{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.011 visninger | Oprettet:

M. I
M. I
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973

Angreb eller markering? {{forumTopicSubject}}

Uden at nævne navne eller pege fingre på nogen som helst, så synes jeg tit, at man herinde læser om hvordan en hund har angrebet en anden hund, hvor jeg ud fra beskrivelserne ikke umiddelbart kan se om der har været tale om et direkte angreb og ikke blot en markering.

Og så sidder jeg jo her og spekulerer lidt på om ejerene af de hunde hvor mine hunde enten har sagt fra overfor uhøflig hundeadfærd eller sat en hvalp eftertrykkeligt på plads, efterfølgende tror at min hund rent faktisk har angrebet deres og at det er rent held, at deres hund ikke har fået bare den mindste rift?

Så hvad mener I? Hvornår er det et overfald og hvornår er det en markering/irettesættelse?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Angreb eller markering?
  • #2   14. sep 2009 Vi er helt enige og jeg har tidligere haft en lign. tråd.

Tror tit og ofte hunde der bliver beskrevet som værende agressive, "blot hænger i linen og "råber" efter andre"

• #3   14. sep 2009 En hund kan sagtens markere ved at nappe ud og knurrer lidt, men i det øjeblik en hund bider sig fast i anden hund og bliver "hængende" til den bliver tvunget til at slippe, så mener jeg man er gået over grænsen for markering..

• #4   14. sep 2009 Her er en af trådene fra tidligere, den kom sig af at jeg tit synes man hører om de samme hunde igen og igen overfaldes

http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=344952

En lidt anden vinkel
    http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=347012

• #5   14. sep 2009 Der er jo nogle flydende grænser.

Et angreb eller et overfald kan jo egentlig godt være ganske alvorligt for hunden det går ud over, også selvom det kun er en markering det ender ud med.

Jeg mener min egen hund selv har lavet to udfald der kan tolkes som overfald (ikke angreb, men det er jo en subjektiv definition), men hvor han ikke har brugt bisserne, kun sin stemme og krop.
    Han selv har været ude for det samme to gange med samme hund - og konsekvensen har desværre været ovenstående.

• #6   14. sep 2009 Renè:
    Tak for links. Havde slet ikke set de to tråde. smiley
    Nej, jeg mener heller ikke hundene, der hænger for enden af linen og råber efter de andre, nødvendigvis er aggressive. Både min første hund og Lia kunne/kan godt finde på at hænge lidt i linen og "skælde ud". Ved min første hund var det ren, frustreret legeiver.

Ved Lia er det mere "hvem er du?????" og så længe den anden hund hilser pænt er hun meget venlig, legesyg og bestemt ikke ude på ballade. Farer den derimod direkte op i hovedet af hende (her går jeg så altid imellem), mens ejeren står og råber "den gør ingenting" eller den bedste hidtil hvor ejeren råber til sin hund "hvis du får tæsk er det din egen skyld", jamen så bliver hun sur og siger fra. Her er det så at de andre hundeejere hiver deres "den er jo bare legesyg" hund væk fra min "aggressive køter", selvom det er deres hund, der ikke har et ordentligt hundesprog.

Trine:
    Helt enig, en situation hvor hunden bliver hængende og skal tvinges til at slippe er ikke en markering.

• #7   14. sep 2009 CHINE, jeg har haft det som dig.

Men det jeg har set min egen hund blive udsat for (uden nogle huller i skindet) og det jeg har set ham gøre ved to hunde, det er ikke en markering.

Det er et overfald, der bare foregår på det mentale plan, ikke det fysiske.

Ingen af hundene beskæftigede sig med hinanden - de var på afstand uden nogen former for kontakt.
    Det kan man ikke kalde at sige fra/irettesætte.

For min hunds vedkommende handlede det om usikkerhed og en grad af ressourceforsvar. For den, der røg på ham, ved jeg ikke hvad det handlede om - men konsekvenser, det fik det desværre.

• #8   14. sep 2009 Jeg er helt enig med Chine og andre. En markering er, som ordet siger, en markering. Et angreb er hvor der bliver bidt igennem og der går hul.

