2.680 visninger
|
Oprettet:
12. aug 2007 Følger: 61 Følgere: 60 Hunde: 9 Emner: 223 Svar: 2.183
Druer/rosiner på giftlisten {{forumTopicSubject}}
Jeg er jo nok ikke den eneste her inne der bruger frugt/grønt som godbidder til hunden og derfor ville jeg lige smide en advarsel herind.
Jeg fik en mail i dag fra en dyrlæge i usa som min veninde derover bruger og hun fortalte at rosiner og druer indeholder nok giftstoffer til at så lidt som 7 af slagsen er nok til at slå en lille hund ihjel hvis den ikke får hurtig nok behandling.
Jeg ved godt at der er meget der er giftigt for hunde af frugt/grønt,men vr ikkeklar over at rosiner og druer var blandt dem så jeg ville lige dele det med jer.
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
nov 2006
Af dyrlæge Hanne Friis
<b>Vindruer og rosiner kan slå din hund ihjel</b>
Det har gennem nogen tid været kendt at rosiner og vindruer er giftige for nogen hunde. En ny undersøgelse i det norske dyrlægeblad viser nu HVOR giftigt det faktisk kan være.
Det er ikke kendt præcis hvilke indholdsstoffer i vindruer og rosiner, der forgifter hunde. Ligeledes er det heller ikke alle hunde der reagerer på det, - nogle hunde kan spise rosiner uden der sker noget. Man kan blot ikke på forhånd vide om ens hund er modtagelig eller ikke, og der er desværre ingen tests der kan vise det.
Teorien er at det er svampesporer i frugterne, der ødelægger hundenes nyrer.
Man har fundet ud af at der skal så lidt som 2,8g rosiner og 19,6g vindruer pr kg kropsvægt til at forårsage nyresvigt hos modtagelige dyr.
Det svarer til at en hund på 25 kg kan udvikle nyresvigt efter at have spist så lidt som 70g rosiner eller 490g vindruer.
<b>Symptomer på forgiftning viser sig ofte få timer efter indtagelsen</b>
Opkast
Diarre
Mavesmerter
Øget tisse-trang
Øget drikkelyst
Skælven, kramper
<b>Hvad gør jeg hvis min hund har spist rosiner eller vindruer?</b>
Kontakt dyrlægen og fortæl hvor meget du tror den har spist, - og hvornår den har spist det
Hvis hunden ellers er frisk vil dyrlægen give et brækmiddel
Herudover kan dyrlægen vælge at behandle hunden med væskedrop og aktivt kul hvis han/hun skønner at hunden er i fare.
<b>Hvad er chancerne hvis min hund er blevet syg ?</b>
Hvis hunden først har udviklet nyresvigt er chancen for at den kommer sig dårlige. Det kræver indlæggelse over længere tid hvis den skal have nogen chancer.
Derfor: Giv ALDRIG din hund vindruer eller rosiner. Det er ikke sikkert den er modtagelig for forgiftning, men der er ingen grund til at tage chancen.
<i>kilde: Netdyredoktor</i>
okt 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 4 Emner: 106 Svar: 1.812
bare lige en enkelt.
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=203815
nov 2007
Følger: 24 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 568
nov 2006
Alkohol
Alle former for løg og løgplanter
Advocado