{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.027 visninger | Oprettet:

Nu er jeg nødt til at sige noget.... {{forumTopicSubject}}

Ja og det kan også godt være at det bliver til mere end et, men jeg undre mig lidt over nogle af de råd som bliver givet herinde...

Jeg skal ikke hæve mig selv eller andre mht viden om hunde - MEN jeg må sige at nogle af de råd der bliver givet herinde kan få mine nakke hår til at rejse sig...

Et eksempel kan være i forbindelse med en "dominerende" hund, hvor mange straks er der med råd om at hunden bare skal rundt på ryggen så den rigtig kan se hvem der bestemmer... HVORFOR? Hvorfor benytte sig af magtmisbrug hvis man gerne vil være en god leder? Være der nogen af jer der ville arbejde for en leder på en virksomhed som benyttede sig af magtmisbrug?

Et andet eksempel kan være at hvis hunden fx. er lidt for ivrig når den skal have en godbid, uha jamen så skal hunden da straks have en over snuden så den kan forstå at "det må den ikke"...!!! Vel skal den da ej... Den skal da trænes til at man tager en godbid lige så forsigtigt...

Jeg kan blive ved med disse eksempler - men vælger at lade være... I stedet for vælger jeg at krydse fingre for at dem som virkelig ikke ved hvad de skal stille op i givne situationer, kan finde ud af at sorterer i de svar/ råd de får herinde...
Tænk lidt logisk når i modtager et råd herinde - og stil gerne spørgsmålstegn ved det folk råder jer til...

Misbrug er jo ikke okay at bruge over for hinanden - hvorfor skulle vi så bruge det over for vores hunde?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskmaskinens hovedafbryder virker ikke og dermed kan den ikke tændes 810 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.590 kr.
  • Kun udevndig vinduespudsning på 1. sal 300 kr.
  • Opsætning af gips på lille område af skråvæg. 2.000 kr.
  • Vvs-installatører 2.000 kr.
  • Jeg har brug for hjælp til at få hængt 2 lamper op 375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nu er jeg nødt til at sige noget....
  • #1   16. jan 2006 Det kan du selv være Gitte... *ss* Nej jeg har godt læst det indlæg du postede.... Og se det er fornuftig vejledning og råd... Men sådan er det jo desværre ikke hver gang...

• #3   16. jan 2006 Ja Gitte skriver jo det hele i i den tråd hun linker til.

og Anne håber da også folk kan sortere i din råd der kommer, for hel´digvis kommer der jo mange gode......

• #4   16. jan 2006 Bebe godt skrevet ...

• #5   16. jan 2006 Rikke: Ja så vil du godt være ved at jeg er din kusine hva??? *ss*

Men jeg kan godt følge dig i det med at man får lidt dårlig samvittighed når man har hævet stemmen - dog er dette jo indimellem en nødvendighed - men det er fysisk misbrug jo aldrig...

Og det håber jeg at folk er klar over når de modtager sådanne råd.... Man kan jo altid blive klogere og lære mere...

• #6   16. jan 2006 Mener selvfølgeligt Anne ... Undskyld smiley

• #7   16. jan 2006 Tina: Ja der kommer nemlig mange gode råd - og derfor er det vigtigt at man kan tænke logisk og sorterer lidt i dem...

Inge: Ikke Bebe - Anne... smiley Men tak...

Jimmy: Nej det kan du have ret i - men der er jo et forum og det bruger folk jo, inkl. mig selv, til at søge råd og vejledning... Og det er jo vigtigt at de så ikke bliver totalt mis-vejledt....

• #8   16. jan 2006 Inge: Helt ok - du er ikke den første der er blevet forvirret af billedet... Måske jeg skulle skifte det... Selv om det jo altid er en kompliment at blive forvekslet med Bebe...

• #9   16. jan 2006 MP: Lige nøjagtig - på et tidspunkt vil hunden simpelthen bare ikke accepterer det mere, og så kan det gå grueligt galt.... Der er jo ingen grund til at tage en decideret magt kamp op med en hund - og da slet ikke en hund som på et tidspunkt måske bliver størrer og stærkere end en selv - fordi så taber man sgisme den kamp....

• #10   16. jan 2006 Anne ja det snød mig lige smiley

Har i kloge hoveder nogle gode ting om adfærd i kan anbefale ??

Både bøger eller artikler og lignede tages imod med kys hånd smiley

• #11   16. jan 2006 hvad er forkert i at ta sin hund i nakke skindet og sige nej!??
    eller og læg i sin hund på ryggen?
    når den er for domi og kommer op og toppes med andre hunde!
    fx i søndag tog jeg fat i mann2 netop fordi han vidste for meget domi over for en hvalp mindre end ham selv!
    og fortalt nej og lagde ham på ryggen!
    hvor efter han!
    hilste på hvalpen!
    og så blev der ingenting!
    det synes jeg ikke er forkert!
    (det gør ondt og gøre det, men kan kun se at mann2 er blevet bedre mod andre hunde)
    ønsker ikke en hund som ikke kan med andre og ved at mødes til træf osv.
    hjælper meget!
    det hjælper faktis at sige nej de fleste gange! meen engang i mellem
    må jeg tage fat!!

selv dyrelæge har sagt at jeg skal tage hårdt fat i ham!( i nakke skindet) fra start! så har jeg gjort!
    og mann2 er stadig en dejlig glad hund!
    vil lige sige at jeg ikke går ind for at tæske min hund! (aldrig!)
    men der er og så en stor forskel

• #12   16. jan 2006 jeg vil dog sige at jeg tit har taget fat i Zupra når det er nødvendigt og har en enkelt gang haft ham omme og ligge, og så kan folk selvfølgelig ha deres meninger, men det er sådan min far har opdraget sine hunde i mange år da han havde sine schæffere, og han har haft de mest loyale, og beskyttende hunde der fandtes, og det var ikk af frygt for min far men respekt og det er jeg helt sikker på..

• #13   16. jan 2006 Nu kan det godt være at i ikke kan lide mig længere, men når jeg har behov for det, og det er ikke så tit, så ryger rocky om på ryggen...
    Det har noget med hundesprog at gøre, når hunde slås, lander den stærkeste øverst og den svageste underkaster sig... Rocky skal vide at jeg er den stærkeste.

