15. feb 2009 Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.645
Terriere og agressivitet. {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg lige diskuteret lidt med en som mener, at alle terriere tænder let af, og bider andre.
Min mening er jo så, at der er ENORMT stor forskel på de forskellige terrier racer. (Gruppen spænder jo over et kæmpe antal racer), og at de ikke kan sammenlignes på den måde.
jeg tog to eksempler: Norwich terrier & Amerikans Pitbull Terrier. To hunde som ligger milevidt fra hinanden, men dog stadig er terriere. Norwich går udemærket som førstegangshund og er ikke det mindste dominerende overfor andre hunde, modsat pit'en, som jo er noget af en håndfuld.
Hvad er jeres meninger?
Kan man skære alle terrier racer over en karm?
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.645
Jeg mener ikke man skal frygte det store fra de fleste terriere, med mindre man er en mus eller rotte *GG*
jun 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 168 Svar: 1.127
feb 2009
Jeg mente nok at yorkien var en meget blød hund, men var nødt til at finde en anden hund som eksempel(norwich'en), da hende jeg diskuterede med mente at yorkien havde et iltert temperament ligesom en pit.
Yorkien var nemlig det første eksempel jeg brugte.
Syns forresten din Kiwi ser enormt lækker ud!
dec 2005
Følger: 316 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.108
jun 2009
Følger: 2 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 103
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.636
Min egen Basse er jo en blanding, men een ting er sikkert: Hun er en terrier! Og hvis der nogensinde har eksisteret en hund med en lang lunte, så er det hende..
Hun tænder hurtigt på leg og er fuld af krudt, men der er ikke den mindste smule arrigskab i hende.. Overhovedet..
Og jeg vil da også mene at der er rigtig, rigtig langt mellem de fleste terriere.. Det er jo en kæmpe gruppe hunde, med rigtig mange forskellige typer!
feb 2009
Det er også den opfattelse jeg har.
Jeg beskrev terriergruppen som en gruppe hunde, for det meste har et højt aktivitetsniveau, mange er stædige, og mange vil ofte jage små dyr som rotter og mus, men at agressivitet overfor andre hunde, ikke har noget specifikt med terriergruppen at gøre.
Hun mener det er terriergenet der gør, at eksempelvis amstaffer angriber andre hunde.
Hvis det er terriergenet ville vi jo hurtigt have en stor gruppe fordelt på 32 racer, der ikke ville lave andet end at angribe hinanden, og desuden ville datidens store ''kamphunde'' som f.eks. dogue de bordeaux jo aldrig have kunnet klare sig i en ring, da de ikke er terriere.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.382
Selvstændige
stædige
egenrådige
Stor personlighed
"Let antændelige"
Energiske.
Jeg har aldrig haft terrier selv, så min opfattelse er ikke nødvendigvis rigtig
dec 2008
nemlig. Der er nogle fællestræk (ingen regler uden undtagelse) men de holder på i form af en vis stædighed, og flere af dem har en tendens til at blande sig.
Udover det er de gode til at slå mindre dyr som rotter og mus ihjel, og de fleste af os med terriere har nok oplevet at vores hund har samlet noget op i form af en bamse, pude, legetøj eller andet og ryste det på en måde som uden tvivl ville knække nakken på et lille dyr.
Men det gør jo ikke hunden til aggressiv eller farlig for andre dyr.
feb 2009
Sad og kiggede på et hundeleksikon tidligere hvor de forskellige kategorier så som ejers erfaring, dominans, tolerence overfor smådyr osv var delt op i felter fra grønt til rødt, og de forskellige terriere gik jo fra udelukkende grønt i de fleste kategorier, til næsten udelukkende rødt, så der var enormt stor forskel på de forskellige.
Dog var smådyrskategorien gul/rød ved de fleste ;O)
Selvfølgelig er sådan et leksikon ikke perfekt, men det siger jo alligevel lidt om ''sværhedsgraden'' hos de forskellige racer, og ikke mindst om forskelligheden.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
Du har lige givet den helt rigtige beskrivelse af de fleste terrier.
Jeg har to jack russells, og tæven, hun er aggressiv som bare pokker. Hun angiber hvis hun bliver provokeret og bider sig fast i struben eller snuden på modparten. Det skal siges til hendes forsvar, at hun ALDRIG opsøger andre hunde selv.
