1.007 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

krastrere eller ej? krastrere eller ej?

Hej alle.

Håber i vil hjælpe mig smiley

Jeg er sådan i tvivl hvorvidt jeg skal få Balou kastreret eller ej.
Jeg har godt kunne mærke at han er MEGET glad for tæver. -Men det er vel meget at han-hunde er det.
Men her igår gik vi tur med en vi plejer at gå med, men nu var hendes tæve åbenbart i løbetid. Balou trak mig afsted ( Han trækker eller ALDRIG ), og var kun efter hende.
Da vi så endelig kom hjem sad han HELE aftenen og stirrede lige ind i døren og pev rigtig meget. Han blev ved og ved lagt ud på natten. til sidst sad han med lukkede øjne og pev. Vi kunne på ingen måde stoppe ham.
Jeg prøvede at lege med ham, give godbidder i en leg og kæle med ham osv. INTET hjalp. Jeg faldt først meget sent i seng eftersom han blev ved lagt ud på natten.

Meeeen har bare hørt fra andre at de virkelig har fortrudt at de lod deres hund blive kastreret eftersom de har ændret meget adfærd.

Er sådan i tvivl. Hvad ville i gøre?

Jeg ønsker jo ikke at han skal ændre sig som sådan, men han var jo helt VÆK fordi han kun tænkte på den tæve. Men på den anden side er det også rigtig synd for ham at han slet ikke kan styrre det:(

Undskyld det blev så lagt men ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre:(

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlkode E21 1.000 kr.
  • Vaskemaskine fuld af vand kan ikke tømmes 890 kr.
  • Fjern plugs fra væg 300 kr.
  • reparation vaskemaskine 1.200 kr.
  • Græsplænen skal slås 375 kr.
  • Montering af skrivebord(købt fra Jysk)og hold i væggen for en spejl 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  krastrere eller ej?
  • #2   7. jan 2010 skal du bruge hunden til avl? det er jo fuldstændig naturligt at hunden opfører sig sådan, det burde du også vide... Du har en hund der ikke er kastreret og går tur med en tæve i løbetid og så regner du med hunden er helt normal ellers? Hvis du ikke skal bruge den til avl, så kastrer den. Det er bedre for den både helbredsmæssigt men også i hovedet på den... Den er slet ikke ligeså skør i hovedet når den er blevet kastreret...

• #3   7. jan 2010 Jeg ville også kastererer.... Jeg har ikke et sekund fortrydt, at jeg lod Mickey få klippet løgene....

Han ændrede sig ikke... Stadig dejlige glade, krudt i røven sind... Det eneste, som ændrede sig, var han ikke stod og humpede ud i luften, når han så en tæve på afstand.. :oO smiley

• #4   7. jan 2010 Ja, jeg har det jo lige omvendt.

Medmindre hunden har problemadfærd, der ligger ud over det forventelige for situationen, ville jeg aldrig nogensinde vælge at kastrere.

• #5   7. jan 2010 Mie, hvad tænker du på, at hunden vinder i helbred ved at blive kastreret?

Jeg vil - som jeg plejer - henvise til Hund & Træning februar 09-nummeret, hvor der er samlet en artikel med baggrund i forskning om neutraliserede hunde.

Det er IKKE uden konsekvenser rent adfærdsmæssigt at kastrere en hanhund, så det er ikke noget man bare lige skal gøre bare fordi det er det letteste.. vupti-agtigt...

• #6   7. jan 2010 Mie: Jeg siger ikke at jeg ikke havde forventet at min hund ville være glad for tæver. Men som jeg siger sys jeg det er meget synd for ham at han blir så skør af tæver i løbetid.
    Jeg vidste ikke noget om at hendes hund var i løbetid før vi mødte dem og havde gået lidt.

*CH* Tavlemafioso : Det er lige præcis derfor jeg er så meget i tvivl:(
    Jeg har også hørt fra flere fra mit hundetræningshold fortælle hvordan de havde ændret afdærd efter deres hunde var blevet kastreret.

