1.495 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Welch Corgi vs Schæfer Welch Corgi vs Schæfer

Er der nogen der ved, om Welch Corgi og Schæfer ligger langt fra hinanden rent mentalt/træningsmæssigt?

Vi har p.t. en schæfer, som jeg personligt mener er en race der er nem at opdrage og lære at gå uden snor, da den vil gøre alt for at tilfredsstille sin leder.

En gang om mange år når Bine er væk, skal vi selvfølgelig have en ny hund, men på det tidspunkt har vi jo nok også fået børn, og så ville det være rart med en lidt mindre hund, men stadig med alle de gode egenskaber schæferen har.

Så jeg er egentlig på udkig efter en race som har schæferen gode egenskaber, men bare i en lidt mindre krop :o)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Welch Corgi vs Schæfer
  • #1   27. jan 2010 Må jeg foreslå et kig på www.corgi.dk

• #2   27. jan 2010 Der har været et par corgier i "min" klub, og mit indtryk er at det er en mere "hård" hund end en schæfer. Mere egen vilje og knapt så førerfikseret.
    Men ellers søde og dygtige hunde, der lært hurtigt og gerne ville træningen.

• #3   27. jan 2010 Som hyrdehunde burde de ikke være svære at lære at gå uden snor, men hvordan de er i forhold til schæfer ved jeg så ikke. Cardi'en er lidt skarpere end pembroke, men begge er kvikke og lærnemme hunde - og det er schæfer jo så også smiley

• #4   27. jan 2010 Jeg vil gerne have en hund der kan gå løs, da jeg personligt mener hunde skal have lov til at løbe igennem en gang i mellem - Og ikke kun i haven.
    Jeg bruger en nærliggende fodboldbane som "lufteplads" hvor vores nuværende får lov til at løbe og lege som hun nu vil, og hvor hun rigtig kan få brændt noget energi af.

Jeg er også i hundeskove en gang i mellem, og der synes jeg det er synd hvis en hund skal have snor på, når de fleste andre er løse.

• #5   27. jan 2010 De to racer har nok ikke så mange sammenlignelige egenskaber, tror jeg...

• #6   27. jan 2010 Lars M: Jeg har været rundt og kigge lidt, men vil også gerne høre folks personlige meninger :o)

Michelle: Det er også lidt min opfattelse - Altså at den er knap så førerfikseret. Tak for svar :o)

Søster: Tak :o)

• #7   27. jan 2010 Tanja: Der er både ligheder og afvigelser imellem de to racer. Men det er vist ikke helt uden grund vi kalder vores corgi en mini schæfer. Jeg har haft Border Collie før og min kæreste schæfer. Og der er rigtig mange fælles træk, især hyrdeinstinktet, intelligensen og hvad de kræver af motion og aktivering. Corgien er tilgengæld knap så "behage" syg , nok det nogen kalder førerfikseret, Men de stikker ikke af, eller er umulige at opdrage på. Jeg blev tilgengæld positivt overrasket over, hvor arbejdsomme og lærevillig vores Corgi er, Er masser af træning i dem, hvis det er det man ønsker. Men er ikke mere eller mindre arbejde i dem, fordi de er mindre end schæferen. Så selvom alle racer er forskellige, synes jeg ikke en Corgi er helt ved siden af. jeg kan kun anbefale racen smiley

• #8   27. jan 2010 umiddelbart tænker jeg jo at de ligger ret langt fra hinanden, osse i forhold til hvad de er avlet til.
    Selvom de begge er hyrdehunde, har schæferne jo været avlet i lidt en anden retning, i temmeligt mange år efterhånden.

Så der MÅ være en del forskel på dem....

