1.009 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Mundkurv Mundkurv

Jeg er sgu lidt trist over at vi i vores bolig kompleks skal til at bruge mundkurv på alle muskelhunde.

Forleden dag fik vi beboerbladet og det var ved et møde besluttet at alle muskelhunde (de skrev kamphunde) og blandinger her af, nu skal til at bære mundkurv når de færdes på området. dog ikke fransk og engelsk bulldogs.

Det får mig til at tænke og blive rasende over de mennesker der har de forskellige racer der går ind under denne betegnelse i vores byggeri, hvorfor de ik kan tage ansvar så vi andre med disse hunde kan slippe for sådan en regel.

Vores lille blandings hvalp boxer/am.bull) skal nu til at gå med mundkurv, kun 4 måneder gammel.

Synes sgu ikke det er ok smiley

Det er trist at fordi nogen ikke kan styre deres hunde og overfalder andre fredlige hunde, skal det gå ud over os andre der godt kan finde ud af at opdrage vores hunde...

Der stod også skrevet at dem der allerede havde disse racer, gerne måtte beholde dem, men efterfølgende, må man ikke anskaffe sig en ny af slagsen...

Hvad er det dog for et forbuds land vi efterhånden bor i ??

Hvad siger i og hvordan ville i reagere hvis jeres hvalp på bare 4 måneder skulle bære mundkurv på hygge turene i det fri ??

Mette

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Fjerne ukrudt 500 kr.
  • Rengøring af lille sommerhus 400 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mundkurv
  • #1   1. jun 2009 jeg ville reagere præcis som dig

problematiken i det er jo at hvis det kun var de folk hvis hunde ikke kunne opføre sig ordentligt ville de jo bare lade være det er nærmest nød til at være ens for alle med disse racer

jeg mener personligt at det er ved at tage overhånd og at folk hvis hunde ikke kan opføre sig ordentligt egentlig burde komme af med hunden

jeg forstår din reaktion men jeg tror generelt at man skal tænke over at disse regler tit er sådan når man vælger at anskaffe sig sådan en hund ærgeligt nok

• #2   1. jun 2009 Jeg ville nok flytte..
    Synes lidt det er noget fis at skrive at kamphunde skal bære mundkurv.. var der en raceliste ? Det er ligesom lettere at forholde sig til.
    Mht. kravet om mundkurv, så synes jeg egentlig ikke det er helt skævt.. Men bedre hvis alle hunde, der færdes i offentligt rum skal bære mundkurv... Så kan ingen være i tvivl.

Var i Tyskland forleden dag, hvor en cane corso med mundkurv lavede et voldsomt udfald mod vores whippet ( mynde på ca. 14 kg) Må da indrømme at jeg var glad for den havde kurv på, selv om der vel var 10 meter hen til den..

PS: Har selv en "kamphund"

• #3   1. jun 2009 Mette: Det lyder lidt som om du ikke var med til det møde hvor det blev besluttet ???
    Hvis det er sådan, så kan du jo ikke rigtig brokke dig

• #4   1. jun 2009 Mange boligselskaber har jo direkte forbud mod visse racer...

Må blankt erkende at jeg slet ikke kan se problemet, på med mundkurven og så kan den pilles af når i er ude fra bebyggelsen´s område.

Personligt har jeg ingen problemer med at skulle putte en mundkurv på min hund, hvis det skulle komme der til, hun bar faktisk mundkurv som lille, da jeg havde hende med ude og fiske, således at hun ikke "kom" til at samle en reje med krog i op eller lign.

Tror det er os mennesker der har de største problemer med at hunden får mundkurv på og ikke hundene.

I flere lande fungere det jo uden problemer at hundene bærer mundkurv

• #5   1. jun 2009 Her er reglerne fra et selskab herude:

Der kan ikke opnås dispensation for husdyrhold af hunderacer, som er kendt for at have særlige
    aggressive egenskaber. Det er de såkaldte brutale hunderacer (også)kaldet kamphunde, angrebshunde
    eller muskelhunde) som for eksempel:

Bull terrier
    Bull-Mastiff
    Miniature Bull Terrier
    Tosa
    Staffordshire Bull Terrier
    Dogue de Bourdeaux
    American Bulldog
    Dogo Canarian
    American Staffordshire Bull Terrier
    Dogo Argentino
    Pitt Bull
    Fina Braziliero

Det samme gælder for hunde af blandingsracer (hybrider), hvoraf nogen af ovennævnte racer indgår.
    Hunde af ovennævnte racer er ikke tilladt på bebyggelsens arealer. Således må gæster til beboere ikke medbringe sådanne hunde under deres besøg i bebyggelsen.

