{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.403 visninger | Oprettet:

Er i tvivl pedigree.. :S {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.. Eftersom jeg også så udsendelsen på DR1 igår om hundefoder.. så har jeg kigget lidt på min hunds foder.. Hun får pedigree ris og kylling.. vi fortsatte med foderet, da opdrætterne brugte det til deres hvalpe.. så vi har bare kørt videre med det.. smiley

Men umidelbart ser min hund ud til at trives godt på foderet.. men må nok indrømme, jeg står lidt i vildrede ang foder til hende.. jeg tror ikke på at det dyre hundefoder er bedre for ens hund..

Men hvad skal man kigge helt nøjagtig på, når man kigger på hundefoder?? og er pedigree et dårligt foder??

Håber I kan hjælpe mig.. smiley Hun er iøvrigt 8 mrd gammel.. :),,


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er i tvivl pedigree.. :S
  • #1   11. feb 2010 Ihh efter min mening er Pedigree bare junk for hunde....

    Nej man skal ikke bare gå efter det dyre. Man skal læse hvad fodret indeholder.

    Men Pedigree er bare bunden af bunden


  • #2   11. feb 2010 Jeg ville aldrig fodre med Pedigree. Og for mig hører det ikke med i gruppen af dyrt foder.

    Det er junkfood. Ja en hund kan leve af det.. Du kan også leve af McD og Burger King mad, men er det sundt i længden?

    Korn: majs, ris osv.. skal helst ikke være med på ingredienslisten og er de med, skal de stå så langt nede som muligt. Kød skal være første ingrediens..


  • #3   11. feb 2010 For mig er et godt foder et hvor hunden trives =)

    .. Så det er jo individuelt ; )

    Når jeg vælger foder ser jeg på hvor stor en del af foderet består af kød (det skal stå først), korn og majs vil jeg helst ikke have i, ris er ok.

    Farve, sukker og smagstilsætninger vil jeg heller ikke have i min hunds foder =)


  • #4   11. feb 2010 Okay.. men man ser bare tit at der står på sækken feks ris og kylling.. eller lam og ris.. det hedder det næsten det hele.. er det så ikke godt??

    Hvad kan i evt anbefale af foder til en labrador/goldenretriver blanding? Evt pris.. smiley

    Jeg har bare altid troet at pedigree var et godt foder..


  • #5   11. feb 2010 Den indigrediens der står først er den der er mest af, det er tit en god måde at se forskel på. Hvis det er korn, májs osv er det et såkaldt discount foder. Vil dog mene at hvis hunden ser sund og rask ud, tykkelse, pels osv trives hunden fint på det man bruger.
    Ved discount foder kommer der dog tit og ofte mere ud igen da de ikke optager så meget som ved et super premium foder


  • #6   11. feb 2010 Jeg tænker således:

    Produkter som korn, ris og majs er forholdsvis billige og kød er dyrt, derfor må billigt foder være dårligt da det er tilsat massere af korn osv. da det er billigt og derfor er fodret billigt at lave..


  • #7   11. feb 2010 okay.. der står vidst korn som først på foderet.. :S hmm.. men ja har godt lagt mærke til at hun kommer af med meget.. men hunden skal naturligvis også af med noget, så affaldsstoffer mv, kan komme ud..

    Men hvad kan i anbefale af foder??


  • #8   11. feb 2010 jeanette og luna

    det er nemlig en god sammenligning.
    Når Simba en enkelt gang eller to for tilsmusket sig en gang pedigre oppe på camping , så tænker jeg også mc.donald chees burger smiley


  • #9   11. feb 2010 Har også hørt det ikke er godt !

    Håber jeg lige må spørge her - RC til golden retriever er vel ok eller ? Har set bag på posen men kan ikke huske det helt og fodderet er hældt over i en fodderspand nu ! Nogle der ved det ?


  • #10   11. feb 2010 Bruger selv Pro Nature

  • #11   11. feb 2010 En god tommelfingerregel er tit at kigge på hvad der står i de første 3 ingredienser. Den første skal helst være kød.

    Derudover er en anden god ting at kigge efter, om proteinkilderne er definerede. Altså står der direkte at der er brugt f.eks. and, gris osv, eller står der bare ''animalske biprodukter''.

    Derudover er det altid godt, at kigge efter et foder som ikke indeholder hverken majs, soya eller tilsætningsstoffer..

    Men det aller vigtiste er naturligvis at kigge på hunden, og konkludere om den har det godt. Pelsen er fin, klare øjne, og normal mængde afføring.


  • #12   11. feb 2010 Jeg kan anbefale : Orijen, Acana, Ziwipeak.

