På hvalpebesøg i Sverige i dag {{forumTopicSubject}}
10 timers tur til Sverige gik først til Höör hvor vi handlede i Teba, en kæmpe dyreforretning. Men min veninde og jeg, som var sammen af sted, manglede ikke rigtig noget. Så jeg er forbavset over at vi slet ikke brugt så mange penge.
Så kørte vi på handel i City Gross og købte dagligvarer. Noget kunne spares pga. kursforskellen, og vi var jo alligevel af sted, så selvfølgelig skulle vi det.
Slutteligt skulle vi se på hvalpe hos en gårdhundeopdrætter. Kombinationen var med Canon (Cassies far) som far og en rigtig god tæve som mor. Der var 2 i kuldet, og Marika som har Canon skulle have den ene. Hun havde på forhånd valgt de 2 bedste ud.
Der var forskel i størrelsen på de 2 tæver. Den stor og stærk, med kæmpe benstammer og poter, velvinklet, og en mulighed for at blive lavstillet. Den anden lille og fin, med lige så gode vinkler, poter, feminin og graciøs.
Men hvad er det jeg vil bruge den til? Selvfølgelig både avl og opdræt, men hvad skal jeg lægge mest vægt på - avl selvfølgelig. Så jeg er i gang med "for" og "imod".
Største "for" er at få en tæve mere i avl, som er hel svensk. Vi har meget lidt avlsmateriale i Danmark, og vores danske avl er ved at være alt for snæver. En anden linie end Bianca, som er ud af de snævre danske linier. En der kan kompromittere Bianca i avlen, så jeg har mere at byde ind med og mixe med dansk blod. Der er ikke meget jeg kan bruge til Bianca. Cassie tyder pt. ikke til at blive så god, så jeg leder vel også efter en substitut, hvis hun ikke kommer i avl.
"Imod" er har jeg plads til en tæve mere, bringer jeg uro i flokken, skal jeg slå koldt vand i blodet og beholde en tæve fra Biancas næste kuld til sommer, som bliver med en hel svensk han, hvad hvis hun kun får hanner.
Det er godt nok svært. Jeg har lovet mig selv at give Cassie en chance, men jeg tror hun er et par år om at udvikle sig. Har jeg tid til at vente på det?
Er jeg i en luksussituation, eller er det OK at jeg tænker i andre baner end mit eget?
Slutteligt, så ligger alle 4 med hver deres lårbensknogle og gnaver på livet løs. 4 stk. til alt 80 sv.kr., dejligt, dejligt og tak siger mine hunde og gnaver videre.
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Mine har ikke så meget pels, de er udprægede inde hunde, men de elsker sne og vand, så de er robuste i mine øjne. Tror labben trives bedst ude af mine 4 men han har jo også mere huld og pels end gårdhundene.
Jeg er vant til at køre til Sverige på udstillinger, så turen til Höör tog ikke engang 2 timer. Det tager længere tid at køre til Jylland fra mig af.
maj 2006
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.936
maj 2006
Catarina har en af Sveriges ældste kenneler og hendes han på 13 år er en kanon lækker han, som også ligger bag både Bianca (som morfars far) og Canon (far). Yohais Fräsige Freddy hedder han. Bare at se hans fantastiske kondition i går gør en helt glad. (link fjernet) Han er en "ener" og nu er jeg da bare helt vild med ham. Han parrer ikke mere, for han "gider" ikke, man har vel gjort sin pligt.
Så jeg trækker "pinen" ud lidt endnu.
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.328
Kan godt forstå at det er svært. Men når du gerne vil have helsvenske linier, så synes jeg at du skal gå efter det- en hvalp fra Bianca er jo ikke så helsvensk
Og når det nu er avl du vil vægte, så er det endnu mere oplagt
maj 2006
Izabella, hvorfor får du mig til at skulle sætte tingene i perspektiv?
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.328
Jeg ved godt at jeg er tarvelig
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.936
På hvalpebesøg i Sverige i dag