951 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

jeg er bekymret......er det for dumt? jeg er bekymret......er det for dumt?

For en uge siden købte jeg den dejligste schæfer hvalp...da hun kom hjem fik hun tynd mave og spiste næsten ingenting i 4 dage....hun vejede 5,4 kg, nu vejer hun lidt over 6 kg. Hendes hvalpe pakke indeholdte det foder der hedder Ekanuba puppy large med kylling, som opdrætteren sagde at jeg sku tørre op med lunkent vant og putte lidt A38 i...det var de vandt til...Da Hexi kom hjem ( hundens navn), så kom hun til dyrelægen og fik konstateren leokobachter bakterier og en parasit i maven...hun fik derefter penecillin og en ormekur oveni....hendes aff. er fast nu og hun er begyndt at spise...men helst ikke hendes dejlige Eukanuba foder...jeg skal hånd foder hende før hun bare spiser 10-15 piller og det synes jeg simpelthen er irreterende, da jeg ikke vil skabe en vane med håndfodringen.
Menneske mad vil hun gerne spise...hun har napset råt kød ( fra en mørbrad) og lidt kyllinge pølser....jeg har prøvet at blande lidt vådt foder i men hun spiser stadig ikke selv fra skålen...jeg har enda skiftet skål idag......Nogen siger at man bare skal tilbyde foderet hver time og hvis hun ikke tager det så prøver man igen..indtil hunden bliver sulten.
Jeg har også smidt det ud på græsset som spor....hun går og søger og spiser det, men stadig formår hun ikke at få det hun er blevet sat til af opdrætteren, som er 220gram om dagen ( en fuldt doserings kop)

HVad skal jeg gøre....???+

Monika

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklip + køre afklip på lossepladsen 2.000 kr.
  • Fjernelse af ukrudt på fortov 700 kr.
  • install a few ikea items 550 kr.
  • Fjerneukrudt/ stort bed. 2.000 kr.
  • Toilet der løbet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  jeg er bekymret......er det for dumt?
  • #1   8. jul 2009 Er hun for tynd eller taber hun sig? Hvis ikke, så får hun o åbenbart nok, selvom hun ikke helt får 220g;o)

• #2   8. jul 2009 Skift du foder - havde det samme problem med min lille schnauzer da hun var på eukanuba.

• #3   8. jul 2009 tror bare du skal blive ved med at tilbyde hende maden, og så lade være med at give for god mad ved siden af:-) hun har taget mindst 600 g på på en uge, så hun får jo lidt mad. Du skal tænke på at hun har været påvirket af både parasit, penicillin og varmt vejr, så prøv at slappe af og lad være med at 'gøre det til et problem':-)

tilbyd hende mad 3 gange om dagen, og så tag skålen væk, hvis ikke hun spiser inden for 20 min til en ½ time, hun skal nok blive sulten på et tidspunkt. Hvis du giver hende for meget guf mellem måltiderne, venter hun på at de kommer, og så spiser hun ikke sin mad.

prøv evt. at lade være med at bløde maden op, så det knaser, det kan være hun ikke gider 'vællingen' mere:-)

pøj pøj med det.

ps. hvis hun begynder at tabe sig, så snak med dyrlægen igen:-)

• #4   8. jul 2009 Hvis ikke hun er meget undervægtig så giv det evt. lidt tid. Giv hende mad tre gange om dagen og spiser hun ikke inden 20-30 minutter så tag skålen væk og giv senere... Og lad for guds skyld være med at håndfodre hende, det er som du selv siger bare at skabe en dårlig vane...

Min hvalp spiser også meget lidt men det har nogle gange hjulpet at hælde lidt vand over blandet m en lille klat leverpostej. Hjælper det kan du evt have en ½l flaske eller lille skål stående med "levervandet" i køleskabet klar til brug - jeg blandede en skefuld leverpostej op i en lille skål med varmt vand så det blev opløst og havde det stående i køleskabet. Du skal bare ikke komme for meget leverpostej i, det er ikke nødvendigt smiley

• #5   8. jul 2009 6 kilo for en niugers schæferhvalp er lige på grænsen, synes jeg. Der er selvfølgelig variationer, men det er ihvertfald værd at følge nøje.

Jeg har det sådan, at jeg ikke ville kæmpe så meget for at hun blev på det foder, hun fik. Hvis det ikke fungerer så godt, og man skal sætte for meget i værk for at den spiser, så ville jeg skifte. Hellere før man får lagt vaner ind i forhold til spisningen.

