{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.343 visninger | Oprettet:

Fodder Coops? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har en Amstaff hvalp som jeg køber Coops fodder til i øjeblikket. det har hun fået 100 gram af 3 gange om dagen i de 1½ måneden jeg nu har haft hende. hun er idag 16-17 uger, hun har en flot blank pels. Jeg er ude efter at hører hvad i syntes om det, og jeg skal skifte eller hvad ejg burde gøre. jeg skal også til dyrlægen idag, hvor jeg vil høre hvad hun anbefaler jeg skal give hende. Men ville også gerne høre nogle af jeres vurderinger, da jeg er lidt bange for dyrlægen bare tilbyder sit eget. selvom det måske ikke er det bedste for hende men han/hun bare for penge i lommen af det.

På posen står der
Coop
Optimal balance puppy fuldfoder
så står der at det har Dyrlægens garanti i et rundt mærke
- tilpasset hvalpens behov
letfordøjeligt
smagstestet
også velegnet til drægtige tæver
har i nogle spørgsmål hvor meget der er af et eller andet i osv. så skriv så skriver jeg hvad der står på posen.
hun får 1-2 gærtabeletter om dagen ved siden af.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodder Coops?
  • #1   4. jan 2010 Jacob O

    Coop foder, er det ikke det fra brugsen?
    Hvad er ingredienserne, hvad er de første 5 ?


  • #2   4. jan 2010 Du må gerne lige skrive både ingredienser og næringsindhold :o)

  • #3   4. jan 2010 gi mig 5 min. så skriver jeg det hele op. og jo det er fra brugsen eller kvickly. smiley men der står jo det der med dyrlægens garanti men ved jeg jo ikk om jeg kan stole på da jeg ikke har så meget forstand på fodder. men jeg skriver det lige op smiley

  • #4   4. jan 2010 Det kan være, det ligger på nettet, så kan du nøjes med at kopiere :o)

  • #5   4. jan 2010 (link fjernet)

    Der er ikke oplyst noget som helst.


  • #6   4. jan 2010 Ingredienser: Majs, svinteprotein, svinekødmel, hydrolyseret kyllingeprotein, fersk kyllingelever og -herter, fiskemel, kartoffelmel, roefibre, ølgær, oksetalg, fjerkræfedt, helægpulver, salt, kaliumchlorid, fructooligoaccharider, bl.a. fra yucca

    fodertilsætningsstoffer
    tilsat vitamin pr. 100 g vare
    vitamin A 1200 IE
    Vitamin D 120 IE
    vitamin E 12 mg
    vitamin B1 0,20 mg
    vitamin B2 0,80 mg
    vitamin B6 0,16
    vitamin B12 8,0 Ug
    vitamin C 100 mg
    biotin 2,0 ug
    folinsyre 0,03 mg
    niacin 1,7 mg
    pantothensyre 2,4 mg
    Tilsat mikromineral pr 100 G.
    Kobber 0,25 mg
    Jod 0,28 mg
    selen 6 Ug
    Zink sulfat 5,6 mg
    zink metheonin 3,0 mg
    tilsat antioxidant
    E 320, E 321, E 330 (citronsyre)

    Næringsindhold pr. 100 g
    omsættelig energi 1375 Kj (330 kcal)
    råprotein 28 g.
    råfedt 10 g.
    træstof 3,5 g.
    rååske 7,5 g.
    vand 9,0 g.
    calcium 1,5 g.
    fosfor 1,1 g.

    Andre spørgsmål.. puhaa fik helt ondt i øjnene smiley
    husk det er til en hvalp.
    hun får gærtabeletter ved siden af som indeholder nogle ekstra vitaminer og mineraler smiley


  • #7   4. jan 2010 Det var noget af en opgave, den der Jacob :o))))

    Nå - men når det kommer til foder er der mange der har forskellige kæpheste.

    Jeg selv har den, at jeg ønsker at 1. ingrediens skal være en proteinkilde - KØD. Det skal komme fra reelt kød, ikke fra biprodukter.
    Jeg vil ikke have svinekød i, og hovedingrediensen skal under ingen omstændigheder være et kornprodukt.

    I forhold til næringsindhold vil jeg have et proteinindhold på mellem 18 og max 30 procent, og en fedtprocent på mindst 15.

    Så der er rigtig mange ting, der gør at jeg personligt ikke ville vælge coops produkter - og da slet ikke til en hvalp, der virkelig har brug for noget den kan bruge til noget.