• #14   16. jan 2006 Virkelig godt skrevet, Anne

• #15   16. jan 2006 Mette J: Jeg er jo heller ikke super ekspert i adfærd eller i hunde, men jeg giver kun råd om noget jeg ved noget om. Vi har også selv problemer med en dominerende/ respektløs hanhund, og faldt netop i fælden med at benytte dårlige råd - og har nu en endnu mere frustreret og respektløs hund. De råd som jeg har fået, af pålidelige kilder, og som vi arbejder med nu, er fx. lederskabs øvelser, kærlig konsekvens, ja/ nej øvelser osv....
    Men jeg kan godt følge dig i at det er svært at sortere i rådene - men fx som du selv skriver er man ikke tilhænger af magt, skal man ikke lade sig narre til at tro at det alligevel vil løse problemerne... Og det er der desværre nogen der gør...

• #16   16. jan 2006 godt sagt

• #17   16. jan 2006 Kan klart anbefale Jan Fennell - Hundelytteren til at starte med, hun har skevet to mere og det er bare kanon gode bøger

• #18   16. jan 2006 Man kan ikke opdrage alle hunde efter den samme bog, akkurat som med børn, bare fordi en måde har fungeret med de første 2 behøver den ikke virke på samme måde med nr3....... De er jo ligeså forskellige somm nat og dag.

• #19   16. jan 2006 Ditte: Som det første vil jeg sige, at ikke alle hunde kan sammen med andre hunde - det er du nødt til at respektere hvis Mann2 udvikler sig til det... Så må du jo tage til træf uden hund - vi har det samme problem med Freja. Men hvorfor gå ind og bruge fysisk magt over for ham for at vise ham at det han gør er forkert? Når vi er til træning og Baloo puster sig lidt for meget op, får han først et nej, virker det ikke får han et strint med vandpistolen sammen med et nej samtidig med at man går ind og markerer overfor ham med sin kropsholdning at "det vil man ikke have".

Kenni: Det kan godt være det har virket med din fars schæfere, det skal jeg ikke kunne sige, men mener stadig ikke det er den rette vej og gå - men ville du nogen sinde give det råd til en ung pige på 25 år som har anskaffet sig ex en amstaff eller en ambull som er dominerende?

Frk Friis: Det har ikke en dyt med hundesprog og gøre - en hund kaster sig frivilligt på ryggen ved underkastelse - bliver den vendt om på ryggen er det magtmisbrug og lederen taber sin status!

B.G. Tak smiley

• #20   16. jan 2006 Det er heller ikke meningen at alle hunde skal opdrages ens. det kommer an på hunden og ikke mindst på én selv. Børger er vejledning. og så er det op til os at fortolke disse. Det er kun fantasien der sætter grænsen.

• #21   16. jan 2006 Det kan godt være at hunde og børn er forskellig men et tydeligt lederskab, er vigtigt for enhver hund og der er metoder nu den de samme, det er det ve, også i børne opdragelse at de grundlæggende ting er ens og så tager man derefter ugangspuntk i den enkelte.
    -En af mine træningskammerater siger gerne, se hunde og se på deres børn, der kan man se og lederskabet er i orden - vilde børn --- vild hund-

• #22   16. jan 2006 Børger = Bøger

• #23   16. jan 2006 Nå men Anne, Så er det jo godt at vi har dig til at fortælle os, hvad der er rigtigt.

• #24   16. jan 2006 MP: Ja lige nøjagtig - deres instinkter er ens

Hvorfor de også skal have de samme grundlæggende ting iorden - de har brug for en god leder og beskytter. Dermed ikke sagt at lederskabet ikke kan varierer, fordi det kan det sagtens....

• #25   16. jan 2006 Julie: Tak... smiley

Frk. Friis: Ja er det ikke??? Det er hele min mission og få ALLE på HG til kun at lytte til det jeg siger!!! Hold nu op - jeg skriver det som jeg ved er rigtigt og ikke andet...

• #26   16. jan 2006 Anne Det er også flot at du ved at det er rigtig...

Men jeg vil stadig bruge den måde som fungerer for oss, som min træner og opdrætter har anbefalet mig.
    Rocky er stadig en glad hund og trives både med træning og alm hygge, selvom jeg har smidt ham på ryggen nogengange... Selvom smidt nok er at ta lidt hårdt i for drengen er 50 kg og da smider man ikke så meget.

• #27   16. jan 2006 Anne: nemlig lederskabet skal være i orden sådan er det og det ikke på den hårde måde

• #28   16. jan 2006 Hunde angriber ikke hinanden, de irettesætter, dominans i hundesprog er ihvertfald ved dem jeg har, at de vil lave møllinger, så prøv det smiley

• #29   16. jan 2006 ja anne det giver jeg dig ret i!
    at han sikker ikke kan med hele verden!
    selvom det kunne jo være skøøntt **ss***
    men snakket med mange agn hvordan og hvorfor......
    osv'
    meen det er vores måde!
    (tro ikke at vi lægger ham ned! hver gang)
    for det gør vi ikke!
    for et nej er som sagt godt nok!
    de fleste gange!!

• #30   16. jan 2006 Frk. Friis: Ja jeg er også meget stolt af mig selv... tsk tsk... Men fint nok at han er en glad hund - men hvordan ved du at hunden er glad? Og hvordan ved du at han ikke lige pludselig udvikler en kæmpe tillidsbrist til dig? Jeg kan snildt nævne et par eksempler på lignende situationer med tillidsbrister - selv om man tror at man bare har det bedste forhold til sin hund...

Tina: Lige nøjagtig!!! smiley

Berthel: Hvad er møllinger? Undskyld jeg spørger... Det udtryk har jeg aldrig hørt før...

• #31   16. jan 2006 MP: nemlig aaresivitet og dominans hænger nødvendigvis ikke sammen

• #32   16. jan 2006 Anne..... Undskyld at jeg sætter ? ved din ekspertise, men har du en eller anden faglig baggrund for at udtale dig om hundeadfærd og opdragelse?

• #33   16. jan 2006 Ditte: Ja det ville da være skønt hvis man havde en sådan hund som bare kunne blive ved med at komme med til træf og lignende - men sådan er det nu ikke altid desværre.... Og hvis du siger at det er jeres måde - så skal jeg jo ikke blande mig i det - sådan må du ikke forstå det - tråden handler jo om de råd folk giver og jeg mener at dette er et forkert råd og give folk, da det kan ødelægge hunden og forholdet til den.

