5.072 visninger
|
Oprettet:
Grand danois hvalpe {{forumTopicSubject}}
Jeg har fået afvide, af en opdrætter, at en GD kun må have seks hvalpe, resten skal aflives. Jeg synes det lyder forfærdeligt, men hvordan er reglerne? Jeg kan se at der er GD hvalpe til salg her på siden, hvor der er tolv hvalpe, derfor undrede jeg mig.
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 960
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.927
Så er det for hårdt ved tæven med så mange hvalpe, bør man jo hjælpe hende, hvadend det så er ved at give flaske, finde en amme til nogen hvalpe eller aflive nogen af dem.
Det lyder hårdt ja, men hvalpene lider jo ikke, og jeg må indrømme at hvis alternativet er at tæven skal lide under det, samt at den måske ikke kan tage sig af alle hvalpene s er det da bedre at nogen bliver aflivet.
Tror sog ikke nogen skelner stærkt vd tallet 6 -mon ikke det afhænger af tæven?
Ved heller ikke hvor meget det praktiseres.
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.515
Men efter en afstemning bortfaldt reglen og opdrætterne kan nu selv vurdere hvor mange hvalpe som tæven kan holde til at ligge med.
Reglen var der for at tilgodese tæven. En GD er en stor hund og hvalpene vokser ekstremt hurtigt og det slider på tæven.
Jeg er ikke tilhænger af reglen, jeg tror at de fleste opdrættere er i stand til at vurdere hvor mange hvalpe ens tæve kan magte at ligge med, men at lade en tæve ligge med 12 hvalpe er uanset hvordan man vender og drejer det for mange, efter min mening. Det er ikke i tævens interesse ihvertfald.
mar 2008
Følger: 10 Følgere: 34 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 426
mar 2008
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.801
Men husk dette;
Hvalpene vejer 5-600 gram ved fødslen og 10-12 kilo, når de rejser hjemmefra som 8-ugers!!!
Der er KÆMPE forskel på de forskellige tæver, og ja, den enkelte opdrætter ved bedst, hvor mange hvalpe den pågældende tæve kan klare...fysisk og mentalt.
feb 2006
Man kan hurtigt komme ud for alle mulige forklaringer, uden folk egentlig ved noget om det de svarer på ;o)
mar 2008
Mie. Ja lige præcis. Dejligt med lidt kyndig vejledning.
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 878
Det fik vi nemlig også at vide sidste år. Og har forklaret det vidt og bredt, men vidste ikke, at reglen var ophævet.
Mange tak.
feb 2006
Havde dine opdrættere haft interessen og en avlsgodkendt tæve, kunne de have fået stambodsført alle hvalpene hos DKK da det kun var GD-klubben der havde denne regel. Altså var det kun opdrættere der var medlem af specialklubben der var pålagt denne regel.
Men nu er kuldet så ovenikøbet født året efter reglen blev nedstemt, så alt i alt, en dårlig undskyldning i stedet for at sige som det er, at man ikke er medlem og ikke har kunne avlsgodkende de hunde man har valgt at avle på.
jul 2009
Jeg har ikke noteret om tavle. Jeg har noteret, at de er racerene ;O)
feb 2006
Det jeg skriver er blot at det er en dårlig undskyldning hvis nogle bilder dig ind de ikke har kunne stambogsføre deres hvalpe, fordi der var mere end 6 hvalpe i kuldet.
Man har altid kunne stambogsføre både 10 og 18 hvalpe hos DKK da det var specialklubben og ikke kennelklubben der havde denne regel.
jul 2009
Jeg har blot hørt om reglen.
Jeg har ikke talt med nogle, som ikke kunne få deres på tavle.
Jeg er ligeglad med tavlen. Ville ikke skulle bruge den til noget alligevel ;O)
feb 2006
Jeg skrev som jeg gjorde fordi du skriver:
"Nej, for han havde 18 søskende. Mor og far er racerene."
18 søskende har ikke været årsagen til den manglende tavle, det var sådan set bare det jeg ville frem til.
jul 2009
Jamen, så er vi jo enige...
jun 2006
Men når man "ude i byen" fortalte om reglen var folks reaktion OFTE; Jamen man afliver sgu da ikke sunde og raske hvalpe!!!!!" og i den der dur....
Forståeligt nok at folk reagerer sådan i første øjeblik, men efter en forklaring kunne de fleste nu også godt se meningen med reglen;o) Det var det jeg mente;o)
mar 2008
jul 2009
Og at ALLE, både hvalpe og mødre/plastmødre har det skønt, var jo tydeligt at se ;O)
jun 2006
Og har man en tæve, der ligger med sit første kuld,så er det ret logisk at den stresser over 12 (!!!!) hvalpe. En super avlstæve ville også blive stresset over 12 hvalpe, men det må man være klar til at handle på og have med i sine overvejelser INDEN hvalpene overhovedet er kommet til verden!!!
Har set det før, hvor man så liiige havde en falsk frægtig tæve,der kunne overtage nogle af hvalpene, så man dermed kunne beholde heeele kuldet. Falsk drægtighed kan være en slem omgang for de stakkels tæver, og jeg har SVÆRT ved at forestille mig, at problemet bliver løst ved at gi den et kuld hvalpe!!!!
Ville egentligt slet ikk ha lavet det her indlæg, men det strider vikeligt bare imod MINE etiske overbevisninger....!!!!
Grand danois hvalpe