{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.484 visninger | Oprettet:

lille/stor hund aggressiv... forskel {{forumTopicSubject}}

ja jeg kommer på en plads, hvor der til dagligt kommer de samme hunde ca. 15-30 stk. af forskellige racer. Der er ikke 30 pr. gang, men ofte 5-10 hunde pr. gang, flere gange om dagen, hvor de så leger sammen. Hundene kender hinanden, og der er sjældent problemer.
Jeg undrer mig dog lidt en gang i mellem.
Nogle af de små hunde kan være rimelige hidsige, og det er sket at de bider ud efter andre, heriblandt også hvalpe, hvilket jo ikke er acceptabelt. De fleste af de små racer laver ingen store skader på de andre hunde, hvis de bider, da de ofte har små tænder, og ja ikke kan bide så hårdt.
Det jeg så har tænkt på er, at jeg i løbet af den seneste tid har set en tendens som viser, at det er mere acceptabelt, at en lille hund er aggressiv, hvorimod de større hunde bare skal træde lidt ved siden af, og så er der problemer.
Er klar over at skadens omfang er en anden, hvis vi taler en Schæfer mod en gravhund.. men er det skadens omfang som afgører, hvordan en hund skal opfører sig. Dette var bare tilfældige racer.. har intet imod gravhunde eller Schæfer, og har intet imod de små racer.
Skal siges at alle hundeejerne er fornuftige mennesker, og vi taler godt sammen, og hvis der er problemer med en hund, så kommer den ikke på pladsen mere..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lille/stor hund aggressiv... forskel
  • #1   6. jul 2009 Først aldrig undervuder en lille hund .. bare husk det .. Men rigtigt nok kan små hunde være lidt mere reseverede end store hunde. Men kan ikke helt se hvad du mener ..

  • #2   6. jul 2009 Ja skade omfanget er jo en helt anden jo større hund man har. men derimod skal man bestemt ikke tage fejl af små hunde, de kan gøre gevaldig meget skade men selvfølgelig ikke i samme størrelse som større hunde.. Har man en aggressiv hund, burde man holde den konsekvens i snor ved mindre, man er i kontrolleret områder. det er min mening,

  • #3   6. jul 2009 Jeg tror da det mange gange er skadens omfang det bedømmes ud fra, men det er da bestemt ikke i orden at små hunde ikke kan opføre sig ordentlig. Jeg er ejer af 6 yorkier i alderen 12 uger til 5 år og mine skal da bestemt opføre sig ordentlig.

  • #4   6. jul 2009 Jeg synes der er rigtig mange mennesker der ser igennem fingre med mange ting fordi der er tale om en lille hund.
    Man skal jo ikke glemme, at en lille hund altså sagtens kan skambide en anden hund. Klart skaderne er mindre end hvis det havde været en stor hund.
    Markeringer kan vel næsten ikke undgåes når der er så mange hunde samlet. Men bid er ikke ok hvad enten det er en lille eller stor hund.


  • #5   6. jul 2009 det er opdragelsen det kommer an på.. joey er en lille hund, men han bider ALDRIG ud efter andre hunde. han siger fra, han gider fx ikke de store hunde render ham i måsen og snuser til ham.. men han advarer før han siger fra..

  • #7   6. jul 2009 det jeg egentlig mener er jo bare, at det nogle gange virker som om, at det er mere acceptabelt, at en lille hund, som ikke kan godt stor skade, er aggressiv end en større hund, som kan gøre stor skade..

  • #8   6. jul 2009 ja men det er heller ikke fordi jeg ikke kan lide de små racer.. er jo klar over ejerens ansvar..

    Men der er feks. en Yorkie..og her forleden blev den sur på en lille mopshvalp på 15 uger... og ja flere folk reagerede sådan lidt med et smil... for ja den fik ingen fysisk skade, men det er da stadig en dårlig oplevelse.

