{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.323 visninger | Oprettet:

Overbid - kan det rettes af sig selv? {{forumTopicSubject}}

For 3 uger siden fik jeg min yndige lille westie tæve hvalp hjem, jeg havde talt med opdrætteren om at jeg godt kunne tænke mig at avle på hende senere, hvilket var grunden til at jeg havde valgt en stamtavle hund.

Min lille hund havde lidt start vanskeligheder, med dårlig mave og derfor tog jeg hende til dyrlægen.
Da dyrlægen undersøger hende siger hun med et smil, "jeg håber ikke i vil bruge hende til avl, for det kan hun ikke med det overbid" Jeg var måløs

Min mand ringede til opdrætteren, som sagde at hun tit havde folk der ringede angående biddet, men at intet var sikkert før hunden var et ½ år, men hvis vi var utilfredse kunne vi bare komme ned og bytte hende til en anden hund. (hvilket jeg jo på ingen måde kunne finde på - jeg elsker jo det lille dyr)

Jeg vil jo mene at når min dyrlæge siger at hun ikke kommer til at kunne bruges til avl, så ved hun vel hvad hun taler om.

Men ville lige høre om nogen herind har hørt eller har erfaring med at biddet kan rette sig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overbid - kan det rettes af sig selv?
  • #1   3. aug 2009 Et overbid KAN rette sig, når hunden har skiftet tænder. Men hvor stor sandsynligheden er for at det sker, skal jeg ikke kunne sige (personligt tror jeg ikke det retter sig, men jeg er slet ikke ekspert på området)

    Men det er jo en af de ting man som køber bør tjekke når man udvælger hund som man har planer om at udstille/opdrætter med.

    Spørgsmålet er så om ikke der burde være aflsag i prisen, når hunden har overbid (evt nogen penge retur hvis den stadig har det eftertandskifte)


  • #3   3. aug 2009 Jeg må indrømme at det er første gang jeg prøver at købe hund, og jeg gik ud fra at når det var stamtavle hunde og stedet var i orden var det ikke noget jeg tænkte på at tjekke,
    Jeg mener bare også at når opdrætteren og jeg havde talt om at jeg ville bruge hende til avl, så skulle hun måske have fortalt mig om overbiddet, så kunne jeg selv have taget stilling til om jeg stadig ville have hende.

    Jeg har betalt fuld pris og hun vil ikke returnere nogen penge. som sagt kunne jeg bare komme ned og aflevere hvalpen hvis der var noget.


  • #4   3. aug 2009 Helle - ja du har sikkert ret.

    Hun kommer fra Kennel Airas


  • #6   3. aug 2009 min tøsen havde underbid da vi fik hende , men det er helt væk nu smiley .
    så det kan godt rette sig .


  • #7   3. aug 2009 Bea -er opdrætteren i DKK? I så fald ville jeg tage kontakt til DKK, og høre dem ad hvordan du skal forhlde dig. Hunden har jo en fejl, og retter det sig ikke, så vil jeg tro du har ret til at få et afslag i prisen, men jeg ved det ikke med sikkerhed.

  • #8   3. aug 2009 synes det er dybt useriøst at opdrætteren at vælge denne hvalp til jer, når nu i gerne vil opdrætte. Det er ikke alt man kan tjekke på forhånd, men bidet bør opdrætterne har tjek på. Derfor kan hvalpen jo stadig blive en dejlig familiehund, men en seriøs opdrætter vælger ikke at tage chancen og sende hunden ud i en familie som ønsker at opdrætte.
    Det svare jo til at sende en han med kun en sten ud til en som vil udstille og så håbe på at den sidste sten kommer.


  • #9   3. aug 2009 Helle - ja, men det var ikke rigtig den opfattelse jeg havde af hende dernede, mens vi har været der inden Nomi blev 8 uger, men her efter at vi har fået hende synes jeg hun er anderledes.

    jeg mener at hun fortalte at hendes forældre var testet, og hun havde begge forældre som var nogle skønne hunde.

    Ked af at høre om din kun 14 mdr gamle westie.

    Line - Det er jeg rigtig glad for at høre, så må jeg jo se tiden an og håbe.

    Michelle - Hun er i DRU, men du har ret, det kunne være at jeg skulle prøve at kontakte dem og høre hvordan jeg skal forholde mig.


  • #10   3. aug 2009 Pipper lige lidt:

    Mange dyrlæger mener, at hundene har overbid, inden de har skiftet tænder... Kig på kæberne - ser de ud til at være korrekte i ft hinanden, så styrer de nye hjørnetænder de andre tænder på plads.

