdragelse på hundens præmisser - på hundens sprog.
    Det mener jeg ikke "vold" er ....

• #14   6. jan 2006 Jeg tror da på nogle af de værktøjer er lederskab..Når min hund og hans bror prøver at finde ud af hvem der skal bestemme vælter de da hinanden om på ryggen og bider hinanden så hårdt at de piver. Skal lige siges at jeg ikke er voldelig ved Nikko, men bruger det med at sætte mig overskævs, eller rettere brugte, det har ikke været nødvendig i lang tid!

• #15   6. jan 2006 Sandy; Det tror jeg du har ret i - at vi skal være bedre til, at se lidt indad ....

• #16   6. jan 2006 well well.. jeg æææælsker min hund overalt på jorden, men jeg har altså en hund der meeeeeeeeeget gerne vil tage magten, og det vil jeg bare ikk finde mig i.. Derfor gør jeg hva jeg ved moren gjorde da de var små, bider (jeg holder bare) i struben og knurrer til hunden overgiver sig..

Jeg føler mig en smule trådt på, da jeg bestemt ikk mener jeg gør noget galt, jeg er IKKE ond ved ham, men NOGET skal der da gøres ved den uønskede opførdsel..

• #17   6. jan 2006 Ann-Sofie: Det er fordi de ikke har fundet ud af hvem der er lederen ... Det burde der jo være styr på i dit forhold til hunden og så er sådanne metoder absolut ikke nødvendige

• #18   6. jan 2006 Det er der også nu, men jeg brugte det i starten da vi fik ham. Dog skal det siges at han er ved at teste mig igen ( er lige blevet 6 mdr. ) men der har jeg ikke følt det har været nødvendig endnu. Men da han var lille og begyndte og knurre når man irettesatte ham, ja så knurrede jeg igen, og det virkede.

• #19   6. jan 2006 To gange, har jeg taget hårdt fat i min hund.....Hun knurrede af mig og viste tænder. Min umiddelbare reaktion var, at hun skulle se med det samme, at det fandt jeg mig ikke i. Slog hende..aldrig i livet, men tog fat i nakketøjet og råbte med meget store bogstaver. Ellers har vi til hverdag en slags gensidig respekt/forståelse. Hun ved hvad hun må, gør hun noget forkert rømmer jeg mig højlydt og så stopper hun.
    sikkert en helt forkert måde, men hun virker glad, lykkelig og har da respekt (ikke at forveksle med FRYGT) for mig :o)

Men tror da helt klart, at der er mange der ikke er hundens bedste ven (måske er jeg heller ikke selv, prøver ikke at lyde frelst *G*)

• #21   6. jan 2006 Jeg mener nu også der er forskel på metoder i forhold til hvilken race man har.

• #22   6. jan 2006 Nina *Team Tosserne *

Kik ind på min hjemmeside
    (link fjernet)

der har jeg lidt stående.

• #23   6. jan 2006 Enig med Randi N, tror også det er meget forskelligt alt efter hvilke race man har.

• #24   6. jan 2006 Nina: Ikke for at være fræk - men hvis min såkaldte leder brugte vold og ufine metoder ville jeg også forsøge at tage magten ...

• #25   6. jan 2006 Jeg vil også gerne nævne at mine 3 hunde ikke bider eller irettesætter hinanden. De har deres egen rangorden hvor Honey er leder, og altid ender med at få pinden/pivedyret/sokken -dette uden nogen kamp eller fysisk kontakt.
    De stirrer på hinanden.
    Denne komplekse adfærd er meget svær at kopiere så hundene forstår hvad vi prøver at sige.

Det vigtigste i lederskab er at lære alle de dæmpede signaler...(gabe/vende siden til/ smaske/sidde i twiststilling)
    Hundene bruger det hele tiden, da det er det eneste sprog de kan. Hvis vi mennesker bare lærte at forstå det ville mange konflikter blive løst.

• #26   6. jan 2006 Nu har jeg selv en lab. blanding. Jeg kan da godt mærke at jeg ikke behøver at være så hård ved hende, som ved en schæfer.
    Bella har et helt andet sind.

• #27   6. jan 2006 jeg blander mig udenom fra nu af.. jeg gør med min hund hva jeg føler er nødvendigt.. ked af at nogen tror jeg mishandler ham, men så længe jeg selv og min omgangskreds ved jeg ikk gør er jeg lidt ligeglad med hva i andre tror og mener..

