{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
986 visninger | Oprettet:

Har styr på muskelhunden… {{forumTopicSubject}}

Vi har lydighedskursus pt. Her er der en pige som har en muskelhund, hunden er 1½ år.

Vi har lagt mærke til denne pige og hendes hund, og vi beundre hende, og hendes movitiation, for hun viser gang på gang, at det er hende, der er føreren og bestemme hvad hunden må og ikke må.

Hver gang hunde gør noget forker, tager hun fat i hunden, og fortæller den, hvad hun mener om den, og det lader til at hunden virkelig forstå hvad hun mener.
Det er sjælden man ser, at der er en konsenkvent der falder lige med det samme, men det har vi oplevet her på dette lydighedskursus, hvor jeg selv er instruktør.

Vi er ca. 45 hunde på dette kursus, der er opdelt i hold efter alder. Hvert hold, har et program som alle skal gennegå, bla. Indkald.. her holder trænener hunden i halsbåndet mens føreren løber i skjul ca. 50 m. længer fremme..

Da vi skulle lave denne øvelse, var der mange der var lidt nervøse for pigen med muskelhunden, for hvad kunne den finde på når den skulle ha indkald..

Hunden satte sig ned, på pigens kommando, og træneren holde den bare i halsbåndet, og så forsvandt pigen i skjul.. og på første kald, løb hunden hen til pigen, uden så meget at vende hoved mod de andre hunde.

Vi spurget hende hvad og hvordan hun havde trænet, hertil fortale hun, at hun vidste at hendes hund ikke var særlig vellidt i den danske befolkning, og derfor vil hun gøre en undtagelse, menlig ta være på forkant med hunden, og slå hårdt ned på hunden, hvergang den vil gør noget som hun ikke vil ha. Og den opdragelse vil hun forsætte med, og ikke ændre på.. med mindre der fandtes bedre metoder.. .

Vi må nok indrømme, at det ser godt ud, alt det hun laver med den hund, og hele hendes kropsprog udviser det her har jeg styr på.. hun fik selføllig skulderklap fra alle trænerene. For hendes måde at være på..

Så det hjælper meget at gå til træning og blive ved med det..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har styr på muskelhunden…
  • #1   11. maj 2009 Det er jo bare et spørgsmål om at være bevist om hvad man vil , og sætte sig ind i det man kalder for lederskab, og så vise hunden, at det er mig der bestemmer.

  • #2   11. maj 2009 Jeg læser:

    Ung pige, muskelhund, skideballer, klapsalver...

    Men det kan da være, at jeg tolker det, at tage fat i hunden og fortælle, hvad hun mener om den forkert.


  • #3   11. maj 2009 Jeg må jo indrømme, at jeg ikke umiddelbart bryder mig om de to vendinger "tager hun fat i hunden" og "slå hårdt ned på hunden". Min erfaring med de racer er, at de kun lige i "gerningsøjeblikket" reagerer positivt på hårdhændet behandling, men at det absolut ikke er vejen frem i det lange løb.

    De velfungerende muskelhunde jeg har mødt, har alle været trænet konsekvent - men efter positive træningsmetoder.

    Men det kan selvfølgelig være, at jeg misfortolker lige de to sætninger??


  • #4   11. maj 2009 Det tænkte jeg altså også..."slå hårdt ned på hunden..." det skal ikke tages bogstaveligt, vel?

  • #5   11. maj 2009 Slå hård ned på hunden,hun viser hunden, at hun ikke finder sig i noget, og er på forkant med hunden, samt at hun viser hunden, at hun ikker at bange for at tage fat i den.. (uden at slå eller mishandle den.)

  • #6   11. maj 2009 Skønt! Mødte en herre da jeg luftede hund i morges som ville høre om Oda var en Griffon da hans datter pt avlede KAMPHUNDE og ville skifte til en mindre hund... at hun nok slet ikke burde avle hunde når de mener at det er kamphunde de avler er så en ting, men nok trods alt bedre at skifte til anden race hvis man SKAL avle....

