Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjemmelavet foder : opskrift
  • #1   9. feb 2009 Det ved jeg nu ikke. Fodre med hjemmelavet foder og har gjort det i flere ar og det gør to af mine gode opdrætter venner også. Den ene har gjort det i 35 år. Og hun har vundet stort set alt der er værd at vinde samt er den førende opdrætter af racen her i landet.

• #2   9. feb 2009 jeg kan dog ikke forstå hvorfor de tilsætter salt i maden, i de opskrifter i linket, det er der ingen grund til....

• #3   9. feb 2009 jeg ville gerne have slettet det ovenstående indlæg og lavet et samlet men det kan jeg åbenbart ikke få lov til...

Nå....

Jeg fodrer også med hjemmelavet og kender mange der gør... så i visse kredse er det ret populært smiley Jeg er dog ikke helt overbevist af de opskrifter i linket.... der er salt i, hvilket jeg er ufrostående overfor og slet ikke nok kød efter min (og min hunds) smag....

• #4   9. feb 2009 Anna hvorfor er du specielt bekymret over salt - forudsat vi snakker en rask hund ?
    heste giver man både saltsten og evt alm salt i fodret. når jeg læser dette her synes jeg alle andre vitaminer/mineraler er mindst lige så ´´farlige´´ feks. vitamin A, hvis man giver lever i forkerte mængder.

http://www.hundeleksikon.dk/foderindhold.html

jeg overvejer selv at skifte over på hjemmelavet mad, da min hund ikke gider noget som helst tørfoder og elsker alt hjemmelavet mad, selv grønsager kartofler osv. elsker den, men hunde mad - nej tak.

• #5   10. feb 2009 Jeg har ikke mulighed for at åbne linket fordi jeg skriver fra min mobil. Så har ikke mulighed for at forholde mig til opskrifterne

• #6   10. feb 2009 Jeg er heller ikke specielt bekymret over saltet - det er jo ikke meget der er i, men jeg kan bare ikke se hvorfor det skal i? Det fungerer jo kun som smagsforstærker og har ingen reel grund til at være der...

Jeg giver kanavit vitamin og mineral pulver til hvert måltud - doseret efter vejledning på dåsen...

Jeg synes at 120g sardiner i forhold til 150 g ris (som bliver til meget mere når det koges - med mindre de 150g ris er efter det har kogt? ) lyder som en meget stor ratio af "korn" = rent fyld... køddelen bliver selvfølgelig suppleret op med æg som også er meget proteinholdige....

Men det afhænger jo også af den enkelte hund... hvad de vil spise... min gider ikke ret godt ris. Så vi bruger som oftest bulgur som fyldstof/korn... kødet varierer jeg... Hendes favoritter indtil videre er rødspætter og skinke mignon...

Jeg har netop lavet noget med oksekød, det er jeg spændt på hvad hun siger til.... Hun har ellers altid fået det med kylling, fisk eller skinkekød... en enkelt gang har jeg lavet det med kalvehjerte og lever, men det var ikke det store hit....

• #7   10. feb 2009 Hej Anna.
    ja jeg synes også der generalt er for meget tilbehør iforhold til kød, for det ser ud som om de mener de 150 g ris skal koges, sådan læser jeg det ihvertfald også.
    men kan jeg ikke lave om på blandings forholdet selv?, hvad er mere realistisk?
    de bruger loppefrøskaller til at holde fordøjelsen iorden, jeg har 4 kg stående, man aldrig overvejet det kunne bruges til hundene, er det noget i har hørt om før?
    tænker om høm høm måske blev nemmere at fjerne for det synes jeg er fordelen ved tørkost.

• #8   10. feb 2009 Min har meget fin "kompakt" høm hømmer hehe... så der skal jeg ikke klage... Man kan også bruge kvinoa eller lidt havreklid, men hvis du allerede har loppefrøskaller stående, så brug da bare det...

Min er stadig ung, så hendes foder en 1/3 kød... til voksne hunde / hunde der har tendens til at tage på har jeg ladet mig fortælle, at 1/4 kød er nok...

Jeg bruger at koge kødet først - fx en hel kylling - så fisker jeg kyllingen op igen og hælder ca 2 dl bulgur i kyllingevandet... det står og koger mens jeg piller al kødet af kyllingen... en hel kylling giver ca 5-600g rent kød... efter bulguren har kogt i ca 1/2 time (i rigeligt med vand, så det ikke koger helt sammen, så tilsætter jeg grøntsager... det er bare hvad jeg har i huset... gulerødder, ærter, kartofler, kål, squash el.lign. vær dog opmærksom på, at hvis du bruger mange kartofler skal du skære ned på ris/bulgur/pasta delen, da kartofler indeholder så meget stivelse...

Så får det lov at koge sammen og tilsidst smider jeg det pillede kyllingekød i igen.... og lader det hele koge sammen... Hvis det er for flydende smider jeg en håndfuld havregryn i til at jævne med....

Det er også en god ide at tilsætte lidt gode olier, som fx hørfrøolie, tidselolie eller lakseolie... dette kan dog med fordel gøres ved servering af hver portion, så har du mere styr på hvor meget den får smiley

Det bliver til en slags klæg grød, som kan fryses i portionsstørrelser og min hund foretrækker det frem for tørfoderet. Hun har dog mulighed for at vælge tørfoderet hvis hun vil have ddet - det gør hun dog ikke...

Jeg bruger selv økologiske ingridenser - men det er jo op til den enkelte hvad man har lyst til... Jeg møder mange forskellige holdninger når jeg fortæller at jeg selv laver mad til min hund.... Nogle mener jeg er skruptosset og overforkæler dyret, andre at det på det nærmeste er dyremishandling og hun vil dø af fejlernæring inden længe...

Hun er dog på nuværende tidspunkt 8 mdr gammel, slank og i flot form. Har flot blank pels, fin og fast afføring 1-2 gange om dagen, flotte tænder og ingen anmærkninger fra dyrlægen.... så jeg tror på at det virker smiley

• #9   10. feb 2009 Har set på netdyredokter eller hvad den hedder at hunde ikke kan tåle kartofler smiley Kan se at en her bruger det og min far han også brugt det meget til hunde foder... Hvad mener i om det?

• #10   13. feb 2009 katrine> De har ikke godt af rå kartofler og hvis kartoflerne er blevet grønne er de direkte giftige... men tilberedte kartofler kan de sagtens tåle... man skal dog være opmærksomme på, at der er meget stivelse i, så de har ikke godt af alt for meget af det... men det har vi mennesker jo egentlig heller ikke smiley

alt med måde

• #11   13. feb 2009 okay mange tak smiley Min far laver nemlig kyllingesuppe engang i mellem og hundene elsker 'resterne' dvs kartofler, guldrod, kylling mm... så kan jeg jo roligt give lidt af det smiley

Kommentér på:
Hjemmelavet foder : opskrift

Annonce