Lederskab ? {{forumTopicSubject}}
Vi er vel enige om, at hunden er menneskets bedste ven - mit spørgsmål er så .. er vi hundens ???
I divese tråde hvor folk beder om hjælp til det ene og det andet problem ser jeg rigtig mange svar som - bare ryk den i snoren, sprøjt den med en flaske, op i kindposerne og ned på ryggen så den ved hvem der bestemmer, råb NEJ .. osv osv osv
Ville vi selv finde os i den behandling ??
Er det lederskab i hundens øjne ??
Efter min mening er der alt for mange der griber den nemme løsning - magt - og det har intet med lederskab at gøre.
Med henvisning til en tidligere tråd af Heidi - som foriøvrigt blev totalt misforstået og ydermere endte i børneopdragelse - vil jeg gerne spørge igen - hvordan kan vi først stå og sige vi elsker den over alt på jorden for derefter at yde den slags vold imod den ????
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
aug 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.043
jun 2005
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 133 Svar: 2.263
Jeg har nu aldrig haft brug for at vælte Bella om på ryggen.
Jeg tror ikke at alle hundeejere er hundens bedste ven...
dec 2004
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 776
sep 2005
Følger: 121 Følgere: 122 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 974
Jeg er enig med dig et godt stykke hen ad vejen.
ofte ser jeg også for mange svar der kun er mindet på syntom behandling og ikke prøver at forhindre den adfærd der udløser problem adfærden.
Hvis hunden er seperations angst - så put den i bur.
Dette hjælper overhoved ikke på ar hunden er rædselsslagen over at blive efterladt.
Buret er en godt hjælpe middel hvis man bruger det rigitgt.
Men derudover vil jeg også sige: Lige gyldigt hvor godt jeg end mener hunde skla behandles, kan negative forstærkninger ikke undgås. Ej heller kan straf undgås. Straf betyder ikke fysisk smerte, det betyder: noget der formindsker en bestem adfærd.
f.eks hvis hunden hopper op tager du kontakten fra hunden. -dermed straffer du hunden da det hunden ønsker er kontakt.
Så alting med måde.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Men dyr er dyr og mennesker er mennesker.
Vi skal ikke indordne os under de firbenet, de skal indordne sig under os.
Nogle hunde prøver at tage røven på os. og ser de at vi giver efter, er muligheden for at få noget ud af dyret meget besværligt, der bliver man nød til at vise hunden, hvem der bestemmer.
Nogle hunde skal have det på en let måde, andre skal der tages lidt håre fat.
Jeg vil meget gerne have lov til at færdes frit i hjemmet, uden at jeg skal kikke nmig over skulderen hele tiden.
PS. Jeg er sq ikke ond ved mine dyr, med ved hvad der skal til.
dec 2004
I en ulveflok findes der er naturlig og gensidig respekt ..
jun 2005
dec 2004
dec 2004
Jeg går ind for træning og opdragelse på hundens præmisser - på hundens sprog.
Det mener jeg ikke "vold" er ....
aug 2005
dec 2004
jun 2005
Jeg føler mig en smule trådt på, da jeg bestemt ikk mener jeg gør noget galt, jeg er IKKE ond ved ham, men NOGET skal der da gøres ved den uønskede opførdsel..
dec 2004
aug 2005
jan 2006
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 91
sikkert en helt forkert måde, men hun virker glad, lykkelig og har da respekt (ikke at forveksle med FRYGT) for mig :o)
Men tror da helt klart, at der er mange der ikke er hundens bedste ven (måske er jeg heller ikke selv, prøver ikke at lyde frelst *G*)
jun 2005
jan 2006
Kik ind på min hjemmeside
(link fjernet)
der har jeg lidt stående.
aug 2005
dec 2004
sep 2005
Følger: 121 Følgere: 122 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 974
De stirrer på hinanden.
Denne komplekse adfærd er meget svær at kopiere så hundene forstår hvad vi prøver at sige.