Min søs er hundetræner, min veninde er adfærdspsykolog og jeg får rådgivning ved dem og fra de racebesteme bøger jeg har..

Ingen sure miner, men ved vi aldrig bliver enige *GG*

• #28   6. jan 2006 marlene.. kom hjem til mig og førsøg dig alt du har lært.. tro mig, jeg har prøvet andre metoder end det med nakkeskindet/struben.. men som min hundetræner sagde "den hund virker ikke"

døm mig alt du lyster, hvis der var en mere nussepusselig måde ville jeg klart foretrække dem..

• #30   6. jan 2006 Lille dominans:

Udvikler sig let ved gentagende nederlag til bløde, krybende underdanige, usikre hunde, der er svære at dressere.

De skal have lov til at udvikle deres dominans ved at kunne tage ting fra føreren, det fremmer større selvsikkerhed.

Byttedriftsarbejde kan indgyde selvsikkerhed, fordi hunden føler sig "stor og stærk".

Ved straf kommer denne hund i konflikt mellem de to drifter aggression og undvige-flugt. Dette er meget belastende for nervesystemet med evt. varig skade.

I denne fase indstiller hunden sig på flokkens liv - og dermed også familiens liv.

Voksnes hundes tålmodighed bliver mindre overfor hvalpen med tiden, og den lærer efterhånden stille og roligt at tilpasse sig det voksne liv. I denne fase etableres rangorden for alvor og der tales her om den første krise fase mellem hund og fører.

Det er således vigtigt, at lederskabet er i orden og at kontakt mellem hund og fører er godt. En hund med stor dominans kan

derfor godt fylde for meget i hjemmet - pas derfor på med at konsekvensen er i top.

Lad vær med at afstraffe hunden, hvilket kan medføre ekstra dominans.

En hund med lille dominans får tit gentagne nederlag, hvilket kan give en meget underdanig hund. Usikkerheden er tydelig og det er derfor vigtigt, at hunden kan mærke, at føreren bakker op - ellers kan varige skader opstå

• #31   6. jan 2006 Jeg tror desværre at mange misforstår deres hund når den kommer i lømmelalderen / puperteten.
    Det handler faktisk ikke om os - men om dem. Men vi tager gladeligt kampen op og bliver magtsyge .. den er helt gal - det er der vi mister hunden.
    Når hunden kommer i puperteten er de ikke meget anderledes end en teenager. De skal til at finde ud af hvem de er. Det hjælper vi dem bedst igennem ved at være den gode leder. Her er nogle af de nøgleord jeg forbinder med en god leder (og de gælder for alle racer hvis nogen skulle være i tvivl):

Rolig
    Kærlig
    Konsekvent
    Overblik
    Igangsætter

Hvor er overblikket og roen når vi råber og skriger og sidder overskrævs på hunden ??

Det forvirrer den blot endnu mere .. hvem skal den nu holde sig til ?? En stærk hund vil tænke - nå, det job klarer jeg vist bedre selv ...

• #32   6. jan 2006 Nu er Kayser heller ikke så gammel, du vil nok ikke have brug for så mange "kampe" med ham når han bliver voksen.

Hvis det virker for dig og Kayser, så fortsæt med det. Jeg kan ikke forestille mig at han har det andet and rigtig godt...

• #34   6. jan 2006 Nina: Jeg dømmer ikke .. jeg stiller bare et ?

Men jeg har desværre hørt den før med " den hund duer ikke" - i det tilfælde vil jeg lade den gå retur til træneren !
    Jeg har en hund der kommer hos mig som havde fået samme besked .. jeg kan slet ikke se hvor det kommer fra - bortset fra en uvidende træner der burde tage et adfærskursus. Hunden er en ganske normalt fungerende UNGhund...

• #35   6. jan 2006 En "rolig" periode, hvor hormonerne igen kommer i balance. Rangordenen er nu etableret og hvalpene mødes med andre fæller. Ulven vil være nået til efteråret og den bytte begynder at vandre - ulvene samles og følger efter.

Hvalpene får lov at deltage i jagterne og kan kapere mere indlæringsmæssigt.

Grundet den manglende psykiske modenhed bør enhver træning ske uden brug af tvang/straf.

Her er rangordenen blevet etableret, og hunden er inde i en rolig periode. Her er det vigtigt at opbygge kontaktforholdet mellem hund og fører yderligere og fastholde konsekvensen i træningen - brug ikke tvang eller straf.. Benyt i stedet byttedrifts-fremmende øvelser ved brug af klude, bold, pølser, pinde mm.