    Ville aldrig selv fodre med Pedegree
    ..
    Held og lykke i foder junglen ss


  • #13   11. feb 2010 Mille får "Olivers" til hvalpe og Sheik får "Specific CID" (letfordøjeligt specialfoder pga. hans bugspytkirtel ikke fungerer optimalt og dermed ikke fordøjer maden som han skal)
    Begge hører til i den dyrere ende men det fungerer rigtig godt og de kommer ikke af med ret meget.

    Generelt vil jeg også sige at det dyrere foder optager de mest af hvorimod det billigere skal der meget mere til før de opnår det samme da de skal af med al "fyldet" igen der er proppet i det billige.....


  • #14   11. feb 2010 Jamen hvad kan i anbefale mig at bruge så`?? smiley men ja pyha.. jeg syntes godt nok ikke det er nemt at finde et godt foder.. pyha da..

  • #16   11. feb 2010 Min har fået Pedigree og fungerede rigtigt rigtigt godt på det. Jeg skiftede kun fordi jeg blev påvirket af alle de tråde her på HG som bestemt ikke er glade for Pedigree (se den anden tråd "Pedigree").
    Er fuldstændig enig i ingredienslisten ikke ser for godt ud på Pedigree, men tror man skal kigge på sin hund og hvad den fungerer på.....


  • #17   11. feb 2010 Hehe næ det er en jungle. Ved Milos opdrætter fik de "dyrlægens" fra Brugsen. Begge forældre var super flotte, men det skulle min hund dælme ikke have.
    Da alle vores venner med hund anbefalede os at købe Hills gjorde vi det.
    Anede intet om mærket.
    Han lever fint på det; han er i hvert fald meget aktiv, og pelsen flot.

    - Overvejer dog at skifte til Olivers, men syntes han - ja undskyld - sked mega meget den dag jeg prøvede at blande det med Hills. Så jeg ved snart ikke..

    Men held og lykke smiley


  • #18   11. feb 2010 Pyyyhh syns godt nok det er meget forvirrende hehe.. Det er jo en jungel... min hun har det godt.. hendes øjne stråler, har en dejlig blød og fin pels.. så det er mere derfor jeg ikke hel forstår, hvorfor det skulle være et dårligt foder.. men kan godt se, at det ikke er smart at foderet er baseret på korn.. men det kan jeg se, mange foderprodukter til hunde er.. så det er svært at finde noget syntes jeg.. smiley

  • #19   11. feb 2010 Sjovt der er så mange der nævner korn og soya og majs. Der er masser af de nævnte ting i bla Royal Canin og Hill's ???

  • #20   11. feb 2010 Henriette hvad skal man så bruge ?

  • #21   11. feb 2010 Generelt, så får man vel hvad man betaler for.
    Hunde fungerer dog ikke altid på et dyrt foder, men måske på et billigt foder. HVis hunden bare ser fin ud og fungerer på det, så er det fint.
    Man skal dog også regne på, hvor meget der kommer ind og hvor meget der kommer ud. Måske kan hunden ikke omsætte så meget af et foder, og skider så bare det meste ud, og derved også spiser meget mere.
    Der findes mange forskellige foder, og i alle pris klasser, dog kan man godt få noget billigt kvalitetsfoder. Der er mange kenneler der sælger Olivers, som koster 270-290 kr for en stor sæk. Det er en ok pris, og et ganske udemærket foder. Om ens hund så trives på det, er en anden sag, men man må prøve sig frem. Hundens mave må afgøre det smiley


  • #22   11. feb 2010 Tonny o& Maja.

    Jeg læste lige på olivers.. men kan se at der står havre lige efter kødet.. så må det vel heller ikke være godt, når korn ikke må stå som noget af det første.. men som noget af det sidste..

    Men jeg vil da også sige at mange produkter, der står der skrevet korn produkter på mange af varrianterne.. så det er der jeg syns det er en jungel også hehe.. men jeg må jo se til det.. og kigge i en dyrhandel hvad der er at finde..


  • #23   11. feb 2010 hvis din hun trives på det, ja så er det jo fint.
    men hold da helt op der er mange ernæringseksperter her på HG
    sjovt nok at se efter den udsendelse som lige har været på DR hvor INGEN kunne dokumentere forskellen på billig foder og dyrt foder.
    er det,det man kalder "fodersnobber"


  • #24   11. feb 2010 Stine H
    Alle vil have du skal bruge lige netop det de bruger.Ggg
    M


