{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
723 visninger | Oprettet:

Fejlvurdering af situation? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg ved ikke hvor meget debat der er i dette emne, men jeg ser ofte folk herinde som fejlvurderer oplevelser.

De fortæller om deres hund som er blevet overfaldet af andre hunde, ofte store, løse hunde af forskellige racer.

Det er min klare overbevisnin at hvis en hund af en vis størrelse angriber, så kommer den anden hund til skade. Den dør ikke nødvendigvis, men der går hul på huden?

Hvis "gerningsmanden" derimod bider ud efter "offeret" men ikke laver skade, er det i mine øjne blot en markering.

Der er ingen tvivl om at det kan være voldsomt og meget ubehageligt, men skal vi ikke passe på medat male fanden på væggen?
Hundes sprog er meget nuanceret, og de sender tonsvis af små subtile signaler, som vi slet ikke ser. Og vi ser det især ikke, hvis ikke vi direkte stirrer på hunden.
Så selvom det virker pludseligt, har "offerhunden" måske gjort et eller andet, som fik den anden hund til at reagere. Måske reagerer hunden på småting, men der er højst sandsynligt en grund til at den reagerer..

Eller er jeg helt gal på den, når jeg mener at udtalelser som "den bed, men der gik heldigvis ikke hul" ikke har noget at gøre når det drejer sig om overfald? Selvfølgelig kan en hund i snor nå at bide ud, og så blive flået væk af ejeren inden der sker noget, men det er nu nok sjældent..

Der er kæmpestor variation i hundes sprog!

I går gik vi f.eks en lang tur med hunden. Vi er i sommerhus, og det er kun anden gang med hund, og vi ved ikke hvor i området der bor hunde, og hvordan de er.
Da vi nærmer os en have, lyder der voldsom, vred og truende gøen, kombineret med knurren og hyl.
Jeg kigger straks på det lave hegn, ser efter evt. huller i hækken og laver i mit hoved en plan for hvad jeg vil gøre, mens min mor og jeg afventer hvad der skal ske.
Da vi står og venter (jeg nægter at løbe styrtende bort fra en potentiel vred hund) kommer en brun labrador til syne.
Den gør og hyler stadig voldsomt, hvilket undrer mig, for den virker vogtende og sådan har jeg aldrig oplevet en lab før.
Den virker ikke som om den aner hvor lavt hegnet er, så vi går videre. Mens vi går, følger den os på den anden side af hækken, og begynder at pive. Den gør dog stadig, men piver altså mere og mere samt logrer med halen, og det er tydeligt for mig at den vil snakke.
Det var en voldsom oplevelse, og jeg var ved at lave planer, men hunden var altså ikke farlig.
Måske lidt usikker, jeg har i hvert fald aldrig oplevet en lab sådan før, men primært venlig og interesseret i kontakt.. Anderledes kommunikation end jeg er vant til, men ikke farlig.

Jeg er ikke helt sikker på hvad pointen er, men synes dog man bør vente før man maler fanden på væggen.

Nogle hunde har "dialekter" og skal endvidere lige finde ud af hvordan de står overfor hinanden.. Lad os give dem muligheden for det...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fejlvurdering af situation?
  • #1   3. jun 2009 Til dette kan jeg bare sige at min hund aldrig er blevet overfaldet i de snart 2 år jeg har haft hende og hun er i kontakt med MANGE hunde, både på gåtur og hundetræf..
    Hun går næsten aldrig med snor, undtagen når vi møder fremmede hunde..
    Flere gange er der kommet en løs hund farende i hovedet på hende, men de har fået nogle verbale tæv af min minibulldozer og så var det det..
    Et par gange har hun været sendt i jorden af tæver der var mere dominerende end hende..
    En enkelt gang af en Schæfertæve der smed Laura om på ryggen og stod oven på hende med de mest blottede tænder jeg nogensinde har set og gloede Laura lige ind i øjnene..
    En vi møder har en Eurasiertæve der laver snerregø udfald mod Laura hver gang hun kommer for tæt, Laura hopper bare til siden..