• #6   1. jun 2009 Her er hvad der stod i vores beboer blad :

Blokrådets Sekretariat
    BR-sager 417 (a-b)
    BR-sag 417.a: Forbud mod muskel- og kamphunde
    Forslagsstiller: BR-FU

De senere år har vi set en stigning i antallet af kamp- og muskelhunde i Farum Midtpunkt, og desværre er det ofte, mennesker uden kendskab til at leve med hunde, der anskaffer disse dyr. Det er bl.a. blevet bemærket at flere unge mennesker uden tradition og kultur for hundehold leger pittende (angrebs- og aggressionfremmende) lege med sådanne hunde, hvorfor disse er tikkende bomber i vor hverdag.

Dette gør, at flere beboere og politiet har bedt BR-FU tage affære, hvilket vi gør med denne blokrådssag:
    For at sikre tryghed for såvel beboere som beboernes hunde i Farum Midtpunkt bliver det fra d.d. forbudt at holde kamp-, og muskelhunde af nedennævnte racer, samt blandinger af disse, i Farum Midtpunkt.

De allerede eksisterende hunde skal - udover at være tilmeldt lejemålet, ligesom alle andre hunde i bebyggelsen - føres i snor. Herudover skal de bære mundkurv, når de færdes på Farum Midtpunkts arealer.

De racer, der er på tale, er følgende:
    Kamphunderacer er racer, som har været avlet til at kæmpe mod andre hunde eller dyr; for tiden gælder det følgende racer:
    Staffordshire Bullterrier, Amerikansk Staffordshire Terrier, Pittbull og alle andre racer der indeholder ordet "bull", på nær fransk og engelsk bulldog.

Muskelhunde her i landet er:
    Amerikansk Bulldog, Dogo Argentino, Fila Brasileiro, Mastino Napoletano, Perro de presa canario, Tosa og Ca de Bou.
    Bemærk - for blandinger af ovennævnte racer gælder samme regler.
    Ovenstående gælder selvfølgelig også for de allerede i lovgivningen forbudte hunderacer: Pittbull og Tosa.

Huslejekonsekvenser: Ingen

Afstemningstema:
    Blokrådet vedtager forbud mod hundehold af ovennævnte racer samt blandinger af dem. Allerede herboende hunde af ovennævnte racer og blandinger skal holdes i line og være iført mundkurv, når de færdes på Farum Midtpunkts arealer.

• #7   1. jun 2009 jeg tror også det er ret svært at brokke sig hvis man ikke selv har været med til mødet men du kan ønske at få en race liste det er jo nemmere at forholde sig til

• #8   1. jun 2009 Tine og Alex :

Dette var et møde beboerne ikke kunne deltage i, desværre, ellers havde jeg været der kan du tro, smiler

Rene :

Jeg har et problem med mundkurve, synes det er at tage friheden fra dyret...

Vi har et utroligt dejligt område her hvor jeg bor, hvor jeg plejer at gå ture med vores hunde, dette kan jeg så kun gøre nu, hvor beby er iført mundkurv men ozzy kan gå frit omkring uden...

Synes sgu ik det er ok...

• #9   1. jun 2009 Nå på den måde Mette.. Ja så var der jo ikke så meget at gøre..
    Men hundene vænner sig ret hurtigt til det, og når det er helt fra han er hvalp, så er det jo bare sådan det er.. Prøv at forestille dig en 10 år gammel hund, der pludselig skal til at have mundkurv på...
    Se positivt på det.. Han kan ikke samle alt muligt skidt og lort op.. ingen kattebæ, tyggegummi, cigaretskodder og hvad ellers en hund synes er fantastisk at smage på :o)

• #10   1. jun 2009 jeg forstår godt du er irriteret over det

• #11   1. jun 2009 Tina og Alex :

Har bare svært ved at se positivt på det, og det undre mig meget at feks mastiffen incl. boerboel ikke er nævnt... og rottweileren, som der ofte er problemer med herude...

Ja jeg er jo nødt til at følge reglerne så længe vi bor her, men tvivler på det bliver ret længe, leder allerede efter noget nyt og nu har jeg endnu en grund til det...

Synes bare det er trist...

• #12   1. jun 2009 Jeg synes jo egentlig at hvis der skal være sådanne regler, skal det gælde alle racer, så man ikke bliver sådan et samtale objekt når man kommer gående med sin "farlige" hund...

Synes det er sådan lidt at oplyse alle muskelhunde ejere, som om man har en dræber maskine i den anden ende af snoren...

Har tit været ude for at folk har ville klappe baby, og sagt "nåååår hvor er hun sød og dejlig" - "Hvad er det for en race" jeg siger " det er en blanding af boxer og amerikansk bulldog" og de siger " få den væk, få den væk, den kunne jo bide mig" og de flygter væk fra vores lille søde hvalp...

Folk er sgu mærkelige...

• #13   1. jun 2009 Må en bestyrelse egenligt selv vedtage et sådant krav?