Hanhunden er ikke aggressiv, men han tænder let hvis han bliver provokeret. Og så kan han køre op i stress både ved træning og leg. Han kører i et meget højt gear
dec 2008
jeg tror altså ikke at den rammer alle terriere på hovedet den der. Jeg kender en del terriere, dog mest hunde af "kamphunde"-typer, og jeg kender altså kun een som er letantændelig! De andre hunde jeg kender skal geares op, og nogle vil staidg ikke tænde, selvom man forsøger på det..
Derfor tror jeg terriergruppen er for stor til at man kan skære den over en karm på den måde..
aug 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 49
http://hundeleksikon.dk/silkyterrier.html
http://hundeleksikon.dk/amerikanskstaffordshireterrier.html
Her er blot to eksempler på racer, som ligger så langt fra hinanden, men som begge alligevel er ''terriere''
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
De fleste små terrier tror jo at de er en meget stor hund.
Mine små terrier kan da godt være nogle små hidsig-proppe og gø af fremmed hunde. Men lige så snart at den fremmede hund kommer helt hen for at hilse, så er mine slet ikke så store og farlige. Mange terrier har det nok meget i munden og er i det store hele kun farlige for mus, rotter og slanger.
Men at opdrage en terrier kræver da, at man har kendskab til terrierens klogskab, dens lærenemhed på de rigtige vilkår og dens stædighed, for de 3 ting er vel stort set ens for alle terrier-typer.
Er man først forelsket i en terrier, så er det terrier for livet - i hvert fald i min verden.
aug 2009
Hvis han endelig kommer hen og snakker er han den første til at underkaste sig, hvis den anden hund sætter ham på plads og det er lige meget hvilken størrelse den har. Kamphund og aggressiv overfor andre... I think not
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.724
Men en terrier er generelt meget vedholden og tændt, og virker som en hund der hele tiden skal prøve at forklare de andre hunde, at selvom de er små, så kan vi godt slås
Der er vel også en grund til, at man har avlet terriers ind i de fleste kamphunde racer.
Jeg har selv haft flere uheldige møder med Jack russel terriers, og er glad for, at de ikke er større.
Hvis det sind sad på et rottweiler, så var de forbudte i dag.
Terriers er dog også andet end det, de er også livsglade væsner med meget personlighed bag.
Jeg tror det er sådan, at enten er man til terriers, eller også er man absolut ikke....
feb 2009
Hvad har det overhovedet med emnet at gøre?
Men nej, nogen folk har bare deres fordomme, og kan simpelthen ikke se andet fakta, end det de selv syns er rigtigt.
Jeg har givet hende eksempler og jeg har sågar linket til den her debat hvor hun kan se de forskellige terrierejeres meninger og erfaringer, men så valgte hun pludseligt at trække sig, fordi jeg valgte at bruge ordet snæversynet. Det var et forkert ord at bruge, ja, men jeg møntede det på hendes måde at tage det på eftersom hun nægtede at se faktaen, og ikke på hende som person. My bad.
Ærgeligt, for det ville da være dejligt, at få endnu fordom malet til jorden!
Jeg mener jo heller ikke, at alle gravhunde er agressive, bare fordi jeg har haft enkelte uheldige episoder.
feb 2009
aug 2009
Men egentlig vil jeg mene man slet ikke kan udtale sig om andre racers sind, med mindre man selv har haft nærmere kendskab til dem....
jan 2007
Min søster har haft en bordeaux der led af svær HD, og havde et slem humør pga det. Det var ikke en hund man skulle spøge med..
Skræk senariet må være en mollos med et terrier sind, håber aldrig det kommer......
feb 2009
Kan godt huske den episode med de to løse pitbulls, og den sætter virkelig tingene i relief.
Og ja, jeg vil til hver en tid også frygte de racer mere, når det kommer til ren råstyrke. Én ting er terrierens drive, men det er jo som oftest ikke rettet mod andre mennesker - en moloss har både størrelsen og modet, og mange af dem har også et udpræget vogterindstingt, som gør, at det i mange tilfælde kunne gå ud over mennesker også., så ja, en moloss med et terriersind vil da absolut være et skrækscenarie, jeg ikke ønsker at være vidende til,
Men hende jeg diskuterede nægtede jo pure at ddb skulle have været brugt til kamp, eftersom dkk har meddelt, at den ikke er det, og fordi dkk, har meddelt, at kamphunde er hunde krydset med terriere.