    Den skal have letoptagelige proteiner, og der er stort set ikke noget kød i det produkt der, ud over en smule fra svin.



  • #8   4. jan 2010 Jeg ville holde mig lanbgt fra det foder, alene af den grund at den første ingrediens der står er Majs! Hunde fordøjer ikke majs, det er ikke andet end fyldstof.

    Det er lidt ligesom at fodre din hund med McD mad hver dag, ville du leve af det?


  • #9   4. jan 2010 Pernille, jeg forstår ikke den sammenligning?

    Hvorfor lige McD?

    Den bliver brugt igen og igen...


  • #11   4. jan 2010 McD spises - og alt kommer ud igen "ubrugt" om man så må sige.
    Den slags foder blir spist - kommer ud igen "ubrugt"

    Hunden kan (ligesom os) ikke fordøje majs, derfor ser jeg det som et fastfood-foder. Det kan være meget fint ind imellem, men absolut ikke hver dag.


  • #12   4. jan 2010 Med McD kommer alt desværre ikke ud igen. Vi optager en masse, men desværre ikke noget, der er sundt for os.

    Jeg kender ikke optagelsesprocenten på coops produkter.

    Majs, optages dårligt, så det er klart, meget af det fiser ud igen (lidt afhængigt af, hvordan det er behandlet).

    Ulla - min hund tåler majs glimrende, hvorfor skulle jeg så undgå det?
    Kulhydratkilden er tilsat for at give hunden mæthedsfølelse, og det hjælper til at holde proteintallet på et fornuftigt niveau.
    Det kan majs. Og hvis hunden ikke er allergisk er det vel uproblematisk?


  • #14   4. jan 2010 Jep, det er et allergen - ligesom så mange andre produkter. Kylling, svin, hvede... og så videre..

    Man vælger sine kæpheste....


  • #15   4. jan 2010 Pindehugger. ;o) Min pointe er bare at fastfood (som McD) ikke er godt for os i længden, fordi kroppen ikke optager noget positivt fra det.

    Ligeledes med Majs. Mine hunde tåler det også fint, men de har ingen nytte af det. Derfor undgår jeg det.


  • #16   4. jan 2010 Sikke da en liste vi fik smiley

    jeg ville skifte foder, helt sikkert
    Hovedingrediensen er majs, det kan hunde ikke fordøje som flere har skrevet, men så synts jeg også alle de der "mel" ting er forkerte, fiskemel, svinekødmel, kartoffelmel osv.

    Du skal finde et foder, hvor det primært er kød der er i, fisk, kylling eller lign. skal stå som nr. 1 på listen


  • #18   4. jan 2010 Belinda, jeg giver dig ganske ret, dog ikke i det, du skriver om eksempelvis kødmel.

    Kødmel er i mine øjne ok - det er reelt kød, der er tørret og lavet til mel. Det er en ok protenkilde.

    Der, hvor man skal være lidt på dupperne er, hvis der eksempelvis bare står kyllingemel. Så kan vi ikke være sikre på, at det ikke er et biprodukt ;o)

    Igen - det er også et valg, om man vil fodre med et produkt, hvor der er biprodukter i.
    Jeg selv vil ikke, hvis jeg kan undgå det.


  • #19   4. jan 2010 tusind tak for hjælpen alle, jeg vil skifte fodder så hurtigt så muligt. smiley hehe. Jeg skal til dyrlægen med hende her kl 15.00 og så må vi se hvad de siger dernede angående, hvilket fodder der er bedst for hende.
    men tusind tak for hjælpen jeg vil skifte hendes fodder i løbet af den igangværende uge. men jeg skal blande det 50/50 op det gamle med det nye de første par dage eller hvad? for at ungdå maveproblemer er der ikke noget med det ? smiley


  • #20   4. jan 2010 Den med ikke protein på mere end 30 vil jeg gerne ha forklaret..
    For den passer slet ikke overens med hvadjeg har fået forklaret af en der har taget kursus i forskellige fodertyper smiley

    Ligeledes undrer det mig at et produkt som Orijen som mange herinde anser som være virkelig kvalitetsfoder har for højt protein forhold..
    Så er der ikke en der vil forklare mig hvordna og hvorledes?


  • #21   4. jan 2010 Ulla - jeg har aldrig hørt om, at det kun er burkylling, der er et allergen - men ser rigtig gerne en henvisning, så jeg kan læse om det.