• #9   14. sep 2009 Det er godt en gang i mellem at få sat ord på hvordan vi hver især tolker et ord.

For mig er et overfald, når det er ensidigt, voldsomt og den angribende hund ikke stopper, hvis den anden underkaster sig eller forsøger at flygte.
    Om der bliver fysiske skader eller ej , er for mig ikke så afgørende for, om jeg betragter det som et overfald eller ej.

Jeg er også forbløffet, når jeg hører hvor ofte nogens menneskers hunde bliver overfaldet, og kan ikke sige mig helt fri for en gang imellem at tænke, om ejeren mon ikke bruger ordet overfalde anderledes end jeg ville gøre. Men jeg kan jo ikke vide det, når jeg ikke har været til stede.

• #10   14. sep 2009 Min opfattelse af en markering er næste skridt, hvis første advarsel ikke respekteres..
    Dvs. der skal være en form for samspil mellem hundene - eller mellem hund og menneske-
    En markering bør kun være en markering.. At det på os kan virke meget voldsomt med en masse lyd og store "armbevægelser" er en ting.. Men formålet er dog kun at irettesætte eller understrege alvoren af en forudgående advarsel.

Angreb eller overfald har en helt anden karakter og formål..

Jeg synes ikke man kan deffinere et angreb /overfald ud fra omfanget af skader..

Jeg føler mine hunde er blevet angrebet en gang hver, men der skete ikke nævneværdige skader på nogen af hundene..

1: Vi kommer gående på fortovet med hundene i snor.
    Pludselig springer en golden lignende hund igennem hækken og går direkte i nakken på Taco, som forsvarer sig det bedste han nu kan.. Ejeren er hurtigt på pletten og får fat på sin hund..
    - her har der ikke været noget forudgående kommunikation hundene imellem... det skulle da lige være lugten af hanhund ??

2 Vi er på træningspladsen og der står en del mennesker og hunde samlet ved bilerne.. en del er omkring 15 hunde med ejere..
    Da jeg ved min hund ikke skal for tæt på andre hunde er jeg meget obs på de hunde hun fokuserer på og hvor lang line de evt har, så jeg kan nå at stoppe før det er for sent..
    Hun er meget optaget af en anden belgier tæve med ret lang line, så det er jeg naturligvis også og jeg siger til ejeren at de ikke skal komme tættere på.. I samme øjeblik er der nogen bagved mig,der råber " TINA.. PAS PÅ !!! " og i samme øjeblik kommer en rottweiler løbende bagfra og brager ind i Dess..
    Hundene slås og rotte ejeren bliver bidt i forsøget på at skille dem ad.

Rottweileren havde stået bundet til anhængertrækket med ejeren ved siden af og havde ved synet af Dess kastet sig så hårdt frem i linen at karabinhagen knækkede..

Dess blødte lidt inde i munden ellers ingen synlige skader på nogen af hundene..

• #11   14. sep 2009 Hvad er dette?

En hund ligger afdækket på en træningsplads.

Den tager bestik af en hund, der træner med sin fører omtrent 10 meter væk. Den rejser sig fra sin stilling, løber hen til den anden hund og de to kommer i klammeri.

En anden situation.
    En hund står på udkanten af træningpladsen med sin fører. De træner ikke, de står der bare.
    På træningspladsen har en hund lige hentet sin bold og er på vej i bilen efter endt træning. Den anden hund står stort set lige på dens vej.
    Da hunden med bolden når omtrent 4 meter væk, smider den bolden og løber hen til den anden hund, der bliver sat grundig til vægs.

Ingen af hundene er blevet bidt - men begge hunde har fået men for livet.
    I begge situationer har ingen af hundene noget med hinanden at gøre forudgående, og for den passive hund er det kommet som en total overraskelse at den anden hund kommer.

Hvad er dette?

Markeringer, udfald, overfald, angreb?

• #12   14. sep 2009 Tina, vores eksempel ligner hinanden - jeg betragter alle fire eksempler som overfald. NETOP på grund af den manglende forudgående kommunikation.