MP: *gg* Ja - det er rart når man har en hund som reagerer på blikket - det gør Freja også for det meste, men Baloo... Ja ham kan man sgisme sende lige så mange blikke man vil - det bliver det bare sjovere af.... MEN du har jo 100% ret i lige præcis den sætning du skriver : "De har tillid til at vi sørger for mad og varme, for oplevelser og ro, så lederskabet er i orden". Det er jo der hele pointen ligger...

• #34   16. jan 2006 Frk. Friis: Er det godt nok for dig at jeg er ved at uddanne mig inden for hundens adfærd?

• #35   16. jan 2006 FRk.friis: Hvis du læser hvad vi andre skriver det det jo sådan set det samme som Anne, for mit vedkommende måske ikke lige så godt formuleret.
    Så forstår ikke lige hvorfor du lige vender dig mod Anne....

• #36   16. jan 2006 MP: Igen super skrevet og ganske rigtigt, aflede i stedet for straf.................

• #37   16. jan 2006 Anne... Så vil jeg godt ha lov til at indvitere dig en tur op til os....
    Så kan du bruge lidt tid med Rocky og se om din metode virker..

• #38   16. jan 2006 Tina... Fordi hun hendvendte sig direkte til mig, det gjorde i andre ikke.

• #39   16. jan 2006 Vi har også brugt den med at få dem om på ryggen og ligge....
    I går tissede Gucci i Malou's (min datter) seng. og hun havde lige været ude. Tog hende heldigvis i det, og min mand tog hende så og fik hende ned og ligge.... om det har virket ved vi jo så ikke endnu, det må tiden vise...(hun kom selvfølgelig ud bagefter)

Dagen før lagde hun en ordentlig dej i hendes seng, (men vi tog hende ikke i det....ØV!)

Men andre råd modtages gerne smiley hvis "uheldet" nu skulle træffe at ske igen...

• #40   16. jan 2006 Frk. Friis: Hmm nu er det jo ikke mig der skal øge mit lederskab overfor ham - men dig. Derfor er det jo dig der skal bruge andre metoder... Fordi tro mig jeg sidder selv med samme problem herhjemme, med en hund som ingen respekt har for mig - men det er blevet 80% bedre efter jeg er begyndt at finde ud af ordentlige metoder istedet for at prøve at tage en magtkamp op med ham.. Og hvis jeg tog den magt kamp op ville jeg på et tidspunkt tabe den - uden tvivl... Derfor trækker jeg fx heller aldrig tov eller lignende lege med vores hunde - den magtkamp ønsker jeg ikke og tage op med dem! Så synes jeg egentlig at det er langt mere fornuftigt at øge ens egen lederskab, og opbygge en tillid fra hunden end at bruge magt og briste den tillid som en hund ellers normalt ville have overfor sit menneske...

• #41   16. jan 2006 Julie.... jamen så kan børnene jo ikke komme ind på deres værelse og lege hvis de har lyst til det....( ungerne er 1 & 3 år)

• #42   16. jan 2006 Frk Friis: Selvfølgelig henvendte jeg mig direkte til dig - jeg har startet tråden og prøver derfor på at skrive tilbage til alle der svarer - alt andet synes jeg da ville være respektløst... Jeg synes da personligt at det er træls at give sit bety med i en debat og så bare blive totalt ignoreret...

Christine: Der kan være mange grunde til at hun har tisset i sengen. Har i egen have? Og hvordan er jeres anden hund i forholdet til Gucci?

• #43   16. jan 2006 Jeg tog det råd ved min første hanhund at han ''bare sku ned på ryggen og mig ind over'' - eller ''op i kæberne så forben løfter sig fra jorden og så knurre ad ham'' - eller '' stå ind over ham tag fat i nakken og knurre'' osv osv osv...

Det ENESTE jeg fik ud af det, var en hanhund der satte hårdt mod hårdt, nej han var bestemt ikke aggresiv, men han var totalt ligeglad med mine irettesættelser til sidst - javist, han ''overgav sig'', men sqda kun lige til jeg gav slip og han igen var i fri....... først da jeg ligesom ''så lyset'' og kunne se at dette var en ''kamp'' jeg IKKE kunne vinde, begyndte jeg at opsøge anden viden og andre metoder og det var lederskabs øvelser, posetiv forstærkning, ros - ros og atter ros - tage initeritiver og holde lederskabet igennem min adfærd og ved at lære at aflæse ham...... Hvor kunnet jeg have sparet mig og ham for meget ydmygelse og fustration, havde jeg fået disse sidste råd noget før...

Da jeg fik Misja og hun var i gennem hendes første kønsmodning og begyndte at råde ''RØV'' til alle fremmede hunde vi mødte, fik jeg det råd at ''hun bare skal ned på ryggen og forstå hvem der bestemmer''!

Havde JEG gjordt det over for min meget signalfølsomme hund, ville det have været et tillidsbrud af de så store at jeg tvivler på jeg nogen siden ville have kunnet rette det igen....... i stedet for lærte jeg igen gennem lederskabs øvelser og adfærd at vise hende hvad der var acceptabelt og hvad der IKKE var acceptabelt og det uden nogen sinde, at have udøvet nogen former for fysisk magt på hende...

• #44   16. jan 2006 Karina: Klap klap klap... Lige min pointe... *ss*

• #45   16. jan 2006 Det er parrings dominas imellem hanhunde

• #46   16. jan 2006 Jeg håber ikke, at dem der vælger at "smide" deres hunde om på ryggen i en magtkamp, især dem med meget stærke hunde både fysisk og psykisk, vælger at ringe til dyrlægen vedr. aflivning den dag det går galt. Men istedet vælger at se på, at "træningsmetoden" nok ikk liiige var den rigtige istedet. For er din hund stærk psykisk, så kan det meget vel gå galt en dag.

• #47   16. jan 2006 Anne.... Futte og Gucci har det fint sammen. De har dog haft et "sammenstød", da Gucci ville stjæle Futtes mad, han knurrede og knurrede og hun fattede det ikk, så hun fik et ordenlig hak i tuden.... nu er der intet! Ellers har de det fint... Vi har ikke egen have, men skal omkring marts-april flytte ud i vores kolonihave.... og bor så der til omkring okt-nov. Jubiiiii smiley

• #48   16. jan 2006 MP: Nej - og kan man bebrejdre hundene i at de så bliver lidt skroller i hovedet og mister tilliden til mennesket... ? Men desværre er det jo så ikke alle hunde som kan bære det ansvar det er at overtage lederskabet og så bliver hunden endnu mere skroller...