    Disse ting ser jeg ikke som overfald på nogen måde..
    Jeg er ikke i tvivl om at der er nogle uheldige episoder hvor hunde bliver overfaldet af løse hunde, men tror som dig ikke at det sker så tit som man tror når man læser de mange 'overfaldstråde' herinde..

    Min hund er også MEGET verbal når hun kommunikerer og fortæller at hun ikke gider at blive snuset i røven i en time eller at der altså er hende der bestemmer i en given situation..
    Og sætter hun fremmede hunde på plads, fortæller jeg altid de nogen gange lidt urolige ejere at det altså bare er lyd og aldrig tænder ..

    Men tror som dig at folk der ikke er vant til hunde med lyd på og dominerende markeringer og voldsom leg, kan tolkes forkert !


  • #2   3. jun 2009 Jeg ved ikke om der er tale om fejlvrderinger eller forkert ordvalg.
    Findes der en klar deffinition af hvor alvorlige skaderne skal være før der er tale om et overfald ?
    Kender vi hundens intentioner ? Eller forsøger vi bare at tolke ?

    Jeg har oplevet at gå med min fredeligt snusende hund i snor på offentligt fortov, og pludselig uden noget varsel som knurren eller gøen, springer der en stor hund på ca. 30-35 kg ud gennem hækken og går på min hund.. Bider i nakkeregion ser det ud til.. Nu kommer der så lyd på.. Måske mest fra min hund, det er svært at sige i forvirringen.
    ejeren kommer til råbende og løbende og får fat i sin hund, og herefter forsvinder hund og ejer ind i huset..
    Min hund har ingen tydelige skader, men jeg oplever det stadig som et overfald.. Mest fordi det virker så umotiveret for mig

    Beskrivelsen " Voldsom skræmmende oplevelse" er nok en mere rigtig beskrivelse end "overfald", men skulle jeg umiddelbar beskrive det lige efter hændelsen, så er jeg ikke sikker på andet end jeg ville beskrive det som et overfald


  • #3   3. jun 2009 Anja - jeg er ret enig. Tror tit at en fjer bliver til fem høns herinde.
    For at jeg vil karakterisere en hændelse som et overfald, så skal den anden hund have haft fat i ens egen hund og bidt hul. Ellers er det jo bare et skinangreb. Mange hunde markerer overfor andre hunde (min egen eks. overfor hanhunde, der har næsen i numsen på hende) og dette kalder jeg overhovedet ikke et overfald.


  • #4   3. jun 2009 Tina,
    sådan en episode ville jeg nok også betegne som et mere eller mindre overfald, hvor der dog ikke nåede at skete noget.

    Da min egen hund var hvalp, var der også en dag en Karelsk Bjørnehund som legede med en anden hund, mens min gik rundt i området.
    Pludselig sprang bjørnehunden op, bed efter min hund og fik heldigvis kun fat i hendes sele (stor selv + lille hund) da ejeren og jeg råbte op, fik den så travlt med at komme væk med "byttet" at den slæbte hende flere meter væk, og derfor ikke fik et ordentligt bid i huden.
    Min egen hund skreg og hylede, og der gik flere minutter før hun holdt op med at skrige, selv efter hunden var blevet tvunget til at slippe.

    Den slags ville jeg også betegne som mere eller mindre et overfald, selvom der heldigvis ikke gik hul..

    Men som udgangspunkt tror jeg sjældent der er tale om et angreb, hvis ikke der laves nogle former for skader. Især når det er blandt store hunde.
    Hørte forleden om en schæfer der havde overfaldet en anden hund, og jeg er ganske sikker på at hvis en schæfer ser sig vred på en anden hund, skal der nok komme bidskader..



Kommentér på:
Fejlvurdering af situation?

Annonce