• #36   6. jan 2006 DFFD: Ja - den er god *ss*
    Så må du ned med bukserne og følge hans eksempel

• #38   6. jan 2006 Så er der lidt læsestof til jer.

• #39   6. jan 2006 sandy >> min træner mente jeg var for ensformig til træning.. når kayser gjorde noget godt var han "dyyygtig, kiks og klap" når han var ulydig (bed ud efter de andre hunde, kastede sig rundt i snoren og sådan) var det "NEJ", efterfølgende "plads" og så ros igen efter komandoen var fuldført..

træneren mente så at det skulle foregå mere på hundens primisser og han fik lov at gå med ham.. Kayser kunne ikk fatte den frihed det gav at få lov at trække rundt i snoren og bide alt der kom i nærheden og gø og gø og gøøøøø... han sagde så "hunden ikk virkede" mente nok "metoden virker ikk" og gav mig snoren.. trænede den måde et par gange mere, og kom derefter på adfærdskursus i schæferklubben..

• #40   6. jan 2006 Tak Babett

• #41   6. jan 2006 Nina: Den slags ændring i træningen tager tid - giv ham en chance til at finde ud af hvad du forlanger af ham

• #42   6. jan 2006 Marlene (33) S

det var så lidt. men der stå mere på..

(link fjernet)

• #46   6. jan 2006 marlene >> han blevb extremt aggressiv overfor andre hunde efter at have fået lov til at styrte rundt og bide alt og alle.. har bidt flere huller i stakkels nala (louise *team tosserne*´s)

der var ingen der ville træne med os mere =( og så rev han min ryg af led fordi han liiige mente vi skulle en anden vej.. anden historie, men tro mig, han blev kugleskør af det!!

brokkede mig også i en tråd herinde over den træning havde ødelagt ham.. meeeeen nok om det..

Nu skal jeg som leder have chips og cola og min mishandlede hund (siges med et smil) skal have sin kallun og et grisseøre i en sok, så har vi da fred en times tid..

Jeg ved vi ikke bliver enige, du tror jeg er for hård og sender underlige signaler, men husk på.. han er ung og syg og jeg har ikk muligheden for at køre ham træt så han er fustreret og stresset oveni...

Jeg gør hva jeg kan for at "underholde" ham, men det er sgu begrænset hva der kan nå at ske på 10 min.. Håber jeg snart må gå de lange ture ved vandet og en hel del mere træning, så vender han energien til at lege og træne i stedet for at prøve mig af...

• #47   6. jan 2006 Jeg vil ønske
    Nina *Team Tosserne *

Held og lykke.

Håber at det lykkes for dig og ikke mindst din hund.

• #48   6. jan 2006 DFFD: *loool* - ja, det kunne have været et kønt syn.
    Men din løsning lyder også som ganske fornuftig - det er der jeg vil hen .. HUNDESPROG .. det forstår de !

• #49   6. jan 2006 Babett: Synes bare ikke det lød på dig at du selv efterlevede de tekster du satte ind ??

• #50   6. jan 2006 Nina: Held og lykke .. og husk at hjælpe din unge hund ved at være den gode leder så han har dig som et trygt holdepunkt *ss*
    Rigtig god bedring til ham

• #51   6. jan 2006 Kan være jeg lige må spørge dig om noget Marlene med hensyn til Nikko, jeg kan godt bruge nogle gode råd...

• #52   6. jan 2006 Jo selvfølgelig - så må vi se om jeg kan hjælpe :o))

• #53   6. jan 2006 2 ting...
    Indkald: Vi går uden snor på markeder og stier, hvor der ikke er mulighed for at der kommer biler. Det har altid gået fint, men efter han er blevet mere voksen, gider han ikke komme når jeg kalder...Det kan tit tage 40 min at få ham i snor, da det eneste der ser ud til at virke er at stå stille og så kommer han når han har lyst og så roser jeg ham helt vildt. Har prøvet at tage hans ynglingslegetøj med, bedste godbidder kun til træning løbe væk fra ham, intet hjælper....

• #55   6. jan 2006 Det er jeg da glad for Klaus - så er jeg ikke den eneste :o))

• #56   6. jan 2006 2 ting. Han er begyndt at synes tæver er særdeles spændende, også selvom de ikke er i løbetid. Problemet er at han hopper på dem hele tiden, og det hjælper ikke når vi lader tæven sige fra, eller når vi tager ham ned, han hopper bare på igen med det samme.

