{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tørfoder + råt kød - hvilket foder??
  • #1   31. jan 2010 ja det kan man -og det kan man efter min mening osse med alt muligt andet foder.

    Ikke alle hunde kan klare at få det serveret i et måltid (altså både råt og tørt på en gang), men hvis de får det som adskilte måltider, betyder det efter min mening ikke så meget om det er det ene eller andet tørfoder du bruger sammen med det rå.

    Tidl fik reiki både råt og tørt, i dag får begge hunde primært tørt, men får da råt sereveret af og til, men så er det mere som snack.

    De fodres med flatazor


  • #2   31. jan 2010 Som Michelle skriver kan man i princippet kombinere alle slags tørfoder med råt kød, hvis ellers hundene trives på det. Min får ofte 1/4 kylling, noget fisk eller andet råt kød og grønt udover hendes tørfoder. P.t. fodrer jeg med Fromm adult.

  • #3   31. jan 2010 Mine får både råt og Royal canin hver dag, og har gjort det i flere år.

  • #4   31. jan 2010 Jeg er i opstartsfasen af BARF og mine får WolfsBlut som tørfoder.
    Meningen var at jeg ville give dem tørfoder morgen og BARF aften..
    - MEN, snakkede med én fra et BARFcenter som sagde at de ikke måtte få tørfoder når de får BARF, fordi tørfoderet gør at PH værdien i mavesækken stiger og derfor kan de ikke optage BARF'en ordentligt?

    Så jeg er pt lidt splittet og kan ikke helt finde ud af om jeg vil fokusere 100% på BARF eller fortsætte med 100% tørfoder.
    For man må tilsyneladende IKKE blande det?


  • #5   31. jan 2010 Ann-Sophie -det er der absolut intet dokumentation for (at PH-værdien ændres altså). Nærmest tværtimod. Det eneste jeg har kunnet finde om emnet, har påvist at der IKKE sker en ændring i forhold til råt/tørt.

    Men det er en yndet påstand -og jeg savner altså at der snart er noget der smider dokumentation førend de slynger om sig med den slags påstande.

    Så vidt jeg kan læse mig til ved DBC og andre steder, skulle en hund på råt, have en PH-værdi på 1-2 i maven... det er det samme som på tørt


  • #6   31. jan 2010 Michelle - Ja jeg er også forvirret, for dét havde jeg ikke hørt før..
    Og jeg vil jo ikke gøre noget der skader hundene.. Så jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg ville vælge (overvejer kun at BARFE Shika, da hun trænger til at tage på og Paya er glad for tørfoderet).

    Men han sagde at PH værdien på tørfoder var væsentligt højere end på BARF, mener han sagde PH værdien lå på 4-5 med tørfoder?


  • #7   31. jan 2010 Det er mavesyrens PH-værdi han snakker om, og det er ikke korrekt at en "tørfoderhunds" PH-værdi er så høj.

    Så må mine hundebøger i hvert fald være vældigt forkerte, for de fortæller netop at den er 1-3... Og går udfra at når i hvert fald den ene af dem er skrevet af en dyrlæge, så er det noget han ved noget om;o)


  • #8   31. jan 2010 Ann-Sophie: Det er nemlig det samme jeg har fået af vide, Zia blev BARFet en kort periode.

    Det er meningen at de skal have det sammen med deres tørfoder, da Zia ikke gider spise sin mad uden at der er noget i.
    Og lige p.t. får hun kattemad (vådfoder) blandet i..... det er jeg ikke så vild med, så tænkte at jeg ville blande med noget hakket kød af forskellig art.


  • #9   31. jan 2010 Michelle - Ja jeg ved godt det er mavesyrens PH værdi vi snakker om. : ) Og jeg fik bare at vide at en hund på tørkost havde højere PH værdi end en hund på BARF.
    Og netop derfor måtte man ikke blande de to ting, for så ville mavesyren ikke kunne blive lav nok til at den kunne optage BARF'en.


  • #10   31. jan 2010 tja -myten er jeg dælme stødt på mange gange. Men jeg har endnu tilgode at se dokumentation for det. Og alt hvad jeg ellers har læst (bøger skrevet på et tidspunkt hvor tørfoder er mest udbredt og der står ikke noget specifikt om fodermetode, så jeg må gå udfra det gælder tørfoderhunde eller alle hunde) siger at hundens mavesyres PH-værdi er 1-3, og det er jo det samme som BARF-folket siger en BARF-hunds er... Og altså må det være det samme.

    Jeg har med bedste vilje ikke kunnet finde noget der dokumenterer (eller bare sandsynliggør) det modsatte


  • #11   31. jan 2010 Michelle - Mon der henvises til tørfoder med majs, soya, korn mv. i?
    Og at det er denne form for foder der giver forhøjet PH værdi i mavesyren?
    Jeg bruger fx WolfsBlut som jo er uden alle disse unødvendige ting, og vel egentligt er nogenlunde på niveau med BARF (nogenlunde).. Så det kan være dén slags foder ikke giver forhøjet PH?


  • #12   31. jan 2010 ann-spophie... det tror jeg såmænd ikke.. Jeg kan ikek finde noget som helst der kan dokumentere en forskel uanset hvad du så fodrer din hund med

  • #13   31. jan 2010 Michelle - Hmm.. Ja så er det svært at finde ud af hvad der er det rigtige : /
    Ham jeg snakkede med fra barf centeret kendte slet ikke mærket WolfsBlut, så kan kunne ikke sige så meget om produktet. Var mere derfor jeg tænkte han måske gik ud fra det var med korn, majs mv..
    - Men jeg er lidt i syv sind, for jeg ville meget gerne have tørkosten med ind over, men tør ikke rigtig når nogle mener det skader? smiley


  • #14   31. jan 2010 Hvis det fungerer for dig med både tørkost og råt, så ville jeg da fortsætte med det.

    Reiki er fodret sådan i lang tid, indtil jeg fik Gaia (nu må de nøjes med råt engang imellem), og det har fungeret upåklageligt


  • #15   31. jan 2010 Michelle - Puuh ha, sikke mange holdninger der er til dette emne :')
    Jeg overvejer lidt at give dem tørkost som ''hovedparten'' og så give Shika ''Barf tilskud'' for at få hende op i vægt.
    Paya fungere nemlig rigtig godt på tørfoder, mens Shika er lige tynd nok.
    Kan man gøre det sådan? : )


  • #16   31. jan 2010 Det vil jeg jo sige ja til, men det havde du nok regnet ud;o)

    Prøv at spørge i en af barf-grupperne, så får du lidt flere holdninger end bare min:o)


  • #17   31. jan 2010 True true Mihelle smiley
    Ellers tak for hjælpen.. BARF er en verden fyldt med meninger må man sige smiley


Kommentér på:
Tørfoder + råt kød - hvilket foder??

Annonce