Jeg troede at der skulle en afstemning til mellem beboerne

• #14   1. jun 2009 Heidi

Vi har noget der hedder et Blokråd, som ja åbenbart gerne må holde afstemninger omkring sådan ting uden beboerne deltager...

• #16   1. jun 2009 Okay. Det var da trist. Men hvad så hvis man ikke har sådan et råd, må bestyrelsen så godt ene og alene gøre det?

Jeg spørger fordi vi havde det oppe til afstemning sidste år, hvor det blev nedstemt, men er ret sikker på at det kommer op igen i år.

• #17   1. jun 2009 Der behøver ikke nødvendigvis have været et overfald før de kommer med sådanne holdninger. De læser aviser ligesom resten af danmarks befolkning. Her hvor jeg bor er der kun mig der har hund indenfor kategorien og der er lige kommet en mere, min niece.
    Men de er skræmt af medierne

• #18   1. jun 2009 Casio og Mike :

Jeg er i forvejen igang med at finde noget andet at bo i, men svært når man skal bruge en forholdsvis stor lejlighed og har 3 børn og 2 hunde smiley

Grunden til jeg leder i forvejen, er at mine børn ikke kan gå i fred for de udlandske bander vi også har i bebyggelsen...

Så jeg ville flytte med det samme, hvis jeg kunne... smiler

Jeg har ikke hørt om nogen overfald fra muskelhundes side, men folk er bange for dem, og hiver deres hunde til sig når man kommer gående, selv med Baby i snor, som kun er en lille skid på 4 måneder, som underkaster sig en hver hund hun møder...

Heidi :

Jeg ved det faktisk ikke, men det må Lejernes LO vide, ring til dem og spørg smiley

• #19   1. jun 2009 Ja, det må jeg prøve Mette.

Håber du snart kan finde noget andet smiley

• #20   1. jun 2009 for mange år siden indførte man i Tyskland at alle hunde over 45 cm skulle bære mundkurv på offentlige steder, det hjalp gevaldig på overfaldsprocenten.
    Jeg tror at en sådan lov også kunne gå hen og blive vedtaget i DK

• #21   1. jun 2009 Jeg synes reglen i sig selv er ok, kan bare ikke forstå selve "listen" over "kamp-hunde" .

Her hvor jeg har købt lejlighed, er der faktisk ret mange Amstaff. Det overasskende er, at ALLE her føre deres hunde hunde i snor. Jeg har PT aldrig her haft problemer med Amstaff! Det der så er mig undrende er, at når vi har så ansvarlig ejere af Amstaff, at dem der har brokket sig over disse "kamphunde" og har fået gjort dem ulovlige at anskaffe sig i ejerforeningen. Står konsekvent ude på vores store legeplads og har gravhunde-møde. Disse gravhunde er løse og løber rundt på hele legepladsen. Mens deres gamle pensionister af ejere, der er åhh så bange for "kamphunde" i snor, bare står med ryggen til og sladre. Disse gravhunde skider over det hele, og sidst kom jeg op og skændes med dem, da den ene grav-hund stod og knurrede af min søn, der gyngede.
    ( selvfølgelig kan jeg se forskellen af at en gravhund står og knurrer, end en Amstaff står og knurrer, men det er princippet)
    Så synes reglen er fin, men det burde gælde alle hunde, når de går i offentlig bebyggelse.
    Jeg har ingen kamp-hund eller lign. men synes det er unfair det kun rammer dem. Hvad med Rotten? synes faktisk ofte jeg ser aggresioner fra denne race, end fx: Bullmastiff. Så igen kan ikke forstå "listen" og dem der bestemmer hvilke slags hunderacer der skal stå på den!

• #22   1. jun 2009 Heidi :

Ja gør det, de ved det helt sikkert smiley

Håber også der snart sker et mirakel...

Britta :

Ja det synes jeg så heller ikke er en løsning, der er mange små hunde der også er aggresive, og som er til fare for andre på gader og stræder...

• #23   1. jun 2009 Ina :

Sådanne grupper har vi også her, de kommer gående på vores mark, med 10 løse hunde og de kan ikke kalde dem til sig...

Når jeg så kommer gående med mine hunde I SNOR, og beder dem kalde deres hunde til sig, råber og skriger de af mig og siger jeg bare kan gå et andet sted hen og lufte mine hunde, de har jo snor på...

Øhhh ja alle hunde skal have snor på når man befærder sig i offentligt rum, det tror jeg bare liiige de har glemt...

Men ja det burde gælde alle eller ingen !!

• #24   1. jun 2009 Mette - det har du ret i, men der er nu stadig lidt forskel på om det er en amstaf eller en chi der går til angreb - skaden er ikke helt den samme.

• #25   1. jun 2009 Nej men der er også hunde på 30 cm der kan være til fare for andre...