• #57   6. jan 2006 Indkald kan trænes forskelligt. Men vigtigst er, at du under indlæring kun kalder når du ved han vil komme ..
    Dvs at hvis du kan se han er optaget af andre ting venter du med at kalde til han løfter hovedet, kigger i din retning mv.
    1) Find et sted hvor han kan gå løs uden at du behøver at være nervøs for ham. Så går du en tur hvor du helt undlader at kalde på ham. Du skifter retning som det passer dig. Herved skal hunden lære at holde øje med dig - ikke omvendt. Hvis han smutter på eventyr gemmer du dig og venter stille og roligt på, at han finder dig. Hvis han en gang har været udsat for at "blive væk" skal han nok lærer at holde øje med hvor du er. HUSK-denne øvelse kræver mundkurv på dig og masser af tålmodighed.
    2) Du starter indlæring af indkald fra bunden. Dvs du laver en trænings situation hvor du har en hjælper, en frygtelig masse LÆKRE godbidder, dig selv og din hund.
    Hjælper holder hunden - når du kalder slippes hunden og den får masser af ros, godbidder og succes når den løber hjem.
    3) Navnet bruges KUN til indkald - det skal for hunden ALTID forbindes med noget positivt og lækkert.
    (mange bruger navnet 1000 gange under træning - det er unødvendig. Lær dig at bruge en lyd eller hunni hunni mv.)
    HUSK: Du skal altid have succes på indkald under indlæring.

• #58   6. jan 2006 Indkald: Indtil øvelsen er helt på plads må du undlade at slippe ham "usikre" steder hvor du ikke kan kalde ham hjem ... Det er meget vigtigt, at han ikke for succes med ikke at komme når der er kaldt første gang. Så lærer han netop at det også er ok at komme efter 2., 3., 4. eller 5. gang

• #59   6. jan 2006 Mange tak ;-), det er også hvad vi trænede da vi gik til hvalpmotivaltion og der fungerede det perfekt. Men de sidste uger virker det bare ikke på ham, det der er mest provokerende er at han kommer næsten helt hen til mig og sætter sig foran mig og bare kigger på mig. Jeg bliver stående og sådan står vi i laaaang tid og til sidst kommer han, men det tager rigtig lang tid HVER gang. Men det kan være at det kommer når han opdager jeg ikke gir' mig. Jeg har også prøvet det med at gemme mig, der gik han fuldstændig amok, så han holder øje med mig, men føler lidt at han "driller" mig hvis du forstår?

• #60   6. jan 2006 Mht til hans jumpen kan det være lidt svært at rådgive uden at have set det og uden at kende hunden.
    Hvis han generelt er "hormonel" ville jeg overveje kasteration så han helt undgår de hormonstressende situationer.
    Hvilke hunde jumper han ?? Yngre, ældre ?? Er det dominians ??

• #61   6. jan 2006 Jeg vil begynde med kun at kalde 1 gang så, lærte vi også til træning, men jeg har vist glemt det i kampens hede når der går så lang tid inden han kommer....den frækkert

• #62   6. jan 2006 Tæver er han begyndt med efter han har "duftet" en i løbetid. Hanhunde tror jeg er dominans da det er både yngre og ældre, og han vil ikke finde sig i de smider sig om på ryggen. Han har sådan set kun "overgivet" sig til 1 hund han har mødt, resten han har snakket med vil han gerne bestemme over...han er lidt en bestemt herre og har været det fra han blev født.

• #63   6. jan 2006 Der er det tit, at vores tålmodighed kommer til kort. Men hvis du læser to hunde vil du se hvor meget tålmodighed de har. Her er det vigtigt at vores tålmodighed er størrer. Endnu mere vigtigt er det, at vi i sådanne situationer ikke taber fatningen. Så det er rigtigt det du gør - at bevarer roen og simpelthen vente på, at han gør som du vil have ham til. Husk stadig at belønne når han er helt på plads. Alternativt kan du vende om og gå - så kan du belønne når han kommer op på siden af dig.

Alt den tålmodighed du lægger for dagen i din træning nu kommer 10 foldigt retur når han er ældre .. Så vil du en dag slet ikke kunne huske, at du har haft problemer under indlæring.
    Mister vi jordforbindelsen vil vi have de samme problemer for evigt

• #64   6. jan 2006 at de smider ham om på ryggen...