Men mon ikke der kommer nogen corgi-ejere på banen osse:o)

• #10   27. jan 2010 Micheller: jo jo Corgi ejerne er her skam smiley

Da det jo er to forskellige racer er de selvfølgelig også forskellige. Men er nu heller ikke helt ved siden af. Men tror også man kan finde ligheder blandt Border Collie, Islandsk fårehund osv. Er nogenlunde samme genre alle sammen, tror jeg godt jeg tør vove at sige uden at ramme helt ved siden af`??
    Klunte min Corgi er ihvertfald meget glad for at lege med schæfer hunde, og ingen tvivl om at hunde er lidt småracistiske og leger bedst med egen race, eller noget der kan minde om. Så visse ligheder må der være.
    Men nu skal man jo ikke vælge en anden race med mindre, man synes den er noget for en. Så hvis det er Schæferen du er forelsket i skal I måske holde jer til schæfer og ikke søge efter en, der kan erstatte det. Når det er sagt er jeg så sikker på I også kan komme til at være ligeså forelsket i en Corgi, men det skal være på dens betingelser. Håber i forstår hvad jeg forsøger at sige.

Tanja du er meget velkommen til at spørge ind til race, så svare jeg hjertens gerne.

• #11   27. jan 2010 Pia K: Nu er vores selvfølgelig kun knap to år, så det har selvfølgelig indflydelse på aktivitets niveauet. Og hun er bestemt ikke en Border eller Tervueren. Men hun er bestemt heller ikke nogen sofa kartoffel. Man skal ikke tage fejl af den lille krop. Men en fantastisk hund, der kan give en rigtig meget af det Border og Tervueren også kan, men der skal kæmpes lidt mere med stoffet, hun er lidt egenrådig det betyder ikke uopdragen, men maser af kontaktøvelser og GODE guffer skal dertil. Tilgengæld har jeg flere gange opgivet at lære hende noget fordi jeg simpelthen ikke troede hun forstod det, for så bare næste gang, jeg tog det frem at kunne konstatere at det kunne hun til UG. Det havde bare ikke lige passet damen, den anden dag eller gufferne var ikke gode nok. Det kan godt være lidt fustrerende.

• #12   27. jan 2010 også det der med lille.. Klunte vejer 17 kg og er ikke tyk! smiley

• #13   27. jan 2010 Jeg har selv wcp. og han er bestemt lærenem . Han er obs på hvor jeg er når vi er ude. Når først har lært noget så husker han det..
    Jeg vil sige han er en nem hun som tilpasser sig rigtig godt. Han elsker at gå en god lang tur, men er jeg syg så hygger han gerne her hjemme uden problemer.

• #14   27. jan 2010 hihi.. bliver mere og mere overbevist om at der er Corgi i Coda smiley
    Dejlig læsning smiley

• #15   27. jan 2010 Anne-Kathrine -en islandsk fårehund er nu en spidshund (ikke en hyrdehund), selvom navnet forvirrer.
    De kan godt flytte får, men det er noget anderledes end de gængse hyrdehunde, og der er væsentligt forskellig i sind, egenskaber osv fra hyrdehundene;o)

• #16   27. jan 2010 Michelle: Tak tænk man kan være så galt på den. Var helt overbevist smiley Møder endda jævnligt et islandsk fårehund og ejeren har virkelig problemer med at den hyrde andre hunde. Kan jeg tage fejl af den og en anden race?? Var ellers så sikker smiley

• #17   27. jan 2010 En IF er og bliver en spidshund:o)
    De HAR hyrdeinstinkt, men det er ikke sådan helt sammenligneligt med hyrdehundenes. De har ikke samme tendens til at samle, men driver gerne fra A til B (de er jo lavet til at hente får fra fjeldet, og endnu mere til at holde rovfugle fra lammene -ikke til at samle og dele får tæt på hundeføreren). Jeg har aldrig oplevet en IF der hyrdede andre hunde (dermed ikek sagt det aldrig forekommer).
    Men de kan have meget lyd på under leg, så måske det er det der bliver set som hyrden?

