{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.680 visninger | Oprettet:

Druer/rosiner på giftlisten {{forumTopicSubject}}

Jeg er jo nok ikke den eneste her inne der bruger frugt/grønt som godbidder til hunden og derfor ville jeg lige smide en advarsel herind.
Jeg fik en mail i dag fra en dyrlæge i usa som min veninde derover bruger og hun fortalte at rosiner og druer indeholder nok giftstoffer til at så lidt som 7 af slagsen er nok til at slå en lille hund ihjel hvis den ikke får hurtig nok behandling.
Jeg ved godt at der er meget der er giftigt for hunde af frugt/grønt,men vr ikkeklar over at rosiner og druer var blandt dem så jeg ville lige dele det med jer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Druer/rosiner på giftlisten
  • #1   22. feb 2009 Det er rigtigt - rosiner KAN give nyresvigt. Men som mange andre fødevarer, så er der nogen der kan tåle det og andre kan ikke. Men altså, en hund der bliver forgiftet - dvs. reagerer på at have indtaget dem - af rosiner får nyresvigt og dør....

• #2   22. feb 2009 <b>Vindruer og rosiner</b>
    Af dyrlæge Hanne Friis

<b>Vindruer og rosiner kan slå din hund ihjel</b>

Det har gennem nogen tid været kendt at rosiner og vindruer er giftige for nogen hunde. En ny undersøgelse i det norske dyrlægeblad viser nu HVOR giftigt det faktisk kan være.

Det er ikke kendt præcis hvilke indholdsstoffer i vindruer og rosiner, der forgifter hunde. Ligeledes er det heller ikke alle hunde der reagerer på det, - nogle hunde kan spise rosiner uden der sker noget. Man kan blot ikke på forhånd vide om ens hund er modtagelig eller ikke, og der er desværre ingen tests der kan vise det.

Teorien er at det er svampesporer i frugterne, der ødelægger hundenes nyrer.

Man har fundet ud af at der skal så lidt som 2,8g rosiner og 19,6g vindruer pr kg kropsvægt til at forårsage nyresvigt hos modtagelige dyr.

Det svarer til at en hund på 25 kg kan udvikle nyresvigt efter at have spist så lidt som 70g rosiner eller 490g vindruer.

<b>Symptomer på forgiftning viser sig ofte få timer efter indtagelsen</b>

Opkast
    Diarre
    Mavesmerter
    Øget tisse-trang
    Øget drikkelyst
    Skælven, kramper

<b>Hvad gør jeg hvis min hund har spist rosiner eller vindruer?</b>

Kontakt dyrlægen og fortæl hvor meget du tror den har spist, - og hvornår den har spist det
    Hvis hunden ellers er frisk vil dyrlægen give et brækmiddel
    Herudover kan dyrlægen vælge at behandle hunden med væskedrop og aktivt kul hvis han/hun skønner at hunden er i fare.

<b>Hvad er chancerne hvis min hund er blevet syg ?</b>

Hvis hunden først har udviklet nyresvigt er chancen for at den kommer sig dårlige. Det kræver indlæggelse over længere tid hvis den skal have nogen chancer.

Derfor: Giv ALDRIG din hund vindruer eller rosiner. Det er ikke sikkert den er modtagelig for forgiftning, men der er ingen grund til at tage chancen.

<i>kilde: Netdyredoktor</i>

• #3   22. feb 2009 De tråde er der rigtig mange af her inde.

bare lige en enkelt.

http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=203815

• #5   23. feb 2009 Jeg spurgte min dyrlæge da jeg tit deler druer med mine hund. Hun havde ikke hørt om at de skulle være farlige. Kun hvis det var flere kg de fik smiley

• #6   23. feb 2009 Nannapigen - det er en dyrlæge der har skrevet den artikel på netdyredoktor.dk og den underbygges af en norsk undersøgelse. Der er en langrække fødevarer der KAN være giftige for hunde...

Alkohol
    Alle former for løg og løgplanter
    Advocado
    Chokolade
    Kaffe og te
    Kernerne i frugt
    Fedt og fedtholdige fødevarer
    Fødevarer med sødemidlet xylitol
    Grønsager med oxalater
    Gærdej
    Macadamia nødder - og olie
    Muskat
    Mugne eller fordærvede fødevarer
    Rosiner og vindruer
    Salt
    Trylledej

<i>Kilde: Dyrlæge Paulette Topsøe-Jensen i
    Vi med Hund 02/2008 </i>

• #7   23. feb 2009 Jannie P - Så har du stavet forkert ;o) jeg Googlede "oxalater" og fandt dette link http://www.biosite.dk/leksikon/oxalsyre.htm

• #8   23. feb 2009 Fy for pokker, vi har vindrue træ i udestuen og den gamle hund plejer selv at hive en klase af og spise druerne, den er da gudskelov ikke blevet syg af og har gjort det tre år itræk men det er da godt nok slut nu.

• #9   23. feb 2009 Hmmm, det der med oxalaterne...der står bl.a gulerod, men der er mange (læs min dyrlæge;)) der anbefaler, at hunde får sådan en at gnaske i, f.eks. når gummerne klør. Uhhh, der er altså ofte mange modstridende informationer...

Kommentér på:
Druer/rosiner på giftlisten

Annonce