Det vigtigste i lederskab er at lære alle de dæmpede signaler...(gabe/vende siden til/ smaske/sidde i twiststilling)
Hundene bruger det hele tiden, da det er det eneste sprog de kan. Hvis vi mennesker bare lærte at forstå det ville mange konflikter blive løst.
jun 2005
Bella har et helt andet sind.
jun 2005
Min søs er hundetræner, min veninde er adfærdspsykolog og jeg får rådgivning ved dem og fra de racebesteme bøger jeg har..
Ingen sure miner, men ved vi aldrig bliver enige *GG*
jun 2005
døm mig alt du lyster, hvis der var en mere nussepusselig måde ville jeg klart foretrække dem..
jan 2006
Udvikler sig let ved gentagende nederlag til bløde, krybende underdanige, usikre hunde, der er svære at dressere.
De skal have lov til at udvikle deres dominans ved at kunne tage ting fra føreren, det fremmer større selvsikkerhed.
Byttedriftsarbejde kan indgyde selvsikkerhed, fordi hunden føler sig "stor og stærk".
Ved straf kommer denne hund i konflikt mellem de to drifter aggression og undvige-flugt. Dette er meget belastende for nervesystemet med evt. varig skade.
I denne fase indstiller hunden sig på flokkens liv - og dermed også familiens liv.
Voksnes hundes tålmodighed bliver mindre overfor hvalpen med tiden, og den lærer efterhånden stille og roligt at tilpasse sig det voksne liv. I denne fase etableres rangorden for alvor og der tales her om den første krise fase mellem hund og fører.
Det er således vigtigt, at lederskabet er i orden og at kontakt mellem hund og fører er godt. En hund med stor dominans kan
derfor godt fylde for meget i hjemmet - pas derfor på med at konsekvensen er i top.
Lad vær med at afstraffe hunden, hvilket kan medføre ekstra dominans.
En hund med lille dominans får tit gentagne nederlag, hvilket kan give en meget underdanig hund. Usikkerheden er tydelig og det er derfor vigtigt, at hunden kan mærke, at føreren bakker op - ellers kan varige skader opstå
dec 2004
Det handler faktisk ikke om os - men om dem. Men vi tager gladeligt kampen op og bliver magtsyge .. den er helt gal - det er der vi mister hunden.
Når hunden kommer i puperteten er de ikke meget anderledes end en teenager. De skal til at finde ud af hvem de er. Det hjælper vi dem bedst igennem ved at være den gode leder. Her er nogle af de nøgleord jeg forbinder med en god leder (og de gælder for alle racer hvis nogen skulle være i tvivl):
Rolig
Kærlig
Konsekvent
Overblik
Igangsætter
Hvor er overblikket og roen når vi råber og skriger og sidder overskrævs på hunden ??
Det forvirrer den blot endnu mere .. hvem skal den nu holde sig til ?? En stærk hund vil tænke - nå, det job klarer jeg vist bedre selv ...
jun 2005
Hvis det virker for dig og Kayser, så fortsæt med det. Jeg kan ikke forestille mig at han har det andet and rigtig godt...
dec 2004
Men jeg har desværre hørt den før med " den hund duer ikke" - i det tilfælde vil jeg lade den gå retur til træneren !
Jeg har en hund der kommer hos mig som havde fået samme besked .. jeg kan slet ikke se hvor det kommer fra - bortset fra en uvidende træner der burde tage et adfærskursus. Hunden er en ganske normalt fungerende UNGhund...
jan 2006
Hvalpene får lov at deltage i jagterne og kan kapere mere indlæringsmæssigt.
Grundet den manglende psykiske modenhed bør enhver træning ske uden brug af tvang/straf.