    Min er tre gange blevet "bidt" af en gravhund, som kom helt ud af den blå luft... og det var ligesom min, som fik "skylden"... altså hvad havde min gjort siden gravhunden bed, og så bliver jeg lidt sur.. ja min er en stærkere hund, men han starter ikke noget, men svarer igen, hvis nogen ikke behandler ham ordentligt...


  • #10   7. jul 2009 En lille hidsig hund virker ikke nær så skræmmende som en stor hidsig hund. Desuden er terrier ofte små hunde og snapper altså før de tænker og har et meget stort mod - det er de avlet til i tidernes morgen. Har selv en lille hanhund som kan blive temmelig gal på andre hunde og folk tager ham slet ikke seriøst - han er bare en tæppetisser, måske vil han bare lege? Tænker de....
    Jeg ved at hvid han var på størrelse med en lad/schæfer osv. ville folk se helt anderledes på ham.


  • #11   7. jul 2009 PS. Jeg accepterer ikke at min hanhund snapper efter andre hunde - jeg er med tiden blevet meget konsekvent omkring dette. Jeg tager stødt og roligt ved ham i nakken. Siger intet, gør ham ikke ondt, viser blot at mor klarer den her og han skal slappe af nu. Det virker men også kun fordi jeg er bevidst om mit kropssprog og ikke "truer" ham.

  • Antez -
    Antez - Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Svar: 46
    #12   7. jul 2009 Synes det bør være de samme "regler" of konsekvenser for ALLE hunde, store som små. Det kan ikke være rigtigt at små hunde skal have "lov" til og skeje mere ud end større! Har selv både en stor AST og en lille bitte hvid pekingiser, og de har snor rene linjer hvad opførelse ang.

    Et hvert fejltrin af en hver art er total uacceptabel, og skal straks rettes!



    Bare fordi jeg har en mindre bil end de andre på motorvejen, så må jeg jo heller ikke køre hurtigere end de andre vel??



  • #13   7. jul 2009 Men jeg synes det er vigtigt at skelne mellem om der reelt er tale om bid eller kun markeringer? Mange små hunde bliver presset ud i, at markere oftere end store hunde, da deres grænser meget nemmere bliver overskredet grundet deres størrelse...

    En schæfer der hilser på en chihuahua, kommer jo - i kraft af sin størrelse - nærmest automatisk til at læne sig ind over den lille hund - hvilket for mange hunde (uanset størrelse) er ubehageligt....


  • #14   7. jul 2009 som nævnt er jeg enig i, at der er forskel på, hvor hårdt en lille og en stor hund bider... men synes stadig at det er samme ansvar man har.. stor eller lille hund.

    Jeg tænker jo også på min hund, som er ca. 35 cm høj, 14 kg.... og ja en stærk hund og terrier. Han opfører sig godt, men er ved at være kønsmoden, og finder sig ikke i andre hanhunde dominerer ham, hvilket han tilkendegiver ved at sige fra. Han bider ikke, men kan i værste fald sige fra ved markering... altså ingen bid eller skader på den anden hund... og de fleste andre hundeejere accepterer at det er hunde, og de skal have lov til at sige fra. Der er bare folk, som mener at det aldrig er deres lille hunds skyld, når der sker noget, hvor jeg ofte ser, at den lille hund er hidsig/aggressiv. Så kan de kigge lidt underligt på mig, som om min hund ikke må sige fra, da han er stærkere end de små hunde, og det er nok det som kan irritere mig.
    Kan sagtens forstå, at de små hunde kan føle sig truet over de store hunde, men så må ejerne jo undgå disse situationer....


  • #15   7. jul 2009 og vil da også nævne, at det er selvfølgelig også vores ansvar, som ejere af større/stærkere hunde, at vi holder styr på dem, så de ikke er for hårde ved de små.... og det synes jeg nu også oftes er tilfældet på pladsen, hvor vi kommer hver dag... blev bare sur her forleden, hvor den lille Yorkie bed mopsehvalpen.. og ja de fleste bare trak på smilebåndet.. for hvis min træder ved siden af, så er mange jo hurtig til at dømme....

Kommentér på:
lille/stor hund aggressiv... forskel

Annonce