  • #25   11. feb 2010 Hej!
    Har lige skrevet en opgave omkring hundefoder, og det der bl.a. er forskellen på det dyre og det billige foder er bl.a. at indholdet i det dyre foder er godkendt til menneskeføde (i modsætning til pedigree. Her står der blot på deres hjemmeside at kødet kommer fra producenter der er godkendt til at levere kød til menneskeføde, ikke at netop det kød de bruger er godkendt).
    Desuden er der ofte i de dyre produkter tilsat fiskeolie (som indeholder omega 3 fedtsyrer som er bevist at være gavnlige for hundene). Om kød står på førstepladsen skal du ikke tage dig så meget af, da det er nemt at snyde, for at få kød til at stå fast. Desuden er hunde ikke kødædere (carnivore) som f.eks. katte der skal have kød, men derimod det der hedder alt-mulig spisere (omnivor).
    En ting jeg desuden har oplevet er, at du i stedet kan sammenligne protein og især fedtprocenten (som ofte er lavere ved de dyrer produkter). Håber du kan bruge dette til noget.


  • #26   11. feb 2010 -T & M Hysted - Haha... ja det er dælme svært at finde hovede og hale i noget foder til sin hund.. smiley Men jeg syntes ikke jeg bliver meget klogere af det.. jeg syntes bare at når man læser på de fleste indholdsfortegnelser, så er det næsten det samme fodertyperne indeholder.. det er ikke meget galt.. bla det olivers som nogen af jer nævner, der er havre i det foder, og står som nr to plads på deres indlægsseddel.. godt nok står der kød først.. men igen.. så må det jo heller ikke været godt. hvis altså korn kun må stå som noget af det sidste.. men næsten alle produkter hedder noget med ris..

  • #27   11. feb 2010 Stine H
    Her foder vi med Arion senior til vores border collie og Lone Star til vores schæfer og det er med rigtig gode resultater,vi skiftede for ca 3 uger siden.
    M


  • #28   11. feb 2010 Sofie.. hmm må nok indrømme jeg er lidt forvirret over fodermærkerne hehe..

    Men når du siger man kan kigge på protein og fedt indholdet.. hvor meget skal hunden så have af det, hvis du ved det?? Tænker også på proteinen.. ??

    men ja, ville da også mene at man sagtens kan snyde med kødet i foderet.. men pyha ja


  • #29   11. feb 2010 T & M Hysted. Jeg kender slet ikke det mærke.. hvor kan det forhandles henne?? evt et link?? smiley

  • #30   11. feb 2010 Undskyld fik skrevet forkert i farten. Fedtprocenten er netop højere i de dyrer produkter.



  • #31   11. feb 2010 Stine H
    vi køber det i, dyr og fritid i Hedensted,og i pet world i vejle


  • #32   11. feb 2010 Arion er hver 7 sæk gratis

  • #33   11. feb 2010 der lægger en petworld i Esbjerg også,overfor bilka

  • #34   11. feb 2010 Sofie.. okay.. og er det godt eller skidt så?? For meget fedt, er vel heller ikke godt for hunden?? Det er det jo heller ikke for os mennesker...

  • #35   11. feb 2010 T-M hysted. Okay.. må kigge på det tak.. smiley

  • #36   11. feb 2010 Nej, men det er jo bl.a. også derfor hunden skal spise mindre af det dyre foder. Fordi der simpelthen er mere energi i.


  • #37   11. feb 2010 Jeg bruger pt olivers selected fish og er glad for det. Det koster omkring 450kr +/- for 13,5 kg.

    Jeg kigger efter at kød (ikke kød-biprodukter men kød) står først på indgredienslisten (og jeg vil ikke have foder baseret på okse eller svin), og så kigger jeg efter hvilke korntyper (hvis nogen overhovedet) der i foderet
    I meget af det billige foder mangler der omega 3 og 6 fedtsyrer, så hvis jeg fodrede med sådan et foder, ville jeg tilsætte fiskeolie.

    Derudover kigger jeg på hvordan mine hunde trives på det, og en smule på hvor meget der kommer ud i den anden ende (det siger nemlig lidt om hvor godt foderet optages)


  • #38   11. feb 2010 Sofie S. - Du skriver "Om kød står på førstepladsen skal du ikke tage dig så meget af, da det er nemt at snyde, for at få kød til at stå fast." - Kan du ikke forklare mig hvordan og hvorledes? Så vidt jeg ved, er der ret faste regler omkring varedeklaration. I hvilken forbindelse har du skrevet opgave om foder?