Her er rangordenen blevet etableret, og hunden er inde i en rolig periode. Her er det vigtigt at opbygge kontaktforholdet mellem hund og fører yderligere og fastholde konsekvensen i træningen - brug ikke tvang eller straf.. Benyt i stedet byttedrifts-fremmende øvelser ved brug af klude, bold, pølser, pinde mm.
dec 2004
Så må du ned med bukserne og følge hans eksempel
jan 2006
jun 2005
træneren mente så at det skulle foregå mere på hundens primisser og han fik lov at gå med ham.. Kayser kunne ikk fatte den frihed det gav at få lov at trække rundt i snoren og bide alt der kom i nærheden og gø og gø og gøøøøø... han sagde så "hunden ikk virkede" mente nok "metoden virker ikk" og gav mig snoren.. trænede den måde et par gange mere, og kom derefter på adfærdskursus i schæferklubben..
dec 2004
dec 2004
jan 2006
det var så lidt. men der stå mere på..
(link fjernet)
jun 2005
der var ingen der ville træne med os mere =( og så rev han min ryg af led fordi han liiige mente vi skulle en anden vej.. anden historie, men tro mig, han blev kugleskør af det!!
brokkede mig også i en tråd herinde over den træning havde ødelagt ham.. meeeeen nok om det..
Nu skal jeg som leder have chips og cola og min mishandlede hund (siges med et smil) skal have sin kallun og et grisseøre i en sok, så har vi da fred en times tid..
Jeg ved vi ikke bliver enige, du tror jeg er for hård og sender underlige signaler, men husk på.. han er ung og syg og jeg har ikk muligheden for at køre ham træt så han er fustreret og stresset oveni...
Jeg gør hva jeg kan for at "underholde" ham, men det er sgu begrænset hva der kan nå at ske på 10 min.. Håber jeg snart må gå de lange ture ved vandet og en hel del mere træning, så vender han energien til at lege og træne i stedet for at prøve mig af...
jan 2006
Nina *Team Tosserne *
Held og lykke.
Håber at det lykkes for dig og ikke mindst din hund.
dec 2004
Men din løsning lyder også som ganske fornuftig - det er der jeg vil hen .. HUNDESPROG .. det forstår de !
dec 2004
dec 2004
Rigtig god bedring til ham
aug 2005
dec 2004
aug 2005
Indkald: Vi går uden snor på markeder og stier, hvor der ikke er mulighed for at der kommer biler. Det har altid gået fint, men efter han er blevet mere voksen, gider han ikke komme når jeg kalder...Det kan tit tage 40 min at få ham i snor, da det eneste der ser ud til at virke er at stå stille og så kommer han når han har lyst og så roser jeg ham helt vildt. Har prøvet at tage hans ynglingslegetøj med, bedste godbidder kun til træning løbe væk fra ham, intet hjælper....
dec 2004
aug 2005
dec 2004
Dvs at hvis du kan se han er optaget af andre ting venter du med at kalde til han løfter hovedet, kigger i din retning mv.
1) Find et sted hvor han kan gå løs uden at du behøver at være nervøs for ham. Så går du en tur hvor du helt undlader at kalde på ham. Du skifter retning som det passer dig. Herved skal hunden lære at holde øje med dig - ikke omvendt. Hvis han smutter på eventyr gemmer du dig og venter stille og roligt på, at han finder dig. Hvis han en gang har været udsat for at "blive væk" skal han nok lærer at holde øje med hvor du er. HUSK-denne øvelse kræver mundkurv på dig og masser af tålmodighed.
2) Du starter indlæring af indkald fra bunden. Dvs du laver en trænings situation hvor du har en hjælper, en frygtelig masse LÆKRE godbidder, dig selv og din hund.
Hjælper holder hunden - når du kalder slippes hunden og den får masser af ros, godbidder og succes når den løber hjem.
3) Navnet bruges KUN til indkald - det skal for hunden ALTID forbindes med noget positivt og lækkert.
(mange bruger navnet 1000 gange under træning - det er unødvendig. Lær dig at bruge en lyd eller hunni hunni mv.)
HUSK: Du skal altid have succes på indkald under indlæring.
dec 2004
aug 2005
dec 2004
Hvis han generelt er "hormonel" ville jeg overveje kasteration så han helt undgår de hormonstressende situationer.
Hvilke hunde jumper han ?? Yngre, ældre ?? Er det dominians ??
aug 2005
aug 2005
dec 2004
Alt den tålmodighed du lægger for dagen i din træning nu kommer 10 foldigt retur når han er ældre .. Så vil du en dag slet ikke kunne huske, at du har haft problemer under indlæring.
