Hvalp og marvben? Hvalp og marvben?
ja, jeg har jo aldrig før haft en lille hvalp før, så for nogen er det måske et underligt spørgsmål.
Jeg har en hvalp på snart 9 uger og han kan godt lide at tygge i de der marvben som man kan købe (med noget fyld som skal slikkes ud) Der er ikke noget fyld i benet, men han kan godt lide det alligevel, Der kan vel ikke ske noget ved at han har det? Tænker på de små hvalpetænder.. Han går virkelig til den!
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 899 Svar: 11.834
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.866
Så køb endelig nogle ting der er gode og solide, så han kan få kløet tænderne og gummerne godt : )
jun 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 161 Svar: 1.886
Det er underligt så meget man pludselig tænker over alt.. Men man er vel bare bange for at gøre noget forkert
apr 2009
Der er også meget man skal være obs på når man får hund i hjemmet..
Husk at dette er giftigt for hunde:
Chokolade
Det er måske nok ved at være almindelig kendt at hunde ikke må få chokolade
Jo mørkere chokoladen er jo mere af giftstoffet Theobromin indeholder den.
Theobromin går ind og påvirker hundens nervesystem, hjerte- og muskulatur og fremmer vandudskillelsen.
Hunden kan dø af de akutte kredsløbsproblemer som forgiftningen medfører.
Vindruer og rosiner
Vindruer og rosiner indeholder et ukendt giftstof, der kan give hunden livstruende, akut nyresvigt.
Hos visse hunde kan så få som 7 rosiner fremkalde forgiftningstegn.
Menneskemedicin
Man skal aldrig give hunden menneske medicin med mindre dyrlægen har godkendt dette.
Især ses der mange forgiftninger med smertestillende medicin der indeholder ibuprofen
Løg og hvidløg
Alle slags løg indeholder giftstofferne N-propyl-disulfid og S-menthyl-L-cystein sulfoxid, der kan give pludselig blodmangel.
Hvidløg er mindre giftig end almindelig løg, men bør alligevel fodres med yderste forsigtighed.
Hvidløg har en række positive effekter, hvis det fodres i meget lille dosis.
Det er fx dokumenteret at hvidløg har antibakterielle egenskaber. Ligesom det kan bruges forebyggende på lopper og flåter.
Nødder
Valnødder og macadamia-nødder er særligt giftige. Konsekvensen kan være være alt fra opkast og lammelser til død. Inden for 12 timer vil dit dyr udvikle forskellige symptomer, miste balanceevnen, feber, opkast og forhøjet puls. Symptomerne kan være voldsommere, hvis din hund har spist nødderne med chokolade. I så fald er der risiko for nyresvigt, og at hunden dør
Kartoffelplanten og rå kartofler
Kartoffelplanten er tæt beslægtet med planter fra natskyggefamilien.
Umodne kartofler, rå grønne kartofler og kartoffelplantens grønne blade indeholder giftstofferne solanin og chaconin..
Forgiftningen er dog oftest mild.
Kogte kartofler udgør ingen sundhedsmæssig risiko
Af andre levnedsmidler skal nævnes:
Avokado, rå broccoli og diverse nydelsesmidler som kaffe, te, cola, alkohold og tobak
At hunde ikke tåler husholdningsmidler, diverse giftstoffer, kølervæske og tungmetaller turde være klart for enhver.
En ting skal dog lige fremhæves, nemlig Kølervæske.
Kølervæske
Har nemlig en sød smag og er derfor attraktive for hunde
Selvom vi godt ved hunden ikke må få disse ting, er det ikke desto mindre de ting hunden oftest bliver forgiftet af. I hvert tilfælde alvorlige forgiftninger der kræver dyrlægehjælp.
Top 10 – hyppigste forgiftninger hos hund:
- medicin (menneskemedicin eller overdosering i hjemmet)
- rottegift
- sneglegift
- insektgift
- kølervæske
- tungmetaller
- alkohol
- giftige planter
- nydelsesmidler – kaffe, te, tobak og chokolade
Symptomer på forgiftninger:
Pludselig nedstemthed, slingerhed, opkast, blodig diarre, udslet, kramper eller urininkontinens.
Hvis din hund udviser tegn på forgiftning, bør du straks kontakte din dyrlæge.
jun 2007
Skal snart ned og handle lidt og så tænker jeg.. skal han være vågen når jeg går.. eller skal jeg bare lade ham sove
dec 2009
jun 2007
Her er han i stuen, men bor i lejlighed, så det er ikke så stort og rimelig nemt at overskue.
Har før haft en hund med alenehjemme-problemer og det vil jeg gøre alt for at undgå.. Men hver hund er sin egen og tror ikke helt der er en måde at undgå det på, men man kan da prøve
apr 2009
Men jeg ville nok gøre ham træt inden du tager afsted, så han sover (og ellers kan du evt give ham et lækkert solidt ben han kan tygge i) - En god gåtur og lidt hjernegymnastik burde kunne klare detinden du tager afsted : )
dec 2009
Hvalp og marvben?