fladsnuder+vejrtrækning {{forumTopicSubject}}
Hej hg.
Jeg kigger og kigger efter hund og jeg vil finde den helt rigtige vovse som passer til mig.
Alt hvad jeg har i tankerne er fladsnudet: mops, fransk bulldog, engelsk bulldog, boston terrier..
Jeg er så bange for at ende med en hvalp med vejrtrækningsproblemer...
Er det meget normalt eller meget lidt normalt, og hvilke racer af de nævnte er værre end andre.. Hvis man avler på feks to sunde mops med store runde næsebor og gode luftveje, er man så næsten sikker på at få en hvalp med lige så sunde luftveje?
Vil gerne høre lidt om jeres erfaringer omkring alt det med luftveje, jeres meninger osv..
apr 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 22
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Det kommer fuldstændig an på, hvem du spørger.
Hvis du spørger dem, som er helt forelskede i racerne, vil du sikkert få et svar, som siger, at der bestemt er mange ( eller langt de fleste), som ikke har problemer.
Og mange gange er vejrtrækningsbesvær jo bare éen af flere handicaps/skavanker, disse ekstremt byggede hunde må lide under.
Hvis du vil have et reelt svar, ville jeg gå til dyrlægerne.
sep 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 159
maj 2008
Hvorfor synes du, at mennesker, der mener, det er ok at fremavle et så ekstremt udseende, har stor troværdighed?
Kærlighed gør blind - også kærlighed til en race.
maj 2008
Den er heller ikke så kompakt bygget.
dec 2008
Følger: 40 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 527 Svar: 6.804
www.hundegalleri.dk/grupper/franskbulldog
sep 2009
Jeg synes jo bre at de alle ser så kære ud, og de virker alle til at have de ting som jeg forventer og ønsker af min hund når den tid kommer.. Så jeg har svært ved at vælge, men jeg tænker mest på vejrtrækningen, ville virkelig ha det dårligt med at få en hund med dårlig vejrtrækning.
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 24 Svar: 991
Der er jo desværre aldrig nogen garantier når du køber en hund, stamtavle eller ikke stamtavle og generelt gælder det jo alle racer.
Jeg siger ikke, at du skal male fanden på væggen fra starten af, jeg synes at det er fornuftigt at forhøre sig, men du må også indstille dig på, at det altså kan gå galt, for jo, der er da helt klart nogen som har problemer, og det er ikke altid, at sunde forældre er en garanti.
Personligt ville jeg tage kontakt til Bulldogklubben som kan henvise dig til nogle DKK opdrættere, eller tag på en udstilling og mød opdrætterne og deres hunde og få dig en snak med dem om dine bekymringer.
nov 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 71 Svar: 1.493
Lea K - jeg forstår godt at du er interesseret i en af de racer :o) mht fransk bulldog så får du nok ikke en mere kærlig og trofast hund end den :o) men jeg er jo også både blind døv og dum......... overdrivelse fremmer forståelsen ;o)
Hvis du vælger fransk bulldog - så henvend dig hos en af de seriøse avlere - du må gerne skrive en pb til mig, hvis du vil vide hvem jeg vil anbefale :o) held og lykke i jagten
KH M
sep 2009
Jeg har allerede været ude hos nogle få opdrættere af mops og fransk bulldog. Jeg har massere af tid og har ikke planer om en hund før sommer, men jeg vil allerede nu gerne få kigget omkring, så det ikke bliver et hastekøb når den tid kommer. Det skulle jo gerne være en ven for livet, også skal vi jo også passe 100 procent sammen
Jeg håber at møde en ærlig opdrætter, som fortæller det som det er, for så føler jeg mere at jeg kan stole på dem...
