809 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Hundesprog - hvad betyder det? Hundesprog - hvad betyder det?

Hejsa

Jeg vil gerne forstå, hvad Futte "siger" når hun gør dette:

Når vi går tur og møder en hund, der kommer imod os på samme fortov, dukker Futte sig ned.. det ligner nærmest dæk. Hun går videre imens hun er i "dæk". Hendes hale er oppe, hun rejser ikke børster og ørerne hænger som de plejer. Når vi kommer hen til hunden, vil hun rigtig gerne snakke med den.

Sådan har Futte ikke altid gjort.. men hun har gjort det de sidste 3-4 gange vi har mødt en hund.

Nogen der ved, hvad det betyder?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundesprog - hvad betyder det?
  • #1   26. jan 2009 at hun kommer med fred:-))

• #2   26. jan 2009 Umiddelbart vil jeg tro det er et dæmpende signal - dvs. dybest set fortæller hun den anden hund, at hun er venlig. Andre hunde fører det helt igennem, og lægger sig helt ned, indtil den anden hund er tæt på, eller ligefrem er passeret.

• #4   26. jan 2009 Det er da dejligt at høre. Første gang det skete blev jeg ret nervøs for, om hun ville angribe den anden hund. Det ligner nemlig lidt, at hun lister sig hen mod et bytte, der skal nedlægges.

• #5   26. jan 2009 Det gør vores store hanhund også nogen gange.. og jeg er også bange for at dem der kommer imod os tror han skal til at hoppe på deres hund.. Men han gør det når han gerne vil lege/hilse på den anden..

• #6   26. jan 2009 det kaldes et play bow og er et venligt signal hunde laver når de opfordre til sjov - og bruges også for at vise venlighed og fred fremmede hunde imellem --

det er et sundt signal for din hund - den har selvtillid og er venlig - og udviser adfæren over for andre hunde.

• #11   26. jan 2009 hvis hunden bruger børsterne i sit kropssprog skyldes det nok usikkerhed en anelse usikkerhed. det som er vigtigt er også at læse den modkommende hund - viser den roligt og venlig adfærd er der for det meste ikke noget at frygte - men fremmede hunde skal altid træffe hinanden under kontrolerede forhold. en sitiuation kan lyn hurtig vende - men normalt er et play bow en venlig gestus til opfordring til leg. ses ofte hos hvalpe mod voksne hunde...

• #12   26. jan 2009 Hundemutter
    Det er ikke play bow.. hun er helt nede i dæk.. hun kryber nærmest hen af fortorvet. Rumpen er ikke i vejret.

Theo:
    Gør din hund det? Altså rejser børster og springer frem imod den anden hund?
    Når Futte kommer hen til hunden, bliver hun bare glad og vil snakke.. sådan har hun altid været, men hun har bare ikke lavet det her krybe halløj før.

• #16   26. jan 2009 jannie okay -- jeg læste det bare som om hun lå med forparten -

• #17   26. jan 2009 Theo
    Okay.. nej hvor sødt:) Nogen bliver vel nok lidt bange, når han gør det, hvis de ikke ham?

Futtes rejser børster hele vejen ned af ryggen, når hun gør hjemme i haven. Jeg har fået at vide, at det betyder, at hun er lidt usikker. Mon ikke din hund bare lige skal se den anden an inden den beslutter, om der skal leges.

Hundemutter
    Da jeg ringede til min mor for at forklare hende, hvad Futte gør, troede hun også først, at det var play bow. Men det ved jeg godt hvad er, og det er i hvertfald ikke det Futte er begyndt på.

• #18   26. jan 2009 Futte springer ikke frem og bliver vild. Hun rejser sig stille op og bliver glad, når hunden kommer.

• #20   26. jan 2009 Vores hunde rejser ikke børster når de leger eller sender det signal og har ikke set nogen hunde gøre det medmindre de var rigtig bange eller aggresive men så det jo en helt anden adfærd man ser.

