Welch Corgi vs Schæfer Welch Corgi vs Schæfer
Er der nogen der ved, om Welch Corgi og Schæfer ligger langt fra hinanden rent mentalt/træningsmæssigt?
Vi har p.t. en schæfer, som jeg personligt mener er en race der er nem at opdrage og lære at gå uden snor, da den vil gøre alt for at tilfredsstille sin leder.
En gang om mange år når Bine er væk, skal vi selvfølgelig have en ny hund, men på det tidspunkt har vi jo nok også fået børn, og så ville det være rart med en lidt mindre hund, men stadig med alle de gode egenskaber schæferen har.
Så jeg er egentlig på udkig efter en race som har schæferen gode egenskaber, men bare i en lidt mindre krop :o)
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.826
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Men ellers søde og dygtige hunde, der lært hurtigt og gerne ville træningen.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.751
Jeg bruger en nærliggende fodboldbane som "lufteplads" hvor vores nuværende får lov til at løbe og lege som hun nu vil, og hvor hun rigtig kan få brændt noget energi af.
Jeg er også i hundeskove en gang i mellem, og der synes jeg det er synd hvis en hund skal have snor på, når de fleste andre er løse.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
maj 2007
Michelle: Det er også lidt min opfattelse - Altså at den er knap så førerfikseret. Tak for svar :o)
Søster: Tak :o)
jan 2008
Følger: 79 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 865
jan 2007
Selvom de begge er hyrdehunde, har schæferne jo været avlet i lidt en anden retning, i temmeligt mange år efterhånden.
Så der MÅ være en del forskel på dem....
Men mon ikke der kommer nogen corgi-ejere på banen osse:o)
jan 2008
Da det jo er to forskellige racer er de selvfølgelig også forskellige. Men er nu heller ikke helt ved siden af. Men tror også man kan finde ligheder blandt Border Collie, Islandsk fårehund osv. Er nogenlunde samme genre alle sammen, tror jeg godt jeg tør vove at sige uden at ramme helt ved siden af`??
Klunte min Corgi er ihvertfald meget glad for at lege med schæfer hunde, og ingen tvivl om at hunde er lidt småracistiske og leger bedst med egen race, eller noget der kan minde om. Så visse ligheder må der være.
Men nu skal man jo ikke vælge en anden race med mindre, man synes den er noget for en. Så hvis det er Schæferen du er forelsket i skal I måske holde jer til schæfer og ikke søge efter en, der kan erstatte det. Når det er sagt er jeg så sikker på I også kan komme til at være ligeså forelsket i en Corgi, men det skal være på dens betingelser. Håber i forstår hvad jeg forsøger at sige.
Tanja du er meget velkommen til at spørge ind til race, så svare jeg hjertens gerne.
jan 2008
jan 2008
jan 2006
Følger: 41 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 691
Jeg vil sige han er en nem hun som tilpasser sig rigtig godt. Han elsker at gå en god lang tur, men er jeg syg så hygger han gerne her hjemme uden problemer.
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
Dejlig læsning
jan 2007
De kan godt flytte får, men det er noget anderledes end de gængse hyrdehunde, og der er væsentligt forskellig i sind, egenskaber osv fra hyrdehundene;o)
jan 2008
jan 2007
De HAR hyrdeinstinkt, men det er ikke sådan helt sammenligneligt med hyrdehundenes. De har ikke samme tendens til at samle, men driver gerne fra A til B (de er jo lavet til at hente får fra fjeldet, og endnu mere til at holde rovfugle fra lammene -ikke til at samle og dele får tæt på hundeføreren). Jeg har aldrig oplevet en IF der hyrdede andre hunde (dermed ikek sagt det aldrig forekommer).
Men de kan have meget lyd på under leg, så måske det er det der bliver set som hyrden?
Nå -det var vidst et lille sidespring hehe
jan 2008
Tanja: Undskyld jeg lige spamede din tråd lidt. håber du kunne bruge mina andre svar, ellers så spørg bare løs.
jan 2008
Så det var egentlig lidt modsigende, for hun kommer med bolden, når vi leger. men en aportbuk, det er altså ikke lige noget der passer damen
jan 2008
Tror nu også en del af hundens aktivitets niveau kommer fra ejeren, de er jo super dygtige til at tilpasse sig. Så når vores Corgi er damp barn, er det nok også fordi vi "bruger" hende meget. Vores filosofi er bare en aktiv hund er en glad hund.
jan 2008
jan 2006
Følger: 41 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 691
Jeg skal selv beynde til noget lydighed her den 6. feb i dch og jeg er sikker på det nok skal gå godt
maj 2007
Ved godt at en WC ikke er helt det samme som en schæfer, men ud fra hvad jeg læser her, lyder det som en hund der gerne vil arbejde, men også gerne vil ligge og hygge med familien.
Dejligt man kan få lidt hjælp herinde :o)
okt 2009
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 26
Min corgi Buddy fik ikke nok disciplin fra min side af, og det er klart derfor, han har tendens til at være så småfræk. Jeg er dog ved at få udslukket den dårlige opførsel. Han er hurtig til at lære, men meget nysgerrig. Han har et godt sind, og er IKKE bange for større hunde der udviser aggressivitet.
Min schæfer fik jeg ½ år efter, og han har også en form for beskytterinstinkt - omend lidt stærkere end corgiens. Han er rigtig trofast, og skælder ud på Buddy når han er fræk over for os
Hvis ikke hunden allerede er valgt, vil jeg foreslå en Corgi
maj 2007
Mange tak for svaret :o)
Welch Corgi vs Schæfer