Jeg må se hvad tiden bringer, men men... Ingen tvivl om at jeg skal forhøre mig så grundtigt som muligt, også derfor mit indlæg herinde..
nov 2007
Et sidste lille - men meget meget vigtigt og godt råd som jeg kan give dig er - opret en tråd i Fransk Bulldog gruppen når du har fundet et sted du overvejer at købe hos - der er virkelig mange erfarne bullerejere og -købere i den gruppe :o)
KH M
maj 2008
Ude med riven?
Næ, det synes jeg ikke - jeg råder til at opsøge en instans, som giver objektiv rådgivning. Hvad er der galt i det?
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.959
Hvordan er det lige med naive schæfer-opdrættere og ejere, som gladeligt avler på hunde med alt for lavt bagparti? Blot fordi det er flot i ringen!!!
Trådstarter har ret i, at man skal være obs på vejrtrækningen, men køber man hos en seriøs og moralsk opdrætter, er der bestemt gode muligheder for også at finde en sund fladsnudet....
maj 2008
U ha - da, - du må da føle dig ramt på en eller anden måde?
Kan da kun give dig ret i det med udstillingsschæferen - fuldstændig groteskt at lave dyr sådan.
Og i det lys er det jo endnu mere grotesk at lave dyr, som ikke kan føde selv, ´har vejrtrækningsbesvær, overhedningsproblemer og meget meget andet.
Fordomme?
Nej du.........FACTS!
Men du er så en af de mange, som bare synes, at man bør holde kæft med det, kan jeg forstå.
Har trådstarter så også "fordomme", når hun spørger, hvordan man undgår at få en hund uden vejrtrækningsbesvær?
Det er "sjovt" at se, hvordan folk som dig tilter så snart snakken kommer på medfødte handicaps.
aug 2007
Især, når man gerne vil køre erhverv, der har med hunde at gøre. Så tror jeg da nok, at jeg ville passe lidt bedre på mit navn og omdømme, hvis det var mig.....
maj 2008
Der findes sikkert også både alkoholikere og mennesker, som spiser forkert blandt læger *s*
Og hvis du nu kigger rigtigt godt efter, så kan du se, at jeg HENVISER, - jeg svarer sådan set ikke trådstarter på anden måde.
aug 2007
Bl.a. denne udtalelse: "Hvorfor synes du, at mennesker, der mener, det er ok at fremavle et så ekstremt udseende, har stor troværdighed?"
Men mon ikke den, der har det værst, er den der kaster med de samme sten altid...???
maj 2008
Passe på.....altså....ikke sige sandheden..........that´ll be the day *SS*
maj 2008
Og du er så ikke enig i, at de, som har en umådelig stor kærlighed til en race også er dem, som er mest i farezonen for at være blinde for deres minus-sider?
Sorry - men det er da vist en ganske alm. psykologisk mekanisme, som er særdeles velkendt, jeg der sætter fingeren på.
At du kan føle dig provokeret af den, er dit problem.
dec 2005
Følger: 316 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.108
Som du kan se, så kan disse ekstrem racer skabe rigtig meget uro og mudderkast frem og tilbage. Jeg synes at du skal blive ved med at besøge avlere som du gør nu og når du endelig beslutter dig for racen, så skal ydermere sætte dig ind i netop den blodlinie der falder i din smag. Det er bare super at du er tidligt ude.
maj 2008
NEJ - jeg henviser ikke til EN dyrlæge...............jeg siger "gå til dyrlægerne" ( som du kan se, står det i FLERtal). Måske indikerer det noget for dig?
maj 2008
"Ja ja... kan kun ryste på hovedet af det :-)"
Jamen så gør det..........håber du kan trække vejret imens *s*
maj 2008
Kender mange dyrlæger med schæferhunde............og?
maj 2008
Det har jeg forklaret i selv samme indlæg.
maj 2008
Hvis de ville have en objektiv vurdering af, hvordan den generelle helbredstilstand hos en given race er, så ville det i mine øjne være fornuftigt at spørge her, ja.
