{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.510 visninger | Oprettet:

Dårlig/voldsom reaktion på narkose – r {{forumTopicSubject}}

Hey er der nogen af jer der har nogle erfaringer med hvordan man bedst og hurtigst hjælper en hund ud af narkose?
Forhistorien er at min hund har et kompliceret brud på bagbenet. Og nu har hun igen været inde og få taget billeder af det. Men sidste gang var hendes reaktion på narkosen ret kraftig i form af piven og hyllen. Denne gang reagerer hun på samme måde. Begge gange har jeg snakket med dyrlægen der siger at det er helt normalt, og at jeg bare skal lade hende være.
Men det er bare så hjerteskærende at se sin hund på den måde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig/voldsom reaktion på narkose – r
  • #1   18. nov 2009 Jeg har desværre de samme erfaringer med narkose. Faktisk har jeg oplevet, at hunden har reageret mere på narkosen end på det indgreb (operation), de har været udsat for.

    Jeg kan ikke give andet råd end at være ved hundens side hele tiden, indtil den er sig selv igen...

    Held og lykke med din vaps!


  • #2   18. nov 2009 Det kommer lidt an på hvilken form for bedøvelse man bruger. Er det meget nødvendigt at hunden bedøves for at tage rtg.billeder?

  • #3   18. nov 2009 pokkers... sidst var hun "syg" indtil næste dag - det var en MEGET lang nat smiley

  • #4   18. nov 2009 Min hund bliver rigtig skidtmads af let bedøvelse.

    Vi løser det ved at bede om en dosis primperan (kvalmestillende). Det tager toppen af ubehaget for hunden.

    Men fedt er det ikke for ham, det lille pus..


  • #5   18. nov 2009 Umuli A, gud hvor er hun kær… ja jeg har prøvet… sidst endte det med at jeg sad en hel nat og vuggede hende i mine arme mens hun bare pev og pev… smiley

  • #6   18. nov 2009 Århh stakkels ven!

    Jeg har set en overdreven reaktion i opvågningen hos min lille datter da hun fik fjernet polypper som 2-årig. Hun skreg og græd i timevis uden at vi kunne få kontakt med hende (med blod stående ud....) det var voldsomt. Bagefter kunne hun intet huske - jeg tror det er noget der forekommer ind imellem.

    Jeg vil også foreslå at pakke hende lidt ind.

    God "bedring" med den stakkels lillle!


  • #7   18. nov 2009 Bettina M, ja desværre… bruddet er ret kompliceret og derfor vil hun ikke slappe nok af i det i vågen tilstand til at de kan tage de nødvendige billeder…

  • #8   18. nov 2009 Ja så kan det jo desværre ikke undgås. Som der også er en der skriver, kan det at give primperan tage toppen af ubehaget. Ellers er det bare at sørge for at holde hende varm, og så sidde i et roligt og mørkt rum.

  • #9   19. nov 2009 primperan... Det må jeg huske at snakke med dyrlægen om... tak for alle jeres råd! smiley

  • #10   19. nov 2009 Stort set alle hunde reagerer efter narkose. Men jeg vil bare lige høre om din hund er smertestillet, for synes det lyder voldsomt at den ligger og hyler og har det så skidt så lang tid efter?
    Normalt er de kære hunde bare trætte efter narkosen, og det er kun selve opvågningen der kan være voldsom, hvis man ik er vant til at se sådan nogle. Hunden kommer jo først hjem når den er nogenlunde ved sine fulde fem, men som sagt er den stadig mærket af narkosen.

    Og ja det kan være afgørende at hunden er bedøvet ved rtg.optagelser. Ofte er hunden smerteplaget, usikker, nervøs osv, så derfor er det ofte det bedste for hund og personale, at dyret er sederet. Derved kan man få nogle meget bedre billeder end hvis den var vågen.

    Angående kropstemperaturen, er det vigtigt at de ligger et varmt sted, da temperaturen som Umuli A skriver hurtigt falder.

    Hilsen veterinærsygeplejersken


  • #11   19. nov 2009 Christina:
    Der findes jo alternativer til at bruge fuld bedøvelse, der findes efterhånden så mange udemærkede smertestillende og angsdæmpende præparater, så det sagtens kan være et alternativ at bruge til de hunde der har det meget dårligt af at blive fuldt bedøvet.
    MHT at det er altid en nødvendighed at skulle bedøve for at tage rtg. billeder, så afhænger det vist af hvilken dyrlæge du arbejder ved. Nogle steder vælger man at bedøve alle der skal i rtg. af ren rutine, og andre steder laver man et skøn om det virkelig er nødvendigt.


  • #12   19. nov 2009 Christina B, hun får ikke smertestillende hver dag hvis det er det du mener. Men jeg har noget så jeg selv kan give hende de dage jeg syntes det er nødvendigt… Men det virker nu heller ikke som om hun har ondt – det virker mere som om det er en ting hun ikke selv kan styre. Som om lydende kommer fra hende uden hun er klar over det… For hun kan sagtes logre med halen, lege og ligge og putte i sofaen samtidigt med at hun piver…
    Hvis jeg skal være helt ærligt så tror jeg at det er værre for mig end det er for hunden… smiley


  • #13   19. nov 2009 Narkosen er det værste. Hunden er omtåget og skidt, og aner mildest talt ikke hvad der foregår..

    I foråret skulle min hund steriliseres. Da hun var blevet bedøvet, så dyllen dog at hun var falsk drægtig, så det kunne ikke lade sig gøre.
    Grundet bedøvelsen pev og hylede hun, og allerede da jeg tådte ind i klinikken, kunne jeg høre at hun var vågnet og IKKE var glad.. Der er ikke andet at gøre end at få hunden til at drikke, evt. lidt tunvand eller andet, så det glider hurtigere ned, og så sid med den.

    Da hun blev opereret var hun ikke så besværet af narkosen, men der var hun også på smertestillende..


  • #14   19. nov 2009 Åhh undskyld det glemte jeg vist at skrive – de er nødt til at putte hende i narkose fordi hun har et stativ uden på benet der skal ligge helt rigtigt for at de kan se noget på billederne…

  • #15   19. nov 2009 Øv jeg havde håbet at der var en eller anden der havde en super smart ide eller erfaring for hvordan man kunne undgå det… Ja altså udover at undgå narkose smiley

Kommentér på:
Dårlig/voldsom reaktion på narkose – r

Annonce