Men tak for jeres svar. -Jeg tror jeg vil snakke med min dyrlæge om det

• #8   7. jan 2010 Jo, Krumme - men en ting er, hvad vi synes vi ser. En anden ting er, hvad der dokumenteres, når der laves undersøgelser.

Og der er en lang række adfærdsproblemer, som er hyppigere hos neutraliserede hunde end hos ikke-neutraliserede.

Så om man selv mærker en forandring - nok ikke, men det betyder ikke, at der ikke er forskel.

• #9   7. jan 2010 Jeg synes det er en meget svær beslutning som jeg vil lade min dyrlæge hjælpe med at tage

• #11   7. jan 2010 Jeg fik Miklo kastreret i marts mdr. sidste år. Og jeg har ikke fortrudt et sek. er simpelhen så glad for det. Og han har altså ikke ændret sig overhoveder, han er ligeså legesyg som han altid har være. Han er blevet mere madglad, det er det eneste. :).

• #12   7. jan 2010 Dorte snart med 2 chihuahuaér : Hvor er det dejligt at høre.
    Hvis jeg vælger han skal kastreres håber jeg selvfølgelig heller ikke der vil være nogen forskel på adfærden

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

Følger: 1 Emner: 40 Svar: 220
    #13   7. jan 2010 Jeg kan nu altså heller ikke se nogen forskel på vores hund efter kastration. Så ville ikke tøve med det.

• #15   7. jan 2010 Krumme, naturligvis er alle hunde ikke samlet.

Det er en række undersøgelser, ikke kun en. Med forskelligt fokus og med forskelligt udgangspunkt. Disse undersøgeler er opsummeret i Hund & Træning.

Jeg er godt klar over, at det ikke er noget der er ret mange, der har lyst til at høre...

• #17   7. jan 2010 Krumme - når det kommer til at der ligger nogle undersøgelser på området, så er det jo altså ikke at gøre det til et større problem end det er, men at belyse det NETOP som det er.

Det har meget længe været sådan, at man ikke har set på ulemperne ved neutralisering og udelukkende set på fordelene - det har været noget af en vildfarelse, og faktisk et udtryk for det modsatte af, hvad du siger, nemlig at man har gjort det til et mindre problem, end det er.

Og i disse tider bliver neutralisering valgt uden tøven - og det er da en rigtig uheldigt, at valgene bliver truffet ud fra nogle holdninger, der ikke repræsenterer hele sandheden, men blot hvad der er konfortabelt for os at tænke.

nemt, praktisk, hurtigt....

Nu ligger der endelig noget tilgængeligt forskning, så skulle man da være et skarn at negligere det.

• #18   7. jan 2010 Jeg ville kasterere ham. Du for en lidt roligere hund og en hund der kan tænke på andet end tæver i løb.

• #20   7. jan 2010 Undersøgelser viser, at der er en overrepræsentation af bestemte typer adfærdsprobemer hos neutraliserede hunde.

Om man vil se de i øjnene, er ikke min sag - for mig er dette blot en information, jeg giver og den kan man jo vælg at overse, hvis man synes det er rarest.

Jeg selv ville gerne have alle informationer og helst så objektivt som muligt, inden jeg skulle træffe et valg.

• #22   7. jan 2010 Ch kan du ikke komme mere ind på hvilke adfærdsproblemer der er tale om... Ligger ikke lige inde med det blad!!

• #23   7. jan 2010 Vil også gerne høre nærmere om de problemer.

TS: du kan jo starte med en kemisk kastrering og se, om den har den ønskede effekt inden du evt kastrerer permanent?

• #24   7. jan 2010 Jeg skriver lidt af, men hele artiklen kommer ikke. Der er et par opremsninger, som jeg refererer fra.