• #65   6. jan 2006 Hvor tit bliver han socialiseret ??

• #66   6. jan 2006 Ja vil forstsætte med det så. Skal heldigvis starte til lydigheds-rally til marts igen, så det kan være det hjælpe også hvis vi ikke har fået det på plads inden smiley Har også talt med min træner i telefon og hun foreslog at jeg skulle købe et rådyrben i en vildtbutik, som han må få og lige leg smaske lidt på når han er kommet på plads og så snupper jeg den igen, så det vil vi også prøve og ja ellers bare tålmodighed....

• #67   6. jan 2006 Vi bor et sted hvor der er store foldboldbaner der er næsten indhegnet, så der leger han tit med andre hunde, og så er han også tit sammen med vores venners lab og nogle andre venners corgi. Derudover møder vi hunde hver dag når vi går tur som han snakker med ikke altid uden snor, i snor snuser de bare til hinanden...

• #68   6. jan 2006 Hans jumpen tror jeg skyldes hans alder. Han vil gerne være den dominerende men er alligevel lidt usikker.
    Den helt selvsikre hund behøver ikke jumpe for at være leder - det viser sig i hele hundens holdning og udstråling. Andre hunde vil slet ikke være i tvivl og derfor vil den overlegne hund slet ikke bruge sådanne metoder.

• #69   6. jan 2006 Men derfor kan det da være trælst at se på alligevel ...
    Jeg ville passe på med at rykke ham af og skælde ud. Det vil han slet ikke kunne forstå - for ham er det jo naturligt at forsøge sig frem. Jeg læser ikke som om han er slagsbror ??
    Hvis du vil stoppe det vil jeg derimod søge hans øjenkontakt og få ham ned ved hjælp af din overlegenhed. Er du med på hvad jeg mener ??
    Prøv at give ham lidt tid - men hvis hans hormonelle frustrationer fortsætter ville jeg nok overveje kasteration.

• #70   6. jan 2006 Ok han var heller ikke den mest dominerende i kuldet, så det kan sagtens passe på ham. Han er også meget mere obs på mig end mange Shibaer normalt er på deres ejer. Altså til træning kigger han meget på hvad jeg gør og holder også meget øje med mig, hvor mange andre Shibaer sagtens kan finde på at smutte hen til noget sjovere skidt med de ikke kan se ejeren, så det kan måske også passe lidt med hans usikkerhed

• #71   6. jan 2006 nej han er slet ikke en slagsbror, elsker andre hunde og er rigtig god på det punkt. Ok håber det forsvinder så, vil gerne have ham avlsgodkendt, men selvfølgelig hellere have en hund der ikke er så frustreret..

• #72   6. jan 2006 Husk derfor på, at når du "sætter" dig på ham mister han tilliden til dig .. det er slet ikke nødvendigt for en leder at bruge sådanne metoder .. ej heller hund/ejer.
    Tænk hellere på at støtte ham og gøre ham sikker på dig. Det vil give ham større selvsikkerhed der også vil vise sig i hans forhold til andre hunde.
    Du skal være tryghedsbasen - den han altid kan stole på og have tillid til. Så vil han søge dig og ikke alt andet.

• #73   6. jan 2006 Må prøve det med at få øjekontakt til ham, bare lidt svært når han sidder på en tæve, men vil helt sikkert prøve det...

• #74   6. jan 2006 Har heller ikke sat mig over ham i lang tid, det var kun i starten da han knurrede af mig og viste tænder. Dog kan han stadig finde på at knurre hvis jeg tager ham ned fra en tæve, men han stirrer ikke på mig imens og tror det er mest frustation så der bruger jeg det ikke

• #75   6. jan 2006 Så må du ned i knæ og blive ved med søge at holde ham fast med blikket.
    Ved det kan være svært ...

• #76   6. jan 2006 He he ja svært når de kun ser tæver, men det kan jo komme an på en prøve :o)

• #77   6. jan 2006 Istedet for at tage fat i dem er det bedre at bruge vores krop til at "gå i mellem" med - så viger de mere frivilligt og kan bedre accepterer det. Det er lidt svært at forklare - men din front med brede skuldre betyder "nej" - ryggen til betyder "ja" ...

