{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
842 visninger | Oprettet:

Tavle eller ej {{forumTopicSubject}}

Jeg har længe sagt, at min næste hund bliver med en DKK stamtavle. Men kommer nu til, at tænke på hvad det præcist er fordelen ved en hund med stamtavle er kontra en uden tavle? Hvis den vel og mærke skal bruges udelukkende som familiehund.
Jeg synes det er helt vildt så mange hvalpe af forskellige racer som man næsten får smidt i nakken uden tavle.
Jeg tænker at tavlen er en sikkerhed for, at den hund man køber både af sind og udseende er som racestandarten foreskriver.
Mit spørgsmål er nu, hvorfor har i valgt en hund med eller uden tavle? Hvad var jeres overvejelser?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tavle eller ej
  • #2   25. maj 2009 Jeg har jack russell terrier og begge med DKK tavle. Jeg valgte med tavle for at være sikker på at det er en raceren jack russell. Så ved jeg hvor stor hunden bliver, jeg ved hvordan dens temperament vil blive, der er ikke noget jeg kan blive overrasket over.

  • #3   25. maj 2009 De ting der for mig taler for DKK-tavle er:

    sikkerhed for racen (og at hundens forældre har levet op til standarden mentalt og fysisk)

    Hundeweb = mulighed for at tjekke anerne langt tilbage, for alt hvad man nu registrerer der

    Garanti for at anerne i hvert fald har levet op til nogen minimumskrav hvad angår sundhed, udseende osv.

    Juridisk hjælp hvis opdrætter og jeg skulle blive uenige

    Jeg har en antalsmæssig lille race, så i DKK finder jeg det største "udvalg" af opdrættere (og hunde), og dermed er der bedre mulighed for at finde lige den hund der passer til mig

    Klubben har mange tilbud, ikke bare for opdrættere, men osse kurser, træning osv




  • #4   25. maj 2009 Køber du en hund med DKK-stamtavle, så vil der så vidt jeg er orienteret, være juridisk hjælp at hente hos DKK, hvis der skulle vise sig at være noget galt med hunden.

    Hvis man giver sig god tid og virkelig sætter sig ind i og studere stamtavler, så kan man være rimelig (ikke 100%) sikker på, at den hund man får, har det rigtige temperament, det rigtig udseende sv.t. racestandarden og en større chance for at hunden er sund og rask uden skavanker.


  • #5   25. maj 2009 Jeg tror personligt at mange fravælger at købe med tavle pga prisen, og fordi mange ikke ved hvad fordelen ved at købe med tavle er.


  • #6   25. maj 2009 Jeg gjorde mig egentlig ikke så mange tanker om tavle og diverse da jeg skulle have Aramis. Jeg overtog en "gammel" hund på 8 år med DKK stamtavle (som desværre blev kørt ned og døde kort tid efter operation) Så det var helt naturligt for mig at det skulle være en hund med stamtavle så jeg kunne tjekke baggrunden for den... Og at jeg så kan gå til udstilling og forskellige prøver i DKK regi med den....

  • #7   25. maj 2009 Cecilie- Hundesporten? Hvad er det....

  • #8   25. maj 2009 Cecilie- Okay blev bare lidt nysgerrig:) Skal hunden have stamtavle for at gå til markprøver?

  • #9   25. maj 2009 Da vi købte Enzo, var det primært for at have en familiehund. Men jeg tænkte, at jeg måske godt kunne tænke mig at snuse lidt til udstillings-verdene for at se om det var noget for mig - og til det skulle det jo være en DKK hund.

    At det så skulle vise sig, at jeg blev bidt af hundeudstilling, kunne ingen vide. Har så senere gået specifikt efter en bestemt opdrætter for at få en hund med stor udstillingspotentiale og indtil videre er jeg ikke blevet skuffet.


  • #10   25. maj 2009 Camilla -markprøver er stambogsførende prøver (dvs resultater kommer på stambogen), så ja, det kræver en tavle:o)

  • #11   25. maj 2009 Michelle- Tak:) det vidste jeg slet ikke.

