Lære hvalpen nej? Lære hvalpen nej?
Hjælp! Min lille hvalp er ellers så dygtig, vi træner hver dag og hun kan sit navn, sitte, gi pote og er bare skøn. Men jeg har virkelig svært ved at lære hende betydningen af nej hvilket er et STORT problem eftersom hendes yndlingsbeskæftigelse er at gnave i mine tæer og bukseben. Den famøse opdragelse med at stille sig med ryggen til virker SLET ikke eftersom hun hænger fast i mine tæer, strømpe, bukseben eller snørrebånd - således opdager hun slet ikke at jeg har vendt ryggen til. Prøver jeg at sige nej og fravriste hende mine bukser kaster hun sig over mine fingre istedet og når jeg så fjerner dem jamen så er det igen bukser eller tæer... Jeg ved godt hun er en lille hvalp men hvor ville jeg ønske jeg kunne lære hende nej og få mine bukser og tæer i fred - hun har så meget fint legetøj!
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 43 Svar: 321
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.416
Når den bider i tærerne, så tag den lidt væk og tilbyd den en bamse / reb eller andet blødt at bide i... Og ros den når den gør det rigtigt..
Mange fokuserer på at fortælle hunden hvad den ikke må og glemmer helt at fortælle hvad den godt må
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Herefter sagde jeg ned og hunden satte sig, dygtigt og en godbid..
Det er igen det med at være konsekven, ris og ros..
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
jun 2006
Ironi forekommer
mar 2009
jan 2006
Det er også derfor, at jeg aldrig har fået ødelagt noget, ingen sko, ledninger tøj, møbler.. dørkamme fodpaneler...
jun 2006
Ej den må du lige forklare igen... Jeg tror jeg misforstår dig
Helt præcis.. Hvordan lærer du hvalpe nej ?
Jeg forventer ikke du tænker.. Så nu skal vi dælme træne nej, og så går hen og løfter hunden op i kinderne ??
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
Det hjælper ofte at tilbyde hvalpen en anden adfærd efter du har sagt nej, så den ikke bare stopper et halvt sekund og så går igang igen. Så du kan f.eks. sige "nej" og derefter "sit", "dæk", "vent", "pote" eller hvad den nu kan.
Er den helt overskruet og vil ikke lade dine hænder og bukseben i fred, jamen så gå ind i et andet rum og luk døren i 30 sek. - 1 minut.
Hvalpe har heller ikke så meget selvkontrol, så er du konsekvent med at træne "nej" og bruge det, så burde du opdage, at det bliver bedre og bedre efterhånden som hvalpen bliver ældre. Vi skulle både forholde og til hvalpe bideri og hyrdenapning og der var et tidspunkt hvor jeg var fuldstændig gul og blå i knæhaserne, fordi den lille l*** hyrdede mig. Hun forstod godt et nej, men havde ikke nok selvkontrol til at styre sig i mere end et par sekunder, men det kom da heldigvis.
jan 2006
Det er lige nøjagtigt det jeg gør..
mar 2009
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Men egentlig tror jeg, at Cassius lærte det fulde omfang af kommandoen ved at han blev fjernet eller afbrudt fra det, han havde gang i rent fysisk.
Det er i mine øjne en af de sværeste kommandoer, vi skal lære hunden, simpelthen fordi, den skal afbryde en impuls og måske en lyst hunden har i øjeblikket.
Det tager tid før den er indlært og endnu mere før den er stabil.
Og der behøver på ingen måder at være konflikt i, at få en hund til at stoppe det, den har gang i. Hverken for hund eller ejer.
mar 2009
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det eneste vi kunne gøre der var, at tilbyde ham noget der var bedre end det, han kom fra - eller fysisk at fjerne os fra ham, som du også har fået anbefalet.
Trøst dig med, at det er en periode der er irriterende, men med overblik og overskud går det over igen ;o)
Forsøg ikke at blive irriteret og få pulsen op. Jeg ved godt det er svært, men hunde reagerer på det - min hund reagerede ved at synes det var fantastisk og blive endnu vildere... det var ikke just sjovt.
Coolness er kodeordet ;o)
mar 2009
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 9
Nå vi nu siger nej, hvis hun gør noget hun ikke må, som f.eks at bide i bordbenet, så kigger hun lige på os, for at se om vi mener det, hvorefter hun begynder at slikke på bordbenet og efter et par sekunder tøffer hun væk fra bordet :o)
Jeg ved ikke om du har den, men jeg kan virkelig anbefalde Lone Greva's bog "Hvalpen" det er nærmest min bibel, hvis der er noget jeg er i tvivl om :o)
Held og lykke med det!
Lære hvalpen nej?