"Neutraliserede hunde er mere aggressive overfor ejere
    Neutraliserede hunde er mere aggressive overfor/angste overfor andre hunde.
    Neutraliserede hunde er mere følsomme overfor berøring
    Neutraliserede hunde udviser mere angst overfor ikke-levende genstande
    Neutraliserede tæver er mindre energiske
    Neutraliserede hunde ruller sig oftere
    Neutraliserde hanner spiser oftere afføring.
    Neutraliserede hanner tigger oftere og stjæler oftere mad
    Neutraliserede hunde udviser oftere overdreven soigneringsadfærd (excessive self-grooming)
    Neutraliserede hanner gør oftere overdrevent
    Neurtraliserede schæfertæver og neutraliserede rottweilertæver udviser en øget følsomhed overfor berøring
    Neutraliserde dobermanntæver udviser øget aggresssiv adfærd overfor fremmede mennesker
    Intakte dobermannhanner udviser en øget aggressiv adfærd overfor fremmede mennesker."

Dette er en lille del af artiklen. Undersøgelsen der ligger til grund for disse resultater har medtaget 3593 hunde i undersøgelsen.

Mere kan læses i Hund & Træning feb. 09.
    Bladet kan købes på Hund & Trænings hjemmeside.

• #25   7. jan 2010 hold da kæft en gang fis haha...

• #26   7. jan 2010 Øhh, HVAD er en gang fis?

• #28   7. jan 2010 En hund jeg lufter en gang i mellem han humpede alle tæver og stak af og det var lige meget om de var i løb eller ej han blev kasteret og han er nu roliger og gider faktis ikke så meget andre hunde, men desværre finder hanhunde ham meget intresant de fleste prøver at humpe ham....

• #29   7. jan 2010 Ge_Lica S: Ja, det er selvfølgelig en mulighed, men er ikke ret vild med at han skal kastreres , men kan jeg jo blive nødt til:(
    Jeg skal lige snakke det igennem med kæresten idag og så vil jeg ringe til dyrlægen imorgen:)

Men altså det er min første hund, så aner ikke om det er "normalt" at han skal reagere sådan.

Mie: Kan du ikke godt snakke pænt til folk? Ellers sys jeg faktisk du skal lade være med at blande dig i denne tråd.

• #30   7. jan 2010 Krumme... En kemisk kastrering (i hvert fald den nye, som samson fik) stopper produktionen af testosteron. Den skaber ikke en ubalance, den virker som hvis kuglerne var fjernet.

Om tidligere kemiske har haft den virkning, skal jeg ikke kunne sige. Den her er så tæt på den rigtige, som du kan komme uden egentlig at gøre det.

• #32   7. jan 2010 Krumme - Vi kan blive enige om, at den er så tæt på den rigtige, som man kan komme. Jeg har aldrig hørt om nogle, som blev "underlige" - ellers må du uddybe det.

• #34   7. jan 2010 Og de hunde, du nævner, blev så rigtig kastrerede bagefter og så forsvandt problemerne?

• #36   7. jan 2010 Jeg vil nu mene, at problemerne ville være kommet ved alm kastrering også - har de slet ikke behøvet træne de 3 hunde, der blev kastreret efterfølgende? Det er jo almen viden, at hunde der blir kastreret (kemisk eller rigtig) kan blive angste/utrygge og at det skal trænes væk hvis det sker.

• #38   7. jan 2010 Krumme - jeg synes også, at det er interessant smiley Men du svarer ikke på mit spørgsmål?

Jeg er ikke dyrlæge, så jeg skal ikke gøre mig klog på det - jeg skriver også ud fra min erfaring.

• #41   7. jan 2010 min hanhund er 5 år og har ingen af de problemer som ch nævner, han er meget nemmere nu hvor han ikke er nær så interesseret i damer, så vi er glade for han blev kast.

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

#42   8. jan 2010 Forstå mig ret, syntes det er fint at alle kommer med de ting som de har hørt, har kaft erfaring med osv... men den der artikkel/undersøgelse som CH kommer med giver jeg ikke noget for.

Man kan få det ud af undersøgelser som man vil have ud af dem.