    Og ellers kommer mange andre med de rette råd - nedslag i pris, kontakt til DKK osv


  • #11   3. aug 2009 Bea -ok, ja jeg ved ikke hvor meget hjælp DRU giver i sådan en sag. Men jeg ville i hvert fald kontakte dem og se om der er noget hjælp at hente.

    Man kan jo HÅBE at det retter sig, men det er jo langt fra sikkert det gør det.

    Men det kan jo osse tænkes at opdrætter ikke ser et problem i at avle på en hund med overbid. I DRU er der ikke udstillingskrav, og derfor kan hunden jo reelt indgå i avl, osse med et overbid (ikke at jeg på nogen måde vil anbefale det!).
    Men kontakt DRU, og så håber jeg da i finder en løsning. Jeg synes i hvert fald det er dybt useriøst at sende en hvalp med åbenlyse fejl ud til en familie der ønsker at opdrætte. Og jeg synes sådan en hvalp bør sælges til reduceret pris (eller aftale om at f oget af beløbet retur hvis ikke det retter sig).
    Men om der kan gøres noget ved jeg som sagt ikke


  • #12   3. aug 2009 Ups - nyt for trådstarter - ja, så må du kontakte DRU - Jeg ved dog ikke hvordan de forholder sig til problematikken.

  • #13   3. aug 2009 Michelle - Utroligt kan DRU virkelig finde på det. det var jeg slet ikke klar over. Da jeg spurgte Opdrætteren hvorfor hun havde vaglt DRU og ikke DKK, sagde hun at de var ens men at de havde en masse dårlig at sige om hinanden.
    Jeg havde hidtil kun været medlen at DKK også før jeg fik hund, fordi de har fantastiske kurser.

    Så det overrasker mig at høre at de ikke har helt samme retningslinjer for hvad der må avles videre på.
    Jeg kunne slet ikke finde på at avle på min når hun ikke er helt racemæssigt ok.


  • #14   3. aug 2009 Et overbid kan sagtens nå at rette sig, men jeg ville under alle omstændigheder kontakte DRU og lige tale med dem.

  • #15   3. aug 2009 Jeg synes der er to ting i det her.

    1: De fleste opdrættere sælger deres hvalpe som familiehunde og ik udstillingsgaranti. Men derfor bør man som opdrætter være ærlig om hundens fejl og hvis en evt køber ønsker at opdrætte og udstille, så gør man som min opmærksom på hvalpens fejl, så køber selv kan afgøre om denne vil tage chancen for at det ik retter sig ved tandskiftet og derfor ik kan bruges til det planlagte. At hun så har forlangt fuld pris for en hvalp med sådan en fejl, synes jeg bestemt heller ik er i orden.

    2: Som køber undersøger man så meget som muligt inden et køb. Man tjekker forældres pl attester, evt udstillingskritikker, forældres tænder/bid. Man tjekker selv hvalpen for alle synlige fejl, så som brok, bid, åben fontanel etc.
    Jo mere man selv tjekker, jo mindre chance er der for man bliver taget ved næsen.
    I dette tilfælde har du købt en hvalp med ret nemt genkendelig fejl, som du selv burde ha fundet ved basal undersøgelse af hvalpen. Det er ik nok bare at stole på folk og finde hvalpen sød og nuttet. Fordi der er stambog på er bestemt ingen garanti for en fejlfri hund.

    At kontakte DRU tror jeg ik du fået noget ud af.

    Du må håbe hvalpens bid retter sig og så har du selvfølgelig lært en masse til en anden gang.
    I vores forrige kuld havde vi 2 med fejl. Begge blev solgt til stærkt nedsat pris. Avlsforbud og begge køber blev gjort bekendt med fejlene og fejlene blev vist frem. Jeg forklarede oprigtigt hva fejlene indebar og hva risikoen for dem kunne være. Så var det op til dem selv om de ønskede at købe dem.

    Vil altså lige sige at det er ik alle opdrættere i DRU, som er sådan som den du er løbet ind i.


  • #16   3. aug 2009 nej det har du helt ret i Charlotte. De fleste førstegangskøber tænker nok ik så meget over alt sådan noget eller undersøger nok.

    De gange vi har fornemmet nogle førstegangskøber kom her for at kigge hvalpe, så blev alt fundet frem og vist frem. Ved sidste kuld kunne så kun moren vises frem, da jeg ik havde faren selv. Her blev vist tænder, forklaret og fortalt om de forskellige bid typer, vist pl attester og forklaret om pl, de mærkede på morens lukkede fontanel og hvalpenes (de havde alle en lille en på str med en halv lillefingernegl), og forklaret hva det er og risiko ved for stor fontanel etc. Hvalpenes bid blev vist frem.
    De fleste af de "nye" vi har haft her, vidste intet om noget af det. Synes man som opdrætter skal oplyse så meget som muligt og lære fra sig så godt som muligt. I stedet for at udnytte uvidende køber på den måde.