Vi ved jo alle at en chi ikke kan gøre en mus fortræd, men den kan godt nok se aggresiv ud... Gg

• #29   1. jun 2009 *Casio og Mike *
    Hvorfor tror du ikke at det kommer uden grund?

Som jeg skrev længere oppe, så er der nu en Staff ( min egen ) og en amstaff ( min niece's ) Her i vores afd. Ingen af dem har lavet noget som helst, og alligevel bliver det bragt på bane??

Vi har derimod haft bid på børn af en schæfer og en dansk svensk gårdhund.

• #30   1. jun 2009 Søren :

Der er så sandelig også mange rottweilere, lab, grand danois (har selv en han) og mange flere racer, hvor man kan have svært ved at holde igen, når den vil frem ad, så den holder ikke kun at skrive muskelhunde så...

Og jeg er faktisk også ked af at jeg ik kan gå med mine hunde i snor, uden at den bliver omringet af hunde uden snor, når vi går en stille søndagstur i området...

Så synes den var lidt fordomsfuld på den forkerte måde, den du kom med der...

Casio og Mike :

Ja, men i de par år jeg har boet her, har der ingen episoder været med overfald fra muskelhunde...

Men som jeg skrev længere oppe, er folk rædsels slagene når de ser en muskelhund... Ja selv når jeg kommer gående med min fredlige grand danois flygter de nærmest den anden vej, og går altid med ham i kort snor, når jeg passere andre, med eller uden hund...

Min datter har så gar fået at vide af flere, at vores GD er en muskelhund, der måtte jeg simpelthen grine, han ejer ik en muskel i kroppen, Gg

Mange tak, håber også der sker noget på det måråde snart - bolig

• #31   1. jun 2009 Christina :

Jeg synes nu også listen ved vores forbud/påbud er meget mangelfuld...
    Men det er ofte sådan at de mennesker der laver forbudene/påbudene ikke har en dyt forstand på racerne eller hvilke der er muskelhunde og hvilke der ikke er, hvilke der er farlige selvom de ik er muskelhunde og hvilke der ikke er...

Desværre siger jeg også, smiler

• #32   1. jun 2009 Bliver nok ikke populær når jeg skriver dette, men jeg går fuldt ind for det forslag.. Håber det kommer til min bebyggelse..

• #33   1. jun 2009 jeg synes sådan set at det er fint nok med mundkurv..

jeg havde også mundkurv til vores amstaff før hun blev stjålet... ikke fordi hun havde angrebet nogle når vi var ude, men mere for at være sikker hvis en anden hund kom for tæt på og gjorde noget... for hvis den anden gik på vores hund er jeg 100 på at den ikke overlevede (det er jo ret umuligt at stoppe sådan en hund hvis den først er i gang med at slås og jeg vil ingen chancer tage)..

det samme galdt da hun skulle møde vores poms de første par gange. også mundkurv på så vi var sikre på der intet skete ham..

når vi får en ny amstaff så tager jeg mundkurv på den også når vi er ude blandt andre hunde. for som sagt, løber ingen chancer, man kan bare ikke stole 100% på sin hund.

• #35   1. jun 2009 Lonny - nu er det jo så ikke lige mig og mine ønsker der bliver taget til efterretning, jeg nævnte blot at sådan gjorde tyskerne for år tilbage, jeg skrev ikke at det var løsningen.

• #36   2. jun 2009 Søren :

Ja det er så ik hvad jeg oplever her hvor jeg bor, de er mindst lige så bange for min store GD som for vores lille glade hvalp...

Og det er på trods af at vi altid går med snor på vores hunde og tager dem helt tæt ind til os når der kommer andre forbi os...

Men klart der vil altid være for og imod sådan et påbud, jeg er så imod og mange af jer er for... Fair nok...

Satser også på at vi flytter på landet inden længe, så slipper Baby på 4 måneder da i det mindste for mundkurven der...

En anden ting jeg synes der er skørt når man vælger at lave sådan et påbud, er at den liste de har lavet i vores bebyggelse er meget mangelfuld, der står feks ikke amstaff på den... Det har undret mig meget...

Sam :

Sikke et konstruktivt indlæg du kom med der, det må jeg nok sige...
    Flot !
    Har du også lært at tale så pænt til andre mennesker ?? smiler

Lisa :

Jeg synes det er fint at bruge mundkurv på en hund, hvis der er behov for det...
    Men ser ingen grund til at jeg skulle bruge en mundkurv til vores 4 måneder gamle Boxer/amerikansk bulldog blandings hvalp som det ser ud pt.

• #38   3. jun 2009 Søren :

Nej desværre er der mange uansvarlige hunde ejere, og det skal så gå ud over de ansvarlige...

Sådan er vores samfund desværre skruet sammen...

Kommentér på:
Mundkurv

Annonce