• #43   8. jan 2010 Mark, det er ikke en undersøgelse, men en opsamling på flere, der er lavet over rigtig mange år.

Der er bare ikke rigtig interesse for resultaterne, sjovt nok...

At du ikke giver noget for den eneste dokumentation på området er heldigvis ikke mit problem.

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

#44   8. jan 2010 Den dokumentation der er vigtigst er ens egen erfaring. Jeg har ingen erfaring med, at mine hunde eller andres hunde får de symptomer du skriver længere oppe.

Jeg prøver ikke på at benægte denne dokumenation du fremlægger, for at få det bedre med mine egne valg på det område. Slet ikke, men har bare ingen erfaring med at der skulle være større tilbøjelighed til de ting artiklen nævner, hvis man har kastrerede hunde.

Flere dyrlæger anbefaler at man kastrerer hunde, hvis de ikke skal bruges til avl eller hvis de opfører sig uhensigtsmessigt pga manglende kastration. Selvfølgelig lever de af at udføre disse indgreb, men stoler bla. på min egen dyrlæge der siger at de følger hun tænker mest på at om hunden bliver for indadvendt...dvs hvis hunden i forvejen er meget forsigtig og usikker, så vil hun ikke anbefale det med mindre at den udfører uensigtsmessig adfærd som strejfen osv.

• #45   8. jan 2010 Ja, jeg har det noget anderledes med forskning og dokumentation.

Jeg behøver ikke at tage 35 panodiler for at få bekræftet, at man kan blive meget meget syg af det....

Vi har nogle traditioner angående kastrering - disse traditioner brydes for tiden fordi vi danskere er blevet mere komfortable og ting helst ikke skal bebyrdes af ALT for mange problemer
    Så vi kastrerer os ud af almindelig kønsadfærd, ud af at arbejde med at holde hanner og tæver fra hinanden, forebygger at der nu SKULLE ske det, at hanhunden faktisk fik et hanhundepræg. Det er nyt. Og i mine øjne er det rigtig ærgerligt, at mode kommer før sundhed.
    Og at man så ovenikøbet lukker øjnene, når der dukker små hints op fra dem, der rent faktisk har undersøgt sagen, er jo bare endnu mere tankevækkende. Mennesket vil gå langt for ikke at forblive i sin comfort zone..

Dette er en process, hvor vi arbejder os væk fra, hvad hunden egentlig er, og får den tilpasset til vores liv. For mig er det i et omfang, der helt svarer til at putte neglelak på hundens klør.

(Og inden jeg får hugget hovedet af vil jeg pointere, at jeg synes kastration i den grad er fornuftig, hvis der er enten fysiske eller mentale problemer, der direkte kan relateres til et forhøjet testosteronniveau og derfor har kastration som behandling).

• Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

#46   8. jan 2010 Arh CH, nu digter du vidst. smiley

Der er en kæmpe forskel på at man tager 35 panodiler for at se om det er farligt, når ALLE andre siger at det er det. Noget andet er at være skeptisk overfor nogle der dokumenterer noget, som dem jeg kender har erfaret og som tilsyneladen ikke bekymrer min dyrlæge - som vi må gå ud fra ved mere end både du og jeg omkring hundes velfærd og hvad en operation af den art gør ved dem.

Ja, selv min hundeinstruktør siger at det er en smagssag....dvs havde hun kendskab til at hunde blev bidske af at blive kastreret havde hun nok sagt noget skulle man tro.

Men altså vi kan vidst bare konstatere at jeg ikke giver så meget for den dokumenatation som du gør og at vi dermed handler ud fra forskellige ting. Det er der jo ikke noget i vejen med?

• #47   8. jan 2010 Mark, nej, du må for min skyld tænke som du har lyst til...

Jeg selv vil helst ikke nøjes med empiri, når der findes andet.

Der er altid en fare ved begrebet "det afhænger af øjnene, der ser, når man skal bruge empiri til dokumentation.

Kommentér på:
krastrere eller ej?

Annonce