  • #7   11. maj 2009 Hvordan viser man, at man ikke finder sig i noget og viser, at man ikke er bange for at tage fat i den?

    I mine øjne har det at sætte sig på hunden intet med lederskab at gøre - tværtimod.
    Men jeg er da godt klar over, at det bifaldes i nogen kredse at pille alt selvstændighed ud af den ved at "vise den hvem der bestemmer"


  • #8   11. maj 2009 "Tage ved så den forstår det"... Tjaaaah, så må jeg indrømme, at jeg er stået af længe før. Mine hunde skal altså forstå og respektere, hvad jeg mener, uden jeg bliver nødt til at blive fysisk. Når jeg går med alle 4 løs, kan jeg ligesom ikke nå at tage i nakken af dem allesammen, hvis de er på vej til at lave noget de ikke skal. Og de har også lært deres "nej" mv. uden jeg nogensinde hverken har haft fat i dem eller hevet i dem.

  • #9   11. maj 2009 Jeg synes det er fantastisk at eje en hund, der ikke acceptere forsøg på at sætte sig på den - og siger fra overfor ting, den ikke forstår rimeligheden af.

    Jeg tænkte også med min gamle hund, at det var vejen frem - at læse paragraffer (tage i kinderne, kigge i øjnene), at sætte fysisk på plads ved at tage den i nakkeskindet sammen med en verbal overhaling - men med en hund, hvor disse metoder virker stik modsat har jeg lært, at det bestemt ikke er noget, der er hverken en nødvendighed eller fremmende for et godt forhold.

    Det har været en dejlig lektie...



  • #10   11. maj 2009 *CH* Tavlemafioso ! - dejligt at høre!

    Det er da helt klart også min gamle husky, der har lært mig at træne som jeg gør. Da jeg startede med at træne huskies for mere end 20 år siden var det også "god stil" med kvælerkæde, hårde kommandoer, og læse paragraffer. Men så kommer man bare INGEN vegne med en husky. De vælger ganske enkelt én fra, hvis man forsøger sig.

    Den lektie har alle mine efterfølgende hunde så også haft glæde af, selvom det har været helt andre racer.


  • #11   11. maj 2009 Karina, ja - på den måde har vi mennesker dælme godt af at blive sat på plads en gang i mellem ;o)



  • #12   11. maj 2009 Mikkel, ja, det er forskelligt..

    Men det jeg har lært er, at det ikke er nødvendigt at være fysisk overhovedet.
    At udvise overblik og coolness, det virker til gengæld.


  • #13   11. maj 2009 Mikkel, ja det vil jeg jo også mene.

    Jeg har det sådan, at når man er fysisk og uddeler skideballer, så er det nok mere et udtryk for vores egen begrænsning i formåen end hundens behov, tror jeg.
    Der er en menneskelig grænse vi når - men der er da en del der mener, at rigtig hundeopdragelse og hundetræning er, når man tager fat, og det er direkte forkert, når man ikke gør.

    I bund og grund tror jeg, at den fysiske del har bund i vores eget behov for at afreagere mere end motivet om at bruge en metode, der virker.

    Sådan er vi mennesker jo desværre indrettet.


  • #14   11. maj 2009 Jeg tænker lidt, at hvis hunden ikke gør, det man ønsker, så er det fordi man selv har sat opgaven forkert op.

    Hunde som vores arbejder med gigantisk motivation for at løse opgaven, og de ved udmærket godt, at gør de det rigtigt, så kommer der bonus. Derfor tror jeg ikke, der er nogen hunde, der er bare er moderat driftige og glade ved deres belønning, der på nogen måde saboterer træningen.

    De VIL virkelig gerne og gør, hvad de kan for at løse opgaven.

    Hvis ikke de kan, så har vi ikke været gode nok til at fortælle dem hvad de skal eller vi har sat rammerne for opgaven forkert.



Kommentér på:
Har styr på muskelhunden…

Annonce