{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.963 visninger | Oprettet:

Ældres hunds opdragelse af hvalp {{forumTopicSubject}}

Findes der nogen steder noget tekst om hvordan en ældre/voksen hund opdrager på en ny hvalp i huset.
Vi har en på 2 år som virkelig er tålmodig mod vores hvalp på 10 uger, den får virkelig lov til rigtig meget, hopper på den ældre, stjæler fra den ældre.
Men ind imellem så sætter den ældre hund hvalpen på plads og det kan måske godt virke hårdt, min mand synes i hvert fald at det kan virke hårdt. Men han har heller ikke rigtig læst noget om hundeopdragelse og om hvordan de kommunikere sammen.

Findes der noget tekst som jeg kan printe ud til ham, som han kan læse så han måske kan forstå hvordan de opdrager på hinanden og hvorfor det nogle gange kan se lidt barskt ud.

Årsag: Den ældre hund lå med en politistav og tyggede i den. Hvalpen forsøger ofte at stjæle denne tyggestav. Den ældre knurre lidt og giver tydeligt til udtryk, at hvalpen IKKE skal snuppe tyggepinden nu. Lidt efter når den ældre hund synes den er færdig med at tygge, lader den hvalpen stjæle tyggepinden. Man kan se at det også er en leg imellem dem.
Lige nu her før, lå den ældre så igen med en tyggepind, hvalpen nærmede sig, var tæt på , men ikke helt henne. Den ældre farer så hen mod hvalpen med et knurre-gø for at fortælle, at nu er det nok, nu skal den holde sig væk så den ældre kan få pinden i fred. Hvalpen forstod tydeligt budskabet og listede lidt omkring i nærheden. Kort efter var den ældre færdig med at tygge, smutter hen til hvalpen som sidder forsigtigt og kigger. Hvalpen tager en forpote og putter op i/på hovedet af den ældre et par gange, som bare kigger på den. Derefter smutter hvalpen over og snupper tyggebenet.
Min mand synes den ældre var for grov - det synes jeg ikke, for den er jo ind imellem nød til at sætte hvalpen på plads for at lære den reglerne. Min mand siger så, at jeg aldrig synes den ældre gør noget forkert.
Jo, ind imellem gør han noget som ikke er hensigtsmæssigt. Men jeg synes ikke vi skal blande os for meget i dens opdragelse af hvalpen, medmindre det bliver alt alt for voldsome, hvilket jeg ikke synes det ha været forløbig.

Er jeg helt forkert på den eller trænger min mand bare til at læse lidt mere om hunde og deres adfærd i forhold til hianden

Undskyld det blev lidt langt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ældres hunds opdragelse af hvalp
  • #1   9. jan 2010 Jeg er enig med dig.

    Kia lærte det, og en masse andet af en ældre rottehan. Han gav hende en bold og andre gange måtte hun ikke tage den og det fortalte han hende og respekterede hun det ikke brølede han hende ind i hovedet til hun havde lært hvordan reglerne var så hun ikke tog den, selv når han lagde en fælde hende ...

    Langt hen af vejen lader jeg dem styre det selv. Kia fik et hak i skoven da hun var unghund af en amstaffhan. Han havde en pind, hun ville tage den, han knurrede og hun ignorede det, så han hakkede hende en og Kia kom hylede hen for at få medlidenhed. Det fik hun så ikke men hun lærte lekien på den hårde måde.


  • #3   9. jan 2010 Det at den voksne reagere og sætter hvalpen på plads selv om hvalpen ikke stod lige oveni, er vel også for at lære hvalpen at der er noget som hedder personlig space som man skal respektere.
    Det er så bare forskel på hvor stort området er for personlig space.


    Mine forældres hund blev engang overfaldet og næsten fik budt anus af, fordi en anden hund med en pind synes at mine forældres hund var lkommet for tæt på - der var dog flere meter imellem dem og mine forældres hund var absolut ikke en som overhovedet ville forsøge sig noget som helst med/mod fremmede hunde.
    Men det er jo også noget de skal lære som små


  • #4   9. jan 2010 Jeg tror det er vigtigt at støtte den ældste hund ved ikke at stille spørgsmål ved hendes status. Lige præcis sådan som du beskriver jeres ældste hunds reaktioner overfor hvalpen har Clara opdraget Caya. Enkelte gange lyder det virkelig voldsomt, men den lille forstår budskabet. Nu hvor Caya er 16 måneder får hun stadig lov til at provokere Clara men når Clara endelig sætter grænser er Caya ikke i tvivl om hvem, der bestemmer. Jeg synes det er en fornøjelse at se hvordan de to finder ud af det og vi blander os kun, når Caya bliver for fjollet og "bliver ved og ved". Der er 19 måneder mellem de to og Clara har haft en fantastisk fornemmelse af at være medopdrager på den lille. Jeg er ikke helt klar over, hvor man kan læse noget om det, men måske kommer der nogle kvalificerede indlæg her i dette forum.

