7.353 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

basset hound basset hound

er der nogle herinde, der kan fortælle lidt om basset hounden...
-arvelige sygdomme
-generalle problemer(feks pga de store ører)
-ting man skal være opmærksom på
-deres sind, væremåde og hvordan de er at opdrage..

har læst en del om racen, men vil gerne høre fra jer,der evt selv har racen,eller kender nogen der har den, hvad i mener...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skif af toiletsæde. 500 kr.
  • Tilslutning af strøm + afløb af opvaskemaskine 500 kr.
  • Samle klædeskab 1.500 kr.
  • Samle ikea pax skabe 1.200 kr.
  • Beskæring af buske og grøft 1.000 kr.
  • Repetition af vaskemaskine (E15 fejlkode) 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  basset hound
  • #1   28. sep 2009 Jeg har selv en af slagsen så kommer lige med lidt input:

arvelige sygdomme:
    har pga. de små ben og den lange ryg en øget risiko for at få diskusprolabs og generelle rygproblemer. Det er derfor alfa omega at man køber hund et sted, hvor man prøver at komme problemet til livs. Derudover er det vigtigt at de holdes slanke (slankere end hvad "udstillingsmodellerne" er) og får rigeligt med motion, hvor de får lov at strække ud og dermed styrke ryggen.

Vores Basset er klikkertrænet siden hun var 10 uger gammel og denne måde at træne på er fantastisk til en basset. Prøver man at tvinge dem til noget, så gider de slet ikke samarbejde. Vores eeeelsker at træne!

En Basset har sin helt egen mening om tingene, men tag ikke fejl. Med en positiv opdragelse, som involvere MANGE godbidder, så kan man lære dem alt! Vores kan eksempelvis gå løs alle steder.

Min personlige mening er at anskaffer man sig en Basset, så forpligter man sig også til at gå spor med den. Det er de selvfølgelig eminente til!

De fleste Basset Hounds har et fantastisk sind - rolige indendøre og fulde af krudt udendøre. De elsker at være tæt på deres mennesker. Vores er for eksempel helt vild med at sove sammen med os på sofaen.

• #2   28. sep 2009 Hej Pia

Ja jeg er en af dem som har tabt mit hjerte til denne pragtfulde og totalt oversete race.

Nu har jeg ikke så mange års erfarring med basset, da vi fik vores første for små 2 år siden. Men bestanden voksede ret hurtigt fra en til lige pt 4 voksne.

Det jeg elsker ved dem er deres rolige sind, og store kærlighed til mennesker. Det er en meget hengiven hund, som knytter sig stærkt til sin familie. Men det er ikke en "pleaser", som vil gå gennem ild og vand for dig, det må du selv døje med ;-). Så hvis man ønsker en let trænbar hund ala boarder osv, så skal man gå udenom basset hound. Ikke at de ikke kan trænes, det kan de sagtens, det tager bare lidt længere tid når det foregår i bassetempo.

De har udsøgt humor, som nok egentlig skyldes deres stædige og egenrådige sind. Se nu kunne det tolkes negativt, men det er det absolut ikke, for samtidigt er det en hund med et stort varmt hjerte, som egentig bare ønsker at leve livet og helst være venner med alle.

Puha, det er svært at beskrive dem så det bliver gjort retfærdigt. Det aller bedste er altså at møde dem "live".

Med venlig hilsen Gitte

• #3   28. sep 2009 Hov glemte det med helbredet.

Jeg er generelt enig med Lene, men nu møder jeg en del basset folk (avlere), og de afviser at der er problemer med ryggen. Det er noget man som opdrætter og ejer har stor medindflydelse på iform af korrekt kost, motionsniveau indtil muskler og knogler kan bære, og så er trapper selvfølgelig ikke særligt smarte til denne race.

Der er ikke nogen direkte arvelige sygdomme i racen, faktisk er det en meget sund race, når man kigger på tavlehunde.

De har forstørret risiko for øjenbetændelse, da mange af dem har hængeøjne, som blotter slimhinderne, og derved bliver modtagelige for snavs. men igen, er man en opmærksom basseejer, så kan man forebygge meget ved fx at hjælpe hunden med at få renset øjnene efter en tur på stranden eller hvor man nu lige har været.

Deres øre behøver ikke at være et problem, men kan meget nemt blive det hvis man ikke holder dem rene. Her i huset har vi specielle madskåle, så ørene ikke bliver unødvendigt beskidte indeni. Og vi gør dem jævnt tit rene inden i med en vatrondel som er fugtet med noget ørevand fra Dr.dyr. Med tit mener jeg efter behov, det kan svinge fra en gang om ugne til til hver tredje uge.

Og mange tror at de døjer med svamp grundet deres hudfolder, de steder hvor der er lidt ekstra hud. Men igen så er det ikke noget der er et problem.

Med venlig hilsen Gitte

• #6   28. sep 2009 Passer det at en basset hyler og gøer meget når den er alene hjemme, det har jeg hørt fra flere.....

• #7   28. sep 2009 tusind tak for jeres svar. selvfølgelig skal racen bruges til det den er god til.. nemlig spor..
    min border bliver brugt til hyrdetræning, netop fordi det er det den er skabt til..
    Som Kirsten skriver,har jeg også hørt de er dårlige til at være alene hjemme.. men gælder det også hvis den har selvskab af anden hund???

