Vægt på foder i forhold til hunden Vægt på foder i forhold til hunden
Hejsa...
Nu har jeg 2 hunde som får halvt barf / kød og halvt tørfoder.
Syns ellers jeg har været meget inde og læse hvor meget de skal have i forhold til hvad hunden vejer.
Men dyrlæge siger mine hunde vejer ca 5 kg for meget hver og til træning siger de det samme.
Jeg HAR sat dem 100 gram ned i daglig ration forhold til hvad der står rundt omkring hunde i min størrelse BURDE have i foder.
Kan godt se man ikke kan se ribben på den enen hund, og den anden kan ses men dyrlæge siger hun er lidt lasket på maven..
Nu ville jeg gerne hører hvor meget foder i giver jeres hunde i forhold til hundens vægt.
Jeg ved godt folk siger: KIG PÅ DIN HUND, det syns jeg jo netop jeg har gjort.
Vil da gerne have mine hunde har "det fede liv" men vil gerne undgå overvægt.
Beklager hvis indlægget blev lidt langt.
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.625
Lidt ala lægerne som er efter rygere og overvægtige.
jeg mener , kig på hunden i henhold til standarden, det er så lidt svært at finde ud af, når det er blandingshunde
Føl din fornemmelse for hvordan hundene har, kig på dem med fremmede øjne
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det er jo rigtigt, at man skal kigge på sin hund, men vi har forskellige kriterier. Så slank som muligt uden at være afpillet foretrækker jeg. Og jeg er hård med det - sætter bare maden ned indtil den rammer det rigtige sted.
Da Cassius var skadet fik han kun 220 gram mad om dagen, hvor han lige før han kom til skade spiste knap 400. Lige nu får han 330 g. Så det er også til at få øje på, hvor meget det at røre sig koster i kalorier.
Så de må ud og lave noget, hundene - og taber de sig ikke af det, så må de yderligere ned i foder.
Det lyder også umiddelbart til, at de får meget, hvis de er på halv barf, halv tørt og de kan sættes ned med 100 g. tørt.
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
Nej måske ikke men jeg har været inde og læse ja nok 50 forskellig sider mht rå fodring ( altså på nette ikke herinde ) og alle steder står der man skal give en masse tilskud, grøntsager, vitamin, olie, mineraler mv.
der står man skal have mad plan, man skal have faste dage og ben dage....
jeg syns det lød voldsom svært ( = besværligt ) at hitte rede i, og der hvor jeg køber barf er hun berner senne opdrætter hun vælger selv at fodre med halv tørfoder halvt barf så jeg ( som uvidende ) valgte hendes løsning..
Har talt med dyrlægen mht det med maven og fordøjelse mht., kød og tørfoder.
Læste maven skal bruge forskellig temperatur for at fordøje maden, men dyrlæge sagde det passe ikke da jeg spurgt ham.
SÅ svar på dit spørgsmål må være at jeg er bange for de ikke får de vitaminer, mineraler de skal have hvis jeg KUN fodre med kød / Grøntsager alene.
aug 2006
Hvad angår fordøjelsesenzymer tror jeg ikke der er lavet nogen undersøgelser på i denne forbindelse.
Jeg selv ville heller ikke have kvaler ved at give hunden lidt af hvert....
Men her var temaet, at hundene nok får for meget ;o)
Kan du ikke skrive, hvor meget hundene får at spise og hvor meget de vejer?
dec 2009
De får 500 gram foder fordelt på 3 måltider hvor alting bliver vejet hver gang.
Når de skal til træning springer jeg et måltid over når de skal have godbider til træning.
Jeg er gået efter 2% af deres vægt og har valgt at lave beregning efter hvad de BURDE veje :o)
dec 2009
dyrlæge siger hun er lasket på maven.
Den anden hund er en blandings hund og der kan man ikke se ribben så ja hun er nok lidt for tyk.
aug 2006
Det laskede på maven giver nok mest mening at træne væk, tror jeg :o)
aug 2006
Hvis der så kommer tohundrede/hundredefirs gram tørt oveni, så kan jeg godt forstå, de tager på - så får de virkelig meget mad.
Som sagt levede min hund af 220 g. foder om dagen da han var inaktivt, så næsten den samme mængde PLUS råt, det lyder af meget. Men det har selvfølgelig også noget at skulle have sagt hvilket foder, du bruger.
aug 2006
dec 2009
de har fået ca 125 gram kød og op til 200 dvs 75 gram tørfoder.
Når de har fået grøntsager er det op til 200 så de får 2 måltider af 200 gram og 1 af 100 der har de så kun fået kød og lakse olie .
Og som sagt når jeg skal til træning, eller selv har trænet i skoven har jeg sprunget et måltid over.
Vægt på foder i forhold til hunden