    Ellers er jeg enig ;o)

    Det aller allervigtigste er dog, at finde et foder, som hunden trives på. Det er svært når det er en hvalp, da man skal tage nogle valg der også vedrører fremtiden for ens hund, så det er DER det er allervigtigst med god kvalitet.

    Cassius er vokset op på Olivers mens kulhydratkilden var ris, majs og byg. Det tålte han fint.
    De skiftede til havre, ærter og kartofler - det tåler han ikke. Så vi fandt et andet foder med den gamle kulhydratkilde, og det gik glimrende igen.
    Vi blev dog tvunget til at lave endnu et skift.

    Tilbage til Olivers, men til et produkt uden havre, og nu går det.

    Så man kan ikke bare sige, at et produkt pr. definition er skidt for alle - man bliver nødt til at kigge på hunden.


  • #22   4. jan 2010 har du FROMM også hvalpe fodder, og hvad er prisen og hvor kan du købe?

  • #23   4. jan 2010 Henriette, et stort proteinindhold giver en hulens masse arbejde til nyrene.

    Kød indeholder almindeligevis en proteinprocent på mellem 18 og 22 - og jeg mener ikke en hund skal fodres med meget mere end det.
    Dog skal hvalpe have lidt mere.

    Jeg ville aldrig selv fodre med Orijen - netop på grund af det vanvittige store proteinindhold.


  • #24   4. jan 2010 Jacob--Din dyrlæge vi med garanti fortælle dig at det foder han sælger er det bedste. Så det er noget selv at finde noget der virker for ens hund. :o)

  • #25   4. jan 2010 Hmmm- nu har jeg læst tråden, og har sammenlignet med Olivers, som vi selv fodrer med, og som vel går som et kvalitetsfoder? I alle deres er det også en slags "mel" (lammemel, kyllingemel mv.) der er første ingrediens og derefter havre eller lignende. Reelt kød nævnes tidligst som nr. 3.

    Det vil sige - ud fra den her tråd er Olivers faktisk ikke bedre end billigt supermarkeds-foder??


  • #26   4. jan 2010 CH ..
    Tja jeg læser mel, som at det "bare er smag" .. og fyldstof smiley

    Men jeg fodre også med Olivers, der er ingen "mel ting" i .. *S*


  • #27   4. jan 2010 Jeg har lige bestilt hvalpefoder fra Fromm, det har faktisk samme kg pris som pedigree!!! Og der står kylling først..
    Ellers syntes jeg godt nok også at det er svært at finde ud af.





  • #28   4. jan 2010 Belinda - der er masser af mel-ting i olivers ;o)

    Men det kommer fra produkter der er godkendt til menneskeføde, og foderet har en høj optagelsesprocent :o)


  • #29   4. jan 2010 På den pose jeg har, står der frisk kylling, ikke kyllinge mel, ihvertfald ikke ved de 5 første ingredienser ..

  • #30   4. jan 2010 *CH*
    Okay.. Forstår bare ikke hvordan det kan være at når man tager kursus i fodertyper og indhold..
    At man så får af vide at det protein som hunden ikke har brug for blot blir udledet via afføringen ganske som hos mennesker?


  • #31   4. jan 2010 Jacob - sorry for denne drejning af din tråd ;o)

    Det er en god i de, at blande maden og langsomt tilsætte mere og mere af det nye foder - så undgår man at hunden får skidt mave.

    En rigtig god ide at forhøre dig hos din dyrlæge - jeg ser frem til at høre, hvad du bliver rådgivet til :o)


  • #32   4. jan 2010 Henriette, hvem har afholdt det kursus?

    For meget protein i en menneske-kost giver også nyrene overarbejde ;o)

    Proteinet optages jo og skal omsættes, det fiser ikke bare lige ud igen :o)


  • #33   4. jan 2010 Fromm kan købes her
    http://www.mosegaardens.dk/
    388 kr for 15 kg incl fragt


  • #34   4. jan 2010 Belinda - prøv at kigge på deres hjemmeside - under Olivers Adult står der:

    Ingredienser:
    Kyllingemel, havre, frisk kylling, kartoffel, ærter, kyllingefedt, komplet mineral og vitamin tilskud, OLIVER’S TRIPLE FIBERPLAN™ (lucerne, ærtefiber & risklid), frisk laks, kyllingelever, hørfrø, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST, friske hele æg, FLEX C, OLIVER’S AURA BOOST™ (blåbær, tranebær, hindbær, æble, gulerod, tomat, kelp, persille, ginseng, grøn the, bipollen, ginko biloba, morgenfrue ekstrakt), OLIVER’S DIGESTION BOOST™ (mannanoligosaccharider, gærkultur, inulin, yucca shidigera).