okt 2007
Der findes faktisk opdrættere som ikke avler på alt hvad der kan kravle og gå og som er meget obs på racens skavanker/sygdomme og gør alt hvad der står i deres magt, for at mininere omfanget - så ja, mennesker som virkelig elsker deres race, hvad enten det er fransk bulldog, engelsk bulldog eller mops, de kan da i høj grad troværdige, da man selvfølgelig ønsker, at bevare racerne og avle uden om alle de kedelige skavanker. Alle racer har jo deres skavanker, og det er da i seriøse opdrætteres interesse, at, så vidt muligt, undgå disse - såvidt muligt fordi, at der jo trods alt aldrig er nogen garantier for en sund og rask hund uanset hvad....
aug 2007
Ej heller det faktum, at man som erhvervsdrivende nogle gange gør klogt i, at tænke sig om!!!
Ift. at være blind omkring sin egen hunderace, så er du jo selv et glimrende eksempel. Hvor mange af dine hunde, er det lige der ikke kan bruges til det du gerne vil, fordi de har dårlige hofter eller albuer???
Fej nu for egen dør først!!!
aug 2007
maj 2008
Det er bestemt ikke alle racer som har problemer med noget så basalt som at trække vejret.
maj 2008
Og har du så set, hvilken hund jeg nu har fået?
Men tak fordi du tænker så forfærdeligt meget på mit ry og min omsætning *s*
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.515
Det er for mig at se et helt rimeligt sted at stille sine spørgsmål, og udelukker ikke at man samtidig spørger til opdrætteres erfarringer med de samme racer.
maj 2008
Jeg er sikker på at alle, som gerne vil vide om min holdning til opdræt, kan få den at vide, hvis de vil.
aug 2007
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.644
Ja, der vil være forblændede folk, som kun vil rose deres egen race, men langt de fleste voksne individer kan da finde ud af at være objektive.
Jeg elsker da f.eks. min egen ekstreme race (Som dog ikke døjer med vejrtrækning) men jeg lyver da ikke om hvor pokkers stædig den er, at der er risiko for døvhed, allergi osv osv osv
maj 2008
Så dine hunde bliver ikke vaccineret jævnligt og får et tjep up på hjerte, lunge osv. i ny og næ?
Det gør mine - og det tror jeg faktisk de fleste seriøse hundeejere gør.
maj 2008
Øjjjjj - kunne du pege den ud for mig, - så skal jeg fortælle dig det.
maj 2008
Der har været flere hos mig, som havde problemer med at deres hunde kunne få vejret. Især under agility og om sommeren.
Den sidste franske bulldog jeg havde i træning kunne derfor kun træne i et langsomt tempo og i skyggen.
Og selvfølgelig var det jo klart for enhver, at det var pga hans race. De andre hunde havde jo ikke nogle problemer.
aug 2007
Der ligger et billede af en fin boxer...
nov 2007
Hun - Lise L ;o) - har en ufattelig evne til at blive usmagelig og personlig i sine udmeldinger.....
Der er INGEN her der forsøger at dække over at "de flade hunde" kan have diverse problemer - det er slet ikke det, som denne tråd handler om?
Vi forsøger netop at hjælpe Lea og svare på hendes spørgsmål på en pæn og ordentlig måde - og straks kommer hun op af sit hul for at nedgøre ejerne af disse racer og strør om sig med sine perfide bemærkninger - det er ufatteligt at hun ikke lærer det - skal vi ikke bare snakke udenom hende :o) gider sgu ikke tage hende seriøst :o)
Lea - jeg håber du har fået nogle gode og seriøse svar og at du er blevet lidt klogere :o)
Gad vide hvad der ville ske hvis jeg kom med en udmelding om at folk der køber "kamphunde" er syge i bøtten........ ???? og dét er bestemt ikke min mening :o) - forsøger bare at skabe lidt "HALLO tænk dig lige om før du taler" debat..........