• #78   6. jan 2006 hi hi .. kender det - mine drenge har også været unghunde *ss*

• #79   6. jan 2006 Jep vores venners hanlab er godt 14 mdr så han synes også det er rigtig sjovt og de to sammen og med en tæve...puha stakkels tæve. men vil give dette råd videre til dem også

• #80   6. jan 2006 God ide`
    Lad mig endelig vide hvordan det går.
    Nu vil jeg i seng.

• #81   6. jan 2006 det skal jeg gøre og i lige måde, og tak for råd ;-o) Godnat

• #82   7. jan 2006 Smukt sagt Marlene.

• #83   7. jan 2006 Det her bliver jeg simpelthen nød til at skrive min mening om......
    Har ikke læst det hele, så noget er misset....
    En alfaulv river ''hovedet'' af en underulv, hvis den ikke marker ret. Selvfølelig bruger han øjne, ører og kropsprog først, men der er ballademager mellem dem.... Det er ikke ensbetydende med at han bider. Han kan mase, bide i ørerne, i læben brummer samtidligt for at gøre ballademageren bange....
    Hvis det er vold, så er det vold...
    Men i modsiger jer selv(nogle af jer) og samligner hunde og børn. Det er ikke til samligning.. Børn forstår når man forklarer dem ting. Hunde forstår kropssproget....
    Alfahannen går selvfølelig ikke og bider til højre og venstre, men at han ikke gør det er bestemt ikke rigtigt og det ser faktisk meget voldsomt ud....
    Så taler i om træning, det kan jo heller ikke samlignes.. Hvis min han overfalder en anden han, er der stor forskel på om det er på træningsbanen eller hjemme i haven..Men man skal jo osse tænke på den anden han mens det står på .. Det ville da være synd, men jeg jeg regerer ved brummen og holder fast i læben og trækker NEDAD, så er det som alfaulven. Det eneste jeg mangler er at savle, men det er lidt svært...
    Og mange hunde bliver usikkre hvis de ikke har en leder, hvorfor bliver ellers 95 % af de hunde der bliver aflivet hvert år aflivet pga. adfærdsvanskeligheder????
    Og med rosen, så er det jo ikke det.. Jeg tager det som en selvføle at folk roser hunden når det lykkes... Jeg selv roser 90% og skælder ud 10%.
    Der er stor forskel på alle hunderacer, jeg kender bullmastiffer de tror at de er en kælen kat og tæver der ikke kan lide andre end sig selv, selvfølelig har vi formet meget af det, men de har trods alt en personlighed selv...
    Og i akutte situationer kan man ikke ''bare'' gå imellem. Det er jo ikke logisk..
    Jeg mener ikke at man skal slå med hånden, der er meget stor forskel på håndslag og at man bider dem i læben....
    F.eks. min bullmastifftæve er 8 mdr. når vi går tur alle tre og de løber løs, er bullmastifftæven i nakken på bulldoggen. Det går ikke pga. hendes dårlige ryg.Hvad gør jeg så??? Det hjælper ikke at råbe og skrige, løbe væk osv. og det er Abby's ryg der gælder. Jeg kalder på bullmastiffen, hun hører ikke , jeg løber efter hende
    fanger hende og bider hende hårdt i læben... Lige siden har hun regeret når jeg har sagt stop mht. Abby... Og hun er absolut ikke bange for mig men hun ved at det var alvor.... Måske er det synd at jeg ikke kunne forklare hende det med ord i stedet, men hun var døv... og nu kan de rende frit og lege normalt....Og det var kun et spørgsmål om et forkert spring på ryggen så var Abby's ryg ødelagt....
    Jeg kunne foresætte men det er svært at skrive på denne måde....
    Læs eller se nogle film om ulven.
    Vh Mette

• #84   7. jan 2006 plus så er det vigtigt at regere promte og ikke 5 sek for sent

• #85   7. jan 2006 Mette: Jeg forstår slet ikke det du skriver - det har jo slet ingen sammenhæng med resten af tråden ???
    Du taler om akutte situationer og slåskampe - vi taler om dagligdags håndtering og løsning af små problemer i den forbindelse.
    Du skriver, at du går ud fra at alle roser deres hunde. Det er jo netop det der ofte er problemet - det gør man ikke. Vi ser ofte i en trænings situation, at hvis hunden gør det ønskede er fører passiv men i det øjeblik den gør det uønskede er man over den som en høg. Herved lærer hunden at negativ kontakt er bedre end ingen kontakt.
    Hvor mange gange ser man ikke, at (ung) hunden sidder pænt på plads - uden ros eller kontakt fra føreren. Det bliver da lidt kedeligt i længden så den finder hurtigt ud af, at i det øjeblik den bliver urolig får den kontakten .. negativ kontakt er bedre end ingen kontakt.
    Børn ?? Hvem taler om børn ?? Jeg har ingen børn så jeg ved ikke hvad du mener om sammenligning i den forbindelse.
    Din metode med at bide i læben og trække den i læben/kæben har jeg ingen kommentarer til ......

