{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.524 visninger | Oprettet:

Det kan da ikke blive ved.. :o((( {{forumTopicSubject}}

Hvor langt skal man blive ved?

Freja er en lab./cocker-blanding på 4½ år. Hun har snart været igennem så meget, at jeg begynder at overveje om vi bare skal sige stop…

For ca. 2 år siden begynder Freja at være meget irritabel og virker hele tiden som om hun er i rigtig dårligt humør. Efter div. Undersøgelser ved dyrlægen, som ikke viser noget. Hverken smerter, nedsat syn eller hørelse eller noget andet fysisk, begynder jeg lige så stille at indstille mig på, at jeg bare har en rigtig sur og umulig hund. Det skal lige siges, at hun aldrig har været sur på mig, men fremmede på gaden, dyrlægen og min kæreste har stået for tur. Hun har aldrig bidt, men knurret af fremmede og dyrlægen. En enkelt gang har hun bidt ud efter kæresten…

Ved et tilfælde kom vi til at snakke om, at hun da havde haft ørebetændelse en del gange og hun slikkede sig da også en del i poterne, men ikke overdrevet. Vi fik taget en allergitest på hende, som gav udslag på 35 forskellige ting. Også lagermider og støvmider.. Derfor skiftede vi til BARF og hun har 7-9-13 ikke haft problemer med allergi siden.

Ved en af vores konsultationer på BARF-centeret bemærker de, at Freja giver sig, når man trykker hende et bestemt sted på ryggen, så de anbefaler, at vi finder en god kiropraktor her i Jylland. Denne finder da også en skævhed i Freja´s bækken, som har forplantet sig op gennem ryggen på hende. Dette bliver rettet ind og Freja har det godt igen Vi bliver forberedt på, at det kan sætte sig igen, men så skal vi bare komme tilbage. Og ganske rigtigt. For en måneds tid siden, halter Freja, da hun skal rejse sig fra sin kurv og hun skal “tage sig lidt mere sammen” inden hun hopper op af vores trappe fra haven. Vi bestiller en tid ved kiropraktoren, som heldigvis mener, at vi skal tage et røntgen af hendes hofter inden hun vil knække mere i hende. Hun vil ikke spilde vores penge og gøre Freja mere ondt end nødvendigt… Det viser sig, at Freja har nogle forandringer i sin højre hofte, og at der er betændelse ved dette led. Dette ordnes med smerte- og betændelseshæmmende piller, som vi nu har liggende til hende, hvis de bliver nødvendige igen. Og det gør de jo nok desværre….

Nu troede vi jo så, at vi kunne få lidt ro og en glad hund, men for 3 uger siden brækker Freja en negl af helt oppe ved knoglen og skal i narkose og penicillin-behandling. Og for det ikke skal være løgn, så har vi lige været af sted med hende til dyrlæge i går og i dag igen…

Hun har haft nogle parkinson-lignende rystelser, hvor hele kroppen kører med. Jeg opdagede det første gang i sommers, hvor hun bare sad og sitrede med hovedet. Det forsvandt lige så hurtigt igen og har ikke været der siden, lige indtil her i julen. Der har hun rystet 2 gange… Nu viser det sig, at tøsen højst sandsynligt har epilepsi!!!

Jeg gik meget nedtrykt hjem fra dyrlægen i går og tænkte på om det da aldrig får ende, eller om jeg bare slev skal tage den tunge beslutning… Problemet er bare, at Freja er glad og hun virker umiddelbart til, at leve fint med sine skavanker… Hun hopper og springer og er bare en fjumset og lalleglad hund…

I dag var vi så i skoven og pludselig giver hun et skrig fra sig… Da hun komme løbende hen til mig står hun med det ene øje lukket og det bløder fra et ret stort sår ved øjet… Det gjorde det altså ved mig.. Jeg var lige ved at kaste op og gav mig bare til at tude. Jeg var jo sikker på, at hun nu havde ødelagt sit øje. Heldigvis er der ikke sket noget med selve øjet, men hun er løbet ind i en pind som har givet hende et kæmpe sæbeøje og hun ligner noget der løgn…

Men hvor langt skal man gå? Jeg har sat mig for, at hvis nogle af hendes kroniske lidelser bliver værre eller hvis hun kommer alvorligt til skade som kræver en længere sygeforløb, undersøgelser eller operation, så må jeg tage det triste valg… Hun skal herfra på en god og værdig måde og hun skal ALDRIG være sofahund… Så kan jeg lige så godt aflive hende inden.

Undskyld det lange indlæg, men nu skulle det bare ud!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det kan da ikke blive ved.. :o(((
  • #2   29. dec 2009 jeg ser sådan på det at det kun er dig der kan bedømme hvornår din hund har fået nok, vi kan alle sidde og være kloge at høre på, men kun du kender din hund bedst.

    jeg har det sådan at når min hund ikke virker som om han trives længere, så skal han have fred det kan selvfølgelig være meget svært. du skal bare huske at tænke på hunden og ikk på at du ikke vil af med hende.
    hvis hun virker glad nok, og har du mod på at fortsætte, jamen så kan jeg ikke se noget galt i det.

    pøj pøj med hende smiley

    og lige en stor ros fordi du viekelig tænker på din hunds bedste og ikke hvad du selv ønsker - det er nemlig ikke altid nemt


  • #3   29. dec 2009 Kan ikke lige umiddelbart finde en grund til aflivning ?

    Ryggen kan rettes, hvis den sætter sig, betændelsen i hofterne kan behhandles.

    Kender flere hunde med elepsi og de klarer sig fint i dagligdagen.