KH M en stolt buller ejer
maj 2008
Og............`?
dec 2008
R2 kan hverken snorke eller grynte:-)
maj 2008
God ide.
okt 2007
Nej, heldigvis er det ikke alle racer, som døjer med vejrtækningsproblemer, ej heller gør alle fladsnuede hunde.
Jeg anerkender da helt klart, at det er et sundhedsmæssigt problem som man ikke bør lukke øjnene over for, men som jeg også skrev før, så er det da netop i de seriøse opdrætteres interesse, at minimere de sundhedsmæssige problemer, så derfor anser jeg dem da i høj grad som værende troværdige - når man er opdrætter må man, alt andet lige, gå ud fra, at man virkelig brænder for og elsker sin race, og derfor er det da også i opdrætters interesse, at bevare racen fremover, eksempelvis ved at tage hånd om de sundhedsmæssige aspekter, og det findes der skam opdrættere som gør!
Ja og hold da helt op, jeg ved da i hvert fald godt hvor mine bulldogs og jeg IKKE skal gå til træning!
aug 2007
Når jeg slipper dem løs og de farer afsted. Så skynder jeg mig, at slå mig selv 10 gange i hovedet over, at jeg endnu engang lader mig pisse af over sådanne tåbelige fordomme/udtalelser. (Jeg skal jo nå det inden én af dem falder om med hjerte-kvabbabbelse)
dec 2008
Han vil heller ikke rigtigt prutte:-(
okt 2007
aug 2007
maj 2008
Ja, for det ER sgi da en tåbelig fordom at have, at en fransk bulldog kan have vejrtrækningsbesvær, besvær med at føde selv osv.
Tror du skal gå rigtigt langt....................... *s*
aug 2007
aug 2007
Jeg har skrevet til dig tidligere, at det er din udtalelse om ejerne af de fladsnudede, der får mig til at reagere.
Men sådan en tidligere folkeskole-lærer kan måske ikke læse???
aug 2007
okt 2007
feb 2009
okt 2007
Hahahhahahaaha, nej, det ville så absolut være synd, at kalde din Hemingway for fladsnudet
jul 2006
Følger: 30 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 3.042
maj 2008
Mig bekendt er det ikke alle fladsnuder, som er til diskussion her?
Og jeg prøver ikke noget som helst..........det går helt af sig selv. Jeg tænker, at man sgi må have ondt et eller andet sted, når man kan blive SÅ provokeret..........................samvittigheden?
feb 2009
Han består jo nærmest 80% snude, så det kan umuligt være der problemet ligger *GG*
okt 2007
okt 2007
Elsker simpelthen den race, de ser bare SÅ søde ud med deres lange snude
Debbie:
Ja, vores to hvide duer - eller, din hvide due, min plettede due, hold op han har fået mange pletter, man skulle tro, at der lå noget dalmatiner i ham!!
maj 2008
"Mine mops kan løbe fra en schæferhund ............."
Jammen, DET tror jeg da på..............................*GG*
....og jeg tror også på storken og julemanden.
apr 2009
Følger: 27 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 350
Lea uanset hvilken race du vælger bliver du meget klogere hvis du tager ud og besøgerer nogle opdrættere som har en masse viden lige præsis om den race du er interesseret i, besøg gerne flere end en opdrætter.
okt 2007
Hihi, det kunne være yndigt - dalmatiner bulldogs
apr 2009
Du skal kontakte opdrætterne, og siger opdrætteren de aldrig har haft en syg hund så køb et andet sted.
apr 2009
nov 2007
Kan i øvrigt også godt lide din sarkastiske måde at skrive på :o)
maja - præcis :o)
jul 2006
"Mine mops kan løbe fra en schæferhund ............."
Jammen, DET tror jeg da på..............................*GG*
....og jeg tror også på storken og julemanden.
Jamen så må jeg da frem med vidiokameraet....