Øv stadig ingen svar på hvad møllinger er fra Berthel...

• #49   16. jan 2006 Hov jo der kom svaret... smiley

• #50   16. jan 2006 Christine: Er hun ellers renlig?

• #51   16. jan 2006 Skal da lige lege med den bitte ny Bølle, er da lige kommet i aftes*S*

• #52   16. jan 2006 Jeg synes det er helt okay at vi er uenige, og når vi bliver spurgt om råd, kan vi enten svare eller ikke... Det er helt op til den der søger rådet at sortere, der er ingen facitliste ellers ville vi jo ikke have den her diskution. Men jeg synes bare det bliver lidt for meget, når man går ind og siger min metode er rigtig, alle i andre er dårlige ledere og jeres hunde er dømt til at briste.... man kan mene at sin metode er rigtig og at den fungerer for en selv, men man kan aldrig vide at den vil fungere for alle andre.

• #53   16. jan 2006 Julie... helt i orden *ss* Det havde da helt sikkert også været dejlig nemt.... men nok lidt øv for ungerne smiley Det skal lige siges hun IKKE gør det i vores seng!!!!

• #54   16. jan 2006 Anne.... nej det er hun ikke, men hun er ret dygtig af en på 18 uger syns jeg. Hun laver stort set aldrig noget om natten. Men den kan smutte når der lige er pres på med unger der kommer hjem eller skal i seng, skal ha mad osv. Men generelt er hun ret dygtig syns jeg smiley

• #55   16. jan 2006 Frk. Friis: Ja uenighed vil der altid være... MEN jeg har absolut ikke sagt noget om at alle andre er dårlige ledere, som jeg netop skriver i det oprindelige indlæg så vil jeg ikke fremhæve mig selv eller andre - tværtimod mener jeg at uanset om der er nogen for hvem magt virker, så bør det ikke være noget man råder andre til... Og det bør slet ikke være noget man praler af - men så kommer vi ud i et spørgsmål om etik og morale og det er ikke nødvendigt...

• #56   16. jan 2006 Ja anne, jeg bliver sq også lidt bekymret når jeg læser om alle disse ''metoder'', jeg har endnu ikke set den hund der ikke har kunnet lære vedhja. posetiv forstærkninger og posetivt lederskab........ men ork-jow, der findes da hurtiger metoder der giver hurtigere resultater, det er ligesom at danse limbo; det er lettere at danse udenom!

• #57   16. jan 2006 Christine: Kan det så være fordi hun i din datters seng har fundet et "trygt" sted at besørge sig? Et sted hvor ingen andre hunde har sat sin markering eller hvor der bare ikke lugter af andre hunde... Hvordan med når hun er ude på tur, besørger hun sig så hvor som helst?

• #58   16. jan 2006 Jamen det har jo ingenting at gøre med at prale, folk spørger, hvilken metode bruger i og jeg svarer... hvis jeg ikke gjorde det, så ville det jo bare vise, at min metode ikke virket og at jeg helst ville holde den for mig selv... Men etik og moral...... Hør her, jeg banker altså ikke min hund, hvis det er det du tænker på.

• #59   16. jan 2006 Karina: Jamen som fx den anden dag hvor der var et råd mht at hunden var for grådig når den skulle have en godbid - så dasker man den da ikke over snuden i håb om at det hjælper - så bliver den da bare endnu mere grådig fordi den finder ud af at den skal være endnu mere hurtig for at få den inden dasket kommer.... Så jeg kan kun give dig ret.... Lederskabsøvelser, positiv forstærkning og træning gør vidundere...

• #60   16. jan 2006 Frk. Friis: Det er ikke det jeg tænker på, at du banker din hund, men at begå fysisk overgreb (magtmisbrug) på hunden er altså også slemt. Hvis jeg havde en hund hvor jeg var overbevist om at det eneste der hjalp var fysisk overgreb ville jeg da bestemt holde for mig selv og være utrolig flov over at jeg ikke kun få hunden bare rettet en lille smule op ved hjælp af lederskabsøvelser, positiv forstærkning og træning...

• #61   16. jan 2006 Mp... Der vil jeg gerne ha en forklaring... Hvordan mener du?

• #62   16. jan 2006 MP: Ja sådan kan man jo også sige det...

• #63   16. jan 2006 Bebe: Ja ikk... smiley Det er jo guldkorn du giver.... Men tak for komplimentet...

• #64   16. jan 2006 tak for den bebe

• #65   16. jan 2006 Hvis jeg gjorde det, så Mener jeg oss, at det ville give udslag i andre tilfælde...

• #66   16. jan 2006 frk friis - har du nogen sinde prøvet med andre ''metoder'' en de fysisk hårde metoder ?

Og vel og mærket givet andre metoder tid til at ''virke'' - måneder - før du gav op ?

• #67   16. jan 2006 nu har jeg læst tråden sådan nogenlunde igennem.

Vil sige tror det kommer meget an på den hund man har, hvilken måde man skal bruge.

I siger jo sådan set os direkte til frk friis at hendes træner ikke har forstand på en skid, da det jo er ham der har rådet hende til det.

Vi har selv vores halvårige kamp med king, hvor han lige skal have at vide hvem der bestemmer og det bliver sg ikke gjort på den blide måde.

• #68   16. jan 2006 Frk. Friis: Er han ikke også kun lidt over et år? Fordi tro mig - eftervirkningerne kommer lige pludseligt...

• #69   16. jan 2006 frk friis - har du set mit spørgsmål til dig ?

• #70   16. jan 2006 Sussi: Så vil jeg skrive til dig som MP lige har gjort til frk. friis - hvis jeres metode virkede, så var det jo ikke nødvendigt at gøre det hver halve år vel?
    Mht hvad træneren har sagt - så er mange trænere og dyrelæger ikke sat ind i hundens adfærd, men bruger den gamle skole.... Med kæft trit og retning...

• #71   16. jan 2006 jeps - det var da en dyrelæge der gav mig det ''råd'' om Misja - og 3 trænere der gav mig de ''råd'' om Buster smiley

DET var så også trænere/instruktøre der gav mig råd om, hvordan jeg vendte det hele og lod MIG omskole så mine hunde kunne forstå mig :o))

• #72   16. jan 2006 Kan godt være, men har skam prøvet med den blide måde, hjalp heller ikkke.