Nå -det var vidst et lille sidespring hehe

• #18   27. jan 2010 Michelle: Nå var lige inde og læse og nogen steder placeres den også blandt hyrdehunde, selvom det er en spidshund. Så var mening med galskaben smiley Desværre er man jo ikke fuldstændig mester ekspert på alle racer smiley

Tanja: Undskyld jeg lige spamede din tråd lidt. håber du kunne bruge mina andre svar, ellers så spørg bare løs.

• #20   27. jan 2010 Klunte er MEGA bold glad. Men er stadig fuldstændig umulig at træne aport med, Hun kan simpelthen ikke se det smarte, men er nok også et udtryk for min utålmodighed, men aport er ikke en øvelse, der ligger til højre benet, ihvertfald ikke for min Corgi. Men bold JA tak!
    Så det var egentlig lidt modsigende, for hun kommer med bolden, når vi leger. men en aportbuk, det er altså ikke lige noget der passer damen smiley

• #21   27. jan 2010 Men mener også engang at have hørt at bold og pinde fiksering er noget man ser ofte hos hyrdehunde. Kan så ikke huske, hvor jeg har hørt det, så ved ikke lige hvor troværdigt det er. Men det gælder ihvetrfald for Klunte.
    Tror nu også en del af hundens aktivitets niveau kommer fra ejeren, de er jo super dygtige til at tilpasse sig. Så når vores Corgi er damp barn, er det nok også fordi vi "bruger" hende meget. Vores filosofi er bare en aktiv hund er en glad hund.

• #22   27. jan 2010 Pia K Forsøger faktisk også at få hende til at træne lidt mere på genstand istedet for godbidder, Som du siger mange flere fordele. Især nu hvor vi er startet til agility, kan jeg se mange gode ting i det.

• #24   27. jan 2010 min corgi er bold fikseret samt reb og pind. Bare man gider kaste det så henter han det gerne. I starten havde jeg svært ved at finde en godbid han gad så jeg brugte reb og blod som belønning. Nu vil han gerne have godbidder. Tror sagtens de kan lære aport.
    Jeg skal selv beynde til noget lydighed her den 6. feb i dch og jeg er sikker på det nok skal gå godt smiley

• #25   27. jan 2010 Mange tak for alle jeres svar.
    Ved godt at en WC ikke er helt det samme som en schæfer, men ud fra hvad jeg læser her, lyder det som en hund der gerne vil arbejde, men også gerne vil ligge og hygge med familien.

Dejligt man kan få lidt hjælp herinde :o)

• #27   7. jun 2010 Jeg er den lykkelige ejer af både en Welsh Corgi Pembroke og en Schæfer, og på trods af at de begge er hyrdehunde, ja så er der visse forskelle - men de er ikke så store, ville jeg sige..

Min corgi Buddy fik ikke nok disciplin fra min side af, og det er klart derfor, han har tendens til at være så småfræk. Jeg er dog ved at få udslukket den dårlige opførsel. Han er hurtig til at lære, men meget nysgerrig. Han har et godt sind, og er IKKE bange for større hunde der udviser aggressivitet.

Min schæfer fik jeg ½ år efter, og han har også en form for beskytterinstinkt - omend lidt stærkere end corgiens. Han er rigtig trofast, og skælder ud på Buddy når han er fræk over for os smiley det er sgu skægt at se på. Han kommer når man kalder, spiser når der er mad og er i det hele taget meget rolig - når bare der ikke er fremmede hunde i hans område.

Hvis ikke hunden allerede er valgt, vil jeg foreslå en Corgi smiley - der er alt for få Corgi-ejere i DK! Eller også bor jeg bare langt væk fra dem alle sammen, haha

• #28   7. jun 2010 Osman: Der er ikke besluttet noget endnu - Og det er også først om nogle år når Bine er ved at være gammel :o)

Mange tak for svaret :o)

Kommentér på:
Welch Corgi vs Schæfer

Annonce