  • #12   25. maj 2009 Jeg har en tavleløs blanding smiley Og jeg kunne ikke forestille mig en bedre hund end hende... Det betyder dog ikke, at jeg ikke kan se fordelen ved tavlen og min næste hund bliver en hund med tavle smiley

    Dette skyldes, at jeg efterhånden er blevet ret vild med udstillinger via hundevenner med tavlehunde og jeg kunne godt forestille mig at avle en dag... og det gøres mest etisk forsvarligt i min verden med tavle - så man ved hvad man blander... gen-mæssigt, adfærdsmæssigt og sundhedsmæssigt...

    Min hund er indkøbt som agilityhund, jeg er så senere blevet hooked på rally også. Heldigvis kan jeg som DKK medlem stadig deltage på lige fod med alle andre i disse konkurrencer og få lov til blive rallymester (hvis vi skulle nå så vidt) - selvom hun selvfølgelig aldrig kan blive rally-champion... men bedriften er stadig den samme, selvom titlen er forskellig...


  • #13   26. maj 2009 Der er selvfølgelig nogen ting der er lukket land, men der er trods alt mange ting man stadig kan - heldigvis smiley

    LP1,2 og 3 kan du jo stadig deltage i - selvom du selvfølgelig ikke kan få resultaterne på tavlen (eftersom den ikke eksisterer), det samme gør sig gældende ved rally og agility...

    Markprøverne og udstillinger er du selvfølgelig udelukket fra, og jeg ved faktisk ikke om det er muligt at deltage i IPO o.lign uden tavle? Men DCHs lydighedsprogrammer er så vidt jeg ved også åbne for alle hunde...

    Men du har ret, hvis man vil holde alle døre åbne - så er der kun een vej at gå og det er en hund med tavle fra DKK (og så rimer det endda hehe - jeg er træt, undskyld)


  • #14   26. maj 2009 jeg købte Almunia med DKK tavle, da jeg gerne ville støtte op om de restriktioner DKK har i forhold til avl for cavalierer, da jeg mener at disse restriktioner er med til at udvikle racen i den sundeste retning.
    Og det ville jeg havde gjort om jeg så skulle have en familie-/agilityhund, en familie-/lydighedshund, en familie-/udstillingshund, en familie-/avlshund eller "bare" en familiehund.


  • #15   26. maj 2009 Da vi købte Cassius anede vi ikke, at vi ville komme til at dyrke hundesport - hvor tavlen jo er et must.

    Grunden til, at der aldrig har været tvivl om, at vi skulle købe hund med tavle er, at vi ville have alle muligheder for, at vi kunne undersøge om familien var sund og rask - og dermed optimere muligheden for, at vores hvalp ikke fik noget arveligt.

    Cassius er købt udelukkende som familiehund. Og tavlen var udelukkende vigtig som arbejdsredskab til at finde ham med.
    Den har med tiden fået større betydning... Men det er en anden snak.


  • #16   26. maj 2009 Den første schæferhund jeg købte, var der ingen stamtavle på, det var en kanonhund.
    Men problemet kom, da jeg ville melde mig ind i PH. det kunne jeg godt, men jeg kunne ikke få lov til at træne hunden, da hele programet var lagt. og at man trænet frem til en kåring af hunden.

    Så her måtte jeg så stå af. og efter det var det kun tavlehunde der kom til at være hos mig.


  • #17   7. jun 2009 jeg valgte min hunde fordi jeg blev forelsket smiley 3 blandninger og en ren... men ingen tarvler.. havde fulgt med havde været fint men det havde hun ikke.. men jeg viste det skulle være hende smiley mine blandnongs hunde var jeg ligeledes helt skudt i .. og så elsker jeg hunde der skeller sig lidt ud fra mængden.. og det er nemmere med en blandnings smiley

Kommentér på:
Tavle eller ej

Annonce