Mister vi jordforbindelsen vil vi have de samme problemer for evigt
aug 2005
dec 2004
aug 2005
aug 2005
dec 2004
Den helt selvsikre hund behøver ikke jumpe for at være leder - det viser sig i hele hundens holdning og udstråling. Andre hunde vil slet ikke være i tvivl og derfor vil den overlegne hund slet ikke bruge sådanne metoder.
dec 2004
Jeg ville passe på med at rykke ham af og skælde ud. Det vil han slet ikke kunne forstå - for ham er det jo naturligt at forsøge sig frem. Jeg læser ikke som om han er slagsbror ??
Hvis du vil stoppe det vil jeg derimod søge hans øjenkontakt og få ham ned ved hjælp af din overlegenhed. Er du med på hvad jeg mener ??
Prøv at give ham lidt tid - men hvis hans hormonelle frustrationer fortsætter ville jeg nok overveje kasteration.
aug 2005
aug 2005
dec 2004
Tænk hellere på at støtte ham og gøre ham sikker på dig. Det vil give ham større selvsikkerhed der også vil vise sig i hans forhold til andre hunde.
Du skal være tryghedsbasen - den han altid kan stole på og have tillid til. Så vil han søge dig og ikke alt andet.
aug 2005
aug 2005
dec 2004
Ved det kan være svært ...
aug 2005
dec 2004
dec 2004
aug 2005
dec 2004
Lad mig endelig vide hvordan det går.
Nu vil jeg i seng.
aug 2005
okt 2004
Følger: 52 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.331
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
Har ikke læst det hele, så noget er misset....
En alfaulv river ''hovedet'' af en underulv, hvis den ikke marker ret. Selvfølelig bruger han øjne, ører og kropsprog først, men der er ballademager mellem dem.... Det er ikke ensbetydende med at han bider. Han kan mase, bide i ørerne, i læben brummer samtidligt for at gøre ballademageren bange....
Hvis det er vold, så er det vold...
Men i modsiger jer selv(nogle af jer) og samligner hunde og børn. Det er ikke til samligning.. Børn forstår når man forklarer dem ting. Hunde forstår kropssproget....
Alfahannen går selvfølelig ikke og bider til højre og venstre, men at han ikke gør det er bestemt ikke rigtigt og det ser faktisk meget voldsomt ud....
Så taler i om træning, det kan jo heller ikke samlignes.. Hvis min han overfalder en anden han, er der stor forskel på om det er på træningsbanen eller hjemme i haven..Men man skal jo osse tænke på den anden han mens det står på .. Det ville da være synd, men jeg jeg regerer ved brummen og holder fast i læben og trækker NEDAD, så er det som alfaulven. Det eneste jeg mangler er at savle, men det er lidt svært...
Og mange hunde bliver usikkre hvis de ikke har en leder, hvorfor bliver ellers 95 % af de hunde der bliver aflivet hvert år aflivet pga. adfærdsvanskeligheder????
Og med rosen, så er det jo ikke det.. Jeg tager det som en selvføle at folk roser hunden når det lykkes... Jeg selv roser 90% og skælder ud 10%.
Der er stor forskel på alle hunderacer, jeg kender bullmastiffer de tror at de er en kælen kat og tæver der ikke kan lide andre end sig selv, selvfølelig har vi formet meget af det, men de har trods alt en personlighed selv...
Og i akutte situationer kan man ikke ''bare'' gå imellem. Det er jo ikke logisk..
Jeg mener ikke at man skal slå med hånden, der er meget stor forskel på håndslag og at man bider dem i læben....
