{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
957 visninger | Oprettet:

Chokolade.... (død Bamse) {{forumTopicSubject}}

Nu ved jeg godt at der er flere indlæg med dette spørgsmål.... Men kan det virkelig slå en hund ihjel?? Min ene hund Bamse er lige død (i forgårs). Den havde "stjålet et af ungernes påskeæg på ca 400 gram dagen før han døde.. Bamse's mave havde knurret en del om aftenen, men han opførte sig ellers helt normalt. Han gik og peb lidt men det var en del af dagligdagen her fordi han var meget tryghedssøgende. Om natten går Bamse bare rundt og piber (som han jo plejer). Om morgenen går min kæreste ud for at lufte ham og her leger han også fint, men da min kæreste kalder på ham igen, begynder han at grave et stort hul i haven, og render hen i den anden ende af haven for at gemme sig i busken... Da Bamse endelig kommer ind går der måske en halv time, så begynder Bamse at gå i kramper, og inden der er gået 1/2-1 minut har han tømt tarmen og tisset, og stoppede med at trække vejret.. Kan han have vidst at han måske var ved at dø??

Kan det ha' været chokoladen eller....?

Helst ingen dumme eller spydige kommentarer, da jeg er død ulykkelig i forvejen....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle seng 500 kr.
  • Opsætning af lamper, el og opvaskemaskine 3.000 kr.
  • Samle møbler sofa/seng efter vejledning 1.000 kr.
  • Nedtagning af eternitplader 3.000 kr.
  • Handyman 1.100 kr.
  • Rengøring 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chokolade.... (død Bamse)
  • #1   18. jun 2009 Hva' sagde dyrlægen????

• #2   18. jun 2009 Ja chokolade er faktisk giftigt for hunde, men jeg synes forløbet lyder lidt sært - det er ikke normalt at det går så stærkt.

Din hund har nok ikke ligefrem vidst at han skulle dø, men han her jo haft smerter, som jo også var det han viste jer.

• #3   18. jun 2009 Det gør mig ondt at hører at du har mistet din vuf, det er forbandet hårdt, det kan jeg tale med om. *Ss*
    Men Jo mørkere chokolade jo farligere for hunden, så jo det kan godt være grunden, 400gr, er virkeligt meget for hvilken som helst størrelse hund.

• #4   18. jun 2009 Hun kiggede på Bamse og mærkede at han ikke trak vejret, og tog ham med... Fra jeg ringede til dyrlægen til hun kom gik der 1 1/2 time..

• #5   18. jun 2009 Ejjjj det gør mig virkelig ondt smiley smiley Hvil i fred Bamse...

Jeg vil helt sikkert mene det er chokoladen - hunde kan ikke tåle chokolade og de kan dø hvis de får for meget af det.

Fx end hund på 6 kg, skal ikke ha et større stykke end på max 5 cm og så kan det gå uheldig galt..

• #6   18. jun 2009 Lise: Problemet er at jo sådan set at han opførte sig normalt..

• #7   18. jun 2009 Det gør mig ondt at høre, jeg kondolere for Jeres tab af et kærligt familiemedlem....

Jeg fandt dette på Aalborg Dyrehospital hjemmeside.

Alle kan lide søde sager, men for vores kæledyr kan det være forbundet med livsfare at være lækkersulten. Især chokolade kan give farlige forgiftningsskader især af dyrenes lever. Over 1,3 gram ren mørk chokolade pr. kg. Hund medfører forgiftning. Det vil sige, at en lille gravhund ikke må spise mere end 20 g, før den begynder at blive syg. Det er ikke meget. Mindre farligt er den lyse eller hvide chokolade, der ikke indeholder så meget kakao. Også slik med kunstige sødestoffer kan være farlig i større mængder især for hund.

Konklusionen må være, at slik ikke er egnet til at forkæle vores kæledyr med.

Generelt kan man sige om forgiftninger, at vi ikke kan forvente, at vores kæledyr kan overskue konsekvensen af det de indtager. Det er os mennesker, der skal være de kloge og beskytte de 4-benede mod de giftstoffer der nu engang findes i vore hjem.

Er man i tvivl om risiko for forgiftning, kontaktes dyrlæge hurtigst muligt. Ofte kan telefonisk rådgivning være nok.

• #8   18. jun 2009 Laver dyrlægen ikke en obduktion på din hund?

• #10   18. jun 2009 Det her er hvad der står på netdyredoktor om chokolade forgiftning "Symptomerne viser sig indenfor de første 24 timer efter indtagelse. Typisk vil man se opkastning, mavesmerter, øget spytsekretion, øget drikkelyst, rastløshed, øget aktivitet, hyppig vandladning, ukoordinerede bevægelser og hjertebanken.

I mere alvorlige tilfælde vil man se muskelstivhed, hurtig vejrtrækning, diarré, urininkontinens, blodig urin, blåfarvning af slimhinder, feber og kramper. I meget sjældne tilfælde kan dødsfald forkomme som følge af akutte kredsløbsproblemer. "

• #11   18. jun 2009 Lægen skal ikke lave obduktion, Bamse er død og skal ikke skæres i...