• #21   26. jan 2009 Det kan være han får mere selvtillid, når han bliver ældre.

Futte har ikke oplevet noget hun ikke er vant til.. ikke hvad jeg har set i hvertfald, og det er kun mig, der går med hende.
    I efteråret gik vi til hundetræning, hvor 3 store hunde "overfaldt" hende. De store hunde mente det som leg, men Futte følte sig omringet og blev bange. Træner og ejerne gjorde ikke noget, så det var måske en lidt voldsom oplevelse for Futte, da kæresten og jeg selv prøvede at holde hundene væk fra Futte. Det ville give mening, hvis Futte begyndte at krybe efter denne oplevelse, men det er først her i januar hun er begyndt på det.

Mon Søren E ikke har fat i det rigtige:
    "men mon ikke den en gang har været for hurtig henne ved en fremmed hund, der har afvist den, så den nu bare viser lidt tydeligere, at den kommer med fred. Tror bare din hund er blevet klogere."

• #23   26. jan 2009 Hunde er jo forskellige i forskellige situationer, men jeg ville også mene at det er et dæmpende signal..

Den lægger sig ned for at vise at den er harmløs, og ikke gør noget.

Min gamle hund gjorde det ALTID. Det var en stor bred amstaff, og hun lagde sig helt fladt ned til hunden kom og hilste. Jo mindre den anden hund var, jo mere overdrevet var hun i sit sprog.. Hun lagde sig ned mange meter inden hunden kom, og blev pænt liggende..

Forleden dag da vi var 4 ude med vores muskelhunde, gik vi ind i en lille hundeskov hvor der var en håndfuld hunde.. De gik hen mod hunden, og ca 10 meter fra os, lagde den ene sig ned, og blev liggende til de havde hilst..

• #24   26. jan 2009 hunde kryber for at vise at den er underdaning det en normal adfærd

• #25   26. jan 2009 Trine k,
    det behøver vel ikke være underdanighed - bare fred.
    Den viser at den ikke vil noget ondt.

Min gamle tæve der gjorde det, var meeeget dominerende, og fandt sig ikke i noget. Men hun gjorde det altid når hun hilste på fremmede.

• #26   26. jan 2009 Nej men det jo hvertfald et fredeligt signal og nogen gange også for at vise fred og underdanighed

• #27   26. jan 2009 Helle L
    Futte har ikke ændret adfærd på andre områder. Tror ikke hun har ondt. Det er slet slet ikke sådan det ser ud.

• #28   26. jan 2009 Jannie,
    hvis ikke din hund virker bange og øm, er det bare helt almindeligt hundesprog. Den vil bare vise at den er flink og ikke gør noget..

Og så kan jeg altså ikke komme mig over navnet! Jeg er opvokset med en nabohund med samme navn, og det var en han.. I min verden ku du lige så godt have kaldt hende Børge smiley

• #29   26. jan 2009 Anja

Hihihihihihihihi:)) I min verden er Futte et intetkøn navn. Det er en "den". Alle tror også at Futte er en han.. også selvom de ikke ved hvad hun hedder. Selv dyrlægen kaldte Futte en han.. lige efter han havde skannet hendes livmoder:)))

• #30   26. jan 2009 Jannie,
    måske du skal overveje at skifte dyrlæge? lol..

kender det alt for godt selv! Jeg har købt en lyserød sele til min hund, bare fordi folk kalder hende for ham, men det har ikke ændret noget..

I min verden er Futte en lille sur westie.. Hundenavne altså..

• #33   26. jan 2009 Kunne da godt være jeg lige skulle be' dyrlægen om at se hans eksamensbevis:))

Ej tror folk det er en hanhund, når hun har lyserød sele på.. hmm:)

• #34   26. jan 2009 Ej altså.. Futte er en PIGE.. og hun er en JACK RUSSELL.. hverken en westie eller en golden retriever hvalp:)))

• #36   27. jan 2009 Ja hun nærmest kryber..

Kommentér på:
Hundesprog - hvad betyder det?

Annonce