• #13   14. sep 2009 CH : Netop :o)
    men når man ser på årsagen, så tænker jeg på om den afdækkede hund har været usikker og følt sig truet af den anden hunds nærvær ??
    Jeg synes tit jeg oplever at hunde føler sig mere udsatte når de er i dæk.. Eller det er ihvertfald sådan jeg læser de situationer jge har oplevet..
    Men omvendt, så ville det være mere logisk at "stikke af"
    Kan der være tale om omdirrigeret aggression ?
    Altså at hunden lader sin frustration gå ud over uskyldige.. ??
    Lidt ligesom når chefen har været på nakken af en hele dagen, og man så snerrer af manden når man kommer hjem.. Selv om han er fuldstændig uforskyldt.

men uanset årsagen, så kan det give nogle dybe ar på sjælen hos de hunde - og ejere - der har oplevet et overfald

• #14   14. sep 2009 Tina, jeg er ret sikker på, at det handler omdirigeret aggression. Sådan så det ud, men det er svært at sige - jeg kender ikke hunden så godt. Grunden til at det er oplagt er, at den lige havde fået en irettesættelse for at rejse sig.

Den gjorde i øvrigt noget tilsvarende få uger efter.

Den anden situation - det var Cassius. Det var efter de to episoder med den anden hund. Her var han blevet usikker på banen og havde faktisk lavet en lignende episode med en anden hund nogle måneder før.
    Det var helt tydeligt en blanding af usikkerhed og ressourceforsvar. Han var i en periode, hvor han stadig var påvirket af de to "overfald" og stadig var lidt smerteplaget i sit ben efter operation.
    Så det var MEGET uheldigt.

Og jeg ser altså disse episoder som overfald på grund af deres karakter - ikke skadens omfang.

• #15   14. sep 2009 Rigtig mange folk overdriver ubehageligt når det kommer til angreb. 7-10 ejere med små hunde i dag, har jo nærmest oplevet at deres hund er blevet angrebet.

Jeg har efterhånden oplevet flere gange på Amager hundestrand og i div. hundeskove at folk har overreageret og kaldt hårde markeringer for angreb.

Jeg kan i starten af august helt spicifikt huske en episode med en labrador og staffordshire terrier på Amager hundestrand.

5 store hunde legede sammen og kæmpede lidt om en boldt. De 2 svømmede ud i vandet efter bolden, og der blev markeret. Ejeren til den sorte labrador skreg i ren forskrækkelse "NEJ" så højt at man kunne høre det i resten af starndparken, og hoppede i vandet med tøj på. Ejeren til den anden hund blev opmærksom på det og hoppede også i vandet med tøj på. Nærmest hele stranden blev grebet af en panisk stemning selvom det viste sig at der intet var sket og at der blot var tale om en markering. Respekten var dog allerede tabt hos de fleste, og ejeren af staffordshire terrieren samt hunden selv fik en mængde af onde blikke.

• #16   14. sep 2009 CH: Puha.. ja-- Der er somregel altid en årsag......
    Udfordringen er så at finde årsagen, så man kan undgå gentagelser..

Men ubehageligt det er det sørme.. uanset hvad årsagen den så er

• #17   14. sep 2009 Personligt vil jeg endog sige at en markering ofte kan resultere i et lille sår. Markeringen er jo netop for at sætte den anden hund på plads. Jeg ser det som når man før i tiden gav børn en lussing.

Vores hvalp får da ofte skræmmer af at lege med vennernes lidt ældre schæferhvalp.

Det triste er bare at folk er blevet så ufatteligt pyllerede at de forventer hunden skal udvikle sig sammen med os mennesker smiley

• #18   14. sep 2009 Markering er jo en del af en kommunikation.

Jeg synes det er vigtigt at få med. Når to hunde "diskuterer" så kan markeringer forekomme. Angreb er i mine øjne sjældne i den forbindelse.

Men de er, hvor der kommer en hund ud af ingenting og ryger på en anden - om der så går hul eller ej, det mener jeg ikke har noget med markeringer at gøre.

Kommentér på:
Angreb eller markering?

Annonce