Reserve sneeze (for lang blød gane) {{forumTopicSubject}}
Hej :o)
Jeg har en lille chihuahua, som i en længere periode har haft nogle kraftige hosteanfald! Jeg har nu endelig fundet en dyrlæge som kunne svare mig på hvad der var galt - James har en for lang blød gane, også kaldet Reserve Sneeze
Det er en medfødt kronisk lidelse, som dog kan opereres væk. Hun fortalte at det ikke er så normalt hos Chihuahua'er, men er mere udbredt blandt bulldogs og lign.
Er der nogle af jer der har oplevet hunde med samme lidelse, eller har en hund der har samme problem?
Jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg skal lade ham operere eller lade det være som det er. Reserve Sneeze er en lidelse hvor ganen er for lang, og derfor lukker for lufttilførslen nogle gange - dette resulterer i kraftige host/kvælningsanfald, som afhjælpes ved at holde hunden for næsen i et par sekunder. Han er ikke påvirket at det til daglig, men det gør ondt i hjertet at se når han får et anfald.
Links til en video med en hund der har reserve sneeze:
http://www.youtube.com/watch?v=1UyBrb0Hhpk&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=k0PygPk-t24
http://www.youtube.com/watch?v=WdPUX8mnFE4
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.432
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 18
Er det noget du har gjort noget ved? ved du hvordan det påvirker dem? Det ser ud som om han virkelig har det dårligt i situationen, men så går det væk lige bagefter.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
Når det sker, holder jeg ham for næsen så han trækker vejret igennem munden, og så stopper det.
Har ladet mig fortælle at det kun er nødvendigt at opererer, hvis de besvimer af det.
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 98
jun 2005
Følger: 10 Følgere: 71 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 690
Vi har ik opereret vores og gør det heller ik.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
okt 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 18
Jeg er glad for at høre at det er mere normalt, og at de ikke lider under anfaldet! Så længe han ikke lider eller på anden måde er meget generet af det vil jeg heller ikke lade ham operere!
james kommer også selv over det, det ser bare så voldsomt ud når det sker, og havde aldrig set det før
Men nu er jeg mere rolig..
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 321 Hunde: 9 Emner: 2 Svar: 2.774
Det sker ofte hvis han bliver ophidset (i leg) eller hvis han kommer til at trække når han har halsbånd på.
Jeg lader ham "rase ud" af sig selv, men hvis anfaldet varer mere end 10 sek. prøver jeg at aflede hans opmærksomhed fra hans anfald, hvis dette ikke hjælper, holder jeg ham for næsen.
Det er ikke som sådan skadeligt for hunden, så en operation vil kun være at foretrække i de ekstreme tilfælde!
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 321 Hunde: 9 Emner: 2 Svar: 2.774
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.776
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.085
jeg holder dem for næseboerne et par sekunder så er det over.-)
Reserve sneeze (for lang blød gane)