  • #39   11. feb 2010 Hej Rilou!
    Jeg har skrevet min opgave til eksamen i forbindelse med min HG eksamen (salgsassistent), så det er jo ikke fordi jeg er ekspert i foder. Er dog blevet en hel del klogere af alt den reserch jeg har gjort op til min opgave.
    Hvis en producent f.eks. bruger fersk kød, vil dette ofte komme til at stå på førstepladsen. Problemet med fersk kød er, at den mængde der skal i for at opretholde den rette proteinprocent er meget stor. Derfor skal man kigge efter et foder med tørret kød.
    Der hvor de rigtig kan snyde, er ved f.eks. at opdele korn, først i korntyper (typisk majs og hvede), for derefter at opdele dem i forarbejdninger (f.eks. hel majs, knækket majs, majsgluten m.m.). Bruger en producent f.eks. tørret kylling i deres foder, kunne en varedekleration se sådan ud: Tørret kylling, hvede, hel majs, knækket majs, majsgluten (det er bare opdigtet for at vise et eksempel). Samlede man alt kornet, og bare skrev korn istedet, ville kornet komme på førstepladsen, men fordi producenten har delt ingredienserne op, snyder de måske visse forbrugere.


  • #40   11. feb 2010 Sofie -men så kan man ved mange foderproducenter, få en oversigt over hvor mange % af forskellige ting der er i foderet (heriblandt kød), og på den måde ved man jo så alligevel nogenlunde hvordan det fordeler sig;o)



  • #41   12. feb 2010 Ja det kan man sikkert, hvis firmaet har lyst til at snakke med dig. Jeg har forsøgt at få fat i pedigree i næsten en måned, og de har ikke ville svare på mine spørgsmål omkring deres foder.
    Men kan man få oplyst hvor mange % kød (og ikke bare protein) der er i foderet er det jo fedt.


  • #42   12. feb 2010 Sofie -ja hvad pedigree angår skal jeg ikke kunne sige det. men f.eks. er oliver's meget søde til at fortælle om deres foder og tilsende materiale hvis man spørger.

    For nogen tid siden var der nogen der gerne ville vide noget om de dyr der blev brugt til olivers (altså hvordan de levede osv), og der var Oliver's hurtige til at svare og fortælle hvem/hvor/hvad, så de kunne undersøge videre, hvis ikke de ville nøjes med oliver's ord for hvordan dyrene levede.

    Og generelt synes jeg faktisk mange foderfirmaer er søde til at sende materiale osv, hvis man beder om det.

    Ang pedigree, så brugte jeg det i en kort periode, da det var det eneste jeg kunne få min gamle tæve til at spise, da hun skulle vænnes til tørfoder (hun havde hos tidl ejer levet af madrester). Hendes afføring var en hel farvepalet (og i øvrigt var der rigeligt af det), så det siger jo da lidt om mængden af farvestoffer i foderet.


  • #43   12. feb 2010 Jeg vil faktisk sammenligne Pedigree kvalitetsmæssigt med de fleste supermarkedprodukter som Paw, Coop's egne mærker, Dyrlægens fra Bilka, Aldis mærke o.s.v.. Men at folk tror det er bedre er nok at det er meget dyrere og at der bliver reklameret så meget med det i medierne. Der er jo kun forbrugerne til at betale dyre reklamer.

    Jeg har i flere år fodret med Optimal Diet fra Kvickly, som koster 1/3 af hvad Pedigree koster, og min hun trivedes da fint på det. Jeg valgte så at gå over til Fromm, som jeg synes er et rigtig godt foder uden majs, soya eller hvede. ca 340 kr for 15 kg.
    Det skal lige tilføjes at min hund får en del frisk kylling, fisk og andet kød og grønt ved siden af tørfoderet.


  • #44   12. feb 2010 MM -findes der en indholdsfortegnelse på det foder? Mig bekendt må alle kalde deres foder for "premium" så det siger ikke så meget om kvaliteten.

    Og udfra prisen vil jeg tro at osse dette er baseret på korn og biprodukter. Det er jo helt fint hvis din hund trives på det (jeg er ikke fanatisk, jeg ved blot hvad jeg selv lægger vægt på når jeg vælger foder).


  • #45   12. feb 2010 Tak Sofie smiley Det tegner ikke et særlig godt billede af Pedigree, hvis de ikke vænner tilbage til dig ang. spørgsmål !

    Jeg har ikke hund i øjelikket, men har fodret mine katte med Applaws (80% kød, <15% kulhydrat) og der har været rigtigt godt. Jeg fik også et grundigt svar på min mail med spørgsmål omkring ernæringsværdien i foderet.


  • #46   13. feb 2010 Kender godt applaws, Har fået en prøvepose og min hund var glad for det (altså hundefoder). Kan varmt anbefale deres dåsefoder. Det glider lige ned, når hun skal have lidt lækkert.

    Kan i hvert fald bare sige, at fordi en hund ser sund og rask ud, behøver den ikke at være det (kan ikke huske den præcise betegnelse). Præcis lige som vi andre ikke altid ved om vi f.eks. har dårligt hjerte eller andre sygdomme.


Kommentér på:
Er i tvivl pedigree.. :S

Annonce