Men som sagt der er ligeså mange forskellige måder at opdrage hunde på som børn.

jeg tror man skal passe på med ikke at lytte til for manges råd, for nået virker for en men ikke for en anden

• #73   16. jan 2006 ja jeg har børn, og frk friis har ikke
    svare for hende da hun desvære lige har fået gæster

• #74   16. jan 2006 Hmm det kan med at en træner ikke har forstand på--- det er nok ikkehelt sådan men mange som Anne skriver der er af den gamle skole ingen tvilv om det.
    Og jeg træner selv brugshunde og har to hunde med stor dominans og , men det er ikke ensbetydene med at vi har måtte bruge den slags metoder, vore træning bygger helt og holden på at lederskabet er i orden og vi har da haft mange forsøgpå at vores hunde har forsøg at kommme og i hirakiet i flokken mest i forhold til vores børn og det er ikke blevet løst med at klaske dem ned på ryggen, med med et tdeligt lederskab i at vores børn og har måtte lære at hvordan man siger nej til dem

• #75   16. jan 2006 Anne... jeg tror ikke det er det, for Futte har også gjort det.... altså tisset, dog ikke lavet det store! Men det er et stykke tid siden. Syns bare det er lidt synd for Malou, at hun kommer ind og så er der over pisset på hendes dyne, eller oversmurt i lort....ADR! Hun vil aller helst hen til en busk eller ind ved en mur eller ud i sneen og besørge...

Har dog desværre ladet mig fortælle, efter at jeg har fået hende, at hun kommer fra Georg o's kone..... og der lever de jo bare i lader og hvad ved jeg, så det er nok derfor hun er ligeglad med hvor hun gør det smiley

• #76   16. jan 2006 Sussi: Men vil du dermed mene - at hvis det kom dertil, så var du villig til at køre dine børn psykisk ned for at få dem til at lystre? Eller at du synes det er okay andre gør det?

• #77   16. jan 2006 Man skal altså også kikke lidt på situationen. Jeg tog fat i min hvalp og bed hende i læben 1. gang fordi hun udsatte min bulldog for fare..
    Jeg havde prøvet alt andet, men når 3 hunde er løse og den ene er en stor hvalp så hører man ikke noget... Enten fik jeg stoppet her og nu at hvalpen hoppede på Abby's ryg eller også kunne de ikke gå løs sammen...
    I ssamme øjeblik hun hoppede på Abby tog jeg fat i hende og føjede og bed hende i læben....
    Med det resultat at hun nu ved det er alvor og jeg tror ikke engang hun husker situationen...Kun at hun ved det er forbudt....
    2 gange har jeg taget fat i bulldoggen. Fordi hun rendte ud på vejen i iver, nu vil hun blive på fortovet uanset hvor ivrig hun bliver..

Jeg mener bestemt hellere ikke at man bare skal smide sin hund om på ryggen for at vise hvem der bestemmer, men der er situationer hvor der er en form for fare, hvor det har været effektivt for mig og mine hunde...

• #78   16. jan 2006 Nej jeg kaster ikke mine børn om på ryggen, jeg bruger andre metoder som en stol el værelset, Vil nok ikke sige man kan opdrage hunde og børn ens.

Om jeg vil køre mine børn psykisk ned nej for det jeg selv blevet og lider under det den dag idag

• #79   16. jan 2006 MP>>> hihihi

• #80   16. jan 2006 Christine: Det er da lidt trist og høre - altså at hun kommer derfra.... Men jeg synes da at du måske skulle prøve at træne hende, som MP fx beskriver, i at det værelse må hun ikke gå ind i. Jeg synes bestemt det er et sted og starte...

• #81   16. jan 2006 sussie>>Man kan godt give en hund time out som virker

• #82   16. jan 2006 Nok en lidt grov påstand, men lederskab for hund og børn er nu ikke så forskellige endda mennesket er jo også et flokdyr
    Hvis børnene ikke ved hvem der bestemmer hvad sker der så ...................

• #83   16. jan 2006 Sussi: Ja du lider under det idag - samme relief kan du sætte hundene under... De vil også komme til at lide af det ved fx at de ikke har en tillidsfuld leder i deres flok...

• #84   16. jan 2006 MP: Sikke enige vi er *SS*

• #85   16. jan 2006 Mette: En sådan time out er jo egentlig det man gør når man fx siger gå over i din kurv eller gå over og lig dig...

• #86   16. jan 2006 Det kan godt være nogen mener jeg er onde ved mine hunde, men de få lov til mange ting som i sikkert heller ikke syntes er iorden, de ligger i sofaen, king sover under min dyne om natten. Han har sin stol han kan sidde på så han kan kigge ud af vinduet.

Hundene er mit et og alt og jeg vil gå gennem ild og vand for dem,

• #87   16. jan 2006 Nu er det lidt nemmere at forklare et barn med ord.....Plus så bruger vi kropssproget meget og det forstår hundene ikke....men det gør børnene.
    Så helt til samligning er det ikke, men samme indgangsvinkel er sikkert god

• #88   16. jan 2006 Anne... ja det er jeg også virkelig ked at hun gør, men hun er nu en dejlig hund alligevel smiley

Havde slet ikke set det MP havde skrevet... tak for det MP! Det vil jeg da prøve.... smiley

• #89   16. jan 2006 Mette - jammen jer er da heller ikke ''pædagogisk'' i alle situationer!

Jeg mener at som jeg forstår det du skriver der Mette, så er der tidspunkter hvor et nej bare skal lystres og det har jeg da også med Misja *S*

1 - når hun går løs langs de små og relative veje, så skal hun dælma holde sig fra kantstene så længe hun ikke har fået et ''værsgod''.... jeg har da haft ''bisse stemmen'' skruet på, men aldrig haft brug for at bruge magt/fysisk overlegenhed :o)

2. når hun er i fri SKAL ''på plads'' komandoen bare følges første gang og det bliver den så, lige som ''bliv'' og ''vente'' gør det - for uden dem kan jeg ikke kalde hende til mig når hun støver en hare op eller ser en hund hun bare VIL hilse på, men som fx er i snor og langt væk osv.

Jeg var kommet INGEN steder med hende, hvis jeg havde brugt fysisk magt eller lydt for vredt i min stemme da hun var under optræning...... det er det jeg mener med, at det var mig der skulle omskoles og ikke min hund ;o)

• #90   16. jan 2006 nå du sætter det op på den måde michael kan jeg da godt se det.