Det er en balancegang, for det dur jo heller ikke at skifte foder ofte hos sådan en lille svend. Men en enkelt gang ville jeg forsøge - bare lige for at se, om hun har et generelt appetitproblem, eller det bare ikke er foderet for hende ;o)

• #6   8. jul 2009 SKIFT FODER HAR JEG OVERVEJET....MEN TIL HVAD?...jEG FRYGTER AT HVIS JEG SKIFTER FODER, SÅ SKER DET IGEN....

lOTTE k....hVAD SKIFTEDE DU TIL?
    Tænkte på om man skulle barfe hende??

• #7   8. jul 2009
    Glemte at sige at jeg har puttet lunkent vandt i og prøvet mange ting...hun spiser lidt men ikke det kun skal.......overvejer at bare fylde skålen med tørfoder og lade den stå...uden noget i end det foder eller er det dumt?

• #8   8. jul 2009 synes godt du kan lade skålen stå, det gjorde vi ved fimze i starten, han er meget småtspisende, og han spiste når han havde lyst, det er da et forsøg værd:-)

• #9   8. jul 2009 hun skal jo udstilles i fremtiden så det bekymrer mig da.....

• #10   8. jul 2009 Min hvalp spiste og spiser også lidt - hun skal gerne have 60-80 g om dagen og spiser ofte kun i nærheden af de 20g... Men hun klarer sig nu fint alligevel. Jeg var også vildt bekymret og ønsker stadig en hvalp der er vild med sit foder. Jeg har prøvet at skifte og det har ikke hjulpet det vilde... Kun når jeg hælder lidt af det levervand jeg skrev tidligere...

Kan sagtens følge din bekymring, men tit tror jeg vi bekymrer os mere end nødvendigt smiley

• #11   8. jul 2009 Jeg kan ikke huske, om du i den anden tråd svarede på, om du lavede fodersøg med hende?

Det kan altså være løsningen. Det, og så at bruge hendes foder som godbidder når du småtræner med hende. På den måde kan man faktisk få en god del af maden i hunden.

Der er nogle hunde, der ikke kan overskue store portioner mad - og de skal have det fordelt på mange små måltider eller som før beskrevet.

• #12   8. jul 2009 Ja, nu er det jo sådan at min hund er meget lille men skiftede til Royal Canin - men ved ikke om der er noget specifikt til schæferhvalpe... Der skal *CH* Tavlemafioso ! nok ind med sin ekspertise

• #13   8. jul 2009
    Jo jeg laver fodersøg med hende hverdag og ja hun spiser da noget af foderet....hun spiser det også efter der er gået nogle timer hvor hun finder det selv.......

Hun er ret vild med fiske produkter......

Hun trives ret fint ellers.......

• #14   8. jul 2009 Jeg ville også skifte foder..f.eks til RC(special foder til schæfere), der kan være noget foder nogle hunde bare ikke bryder sig om, og nu hvor den ikke har konkurrencen fra sine søskende, føler den åbenbart ikke, at det er nødvendigt at spise det, andet end lige til overlevelse.

Jeg ville tilbyde den det 3 gange om dagen, og fjerne det efter 15 min, hvis det ikke er spist.

Held og lykke med den.

• #15   8. jul 2009 Jep. Skift foder og er hun vild med fisk så da til noget med fisk i.

Men fordel maden over flere måltider i døgnet og er hun småtspisende så lad maden stå så hunden kan spise når den er sulten ...

• #16   8. jul 2009 Har selv en lille schæfer hvalp som er lidt undervægtig. Har skiftet fra hendes hvalpefodder til Royal Canin hvalpe fodder. Og hun har elsket det, dog skar hun meget ned med og spise i den kraftige varme, og jeg var nød til og køle hende ned før hun fik apettit, det er dog blevet godt igen nu da det er blevet lidt koldere i vejret smiley

Hun er også begyndt og få lidt leverpostejs mellem madder for og ta lidt på,

• #17   9. jul 2009 Har bare hørt at Rc = royal canin hvalpe foder er ikke godt for schæferen, da den for dem til at vokse hurtigt......

Min hvalp er helt vild med pro plans hunde kiks m kylling og ris....jeg overvejer at købe en lille pose af pro plans mad og se om det holder .....

Jeg må inderømme det lugter også rigtig kedeligt det Eukanuba foder......

• #18   9. jul 2009 Lexi er helt vild med det Royal canin, og kommer lige fra dyrlægen, hun er lidt tynd men vokser ikke hurtigere end hun skal. Ved dog ikke hvad den generalle tendens er.

• #19   9. jul 2009 MAn skal bare holde sig fra Babydog, det gælder nemlig også for rottweilere, med foder på puppy eller junior, så er det ok.

Kommentér på:
jeg er bekymret......er det for dumt?

Annonce