  • #35   4. jan 2010 Der står ikke kyllingemel på min ..
    Min pose er også af ældre dato, (står tørt og køligt)


  • #36   4. jan 2010 jeg skriver et indlæg npr jeg har været til min dyrlæge

  • #37   4. jan 2010 Belinda - deres gamle foder var også med kyllingemel - eller ihvertfald kyllingekødmel..
    Så der er da mærkeligt. Medmindre det er MEGET gammelt.

    Er det med majs, ris og byg eller med havre, ærter og kartofler ;o)


  • #38   4. jan 2010 *CH*
    Der må jeg være dig svar skyldig indtil jeg får snakket med min veninde, for kan simpelthen ikke huske det smiley

    Har dog også hørt det med protein hos diverse steder hvor de forhandler foder, men der kan de selvfølgelig bare ha sagt det for pengenes skyld smiley


  • #39   4. jan 2010 Det er ikke så gammel, købte det i juli (mener jeg) ..
    Det skulle være med havde, ærter og kartoffel


  • #40   4. jan 2010 Syens virkelig det er underligt... Jeg ved godt de har ændret lidt i foderet her på det sidste, men troede mest det var i form af, at de nu bruger æg fra fritgående høns - og der er noget med, at de nu altid tilsætter "omega-boost" med specielle fedtsyrer. Tror faktisk næsten jeg vil skrive til dem og spørge om mel virkelig er hovedingrediensen....

  • #41   4. jan 2010 Ja det lyder da mærkeligt, og har lige læst på deres hjemmeside, men det er ikke hvad der står på min pose..

    Jeg skifter også snart over til RC smiley


  • #42   4. jan 2010 Vi har brugt RC tidligere, men har været utroligt glade for Olivers de seneste år... Jeg kan ikke engang gå hjem og checke hvad der står på sækken, for vi hælder det altid over i foderspande, så snart vi får det.

  • #43   4. jan 2010 I det meste foder fra Royal Canin er hovedingridiensen også majs eller ris. Er det så heller ikke kvalitetsfoder?

  • #44   4. jan 2010 Ja ris, er da også okay?

  • #45   4. jan 2010 Tinna - for mig er det. Men der er alligevel ting der gør, at jeg ikke vælger det.

    Jeg har mine kæpheste, og jeg forsøger at finde et foder, der rammer bedst. Der skal indgås kompromisser her og der ;o)
    Og det skal jo nok gå alligevel ;o)

    Når først alle de grundlæggende ting er ok, så handler det jo stadig om, hvad hunden trives på.


  • #46   4. jan 2010 Jeg fodre med RC fordi det er gratis for mig, så må indrømme at jeg ikke ser hvad det indeholder.
    Ser først nu at Lillys foder stort set ikke indeholder kød. Det overraskede mig.


  • #47   4. jan 2010 Auch, den var værre Tinna :o)))

    Nej, man skal nok ikke forudsætte noget som helst, når det handler om hundefoder ;o))


  • #48   4. jan 2010 Jamen hvis RC er med majs og andet "mel" halløj, og Olivers også er, hvad er der så tilbage..

    Hvad med Hills?
    Det er fordi jeg skal skifte fordi min tæve ikke gider spise Olivers længere.


  • #49   4. jan 2010 CH: Det er en special diæt, så det går nok. Men anede ikke at det skulle være godt for dem.

  • #50   4. jan 2010 Som sagt har jeg ingen problemer med "melhalløj" så længe dette mel er lavet af noget ordentligt.

    Det er jo altså bare malet ;o)


  • #51   4. jan 2010 Når der står f.eks frisk kylling som førsteingrediens skal man bare lige være opmærksom på, at vandet ikke er drænet fra. Når det bliver det, så står kylling meget sjældent stadig som førsteingrediens.
    Derfor vælger jeg bevist foder hvor der står kyllingekødmel som første ingrediens, da man så kan være sikker på, at det reelt er det.


  • #52   4. jan 2010 Så har jeg været til dyrlægen hun var sund og rask:)
    de anbefalede bare at finde et fodder man selv syns passede til hende og så fik vi en prøve med af deres


Kommentér på:
Fodder Coops?

Annonce