  • #5   9. jan 2010 Jeg ved ikke om hunde har nogle idé om, at en hvalp vil blive større end den ældre hund. Men har de det, så er det vel også med at sætte sig i respekt så længe at hvalpen stadig har en størrelse hvor den ældre hund stadig kan "lægge" den ned.
    Vores hvalp bliver en stor hund og vores ældre hund er en lille hund.


  • #6   9. jan 2010 Anne: Det ved jeg heller ikke men størrelsen, den fysiske, har ikke så meget at sige. Kia har dyb dyb respekt for den gamle gravhundetæve der hjalp rotten med at opdrage hende. Hun overfører dette til alle gravhunde hun ser :o)

  • #7   9. jan 2010 Jeg fandt selv noget - det må kunne bruges.


    (link fjernet)


  • #9   9. jan 2010 Jeg er enig med dig. Så længe det ikke tager overhånd er det bedst den gamle selv sætter grænsen.
    Kia var styg ved Taiko som hvalp. Spiste hans mad for næsen af ham, tog hans legetøj ud af munden på ham osv. Da hun blev omkring 4 mdr. begyndte Taiko og sige tra. Og det med et løvebrøl.
    IDa fik Kia læst teksten, og de fungere fint sammen i dag.


  • #10   9. jan 2010 Vi har også et problem, med at hvalpen vi har fået vil styrre det hele, det er en blanding som bliver stor, og den lille er kun 17 mnd, den kan ikke rigtig magte hvalpen, da den jo nu er tungest, jeg stntes virkelig det er et broblem, at den gamle hund hele tiden skal forsvarer både sit legetøj/tyggepende og den mad, men mon ikke det går over, men hvor lang tid skal hvalpen ha lov at styrer, den gamle sætter den på plads, men det hjælper som sagt ikke noget, da hvalpen jo er størst allerede nu.

  • #11   9. jan 2010 Jeg vil helst have hvalpen lærer af den gamle. Hvor gammel er hvalpen, og hvilke racer taler vi om.

  • #12   9. jan 2010 hvem spørger du ?

  • #13   9. jan 2010 Det er osse vigtigt at I selv sætte rangorden hos jer. I skal bl.a huske at hilse på den gamle først, den gamle skal have mad først, samt godbidder først. En ting I osse må huske er at når I alle har været ude, så skal den øverste i hierakiet gå først ind (din mand eller dig), derefter den af jer der ikke er fører(han eller hun), så skal den gamle og tilsidst hvalpen.
    Vores Kleiner Mynsterlænder tror i øjeblikket at hun er højere i rangorden end mig, så hun prøver at smutte ind foran mig når vi skal ind ad døren, så der kæmper vi lige en kamp, det tager et par dage, så er det overstået igen og hun overgiver sig.
    Held og lykke med jeres hunde.


  • #15   9. jan 2010 Vi har sat rangordenen herhjemme. Den ældste er boss.
    Og den ældste gør fuldstændig som en ældre hun skal med en hvalp - den giver plads til leg og sjov, men sætter også på plads når der er behov for det. Så jeg synes faktisk at den ældre hund gør det helt korrekt.

    Min mand har i dag læst teksten på det link jeg har lagt ind og han har forstået at den ældre hund ikke gør noget forkert og at den skal støttes i at være opdrageren af hvalpen - sammen med os.


  • #16   9. jan 2010 Steen A. J.
    Tak - den får min mand også lige lov til at læse. Men jeg tror at han er ved at forstå, at den ældre kun gør det der skal gøres.


  • #17   9. jan 2010 Pia K, nu var det så en hjælp til Anne.
    Vi har vel hver især vores måde at gøre tingene på, og jeg prøvede bare at skrive hvad vi gør her i huset.


  • #18   10. jan 2010 det samme sker her. Der har også været 'hvalperabet', men det var slut og den store sætter den lille på plads når han føler at det er nødvendigt. Nu kan han nøjes med at 'knurre' dybt, så lusker den lille af. Det er sjovt at se når vi støvsuger, den lille går fuldstændig i selvsving og 'angriber' og gør hysterisk, så går den store hen og tager ham i øret, og får ham væk, og så går han og vogter ham og får ham ud i gangen, så lægger han sig i døråbningen, og hvis den lille prøver at luske om, så knurre han bare og den lille trækker sig.

    ligesådan hvis den lille gøer af posten for længe, så kommer han også og får ham væk fra døren:-)


  • #19   10. jan 2010 Karin: Ej det gad jeg godt at se :o)

Kommentér på:
Ældres hunds opdragelse af hvalp

Annonce