Karina: Jeg vidste ikke at chokolade var farligt for en hund, og han har da spist chokalde før.. Hvis jeg havde vidst havde jeg ringet med det samme.

• #12   18. jun 2009 Lise; Hvad kunne det ellers være, hvis det evt ikke skulle være chokoladen...?

• #13   18. jun 2009 Det er en rigtig trist historie. Jeg forstår ikke helt din holdning til at du ikke vil have skåret i din hund. Nu sidder du her og er i vildrede om hvorfor den døde og vi kan bare gætte.
    Havde vi vidst hvad dødsårsagen var kunne både du og vi måske have lært noget og undgået en lignende situation.

• #14   18. jun 2009 chokoladens giftstof gør at lever og nyrer står af. Din hund er nok nærmere død af en akut maveforgiftning.

• #15   18. jun 2009 Uanset hvad din hund døde af, føler jeg med dig, og håber du kommer igennem det med skindet på næsen...
    Lise

• #16   18. jun 2009 Lise: Det er virkelig hårdt at Bamse falder død om foran mig... Bamse har fået fred, og derfor vil jeg have han bliver obduceret.. Jeg havde overvejet det, men kom fra det igen..
    Tak for din medfølelse.

• #17   18. jun 2009 Åhh stakkels dig og stakkels hund. Hvor er det trist, men desværre må jeg også give de andre ret: Det er meget sandsynligt at årsagen er chokoladen. 400 g er rigtig meget, og symptomerne passer meget godt på forgiftning af stoffet Theobromin, som findest i størst mængde i mørk chokolade.

Selv små mængder givet gentagne gange kan være dødeligt giftig, da stoffet nedbrydes meget langsomt.

Derfor kan man ikke advare nok imod at give hund, kat og andre kæledyr chokolade.

Det kan du selvfølgelig ikke bruge til noget lige nu, men det er under alle omstændigheder nyttig viden, så det ikke sker igen.
    Føler med dig.

• #18   18. jun 2009 Jeg ved jo ikke om det er chokoladen han er død af, og derfor startede jeg denne tråd, for at spørge om det kunne være det eller hvad det ellers kunne være, når det gik så hurtigt som det gjorde.. Jeg ved der er mange herinde som har MEGET forstand på hunde, og ved jeg kan få ærlige svar herinde.

• #19   18. jun 2009 Miemiv L: En ting er sikkert, uanset om det er chokoladen eller andet, så har jeg fundet ud af at chokolade er farligt for dyr. Og Charlie vil aldrig få så meget som et stykke...

• #20   18. jun 2009 Rigtigt trist at høre om din hund......men ja, som de andres skriver, KAN det godt være chokoladen, men synes bare som regel at påskeæg er mælke chokolade, som jo er knap så skadeligt. dog passer symptomerne jo meget godt. Men der kan jo også være andet han har ædt, som han ikke har kunnet tåle...visse planter kan hunde jo heller ikke tåle....føler med jer...

• #21   18. jun 2009 Lykke; Det var mørk chokolade.. Han plejede at spise alt, uden at få det dårligt..

• #22   18. jun 2009 Ok, så er der nok meget stor sandsynlighed for, at det var det, da der så vidt jeg ved ikke skal ret store mængder til, før de bliver forgiftet. Så 400 g er meget, og temmelig sikkert det han døde af så...:-(

• #23   18. jun 2009 Hvor trist.....trøstende tanker hjerfra.....og ja, sandsynligheden for, at det er pga. chokoladen, er nok ret stor !!

• #24   18. jun 2009 Det gør mig ondt for jer - kram herfra

• #25   18. jun 2009 Syntes at du burde gemme dette link på din pc. Jeg kan se at du har flere hunde!!!!!

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html

• #26   18. jun 2009 Det gør mig meget ondt med din Bamse.

Hele episoden lyder nøjagtigt som min første hund ( som også hed Bamse)

Han havde dog IKKE spist chokolade. Men efter vores aftens gåtur, kom han lige inden for døren, vendte rundt og smed sig på gulvet og gik i kramper. Måske kun nogle få sekunder, før han døde.
    Han blev obduceret den samme nat, og det viste sig at være en blodprop i hjernen, han døde af.
    Det skete dagen før hans 1års fødselsdag...

• #27   18. jun 2009 gitte h - Kennel **Amazing Pugs** *; ved ikke om det er en spydig kommentar, men okay!! Men nu var det chokoladen jeg ikke vidste...!

Lise: Ked af at høre at din Bamse heller ikke blev gammel...

• #28   18. jun 2009 Heidi O og "The One & Only"Charlotte H - TAVLEMAFIAEN : tak for jeres medfølelse

Kommentér på:
Chokolade.... (død Bamse)

Annonce