614 visninger
|
Oprettet:
Tæge {{forumTopicSubject}}
For ca. 1½ uge siden, fandt vi en tæge på vores hund og jeg fik kun hovedet med, da jeg ville tage den ud. Men nu ksn jeg pludselig mærke der stadig sidder noget tilbage under huden - er det normalt??
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 343
Fjern skovflåten
- Fjern skovflåten så hurtigt som muligt. Det første døgn smitter den dog omtrent aldrig, så gå ikke i panik, men fjern skovflåten roligt og omhyggeligt.
- Brug en spids pincet eller specialtang. Det mest effektive er at dreje skovflåten et par omgange, hvorefter den slipper taget med hovedet intakt.
- Et flåtfjerner-kort ligner et dankort med en slids i hjørnet, som du sætter ind under skovflåten og vipper op. Købes på apotek, matas, supermarked m.fl.
- Tilbagesiddende munddele i huden kan tages i næste omgang. De vokser ikke ud til en ny skovflåt.
- Eventuelle rester af den døde skovflåt udstøder huden selv efter et stykke tid på samme måde som en splint. Men hold øje med, om der går betændelse i.
- Vask bidstedet med sæbe. Hvad skal jeg gøre, hvis hovedet bliver siddende?
Hvis hovedet er tilbage siger dette link:
http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/skovflaat.htm
Hvis hovedet bliver siddende, er der risiko for at få infektion med andre mikroorganismer, svarende til den infektion, man risikerer, hvis man har fået en splint eller anden fremmedlegeme i huden. Denne infektion har ikke noget med borreliose at gøre, men kan være farlig eller ubehagelig alligevel.
Derfor er det vigtigt at skovflåtens hoved bliver fjernet, og man bør kontakte lægen for at få det fjernet, hvis man ikke selv kan.
jul 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 59 Svar: 266
dec 2008
Følger: 36 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 40 Svar: 679
Og et "koben" kan helt klart anbefales - har ingen problemer med at flåten ikke kommer ud efter køb af denne.
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 8 Svar: 51
Men uanset hvad, skal man holde øje med det og søge dyrelæge hvis der går infektion i det eller det kommer til, at se mærkeligt ud, med udslet.
Tæge