Men det er måske fordi den har problemer med HD at mine mops kan løbe fra den...*GG*
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.921
Der er ingen tvivl om, at disse fladsnudede racer KAN have luftvejsproblemer.... Og andre arvelige lidelser.... Men ser man sig godt for, sørge for at finde en god opdrætter og selv sætter sig ind i racen og dens skavanker, så er man kommet rigtig langt.... Men som flere andre siger er der aldrig nogle garantier - det er trods alt levende væsner... :O)
Hvis du ønsker mere viden om den franske bulldog på godt og ondt kan jeg, udover at snakke med ejere af racen, anbefale nogle engelske bøger om racen som fint beskriver den skønne personlighed, klovnerierne men også de mulige sygdomme som ligger til racen...
jul 2006
mar 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Hunde: 6 Emner: 36 Svar: 1.172
nov 2007
mar 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Hunde: 6 Emner: 36 Svar: 1.172
sep 2009
Jeg kommer fra hillerød, nordsjælland.. Så jeg lige en havde spurgt om, må læse resten i aften når jeg lige har bedre tid
nov 2007
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 30 Svar: 314
apr 2006
Derudover har jeg den info fra flere opdrættere/ejere af racen Boston terrier - og husk så at jeg blot skriver at den har et skarpere sind end de tre andre - jeg sammenligner den ikke med andre terrier, men de tre andre racer hun søger info om :O)
apr 2006
maj 2008
"Men det er måske fordi den har problemer med HD at mine mops kan løbe fra den...*GG*"
Det KAN sgi kun være ejere af i forvejen misdannede hunde, som kan more sig over andre hundes sygdomme.
Og hvor er det dog en uintelligent måde at argumentere på - "schæferhunden har også nogle problemer....."
Ligemeget hvor mange skavanker og sygdomme andre racer har, så når de ikke fransk bulldog, engelsk bulldog og mops til knæene hvad misdannelser angår...................og det bare fordi hundene skal være "racetypiske".
Og igen - jeg synes at trådstarters spørgsmål taler HELT for sig selv.
At tænke sig at det skulle være nødvendigt at spørge til, hvordan man sikre sig at man får en hund, som kan ånde normalt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
apr 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 489
Hvorfor ikke fokusere lidt på de positive ting omkring FB'en, har aldrig mødt en hund med samme personlighed.
At der kan være skavanker ved vi alle, men det er jo bestemt ikke så slemt som du siger, du får det til at lyde som om at ALLE franske har det sådan, men hvis du havde lidt indsigt i hvilket arbejde Bulldogklubben laver for at finde ud af en måde man fortsat kan avle på disse dejlige hunde, ville du nok ikke komme med de kommentare.
Og din kommentar her:
Og igen - jeg synes at trådstarters spørgsmål taler HELT for sig selv.
At tænke sig at det skulle være nødvendigt at spørge til, hvordan man sikre sig at man får en hund, som kan ånde normalt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Her er du jo direkte uintelligent, ja der er en grund til at spørge, men der ville jo også være belæg for at spørge: "Hvordan er jeg sikker på jeg ikke får en schæfer med HD?"
Kan du forstå det???
okt 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 346
Lea - Nu kan jeg ikke se hvor i landet du stammer fra, men næsten hver søndag holder vi fansk bulldog træf lidt uden for KBH og du er velkommen til at komme og se de fantastiske prutter rulle rundt med hinanden..
Meget kort fortalt er en FB en meget social hund og meget afhængig af kærlighed fra sin famile. Den har en speciel personlighed og man griner ofte af dens særheder ;o)
Alt det positive opvejer det negative i stor stil.. Negativt = har tendens til dårlig mave hvis man giver andet end tørfoder og kan ikke holde sig selv ren, så man skal huske lige at tørre numsen.. (ihvertfald hos mig:))
Synes bestemt ikke at en FB fyldt med sygdomme, slet ikke hvis man kigger sig godt for og sørger for at begge forældre er tjekket for racerelateret sygdomme..
nov 2007
fladsnuder+vejrtrækning