Snuden klør {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Tysk Ruhår. 14 mdr. Tæve. De første 5-7 mdr af dens levetid fik den hvalpefoder: Science Plan. Så gik vi over til en kombination af fuld-og tørkost. Det gik også godt i nogle måneder. Jeg kogte ben til den, motionerede den rigtig meget og alt var som det skulle være, indtil den begyndte at klø sig. Ikke over det hele ...................kun på snuden og under den.
Jeg kontaktede en dyrehandler som så ud til at have forstand på sådan noget, og han fortalte, at det foder jeg hidtil havde brugt nok indeholdt for meget okselunger/indmad/benrester/tilsætningsstoffer etc. Han foreslog så at prøve med en sæk Royal Canin/Sensible25, for at se om det hjalp. Den måtte kun få det !! Og det har den så kun (Kan dog ikke garantere for hvad den har fundet i naturen).................. Men den klør sig stadig og stadig kun på snuden og hagen.
Kan nogen af jer fortælle hvad der evt kan være galt, før jeg ofrer en formue på en dyrlæge ??
Vi har snakket lidt om at give den "normal menneskemad" for at se om det evt kan hjælpe.
Jeg har ikke badet den, da jeg er af den opfattelse at hunde ikke skal bades for tit.
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Alleri kan ikke udelukkes, men undrer mig lit over ører og poter ikke har reageret så.
nov 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
nov 2009
jun 2005
Du kan prøve med et foder (ikke nødvendigvis fra dyrlægen) der ikke indeholder korn og oksekød (gerne lam eller kylling).
Du kan også kigge lidt på råfodring (råt kød med evt. tilsat grønt og vitaminer), der er du helt sikker på hvad du putter i din hund.
- Metoden er omdiskuteret og kan virke noget uoverskuelig, men det er ganske ligetil hvis man bare giver det en chance =)
Jeg personligt ville prøve at skifte tørkostmærke først, er problemet der stadig efter 30 dage ville jeg få hunden undersøgt for hvilken allergi den egentlig har.
- Kan jo også være pollen, støv osv.
nov 2009
Råt kød ?? Mon ikke det giver for mange proteiner ?. Godt nok er den altædende, men hvis den overvejende del af foderet skal være råt (kylling/lam/gris/okse?) så tror jeg den får proteinchock. Eller hvor mange % kød i forhold til grøntsager(kartofler, ris(kogt i 2 timer), grøntsager) taler vi om ?
jun 2005
Nej de får ikke proteinchok, jeg fodrede med det i knap 2 år uden nogen form for problemer. Jeg er ikke så stærk i den tekniske del, men kød er ikke 100% protein =)
Jeg personligt fodrede udelukkende med kød, min hund spiser ingen grøntsager - så han blev fri ; )
Jeg sørgede så for så stor variation som muligt (ko, hest, ged, lam, tun (rå), laks, ørred, due, fasan, hjort, kylling, kalkun, kanin), og det gik ganske fint.
Jeg måtte stoppe da min hunds tænder blev for slidte (langt langt fra alle hunde der har svage bisser som min), og min hund vil ikke spise hakket kød (han er SÅ kræsen og speciel med sine spisevaner).
Jeg har intet at udsætte på fodermetoden - det er ingen mirakkelkur som nogen vil påstå, men for nogle hunde ER det bare supergodt =)
Jeg vil ikke påtvinge dig at skifte til råfodring, men se på det som en mulighed hvis din hund ikke fungerer på tørkost =)
Der er grupper her på siden der handler om denne fodermetode. Vær kritisk og spørgende som ved alle fodertyper og brug din sunde fornuft.
Jeg vil også gerne give dig den hjælp jeg nu kan tilbyde, men som sagt er jeg ikke inde i den tekniske del med hvilke proteiner der er i hvilket kød.
Jeg havde selv 1000 spørgsmål inden jeg sprang ud i det, men ved at prøve og finde ud af hvad der virkede for mig og min hund, fandt jeg ud af det faktisk slet ikke var så stor en videnskab som flere tror det er - og nogle gør det til ; )
Jeg drog nytte af at finde mig en råfodringsguru - Janie. Kan være hun har lyst til at hjælpe dig også =)
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=5054
Nu lyder det måske som om jeg udelukkende taler for råfodring, men sådan er det på ingen måde =)
Jeg fodrer selv med tørkost nu, og min hund fungerer ganske fortrinligt på det =)
Snuden klør