3.153 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Anskaffelse af Border Collie? Anskaffelse af Border Collie?

Som jeg tidligere har lagt indlæg om, overvejer jeg at få en border collie... Jeg er villig til at gå til tæning/aguility 3 gange om ugen, ud over daglig aktivering, hunden har mulighed for mange lange gå ture i skoven lige ved siden af vores hus... Men nogle dage vil den komme til at være alene hjemme 6 timer..... Når jeg hører ordet border collie, tænker jeg på en hund der kræver ens opmærksomhed 24-7....
Hvad er jeres erfaring? Er en border min forkerte drømme hund?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.
  • Måske defekt kabel i loftet - tjek og reparer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Anskaffelse af Border Collie?
  • #1   23. feb 2009 En border er bestemt ikkk en forkert drømmehund, det lyder til at du kan tilbyde mange gode ting. 6 timer kan en border godt være alene hjemme, så længe den er stimuleret.
    En border er meget intelligent og elsker at lære nye ting og få stillet opgaver. Formår du ikke det, ja så finder den selv på noget. Kan du derimod godt give en border det den har behov for, ja så får du en fantastisk hund. En border der er velstimuleret kan sagtens være rolig i hjemmet.

Det der er vigtigst er at den får en masse opgaver udover motionen. Min hund får eks. aldrig mad i skålen, men skal ud og finde det, eller få det ud af et eller andet legetøj.

• #2   23. feb 2009 Men min bekymring ligger i, at det vil være min første hund der var min helt egen, og har virkelig blod på tanden, og vil gøre alt for at få det til at fungere... Men er det dumt når det er ens første hund?

• #3   23. feb 2009 Det virker som om du har sat dig godt ind i racen og virkelig ved hvad den kræver, og hvis du har erfaring med at have hund fra tidligere, så ser jeg ikke nogen "problemer" i at du vælger en border.

• #4   23. feb 2009 Hvis du kan klare den træning og aktivering du nævner så kan du godt anskaffe en Border og hvis den bliver aktiveret kan den sagtens være ene de timer. Du skal bare være sikker på at du vil bruge den tid på aktivering som du her nævner.

• #5   23. feb 2009 jeg har meget erfaring med at træne hunde...... Okay..... Det vil bare være en stor drøm der gik i opfyldelse, men alle dem jeg kender siger man skal holde sig fra en border hvis man ikke bor på landet, eller har får...

• #6   23. feb 2009 Så længe du sætter dig godt ind i hvad din hund har brug for og måske kender en mere erfaren hundeejer, som du kan rådføre dig med. Så tror jeg altså godt det kan lade sig gøre.

Sørg for at købe fra en rigtig god kennel, de vil sikkert også gerne hjælpe dig undervejs. Derudover er der masser af erfarne border-ejere herinde som sikkert gerne vil hjælpe.

• #7   23. feb 2009 Der er mange der ikke har får og aktivering behøver jo ikke foregå i haven.

• #10   23. feb 2009 Forresten så bor jeg inde i byen og har en hvalp på knap et år og det går nu altså fint. Han kræver også meget, men vi stiller ham en masse opgaver og træner en masse forskellige ting. Så det er da helt sikkert en fordel at bo på landet, men det kan altså også godt lade sig gøre med en i byen.

• #12   23. feb 2009 Synes også klart du skal vælge Border (havde border som teenager, det var så desværre et dårlig valg, fra mine forældres side, men han var heldigvis en meget rolig Border) Men er en hel fantastisk skøn hund, især med alle de ting, du kan tilbyde den.

• #13   23. feb 2009 Tak.. det var rart at høre..... tak for de gode svar.. det lettede mit hjerte smiley

• #14   23. feb 2009 Bare se at komme igang med at finde den rigtige og så glæder vi os til at høre mere.

• #15   23. feb 2009 Tak Mette.... Jeg skal i hvert fald nok holde jer opdateret smiley

• #16   23. feb 2009 Hm Maiken nu må jeg protestere når du skriver: Gå efter udstillingslinjer, de er oftest lidt roligere end border der er avlet med får/hyrde for øje.
    Hvor har du det fra?? smiley
    Jeg har tre Border...to af rene arbejdende linjer og en som det er show i. Den som er mindst rolig af de tre er den med showborder i...

En hund af arbejdende linjer skulle gerne ha det i sig at slappe af når man ikke er på arbejde...hvordan ellers klare sit abejde hvis man brænder sig ud i hverdagen??

Spørg hvordan foreldredyrene er...om de er gode til at slappe af...og allere helst og bedst er om du kan se dem!
    og noget andet...hvis den lille hvalpe ikke kan finde ud af at slappe af, så må man lære den det...og det har ikke noget med show eller ikke show.

Læs alt det du kan komme over i bøger, og over internet. Prøv at få en plads på en træningsplads hvor nogen har ordentlig kendskab til Border.

held og lykke
    M.v.h. Åsa, Jamie, Theo og Cash
    http://www.busydogs.dk

• #17   23. feb 2009 Kan kun være enig i det ÅSA E skriver. Jeg har selv en Border efter arbejds linier og han er noget mere rolig, end de udstillings linier jeg gennem tiden har set. Det er også derfor de flere og flere agility udøvere på højt plan er begyndt at kigge efter arbejds linier. Det er ihvertfald det jeg oplever i forbindelse med træning. I de "hyrdekredse" jeg har bevæget mig, der er meningen den samme, nemlig at hunde efter arbejdslinier er mere rolige og ikke stresser ligeså højt/meget som udstillings linierne. Faktisk er udstllings linierne det værste der er sket for Borderen, efter min mening.

myr'n

• #19   24. feb 2009 Gå efter udstillingslinjer, de er oftest lidt roligere end border der er avlet med får/hyrde for øje.

Det er noget vrøvl!

/Rikke

www.bc-world.dk

Kommentér på:
Anskaffelse af Border Collie?

Annonce