770 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Hurtig vækst = problemer med hjertet? Hurtig vækst = problemer med hjertet?

Ja vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde den her tråd *G*

Jeg havde en snak med min far i dag som fortalte at han havde været inde på en engelsk hjemmeside da han havde ledt efter nogle informationer om epilepsi hos Boxere.

På denne hjemmeside stod der noget om at der ved Boxere og store hunderacer som fra hvalp af har en meget voldsom vækst kan opstå nogle problemer med hjertet når hunden er meget aktiv eller meget overgearet.

Som jeg forstod det min far fortalte så skulle det være noget med at hjertet ikke helt kan følge med denne voldsomme vækst, og det kan vise sig ved at hunden får det der kan minde om et mindre epileptisk anfald hvor hunden pludselig står stille og mere eller mindre mister bevistheden, men efter meget kort tid er sig selv igen.

Nogen der har hørt om dette før, og kan fortælle mig noget mere om det?
Er der hold i det min far har sagt?

Han kan selvfølgelig ikke huske hvad hjemmesiden hedder så jeg selv kan gå ind og læse mere om det :O)

Håber at det jeg har skrevet giver lidt mening, er meget træt lige nu *G*

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hurtig vækst = problemer med hjertet?
  • #1   3. mar 2009 Det er ikke noget jeg umiddelbart har kendskab til. men jeg kan da forestille mig at det er en af grundene til at min race (dogue de Bordeaux) skal SAS scannes (hjerte) for at blive avls godkendt.

• #2   3. mar 2009 *det kan vise sig ved at hunden får det der kan minde om et mindre epileptisk anfald hvor hunden pludselig står stille og mere eller mindre mister bevistheden, men efter meget kort tid er sig selv igen*

Vi & dyrlægen fandt aldrig ud af hvordan det hang sammen, men vores boxer fik 2 af ovennævnte anfald inden for hendes første leveår.

Hun kom ikke i behandling - dyrlægen kaldte det atypisk epilepsi - og hun fik heldigvis kun disse 2 anfald.

• #3   3. mar 2009 Ang. epeleptiske anfald hos boxere er det ikke et problem for racen i DK - det kommer efter den udsendelse på tv2 fra BBC der viser boxeren som en syg hund med epelepsi men det har de danske boxere ikke - vi har også flere krav til hundene inden de indgår i avlen.
    Det er frivilligt om man vil lade sine avlshunde hjerteteste men de fleste seriøse opdrættere g¨r det for at være på den sikre side!

• #4   3. mar 2009 Didde:

Der er nu stadig Boxere i DK der får epileptiske anfald :O)

Robert:
    Mine forældres boxer har haft 3 anfald hvor han pludselig står stille og mister bevistheden.

Og så var det at jeg kom til at tænke på om det kunne være hjertet der har drillet lidt?

• #5   3. mar 2009 Det er vigtigt her, at skelne mellem hjerteproblemer og epilepsi. Boxeren har haft alvorlige hjerteproblemer, en lidelse der kaldes SAS, som står for Sub Aortic Stenosis.
    Så vidt jeg ved, er de hjerteproblemer boxeren havde, blev elimineret væsentligt ved et seriøst avlsprogram i samarbejde med den tyske boxerklub.

SAS hos DdBen, er en lidt anden ting, idet DdBen har et "knæk" på Aorta (hvilket er unikt for racen) der hvor den er koblet på hjertet, som giver turbolens i blodet inde hjertekamret, derved må hjertet arbejde ekstra hårdt for at pumpe blodet ud i kroppen.
    Man MENER at det er fordi DdBens hjerte er for lille i forhold til den størrelse - det er ikke sådan at DdBer fødes med sunde hjerter og udvikler SAS pga. deres hurtige vækst - det er en medfødt lidelsen, men man har IKKE kunne påvise arvegangen.
    Fordi man har set et stigende antal DdBeren med SAS, har man valgt at indføre restriktion for racen, som trådte i kraft 1/9-2008, så alle DdBere der indgår i avl SKAL være scannet. Det er vigtigit at nævne, at selvom forældrene er SAS-fri, kan der godt komme hvalpe med SAS.

Kommentér på:
Hurtig vækst = problemer med hjertet?

Annonce