Men nu er det ikke mig som er lederen i huset, det er min kæste, men hvis hundene syntes det er så slemt hvorfor er de så helt over giret nå han kommer hjem

• #91   16. jan 2006 Sussi: Hvor hundene befinder sig i hjemmet er jo en smags-sag... Altså om man vil have den i møblerne eller ej... Det har ikke noget at gøre med om man er ond ved sin hund eller om det er iorden...

Mette: Det har du ret i - altså at børn til dels kan være nemmere og forklare tingene til - de forstår trods alt de ord der kommer ud af vores mund... (for det meste.. *ss*) Men mht kropssproget så er det jo netop det hundene læser - derfor er det vigtigt at vi bruger vores kropssprog korrekt overfor både hunde og mennesker...

• #92   16. jan 2006 michael mente det heller ikke på den måde

• #93   16. jan 2006 Jeg sys nu at uanset hvilken hund du har med at gøre, så giver du ikke nogle positive tegn, eller ordetnlige retningslinier til hunde ved at kaste den om på ryggen, du gør jo netop det som du selv prøver at få hunden til at holde op med.
    Jeg fik også det råd til Buzz pga. hans dominas over for Coco, men fandt jo så ud af det lille pus slet ikke fattede en bønne Dansk, og nu er stille og roligt "Nej" nok når han gør det, der er da stadig probs med ham, men det kommer aldrig længere end jeg har fat i nakken af ham, og så er det også grelt.
    Vores største bedrift pt. det er at få ham til at lade være med i sin glæde of fryd at hoppe op af ungerne, han husker fint det ikke var så godt når de begynder at græde, men han glemmer det let i sin glæde - sørger stort set altid for at være ved siden af ungerne når han er i velkomsthumør så jeg kan tage ham i det*ss*

• #94   16. jan 2006 sorry en stave o formulering plade søges - håber det var til at forstå alligevel *gs*

• #95   16. jan 2006 Men godt indlæg Anne.

• #96   16. jan 2006 Nu jeg har jer "kloge hundehoveder" smiley på samme sted, så ville jeg egentlig lige høre om man kan lære hundene at leg osv foregår udenfor (altså med hinanden, og i så fald hvordan???

De vælter hele huset, og vælter ungerne i deres leg, og da vi har trægulve, lyder det mega HØJT! Men jeg føler lidt jeg hele tiden skal irettesætte dem, og be dem om at slappe af og "skælde" dem ud eller be dem om at ligge sig.... det gør mig lidt trist, og blir i dårlig humør af at skal "være efter dem" hele tiden.... smiley

• #97   16. jan 2006 Jeniki: det der med glæde hop har vi også haft store problemer med, men så fik jegl æst Jan Fennell fine måde at løse problemet på og tænk efter 3 dag gør de det ikke mere.
    Det handler om ikke at tale, se eller røre hunden, fuldstændigt overse den og tale med de andre mennesker i huset mens det prøver og det virker bare.

• #98   16. jan 2006 Tina > he he, det har vi prøvet, vi vender ham sågar ryggen - men det er jo heller ikke os han hopper op ad, det er de små, og ham rammer dem jo lige i hovedet med sine poter, han ved de er nemmere at slikke når de ligger ned*ss*
    Men han er jo ikke så gammel, så vi er endnu optimistiske:o)

• #99   16. jan 2006 Christine: Vores får lov til at lege i huset - men på vores præmisser... De leger også rimelig vildt - det ligger til racen at de gerne skal op og bokse og lave en masse larm. Men hvis vi synes det bliver for meget får de besked på at stoppe og slappe lidt af... For det meste resulterer det i at de automatisk vil ud fordi der kan de skabe sig lige så tosset de vil, og skulle de fortsætte indenfor bliver de guidet ud i haven af os....
    Men det er ikke noget vi har lært dem som sådan - men simpelthen bare en vane...

• #100   16. jan 2006 Fru Frue>>> Jeg er helt enig med dig og det er det bedste med stemmeføring, ingen tvivl der. Men i nogen situationer kan jeg ikke styre 3 hunde med stemmen, jo de to store,men en hvalp på 7 mdr. lukker af hvis der er noget andet der fanger mere og det er ikke unormalt, men jeg vil have mine tre hunde løse sammen så jeg skulle finde en løsning her og nu....Som ikke måtte skade Abby og hendes ryg...Det har jeg fundet og Ally er bestemt ikke bleven mere dårlig psykisk af det.
    Men jeg er da enig i at stemmen langt er det bedste....

• #101   16. jan 2006 Christine > jeg vil helst heller ikke have vild leg inde, af samme grund du skriver, de vælter hele hytten og ungerne - men på den anden side, så vil jeg heller ikke have de leger meget sammen udenfor, fordi Coco er så lille - så rent faktisk så leger de kun sammen unden for én gang om dagen, resten foregår i snor - og inden for, der har de fundet ad af at det vil jeg ikke have, og de acceptere de ved at ligge ned og lege, og det er faktisk meget fredsomligt - det eneste der flytter sig lidt det er sofabordet, men pyt med det, og de stopper når der bliver sagt stop, der bliver gerne sagt stop med en guffer, så kommer de lidt på andre tanker*ss*

• #102   16. jan 2006 Jeniki: men skal ikke vende ryggen til men bare totalt over se dem og tale hen over hovet på den som de ikke er der, det samme gør vores børn, der er jo også en form for forsøg på at indtage en højere plads i flokken, så eigen her er det at vise lederskab at vi bestemmer hvornår der skal snakkes.

• #103   16. jan 2006 Mette - Ally lyder jo bestemt heller ikke til at have lidt nogen overlast hverken fysisk eller psykisk over det - og som du siger, så var det et 100% enten/eller og her ville jeg også have gjort det der virkede nu og her + fremover, uden nogen kom til at lide under det :o)

• #104   16. jan 2006 Jeniki: Den er ellers effektiv den med at ignorer når en hund springer op, men jeg kan godt se problemet i det når det er børnene... Men husk endelig at hvis det er muligt så skal børnene slet ikke hilse på ham når de kommer hjem og så skal han roses rigtig meget når han ikke hopper op af dem... HVER gang han ikke hopper op når de kommer så skal han have rosen...

• #105   16. jan 2006 MP<<<< det at i lader hundene gå på bordet viser også at der er forskel på hundene... Størrelsen....*ss*
    En bullmastiff der ville få lov til det ville lynhurtigt overtage lederrollen, det er vist gang på gang... Og deres domionant vil hurtigt komme op i dem og det ville ikke være særligt fedt med en hund på 60 kg. stå og vise tænder... Forstå mig ret...