    Neglen og øjet, ja det er jo desværre hvad der sker *S*

    Det er jo helt din egen beslutning om du vil aflive eller leve med de skavnaker hunden har


  • #4   29. dec 2009 Kan ligsom Rene heller ikke se grund til aflivning. Det hun fejler kan helbredes og hvis hun er glad og frisk så ser jeg slet slet ingen grund til aflivning. Du kan som hendes ejer allerbedst bedømme det, men jeg vil sige den dag hunden begynder at vise mistrivsel, ingen gnist i øjne, ja så er tiden kommet.

    Mille , mine forældres gamle labrador fik først blodøre nogle gange som ung, så livmoderbetændelse som 7 år og blodøre nogle gange til i årenes løb og oven i det havde hun allegi, virkelig multi , altså over for alt og alle stort set. Hun fik medicin for det, rimlig dyrt, men alle pengene vård, vi kunne ikke mærke på hende hun havde allegi de sidste af hendes leveår. Skriv hvis du vil høre mere om medicinen, den kommer hjem fra Tyskland af og er meget speciel.

    Hun blev 12 år og blev aflivet da hendes krop ikke kunne mere.

    Vi tænkte aldrig på at "give op" , Mille var glad og frisk til det sidste, det er det der betyder noget.

    Held og lykke.


  • #5   29. dec 2009 Rene: Hun skal under ingen omstændigheder aflives for en negl eller et blåt øje... ;o) Men tog dem med i beskrivelsen, fordi sådanne småting også fylder i det hele billede.

    Men støder der flere alvorlige ting til eller bliver nogle af de mere alvorlige ting slemme, så skal hun altså ikke lide for min skyld...

    Desværre er risikoen for, at epilepsimedicin påvirker humøret ret stort, og når man så har en hund der har lidt tendens til aggressivitet, så skal det overejes meget nøje om hun skal have det...


  • #6   29. dec 2009 Janni: Ellers tak, det er sødt af dig... Men Freja kører rigtig godt på barf og har ikke længere symptomer. Bare vi holder hende fra alt andet... ;o)

    I må endelig ikke forstå det som om, jeg er klar til en aflivning nu. Jeg stiller blot et spm. om hvor langt man skal gå og så giver jeg udtryk for mine frustrationer over Freja´s "helbredshistorik"...


  • #8   29. dec 2009 Trine, jeg forstår udemærket godt dine frustationer *S*

    Har jo selv en hund der rager alt til sig og i perioder er vi ved dyrlæge alt for tit.

    Men når jeg kigger på Fie, så er gnisten stadig i øjet, ligesom jeg af og til vender det hele med dyrlægen, perioder hvor alt ramler sammen er ikke særlig rare smiley

    Har selv oprettet indlæg noget lign. dette, for det er skide svært.

    Men kig på din hund og se om gnisten stadig er der og få evt. andre der kender hende til at give deres mening om hendes livskvalitet, hvis du er i tvivl om den


  • #9   29. dec 2009 Rene: Gnisten er der bestemt... ;o) Og hun skal også have lov at blive ved så længe det kører sådan... Og så har hun bare, at holde i 10 år mere,,, ;o)

  • #10   29. dec 2009 Sikken en gang læsning. Din hund har da vist trukket det korte strå og rager alt til sig.

    Men hvornår er det nok - det er kun dig som kan beslutte det.
    Der er to måder at det kan blive nok på:

    - Når økonomien ikke kan følge med til udgifterne til diverse medicin, behandlinger etc.

    - Når du ikke synes den har gnisten længere (som de øvrige også skriver) eller den ændre markant adfærd til det værre.


    Nu vil nogle sikkert skrive, at hvis man ikke har råd så skal man ikke have hund. Men udgifter til diverse behandlinger og medicin kan altså godt overstige ens økonomiske formåen, hvis det virkelig er en hund som får flere sygdomme/skavanker som virkelig kræver mange penge for at holde i ave.


  • #11   29. dec 2009 Altså jeg ville nu heller ALDRIG aflive min hund på de grundlag... Har selv haft en hund med epilepsi og de andre ting kan der jo som sagt rettes op på smiley
    Så jeg ville helt klart lade hende leve, så længe hun er glad og tilfreds smiley


  • #12   29. dec 2009 Anne, helt enig i det sidste du skriver *S*

    Sygeforsikring, dækker heller ikke alt og der er stadig et maks beløb om året


  • #13   29. dec 2009 Trine. jeg synes du skulle gå så langt som du føler, husk hunden kan ikke sige det gør ondt.
    Hvis du synes den udviser god livskvalitet og ikke har for mange begrænsninger.
    Man skal altid følge sin samvittighed fordi man kender selv sin hund bedst


  • #14   29. dec 2009 Sikke en lang række skavanker I døjer med. Hvis jeg forstår dig ret, er det vigtigste at hun måske går rundt og har ondt i hofter og ryg og at hun har fået epilepsi.
    Smerterne skulle så være årsag til hendes "sure" adfærd.
    Epilepsien har hun så fået oveni, men det lyder ikke som hun har særlig slemme anfald. Jeg har haft en hund, som havde svær epilepsi. Hun ændrede bestemt ikke adfærd af medicinen.
    Det må altså være smerterne i ryg og hofter som er det vigtigste problem, og her må din dyrlæge hjælpe dig med at gennemskue hvor slemt det er, og hjælpe med smertestillende behandling.
    Jeg ville bestille tid hos dyrlægen til en snak om hvorledes I tackler skavankerne.


Kommentér på:
Det kan da ikke blive ved.. :o(((

Annonce