• #8   28. sep 2009 har lige mistet min engelske bulldog, så jeg kender alt til stædighed.. smiler..
    Han gjorde kun hvad der passede ham,og når det passede ham...

• #9   28. sep 2009
    Det med at være alene hjemme har jeg aldrig oplevet som et problem, og de af mine hvalpekøbere jeg har fået tilbage meldinger fra har heller ikke oplevet det som et problem.

Basset hound er en meget social hund,som trives optimalt i selskab med andre vovser. Oprindeligt er det en hund som er opdrættet til jagt i coppel, dvs flere hunde sammen om en opgave. Nok derfor at man mange steder vil kunne læse at de har det bedst med selskab.

Men det med at gø kender vi til, især når der leges, så elsker de at gø af hinnanden. Mine gør ikke når der kommer gæster, eller når de er alene hjemme. Når de er alene snork sover de. Vi har glasdør og kan se at de reagere ikke på noget før vi rykker i håndtaget.

Hvis man ønsker at købe en basset hound, vil jeg også anbefale at man er på vagt når man vælger opdrætter. Der er flere såkaldte hvalpefabrikker i landet desværre, som sælger basset hvalpe.

Hvis du vil se en masser bassetbilleder er du velkommen på min hjemmeside. www.kenneljerriks.dk

Vedr. den blå avis, så vil jeg lige sige at man selvfølgelig skal være vågen, for mange skriver at der er stamtavle på hundene, men tjek lige hvilket forbund der laver den pågældende tavle. Alle kan lave en stamtavle, det i sig selv er ikke et kvalitetsstempel.

Med venlig hilsen Gitte

• #10   28. sep 2009 er det farligt at købe en basset uden tavle fra et stueopdræt???
    begge forældrene har tavle, men da de ikke er udstillet er de ikke avlsgodkendt...

• #12   28. sep 2009 Gitte J Tak for en rigtig go forklaring.......

• #13   1. okt 2009 jeg har to basset hounds... fra hver deres opdrætter.. og de er VIDT forskellige! den ene ligner den basset hound man kender bedst, lang og lav, mens den anden faktisk mere ligner en blanding ml en basset og en beagle... så jeg tror måske ogspå man skal tage rundt til nogle flere og kigge for de avler jo på hver deres måde, altså de lægger vægt på forkellige ting... med hensyn til stamtavle, vil jeg sige at man skal ikke tænke på stamtavlen som en sikkerhed for, at hunden ikke har nogle sygdomme.. det kan snarer være tværtimod vil jeg sige..

min ene basset er købt et sted hvor de lagde utrolig meget vægt på hængehud og det har resulteret i at den døjer med sine ører, sin hud, og en hel masse andet.. de ser søde ud, ja! men det kan skabe mange problemer for dem.. udover det har den allergi overfor alting, men det kan alle hunde jo have smiley

de er møgstædige !! virkelig meget... og det kan være sjovt til tider ,men et lige så stort irritationsmoment, derfor er det vigtigt at de bliver trænet fra start, og altid med godbider ( altså det virker bare på en basset!!) og aldrig med tvang, for at "tvinge" dem til noget virker lige modsat på dem, det øger blot deres stædighed..

de er ikke værre til at være alene hjemme end alle andre hunde, men mange har den tro at en basset ikke ødelægger noget.. måske er det pga af deres kropsbygning af folk tror det, men jeg lover dig, at en basset kan splitte et helt hus ad hvis de lyster det smiley det er virkelig en hund der skal bruge sin hjerne til fornuftige ting.

• #14   1. okt 2009 og så lige en ting mere :

man må påregne man får en hund :
    - der virkelig kan manipulere folk vha sine øjne
    - der kan have sådan ca ½ ton affald siddende på ørerne
    - der er utrolig glad for at stjæle og som har den holdning at "hvad jeg har fået fat i , er MIT nu"
    - der ´mener at hvis den først er blevet inviteret op i sofaen eller sengen én gang, så er det da dens faste plads fremover
    - der bliver utrolig langsom på sine gamle dage, lufteturene tager lige pludselig dobbelt så lang tid
    - der er forbavsende adræt, indtil der kommer et øre i vejen under foden...

• #15   1. okt 2009 helle p.. tak for dit gode indlæg.. især det sidste kunne jeg ikke lade være at grine af...
    jeg ønsker mig brændende sådan en basse..har læst en del om dem,men kender desværre ikke nogle der har en,så jeg kunne møde dem real live...

• #16   1. okt 2009 Pia H du kan ta på en basset udstilling der er en stor DKK udstilling i Herning D. 1. weekend i November mdr.... så der er jo en mulighed.
    Hvad dag basset kommer kan du se inde på DKK.s hjemmeside, eller måske andre ved det herinde....

• #17   1. okt 2009 helle p: hvor er din Basset Trunte fra? Hun minder meget om min Andrea i hendes kropsbygning...

• #18   21. okt 2009 Lene... øøøøøøøh en eller anden opdrætter på fyn.. jeg har købt hende "brugt" så jeg kan ikke lige huske hvad kennelen hedder....

Kommentér på:
basset hound

Annonce