• #106   16. jan 2006 Anne... jeg har heller ikk noget imod de leger (og de vil de stort set hele tiden ;), men der må være en grænse, de vælter alt på deres vej også ungerne... jeg ved de leger vildt, det er også okey, ville bare ønske man kunne forklare dem på en go måde, at det foregår udenfor, men det blir selvfølgelig også nemmere, når vi kommer ud i kolonihaven, som har en dejlig stor grund smiley

• #107   16. jan 2006 staveplade tak

• #108   16. jan 2006 Anne : Det er jeg nu ikke helt enig i for da vi knoklede med det hopperi og vi roste når de ikke hoppede så begyndte de bare der i stedet *SS*

• #109   16. jan 2006 Heidi: Tak - og ja man bliver rystet... Mht det med børn og hunde, så har du ret i at de ikke kan opdrages ens, men jeg vil sige at grund principperne i det er det samme. Altså at man skal bruge fx kærlig konsekvens.... Jeg tror nu ikke der er nogen af dem der her på tråden har sammenlignet på den måde at fordi man er hård ved hunden er man det også ved børnene - men derimod prøvet at bruge det som et eksempel for at få grunden til at man bruge disse metoder overfor hunden... Hvis du kan følge hvad jeg mener... Kan godt selv se at det lyder lidt kryptisk som jeg får det formuleret her - men ved ikke lige hvordan jeg ellers skal vende den... *ss*

• #110   16. jan 2006 Men der er jo bare min erfaring....

• #111   16. jan 2006 Tina: Det er fordi de tror at de får ros for at hoppe op og så ned igen - så er det jo klart at de bliver ved med at hoppe op... Man er nødt til at vente til at hunde er fuldstændig i ro foran én før den får rosen... Så den ved at det er for at sidde på gulvet den får ros - og ikke for at hoppe op og så ned igen...

• #112   16. jan 2006 Han bliver skam også skamrost når ikke han hopper op, rigtig meget enda - og ungerne hilser heller ikke på dem før vi alle er kommet ind og har fået tøjet af, så går vi ind og lukker dem ud, én af gangen - og glade skal de jo have lov at være, Coco hopper ikke rigtig op, hun hører i hvertfald fint efter, og ved hvad hun må.
    Men Buzz hopper altså op uanset om de snakker med ham eller ej, der er virkelig dømt nyssning når vi kommer hjem, specielt til ungerne - men vi har fundet ud af at får han lov at hilse mens vi holder ham, så går det fakisk rigtig fint, også når vi slipper ham - men kommer en af ungerne så til at løbe indedøres, så har vi igen problemet, og det er på alle tider af døgnet, og er de kommet til at tage noget legetøj med ned der larmer, så er han der igen*ss*

• #113   16. jan 2006 Christine: Du kan sagtens vænne dem til at de ikke skal lege for vildt inden for, men som du selv siger bliver det nok nemmere for jer når i får en have de kan blive lukket ud i når legen står på det højeste...

• #114   16. jan 2006 "Michael P" > det var self. en mulighed at prøve det.

• #115   16. jan 2006 Rigtig godt indlæg Anne!

Sidder åbenbart og tænker det samme, som dig. Jeg fatter simpelthen ikke, hvor folk har det fra og hvad det skal til for.

En anden ting jeg har undrede mig over er, hvilke situationer der gør, at en hund skal om på ryggen eller tages fat i??
    Murphy har aldrig været rigtig strid, ellers er jeg vist bare for large?
    De værste narrestreger han har levet er enten, at lege med støvsugeren og gø af den. Men så lukker jeg da bare døren? Når vi er hjemme hos mine forældre er det tydeligt, at han vil lege med katten, bukker ned i legestilling og måske gør, hun er gammel og stolt kat, som ikke orker en skide hundehvalp, men så er det da cool Murphy har en mor, som vil lege med ham.

Hvor er det, det karmer over siden man skal bruge disse magtmetoder?
    Giv mig et par eksempler..tak

Desuden synes jeg de fleste hundebøger nu om dage har en rimelig god fortælling, hvad lederskab går ud på. Og man skal alligevel kigge i meget gamle bøger får at finde "missionærstillingen"

Men nu har jeg os kun været hundeejer i 11 mrd, så det kunne sagtens være jeg var gal på den, men ikke i følge den researh jeg har fortaget.

• #116   16. jan 2006 Jeniki: Jeg synes da bestemt at du skal prøve MP´s forslag, hvis du ikke mener at det andet i har prøvet har virket... Det lyder som en god ide....

• #117   16. jan 2006 ANNE: Netop mener jo ikke at man skal opdrage børn som hund *SS*
    Men at man kan drage nogle pareleller, som jeg tildligere har skrevt og tror mig mine uger får da ikke samme opdralse som mine hunde, men så vel at jeg ikke kunne drømme om at tæve mine børn som mine hunde.
    Men at mine hunde skal lære at opføre sig ordenligt, det skal mine bør jo også og de skal også vide hvem det er der bestemmer.
    Selv om det ikke altid holder *GG*

• #118   16. jan 2006 Casey: Du er bestemt ikk galt på den... smiley Tværtimod... Jeg tror at der hvor det tit går galt er når hunden kommer i den fase af sit liv som mange kalder "lømmelalderen". Den skal prøve grænser af, deriblandt lederskabet... Og hvis folk så synes at hunden bliver for dominerende eller ikke hører godt nok efter, så er det at den ryger rundt på ryggen...

• #119   16. jan 2006 Nu er jeg vitterligt nød til at smutte, må lige have ordnet nogle ting inden Freja og Baloo skal til dr. dyr... smiley

Men tak for deltagelsen og en god og saglig debat... *ss*

Vender måske tilbage senere og ser hvordan den forløber sig... smiley

• #120   16. jan 2006 MP<<< nu mener jeg ikke lige bordet, men det er meget tydeligt for en bullmastiff at de skal være" under" os f.eks. synes vi at det er morsomt når vi sidder på spisebordstolene at begge 2 vil sidde bagved med hovedet over vores skulder... Men jo mere de får lov til jo mere vil de højde sig med os og det er meget dominante hunde... Jeg har problemer med hanhunden pga. nogle episoder ved hundetræning, hvor han er kommet ''over'' mig i visse situationer og ved at jeg ''behandler'' ham som mit barn styrker jeg ham i det....
    Men generalt med bullmastiffer er det typisk at de overtager rollen hvis de får lov.....Det er lidt kringlet at skrive det, så læs lige mellem linierne

• #121   16. jan 2006 Må også smutte - naturen kalder på at blive gennem gået i store støvler *S*

Fed tråd, fed debat og jeg glæder mig til at kigge ind senere og læse hvad der mere er blevet skrevet ;o)

Hygge til jer alle,
    Karina.