• #86   7. jan 2006 sådan forstod jeg det ikke da mange af de tidligere tråde handlet om med hunde og børn i akut situation og hunde der stak af... Men undskyld da...
    men nu var det mest for ulven og hunden.

• #87   7. jan 2006 Svarer du herinde i denne tråd, på noget du har læst i tidligere tråde???.. måske det er derfor jeg ikke forstod det..

• #88   7. jan 2006 nej da men du nævner det selv med heidi

• #89   7. jan 2006 Jeg skriver sådan...:
    Med henvisning til en tidligere tråd af Heidi - som foriøvrigt blev totalt misforstået og ydermere endte i børneopdragelse - vil jeg gerne spørge igen - hvordan kan vi først stå og sige vi elsker den over alt på jorden for derefter at yde den slags vold imod den ????

det er ikke noget med at vi skal have børnene ind i det. men at netop fordi jeg syntes at Heidis tråd blev misforstået.. og kørt af sporet så man kom fra det aktuelle spørgsmål som netop var..

hvordan kan vi først stå og sige vi elsker den over alt på jorden for derefter at yde den slags vold imod den ????

• #90   7. jan 2006 jeg mente med min indslag at alm. træning ikke kan samlignes med akutte situationer så prøvede jeg at forklare det så nemt som muligt med eks.
    og det med alfaulven ikke var rigtigt for han tager fat i ballademagerne

• #91   7. jan 2006 Umiddelbart er der ingen der er i tvivl om rangordnen i en ulveflok - derfor er der sjældent stridigheder. Flokken kan ikke overleve hvis den strides ej heller værne sig mod fjender hvis halvdelen af flokken er skadet.
    I tilfælde hvor unge individer forsøger sig vil de enten overtage eller blive drevet fra flokken - i den forbindelse vil der selvfølgelig være en konflikt ellers ikke.
    Alt andet kan måske syne som konflikter men vil være almen opdragelse flokken imellem.

• #92   7. jan 2006 jeg siger jo netop at en alfaulv ikke bider men maser eller bider i øret eller læben, ligesom en mor med hendes hvalpe når hun opdrager dem.... så de lærer at underkaste sig dem...
    Det er jo sådan set deres metode jeg prøver at forklare måske er det svært at diskutere dem her, menhunde er der jo forskel på og dine labradorer er ''nemmere'' med blid lydigstræning end f.eks. bullmastiffer både pga dominas men osse deres stædighed som ligger generalt ved racen... og jeg siger ikke at dine hunde ikke er et stort arb. jeg siger at det er anderledes arb.

• #93   7. jan 2006 Ok Mette - synes bare ikke, at det var hvad du skrev - sådan forstod jeg det ihvertilfald ikke på din formulering.

Jeg er godt klar over, at ikke alle racer er ens at træne. Nogle er måske mere samarbejdsvillige end andre. Men nu var det lederskab vi talte om og her er principperne jo de samme uanset race.

Blot til info er en Labrador ikke lig med en blid og nem hund. En ung labrador er faktisk noget af en håndfuld idet den er meget hormonel og meget energifuld. Dette overrasker også mange lab. ejere og de har derfor ofte desværre ligeså mange problemer som alle andre.
    Enig at der sjældent findes A hunde i et lab kuld idet racen er fremavlet til at være samarbejdsvillig. Men det er absolut ikke lig med ingen problemer.

• #94   7. jan 2006 hehe ja det hele bliver nemt forstået anderledes herinde og det jeg ved om labberne er at de er meget lærevillige de første år og lærenemme og så bliver de til ''svære'' hunde forstå mig ret...
    men det er tit min iver der gør jeg jeg måske ikke rigtigt forklare mig godt nok....
    men jeg holder ved mit ;O)))) indtil jeg lærer noget nyt

• #95   7. jan 2006 ok

Kommentér på:
Lederskab ?

Annonce