F.eks. min bullmastifftæve er 8 mdr. når vi går tur alle tre og de løber løs, er bullmastifftæven i nakken på bulldoggen. Det går ikke pga. hendes dårlige ryg.Hvad gør jeg så??? Det hjælper ikke at råbe og skrige, løbe væk osv. og det er Abby's ryg der gælder. Jeg kalder på bullmastiffen, hun hører ikke , jeg løber efter hende
fanger hende og bider hende hårdt i læben... Lige siden har hun regeret når jeg har sagt stop mht. Abby... Og hun er absolut ikke bange for mig men hun ved at det var alvor.... Måske er det synd at jeg ikke kunne forklare hende det med ord i stedet, men hun var døv... og nu kan de rende frit og lege normalt....Og det var kun et spørgsmål om et forkert spring på ryggen så var Abby's ryg ødelagt....
Jeg kunne foresætte men det er svært at skrive på denne måde....
Læs eller se nogle film om ulven.
Vh Mette
dec 2005
dec 2004
Du taler om akutte situationer og slåskampe - vi taler om dagligdags håndtering og løsning af små problemer i den forbindelse.
Du skriver, at du går ud fra at alle roser deres hunde. Det er jo netop det der ofte er problemet - det gør man ikke. Vi ser ofte i en trænings situation, at hvis hunden gør det ønskede er fører passiv men i det øjeblik den gør det uønskede er man over den som en høg. Herved lærer hunden at negativ kontakt er bedre end ingen kontakt.
Hvor mange gange ser man ikke, at (ung) hunden sidder pænt på plads - uden ros eller kontakt fra føreren. Det bliver da lidt kedeligt i længden så den finder hurtigt ud af, at i det øjeblik den bliver urolig får den kontakten .. negativ kontakt er bedre end ingen kontakt.
Børn ?? Hvem taler om børn ?? Jeg har ingen børn så jeg ved ikke hvad du mener om sammenligning i den forbindelse.
Din metode med at bide i læben og trække den i læben/kæben har jeg ingen kommentarer til ......
dec 2005
men nu var det mest for ulven og hunden.
dec 2004
dec 2005
dec 2004
Med henvisning til en tidligere tråd af Heidi - som foriøvrigt blev totalt misforstået og ydermere endte i børneopdragelse - vil jeg gerne spørge igen - hvordan kan vi først stå og sige vi elsker den over alt på jorden for derefter at yde den slags vold imod den ????
det er ikke noget med at vi skal have børnene ind i det. men at netop fordi jeg syntes at Heidis tråd blev misforstået.. og kørt af sporet så man kom fra det aktuelle spørgsmål som netop var..
hvordan kan vi først stå og sige vi elsker den over alt på jorden for derefter at yde den slags vold imod den ????
dec 2005
og det med alfaulven ikke var rigtigt for han tager fat i ballademagerne
dec 2004
I tilfælde hvor unge individer forsøger sig vil de enten overtage eller blive drevet fra flokken - i den forbindelse vil der selvfølgelig være en konflikt ellers ikke.
Alt andet kan måske syne som konflikter men vil være almen opdragelse flokken imellem.
dec 2005
Det er jo sådan set deres metode jeg prøver at forklare måske er det svært at diskutere dem her, menhunde er der jo forskel på og dine labradorer er ''nemmere'' med blid lydigstræning end f.eks. bullmastiffer både pga dominas men osse deres stædighed som ligger generalt ved racen... og jeg siger ikke at dine hunde ikke er et stort arb. jeg siger at det er anderledes arb.
dec 2004
Jeg er godt klar over, at ikke alle racer er ens at træne. Nogle er måske mere samarbejdsvillige end andre. Men nu var det lederskab vi talte om og her er principperne jo de samme uanset race.
Blot til info er en Labrador ikke lig med en blid og nem hund. En ung labrador er faktisk noget af en håndfuld idet den er meget hormonel og meget energifuld. Dette overrasker også mange lab. ejere og de har derfor ofte desværre ligeså mange problemer som alle andre.
Enig at der sjældent findes A hunde i et lab kuld idet racen er fremavlet til at være samarbejdsvillig. Men det er absolut ikke lig med ingen problemer.
dec 2005
men det er tit min iver der gør jeg jeg måske ikke rigtigt forklare mig godt nok....
men jeg holder ved mit ;O)))) indtil jeg lærer noget nyt
dec 2004
Lederskab ?