2.935 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Newfounlænder - som førstegangshund? Newfounlænder - som førstegangshund?

Nu er min kæreste og jeg faldet pladask for Newfoundlænderen, men vil gerne vide lidt mere om dens adfærd i hverdagen inden vi beslutter os helt.
Blandt andet om den nu engang er så blid som den umiddelbart ser ud smiley

Ville den være en god hund som førstegangshund - trods dens størrelse? Vi er ikke på helt bar bund - vi har da begge passet hunde osv. men ikke haft en selv. Men vi er meget glade for dyr, og har en kat samt hest, så er ikke helt udenforstående med, hvad det vil sige, at holde dyr.

Ydermere vil vi gerne vide, hvor meget plads den kræver i hjemmet, hvor meget den spiser og hvor meget I motionerer den..
På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Newfounlænder - som førstegangshund?
  • #1   21. dec 2009 Vi har haft et sæt venner der har haft NF,er. Godmodige, vil gerne svømme, helst i hus eller gård da de nemt får det for varmt indedørs.
    Motion: Moderat.
    Pelspleje. ret stort arbejde.
    Mener godt det kan være en førstegangshund.

• #2   21. dec 2009 Jeg har kun passet en nefer men syntes de er dejlige..

De kræver en del pelspleje men er faktisk en meget rolig hund og en glad stor kæmpe. De kræver lidt træning som en stor hund nu gør men det kan godt være en førstegangs hund.

• #3   21. dec 2009 Alternativet kunne være en Landseer der er lidt i familie med Newfoundlænderen. Den er lidt mere aktiv, har ikke den tykke underuld så pelsen er nem, og så må den ikke savle. En udpræget blid hund.

• #4   21. dec 2009 Kennel landseergården var new foundlænder og landseer ikke samme race i sidste århundrede?

• #6   21. dec 2009 Prøv at kigge under kontinental landseer :o)

• #8   21. dec 2009 www.landseer.dk er der i øjeblikket en tæve til omplacering. Racen blev tidligere kaldt Kontinental Landseer.

• #9   21. dec 2009 Kan lige tilføje at de i nogle lande (ikke FCI klubber) (og ved ikke om det også gælder i nogle klubber i DK udenfor DKK) begge bliver kaldt Newfoundlændere.

Har haft en stor newfer som barn, og han var MEGET aktiv og min mor havde lidt svært ved at styre ham, og det var ifølge vores hundetræner bestemt ikke typisk for racen. Men trods hans frembusende temperament var han godheden selv. Dem jeg senere har mødt og kendt (bl.a. via en kennel i min svigerfamilie) har været de skønneste familiehunde. Rolige og godmodige men trods størrelsen meget adræte hunde og aktive udendørs. Og ja - de ELSKER vand!
    Jeg synes sagtens de kan være en førstegangshund.

• #10   21. dec 2009 I forhold til størrelsen spiser en NF ikke så meget som man skulle tro, men det kommer jo også igen an på aktivitetsniveau. De kræver slet ikke så meget motion som de lidt mindre hunde af brugstyperne, men vil gerne lave noget

De fælder enormt og kan grise en del med deres store poter og savlende mundtøj *GG*.

• #11   21. dec 2009 Newf´en er en dejlig hund, som sagtens kan være en førstegangs hund, men man skal bare være indstillet på, at de slæber en del skidt med ind i pelsen, så hvis man er sart, så er det ikke en newf man skal have !!
    De vil gerne motioneres og skal ikke bare ligge og dase.....vandtræning er noget af det bedste de ved og heldigvis bliver det mere og mere udbredt i hele DK nu, så det er jo dejligt....
    Jeg fodre med Olivers og hun spiser 400 g om dagen !!
    De kræver ikke et kæmpe hus og de gør tingene i deres eget tempo...

• #12   21. dec 2009 Miemiv L...... I dag er de 2 forskellige racer... Der findes bare en hvid/sort newf ( se min profil) og mange tror at han er en landseer

Man kan sagtens vælge en newf som 1 gangs hund, men hannerne kræver lidt flere grænser og det er IKKE en stor lækker bamse, men et stort lalle dyr indtil den er fuld voksen som 3-4 årig...

• #13   21. dec 2009 Marianne og... Tak for det, så fik jeg da lige det på plads.
    Undskylder min fejlinformation.

• #14   21. dec 2009 Jeg vil nærmest sige husets størrelse er ikke alt afgørende, men at man har en have.. newfen elsker at ligge udenfor og dase.. Vores spiser 500- 600 g. dgl. De skal have motion,men ikke nødvendigt med flere km dagligt...
    Ja de er meget blide... Man kan sagtens gå ind i dem, for de ligger altid i vejen , uden at have et gebis i foden.. Faktisk er det meget meget sjældent man oplever en newf. med temperament.....

• #16   21. dec 2009 Jeg havde selv Newfoundland som barn og vidste at den sviner - men jeg havde lykkeligt glemt HVOR meget den sviner.
    Der er utrolig meget pelspleje og pelsen ændre sig meget når de kasteres som Noa er blevet.
    Han producere uhyggelig meget underuld og skal børstes 2 gange om ugen.
    Noa fælder ikke specielt meget...der ligger selvfølgelig lidt bløde hår på gulvet dagen efter der er støvsuget men vi kan ikke plukke totter med hår af Noa og har aldrig kunnet gøre det.
    Noa bliver 2½ år d. 30. dec og han har alle dage været en hoppende kænguru af glæde og en hund af hans kaliber bliver folk sindsyg bange for.
    Noa elsker vandarbejde og er uhyggelig adræt. Noa kommer ud og gå 4 gange om dagen vist mere end der nødvendigvis anbefales. Udover det har vi have som han elsker at ligge ude i.
    Vi har ham i en stuelejlighed og det fungere upåklageligt. Han ligger altid der hvor vi er og sover så meget plads behøver de ikke. Men en have er et must for racen.
    Han er en glad godmodig Filthat og vil gerne snakke med alt hvad der bevæger sig, lege med alt der bevæger sig.
    Nu havde jeg tæver som barn så husker dem ikke så godt...Har en hanhund nu og han er dælme brølstærk og desværre panisk angst for fyrværkeri så det er noget af en kamp at gå tur med ham i tiden.

Men alletiders lækre race og kan sagtens være en førstegangshund - I skal bare gøre jer klart at der i perioder skal støvuges og vaskes gulv dagligt så meget sviner racen desværre smiley

• #17   21. dec 2009 Tusind tak for alle jeres svar!..

Hvor meget er den der savlen?

Og Heidi, hvor stor er jeres stuelejlighed?

• #18   21. dec 2009 Noa savler kun hvis vi spiser noget foran ham.
    Vores stuelejlighed er 151 m2 og 90 m2 have og Noa stortrives.

• #19   22. dec 2009 Jeg vil heller ikke sige at savl er det store problem... Louis gør det kun når han er stresset , Albert efter han har drukket vand... Det har meget at gøre med hvor meget hænge læber de har

Kommentér på:
Newfounlænder - som førstegangshund?

Annonce