  • #17   3. aug 2009 Michelle: skal hunde i DRU ikke avlsgodkåres, eller hvad mener du med at der ikke er udstillingspligt???

  • #18   3. aug 2009 nej hundene behøver ik at udstilles for at indgå i avl. Hanhunde skal fremvise en attest fra dyrlægen om at han har begge sten.


  • #19   3. aug 2009 Karin -ved racer over 45 cm samt 2-3 mindre racer, skal de HD-fotograferes. Hanhunde skal fremvise kryptorchidattest hvis ikke de er udstillet.

    Men nej -ellers ingen avlsgodkendelse.


  • #20   3. aug 2009 Tak for alle de oplysninger i er kommet med her på tråden - jeg er blevet noget klogere..

    Jeg ville bare ønske at der havde stået noget om at man selv skulle tjekke sådan nogle ting, for jeg har læst en masse om det at skule ud og have en lille hvalp, og jeg har intet sted læst om det - og set i bagklogskabens lys kan jeg da godt se at jeg burde have tjekket det, men...



  • #22   3. aug 2009 Helle og Charlotte - ja det er rigtig - jeg håber :.-) og ud over det fejler hun jo heldigvis intet, er en frisk og stædig lille westi - præcis som hun skal være.

    Det er bare utroligt.

    Vi har betalt kr. 8.000.-



  • #23   3. aug 2009 Bea - jeg kan godt forstå at du er glad for din lille hvalp, men jeg synes du bør overveje endnu engang at aflevere den tilbage frem for evt at få refunderet nogle af pengene for hvis du har planer om at udstille og avle på et senere tidspunkt, så er det ikke helt lige meget om du har en hund gående du ikke kan bruge til noget og du/I skal gøre op med jer selv hvor mange hunde i har plads og tid til.
    Jeg skal ærlig indrømme, at havde det været mig der stod i den situation leverede jeg den tilbage.
    Hvis stedet du har købt hos avler på forældredyr med fejl og ikke har andre skal du hæve køber og få alle dine penge retur, da der ellers ikke er garanti for at du ikke står i samme situation en gang til.


  • #24   3. aug 2009 Er der kontrakt på hvori der står, hunden er solgt til avl og udstilling? Ellers kan man vel ik hæve købet eller? Hvis den er solgt som familiehund, så har opdrætter vel ik pligt til at tage den tilbage, når den har en fejl, som køber selv kunne ha undersøgt sig ud af.
    Læste det som, at opdrætteren kun ville bytte hvalpen til en anden hvalp = at denne ik vil give penge tilbage for købet ej heller vil refundere nogle af pengene pga fejlen, men kun bytte til en anden.

    Jeg ville også ha leveret den tilbage, hvis det er muligt uden at få en anden hvalp retur. Det lyder ik som en opdrætter jeg ville ha flere hvalpe fra.


  • #25   3. aug 2009 skal lige siges at det ik er fordi hun har en hvalp med en fejl, jeg ik ville købe der, men fordi hun tydeligvis har fortiet en i mine øjne vigtig detalje og ik har rådgivet i henhold til købers interesse men sin egen (få penge ind for hunden).

  • #26   3. aug 2009 Hanne - Sælger har fortiet en fejl hunden og da sælger er bekendt med at det skulle være en hund til udstilling er dette en væsentlig fejl, derfor er jeg ret sikker på at købet kan hæves

  • #27   3. aug 2009 jamen hvis det ik står i en kontrakt, så kan man vel ik komme videre med det med mindre opdrætteren er villig til at tage hunden tilbage af egen fri vilje.
    Nu kender jeg ik så meget til det i hundehandel. Men i en hestehandel har køber undersøgelsespligt inden køb. Så hvis fejlen ik er skjult og den kunne opdages ved alm undersøgelse, så holder den ik i retten, med mindre sælger har skrevet under på at dyret kan anvendes til i dette tilfælde udstilling og avl. Har hun ik det, men hunden er opført som familiehund, og det kan den jo sagtens med et overbid, så kan de vel intet stille op.
    Vi er enige i, at opdrætter har handlet forkert. Men tror desværre ik der er meget at gøre, med mindre sælgeren går med til at ophæve købet af egen fri vilje. Men synes jo netop ik sælger lyder til at gå så meget op i moral.


  • #28   3. aug 2009 Hanne - jeg ville gå linen ud i sådan et tilfælde.

Kommentér på:
Overbid - kan det rettes af sig selv?

Annonce