• #122   16. jan 2006 I forbindelse med hopperi
    Citat:Blandt flokkens voksne individer bruger alfaparet(føreparet)denne fysiske dominans til at stadfæste deres overhøjhed.ved at hvæve sig over de andre medlemmer af flokkenog læne sig ind over de vigtigste dele af kroppen halsen og hovedet demonstrer de deres hengivenhed for underordnet og minder dem om deres entydige magt.
    taget fra Jan Fennell

• #123   16. jan 2006 Lige inden jeg smutter, Heidi: Det må jeg give dig ret i - det er ikke en fair kommentar at komme med til nogen som helst i et offentligt forum....

• #124   16. jan 2006 jeg er 168 :O(
    Jeg tror ikke det er generalt for alle hunde, tværtimod.... Jeg kan heller ikke sige 100 % hvordan deres lederskab har været, men det er ikke noget nyt med bullmastifferne... jeg tror heller ikke at det er så firkantet som med sofaen osv... mine kommer i møblerne, men de har brug for faste rammer ellers bliver de usikre og prøver at komme op i rang.... Hvis deres rammer er for store for usikre så er det at det kan gå galt....

• #125   16. jan 2006 Tina > ja, det mente min Mor også var måden, med det resultat at hun fik to finde små huller i sin næse:o))))))
    Men nu er hun heller ikke ALFA i Buzz verden, trværtimod, han regner hende for mindre end ungerne*ss*
    Og det virker også når René og jeg gør det, men det hjælper ikke rigtigt med ungerne, så er det bare kortere til deres hoveder når der skal slikkes:o)
    Men jeg ved hvad du mener i pricippet, og det er også effektivt kun når vi er der - men det er jo ikke kun os, så nu vil vi prøve godbidde/dæk metoden lidt:-)

• #126   16. jan 2006 Jeniki: Bare forsæt det skal nok komme vi har også brug meget lang tid på det her i huset og når der kommer gæster knibe det da stadig lidt *SS*
    Det er ikke så let endda ;o))
    Og vores den store er jo kun 2 år nu *GG*
    Nå jeg må også smutte skal på træningspladsen, som en af mie trænere sig man bliver jo ikke verdensmester af at lave ingen ting *SS*

• #127   16. jan 2006 jeg ved godt at jeg har sagt det før men jeg mener og har altid ment at det der hvirker er på med remmen også dressur en time eller 2 hver dag i en periode,det er ikke at være hård men det viser bestemt hunden hvem der bestemmer og er føren,og det hvirker.

• #128   16. jan 2006 i er fan.. så kloge alle sammen ....Det er sku sjovt at når man kommer med et forslag, bliver det høvlet ned... Mikkel

• #129   16. jan 2006 Anne, hvor er jeg dog enig!

Hold da fast, hvor sidder jeg tit og krummer tæer over de forslag, der kommer! Og det værste er at der kommer folk, og bakker op om de forslag, med den forklaring, at sådan har de altid opdraget deres hund, og det er jo gået fint indtil nu mener de!
    Jeg trænede selv min første hund i schæferhundeklubben, og det var kæft, trit og retning. Jeg blev lidt overrasket, men det var jo min første hund, så det var vel sådan man trænede, tænkte jeg.
    Sådan begyndte jeg også træningen med Gilbert, men kunne ret hurtigt se, at det bare ikke fungerede for ham. Han forstod det ganske enkelt ikke! Så jeg holdt op med at træne ham overhovedet, og sørgede bare for at hun lige kunne det mest basale.
    Jeg så lyset, da jeg kom på et lederskabskursus.Hold da fest, hvor fik man pludselig øjnene op for at der var andre metoder til at træne hund.
    Jeg ville foreslå alle opdrættere at tvinge deres hvalpekøbere til et lederskabskursus, for der lærer man et og andet!
    Senere oplevede jeg hvor kanon et redskab klikkeren er. jeg synes at folk, der går ind for de hårde metoder skulle prøve både klikker og lederskabskursus, for man finder pludselig ud af at der ikke er nogen grund til at tage fat i sin hund og råbe ad den. Jeg har næsten ikke skældt ud på Gilbert siden jeg var på lederskabskursus....
    Personligt kan jeg tage mine første 7 år med hundetræning og smide dem i skraldespanden, for det funker bare ikke i længden!

• #130   16. jan 2006 Mikkel, du er da bare så positiv...

• #131   16. jan 2006 Kloge åge....Skriv en bog....

• #132   17. jan 2006 Michella & Jesper: For det første vil jeg sige at vi kun har to hunde - og havde du set ordentlig efter ville du også vide dette. At andre mennesker er bange for vores race, er jeg fuldt ud klar over - men tror du virkelig at det hjælper nogen at vide hvis jeg smed hunden om på ryggen for at få "magten"? Nej tværtimod ville det da bare bekræfte dem i at det er nogle farlige hunde som ikke kan opdrages uden vold.. Helt ærligt.... Noget helt andet er, at jeg netop tager ansvaret for mine hunde ved at opdrage dem UDEN brugen af vold - fordi hvad så den dag de ikke lige opfører sig ordentligt foran andre mennesker? Ville det så ikke være bedre at man kunne tale hunden til rette - istedet for at skulle bruge kræfter?
    At du mener mit indlæg er tarveligt - det er fint nok men jeg synes nu det er berettiget fordi jeg synes det er vigtigt at folk sorterer i de svar de får herinde... At der er nogen som har følt sig truffet af eksemplet med at smide hunden over på ryggen er ikke min fejl - men deres... Og den metode trodser alt hvad der er naturligt for hundens adfærd... Men nogen holder hund som i gamle dage - andre lærer hele tiden noget nyt og opdrager deres hunde derefter....

Til Mikkel: PAS! Du er fyld på denne tråd...

Til AH: Med magt misbrug menes ca det der står - misbrug af magten....

Kommentér på:
Nu er jeg nødt til at sige noget....

Annonce