Nej - i dag vil man nok ikke betragte den som en kamphund, men det ændrer da ikke på hvad den har været brugt til.
Men jeg fik slet og ret at vide, at så kunne jeg da værsgod og skrive til dkk, at de tog fejl,
Jeg har bare på intet tidspunkt påstået at dkk tager fejl mht til ddb, for skrev fra start, at det var i ''tidernes morgen'' de blev brugt til det, men det vælger folk jo at overse.
At jeg så ikke er enig i at kamphunde kun er hunde krydset med terrier, er så en hel anden sag.
Det er jo ingen hemmelighed, at der er og har eksisteret masser af kamhunde, som ikke var terrierkryds, selvom der også har eksisteret få med terrierblod.
jan 2007
Der er ikke samme street respekt ved at eje en mollos, og gud ske lov for det, for i de forkerte hænder en den meget farlig.
Det er hunde som fila, kangal, og kaukatisk octva også.
Jeg håber på der kommer en stramning med hunde i Danmark, men den skal ikke kun omhandle "kamphunde", men også pontentielle farlige hunde.
Jeg har i mange år villet have en bordeaux, men pga boligforhold og arbejde, så har jeg valgt mindre racer. Min passion har dog smittet af på min søster. Hende og kæresten ville gerne have en bordeaux, og talte med en kennel. De valgte dog at springe fra igen, da min søster blev gravid. Ca halvanden år senere blev hun ringet op af kennelen, om hun var interesseret i at overtage en ung han på 18 md. Min søster kunne godt se fordelen, da hun så ikke skulle have en hvalp med en baby. Efter lidt snak med kæresten, så kørte de ud og hentede hunden.
Det var en stor dreng på 67 kg. Jeg glædede mig meget til at se den, og ringede, at jeg kom forbi. Da jeg kom ud til dem, så bankede jeg på døren, for at hunden vidste at jeg kom. Den gøede en gang, og jeg åbnede døren. I det samme sprang den på mig, og bed fast i mit lår. Heldigvis er jeg en stærk gut, og gav den et slag i panden, og løftede den op i halsbåndet og råbte den ind i hovedet.. Den faldt så til ro. Min søster fik et chok, og jeg sagde, atr sådan handler en bordeaux sig ikke normalt. de er vagtsomme, men ikke aggressive, og er gode til at skelne farer fra fiktion. Jeg sagde, at måske var han bare stresset pga af flytningen. I løbet af de næste par uger lavede han udfald mod posten og andre der kom tæt på deres hjem. Til sidst turde min søster ikke beholde ham, og hun ringede til kennelen igen. De fandt et nyt hjem til ham, men 1 md. senere gik det galt. Hunden overfaldt svigerfaderen, og direkte knuste hans under arm. Den virker stadig ikke den dag i dag,
Senere har man så fundet ud af, at der lå en mental test på hunden, som den dumpede med et brag, og blev kaldt direkte farlig. Dette hold kennelen dog skjult, men er nu blevet politi anmeldt, og avler ikke længere i DKK. Hunden havde E hofter og led slemt, og reagerede derefter.
Så ja amstaff, staff mm er de racer der er problemerne nu, men håber ikke det flytter over på vogter racerne fra mollosserne, for så ser vi overfald på mennesker, som er langt mere voldsom end i dag.
feb 2009
Er glad for der ikke skete mere end der gjorde, selvom det der skete nu er mere end rigeligt!
Jeg frygter også inderligt, at problemet bliver flyttet over på andre hunderacer ved et eventuelt forbud, og ser det derfor, ligesom dig, heller ikke som den optimale løsning. En seriøs stramning ville være bedre.
ÈN ting er, at hvis de nuværende problemracer ender med at blive importeret fra østlande, og ikke bliver registreret, er slemt nok i sig selv, men man må virkelig krydse fingre for, at det ikke bliver molosser og andre store vogtende racer som kommer på ''mode'' istedet.
Jeg elsker selv den type hunde, og er dybt fascineret af dem, deres sind og deres størrelse, men jeg er da ikke bleg for at indrømme, at det let kan gå galt, og at de skader der ville komme ud af det, hvis det skete, vil være helt og aldeles uoverskuelige. I de forkerte hænder kan racerne jo lynhurtigt blive ødelagt, og eventuelle agressioner fra disse hunde vil ikke være til at spøge med.
Terriere og agressivitet.