Stort adfærdsproblem Stort adfærdsproblem
Godaften i forummet
Jeg har min 1½ år gamle dværgpinscherblanding Freyja, som jeg er ufattelig glad for. Hun er en sød hund på mange måder, men desværre skyldet hendes fortid er hun meget usikker også.
Jeg har forsgt en masse øvelser for at styrke hendes selvtillid, hvilket har gået super godt.
Dog har hun et massivt problem med fremmede mennesker. Det er efterhånden blevet meget bedre, men fremmede kan simpelthen få hende til at gø i flere minutter uden stop, trods de både forsøger at ignorere, holde afstand eller sætte sig langsomt ned på gulvet og lade hende komme til sig.
Det andet, som lige pt fylder en stor del i vores hverdag, er et "udendørs problem". Jeg har altid kunnet lukke Freyja ud på vores grund (bor på en gård i en lille by) uden at hun rendte helt af H' til. Jeg har også gået jævnlige ture med hende i vores lille bitte by, så hun kendte sine omgivelser og ligesom vidste at der ikke var noget farligt. Dog har hun fundet på en rigtig ubehagelig adfærd i den sidste måned, som gør at jeg ikke længere tør lukke hende ud.
Så snart man åbner døren, kigger hun ned af vores indkørsel som vel er en 30 meter ud til en vej, hvorefter hun så sætter i spurt og gøer rigtig voldsomt. Hun sætter kurs lige ud på vejen, og fortsatter ned igennem byen med en høj skinger gøen, der kan drive enhver nabo til vanvid.
Specielt hvis en af de andre hunde på nabogårdene gør, kan hun slet ikke slappe af. Børsterne er rejst helt ned til halen, og trods det er nogen hun før har hilst på hidser hun sig helt vildt op og gør.
Når jeg så forsøger at kalde hende til mig, hvilket ellers aldrigt er et problem, lukker hun fuldstændig af. Faktisk bliver det bare værre jo mere jeg nærmer mig, som om hun tænker at hun skal beskytte mig endnu mere jo tættere jeg kommer. Det gør også at jeg har rigtig svært ved at få fat på hende, og stoppe den endeløse gøen.
Jeg har både forsøgt med en blød rosende stemme at kalde hende til mig, og også med en dyb, kontant en. Intet hjælper.
Det er bare rigtig farligt at hun sådan kaster sig ud på vejen, specielt fordi vi har nogle traktorere og lastbiler der ikke er særlig gode til at sætte farten ned, også trods is på vejene.
Min far er ved at drives til vanvid, da han ikke kan lukke hende ud sammen med de andre hunde, uden at hun flipper total ud. Jeg forsøger dog at gøre det meget, men er efterhånden tvunget til at gå ture med hende oftere end jeg plejer, fordi jeg ikke tør lukke hende ud. Jeg har også vist hende de "farlige" steder, men hun siger ikke et kuk når jeg er sammen med hende. Jeg har også prøvet at gå med hende i byen for lang line, for at hun skulle være "sig selv". Dog gør det heller ingen forskel.
Det skal siges at Freyja er en meget usikker lille hund, dog ikke for fremmede hunde, men mennesker, specielt mænd.
Jeg er lidt på bar bund, og vil så gerne have at hun føler sig mere sikker.
Har I nogle gode råd?
Jeg benytter mig ikke af adfærdspsykologer, da jeg efter en rigtig dårlig oplevelse ikke vil prøve den slags igen.
Påpeg endelig mine fejl, men gør det venligst i en ordentlig tone. Jeg forsøger at være det bedste hundeejer i verden, så fordi jeg har problemer vil jeg helst ikke sees ned på.
Tak ;o)
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.202
mar 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 11 Svar: 90
Det er farligt ligemeget hvor sød en hund i har(kan læse i har flere) at lade dem løbe løs og ind mod byen. Op med noget hegn.
Og dernæst ville jeg ikke lade sådan en hund gå løs under nogle omstændigheder. Det lyder som om hun er blevet bange/haft en dårlig oplevelse en af de gange hun har været alene. Så det skal hun bare slet ikke..
Køb nogle gode bøger. Og så måske start på noget alm lydighedskursus. Så du kan få nogle ordentlige redskaber..
Hun er som hun er - fordi hun er bange. Og når hun er løs står hun "på egne ben". Hold hende i snor - når hun er tryggest ved det!
jul 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 90
Jeg satte en skål med lækre godbidder uden for vores hoveddør, og hver gang en gæst kom ind, tog denne en godbid med ind, så hun automatisk begyndte at forbinde dét at der kom gæster, med noget godt og lækkert. Det hjalp i min situation, du skal dog være opmærksom på at det ikke hjælper fra dag 1. I starten vil hun stadig gø vildt og være ligeglad med godbidderne, indtil hun er faldet til ro, men hun vil efterhånden finde ud af at de der gæster, de faktisk er meget søde, når de kommer med godbidder.
dec 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 4 Emner: 140 Svar: 729
Stort adfærdsproblem