812 visninger
|
Oprettet:
Cerebellar Ataxia (NCL-A) .. ???? {{forumTopicSubject}}
unskyld jeg lige spørg.
jeg læste lige en annonce, hvor denne sygdom bliver nævnt, som noget nyt man kan få testet sin hvalp for (amerikansk staffordshire terrier)
til nogle der ved lidt om det har jeg lige følgende spørgsmål:
1. er det kun Amstaffs der testets? eller er det alle andre, hunde der kan testets..
2. hvis man køber en hvalp fra en kennel, amstaffs, hvem betaler for prøven?
3. har man ret som køber at se resultater for AA, HD, mentaltest og Ataxia (NCL-A) osv.. ?
det var lige lidt spørgmål, fra en nysgerrig kvinde =) ..
maj 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.513
3. Nej, ikke umiddelbart, men hvis kennelen ikke velvilligt fortæller og også viser HD-resultater o.s.v. så ville jeg købe et andet sted.
Noget man kan gardere sig lidt imod, ved at købe en med DKK- tavle, for så kan man gå ind og kigge selv på hundeweb.
jul 2008
Følger: 45 Følgere: 46 Hunde: 5 Emner: 108 Svar: 449
jeg mente self. også med stamtavle, men spørgmsålet var mere om hvem der betaler prøven hvis man vil have hvalpen testet hvis man kan se forældrene er bærer eller clean, men det vil jo ikke nytte noget kun at få testet en hvalp.. men altså hele kuldet.. ( jeg ville ihvertfald hvis jeg var opdrætter tage det med at skulle få testet alle hvalpe nu de alligevel kan blive testet fra de der 3 uger gammel)
men nej klart, jeg ville absolute ikke købe hvalp fra et sted som ikke kan fremvise resultater for AA, HD, mentaltest osv osv..
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 76
Og kennelen ligger ikke skjul på nogle papire mht Ataxia, HD, AD, Mental mm
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
ogen opdrættere gør det at de betaler f.eks. halvdelen af HD-fotograferingen på deres hvalpe. Det vil jo måske kunne få flere til at vælge at få testet og dermed giver det opdrætteren lidt statestik på sit avlsarbejde.
Ang amstaff-sygdommen, så ved jeg ikke rigtig noget om den, så det kan jeg ikke rigtig sige noget om
jul 2008
så held og lykke og håber da på jeres kommende hund går clean igennem
for jeg sys selv... som i også skriver at den kennel mener, at det ikke er ansvarlig opdræt hvis man kan sælge en mulig syg hund..
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.372
der er intet farligt i at have en carrier, den vil aldrig få sygdommen.
det er først hvis man parrer en carrier med en carrier, at nogle af hvalpene kan være affected, og få sygdommen i udbrud en dag.
hvis man har købt en hvalp hvor mor eller far er carrier, så kan man jo selv vælge at teste sin hund, testen er kun lige kommet frem så der er lavet masser af kuld før man vidste alt det her.
det kuld Jacob og Camilla skal have hvalp fra er mor carrier og fars test er ikke kommet endnu, derfor har de valgt at teste alle hvalpene for en sikkerheds skyld hvis der skulle være noget med ham
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 76
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.811
Men til dit spørgsmål: NCL-A: Er en sygdom der rammer amstaff - fra den test der er, er det kun amstaff der kan testes.
sep 2005
Følger: 96 Følgere: 95 Hunde: 6 Emner: 755 Svar: 7.164
synes det er enormt flot at folk tager det ansvar og vælger at teste hvalpene inden salg hvis der nu skulle være syge hvalpe i blandt .
mar 2007
Men alt andet er jo at spille roulette
nov 2005
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 31 Svar: 775
-men ja selvfølgelig er alle hvalpene raske..
jul 2008
Janne: også det jeg mente, har læst om sygdommen, også risikoer ved at pare, en carrier med en clean, hvilke hvalpe man får ud af det , ihvertfald største del % .. samt en carrier med en carrier.. og en carrier med en affected osv osv...
men alt i alt.. ville jeg da helt klar få hvalpen testet.
min pointe med det var bare at hvis nu det er det kuld man vil have en hvalp fra, så det jo træls at skal betale penge (som kommende ejer) for at få alle hvalpene testet for at finde en som er clean..
men der står jo også at en carrier sagtens kan være en sund og rask hund alligevel.. og kan også indgå i den seriøse avl hvis man self. er opmærksom på parringerne med sin hund..
tak..
nov 2005
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 31 Svar: 775
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.372
lige som jeg osse skrev det
gik bare ud fra at ingen er så dum at bruge en affected i avlen, ihvertfald ikke efter man har fået resuktatet
jul 2008
mar 2007
Men parrer man carrier x carrier mener jeg opdrætteren skal teste, da der statistisk set vil komme 25 % hvalpe der er syge
Cerebellar Ataxia (NCL-A) .. ????